دکتر محمد حسین نجفی

سوالی که ذهن بیماران را مشغول می کند این است که فشار خون بالا چه عددی است؟ آیا فشار خون 15  و یا ۱۶ خطرناک است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ داده شده است. همچنین برای پایین آوردن فشار خون بالا میتوانید به این مقاله مراجعه کنید.

انواع محدوده ی فشار خون چیست؟

انجمن قلب آمریکا، 5 گروه فشار خون را شناسایی کرده است که از این قرارند:

1- فشار خون طبیعی

عدد فشار خون کمتر از 120/80  میلی‌متر جیوه در محدوده طبیعی دارد. اگر فشار خون شما در این گروه باشد، عادات مناسب برای سلامت قلب مانند یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم را دنبال کنید.

2- فشار خون بالارفته

فشارخون بالارفته زمانی اتفاق می افتد که فشار خون سیستولیک 120-129 میلی‌متر جیوه و فشارخون دیاستولیک کمتر از 80   میلی‌متر جیوه  باشد.

3- پرفشاری خون مرحله 1

این شرایط زمانی اتفاق می افتد که محدوده ی فشار خون شما بین 130-139 سیستولیک یا 80-89   میلی‌متر جیوه  دیاستولیک باشد. در این مرحله از فشار خون بالا، پزشک تغییرات سبک زندگی را توصیه می کند و ممکن است براساس احتمال بیماری قلبی عروقی آترواسکلروزیس مانند حمله قلبی یا سکته، داروهای فشار خون را تجویز کند.

فشار خون بالا چند است؟

4- پرفشاری خون مرحله 2

در این مرحله، فشار خون در محدوده ی 140/90 یا بالاتر قرار دارد و پزشک ممکن است ترکیبی از داروهای فشار خون و تغییرات سبک زندگی را توصیه کند.

4- فشار خون بحرانی

این مرحله از فشار خون نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر عدد فشار خون شما به طور ناگهانی از 180/120  میلی‌متر جیوه  بالاتر برود، پنج دقیقه صبر کنید و سپس فشار خون خود را دوباره امتحان کنید. 

اگر این عدد هنوز بالا باشد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است در حال تجربه بحران فشار خون بالا باشید.

فشار خون خطرناک در چه محدوده ای قرار میگیرد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که بیماران مبتلا به فشارخون از پزشک خود می پرسند این است که اگر داروی تجویزی استفاده نشود چه اتفاقی می افتد؟ 

به عبارت دیگر اگر شما داروی تجویزی پزشک را استفاده نکنید و فشارخون شما به طور میانگین بالاتر از عدد ۱۴۰ روی ۹۰ باشد ( مثلا به طور میانگین ۱۵۰ یا ۱۶۰ یا بالاتر) چه اتفاقی می افتد؟ چه عوارضی در انتظار کسی است که میانگین فشارهای بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰ دارد؟ در این نوشتار در این باره بیشتر و با جزییات بالاتر صحبت می کنیم.

مضرات فشار خون بالا

مضرات فشارخون بالاتر از ۱۴ چیست؟

فشارخون عروقی انسان طوری تنظیم شده است که به طور میانگین کمتر از ۱۴۰ روی ۹۰ باشد و اعضا و سیستم های بدن انسان وقتی در معرض فشارخون های بالاتر از این عدد قرار بگیرند به مرور زمان دچار آسیب می شوند.  پس به طور خیلی ساده: فشارخون های میانگین در حد ۱۵۰ یا ۱۶۰ باعث آسیب به ارگان های بدن می گردد. در ادامه در مورد این آسیب ها به طور اختصاصی صحبت می کنیم.

1- مغز 

فشارخون های بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰ در بلند مدت عوارض جبران ناپذیری روی مغز و سیستم عصبی می گذارند. ساده ترین این عوارض بروز خستگی های مزمن و سردردهای مکرر است.  هم چنین آلزایمر و پارکینسون از جمله ی مهم ترین این بیماری ها هستند که به دنبال در معرض فشاربالا قرار داشتن سیستم عصبی در طولانی مدت رخ می دهند.  افزایش های ناگهانی فشارخون هم که در این افراد دیده می شود می توان به بروز سکته های مغزی خطرناک و خونریزی های مغزی منجر گردد.

2- چشم

فشارخون های بالا در طولانی مدت می تواند به بروز آسیب هایی نظیر کاهش بینایی و دوبینی شود. فشارخون های بالا باعث بروز خونریزی های چشمی می گردد و گاهی منجر به پارگی شبکیه می گردد. متاسفانه بیشتر اوقات این آسیب ها غیرقابل برگشت هستند و درمان سختی دارند.

خطرات فشار خون بالا

3- کلیه

از شایع ترین عوارض فشارخون بالا از جمله فشار خون 15 بروز آسیب به نفرون ها (واحدهای عملکردی کلیه) و تخریب آنهاست. به دنبال این اتفاق به مرور کلیه دچار نارسایی می شود و کارکرد آن کاهش می یابد و گاهی هم فرد دچار دفع پروتیین می شود که به بروز سوء تغذیه و ورم اندام تحتانی می شود. در موارد پیش رفته تر نارسایی مزمن کلیوی ممکن است به این منجر شود که فرد نیاز به دیالیز دائم پیدا کند.

4- قلب

فشارخون بالا می تواند به افزایش ضخامت دیواره های قلبی منجر شود. این افزایش ضخامت در موارد خفیف بدون خطر و قابل برگشت است ولی در صورت درمان نشدن و پیشرفت به سمت موارد شدید می تواند عاملی برای بروز نارسایی قلبی باشد. آریتمی هایی نظیر فییریلاسیون دهلیزی هم می تواند به دنبال فشارخون های کنترل نشده ایجاد شود.

5- ناتوانی های جنسی 

ناتوانی های جنسی هم می تواند به دنبال فشارخون های بالا و کنترل نشده در افراد هم زنان و هم مردان بروز کند. چیزی که تا اینجا از آن صحبت کردیم مروری بسیار سریع و کلی بر عوارضی است که در صورت فشارخونهای بالاتر از ۱۴۰ روی ۹۰ در فرد می تواند بروز کند در حالی که اگر شما داروی تجویزی توسط پزشک را استفاده کنید و میانگین فشارخونتان به زیر ۱۴۰ روی ۹۰ کاهش پیدا کند تقریبا هیچ یک از این عوارض در شما بروز نخواهد کرد. 

امیدواریم حالا پاسخ این سوال که چرا باید داروی فشارخون منظم و درست استفاده شود روشن شده باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

4.3/5 - (22 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    مامان من همیشه فشارش 16هست وقرص هم نمیخورد تا الان میخواستم دلیل شو بدونم چرا چجوری همیشه همینه بر اثر چه چیزی اینجوری شد ومیخواستم بدونم خطرناک هس خیلی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      بله‌..حتما باید اارو مصرف کنند...فشار خون بالا دارندکا آثار سو بر روی سلامت قلب و کلیه و مهز دارد
  • تصویر کاربر نوید سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر فشار خون من همیشه روی 16.9 یا روی 17است وارزاتان 40هم میخورم چکار باید بکنم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      افزایش دوز دارو...در وهله صبح و شب ۸۰‌میلی گرم‌مصرف کنید...ویزیت جهت تنظیم دارو
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام من نزدیک به 10 سال است که مشکل قلبی دارم 7تا فنر گذاشتن 13بار آنژیو شدم هنوز فشار خون بالا ودرد قفسه سینه دارم به هر بیمارستان مراجعه میکنم بستری میکن مشگل از کجاست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام اگر وقت كردين ببينمتون
  • تصویر کاربر السا شنبه ۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر من قبلا هم به خاطر فشار خون مزاحم شدم
    من بيشتر اوقات فشار خونم پايينه يعني ٩روي ٦
    و جالب اينجاست كه با فشار ١٢ احساس سنگيني در سر دارم
    فشار خون پايين برام شده نگراني.به حالت نشسته فشارم نزديك به ١٠ يا ٩روي ٧ ولي
    موقع خواب وقتي به حالت خوابيده فشارم رو ميگيرم ٨روي ٥ يا ٩ روي ٥ كه باعث نگرانيم ميشه .آيا به حالت خوابيده اين فشار طبيعي است!من كم كاري تيروييد دارم و پرولاپس بسيار خفيف و ٣٠ سال دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      هيچ مشكلي نيست و نياز به اقدام خاصي نداره
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر