دکتر محمد حسین نجفی

اگر با مشکل فشار خون بالا سروکار دارید، احتمالاً می دانید که یکی از مؤثرترین راه ها برای پایین اوردن فشار خون بالا، رعایت یک رژیم غذایی سالم است. مصرف غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و پروتئین بدون چربی از اهمیت زیادی برخوردار است.

میوه هایی برای بالا بردن فشار خون

میوه های حاوی فولات مانند: لیمو ترش، پرتقال و گریپ فروت می توانند به بالا رفتن فشار خون کمک کنند.

چه چیزهایی فشار خون را بالا میبرد؟

نمک غذا

1- نمک سفره

اگر شما یک رژیم غذایی کم نمک را دنبال می کنید، تأثیر نمک، یک امر بدیهی به نظر می رسد، اما اشاره به آن ضروری است. بسیاری از افراد، هنگام آماده کردن غذاها و میان وعده ها، طبق عادت از نمکدان استفاده می کنند، اما به هنگام ابتلا به فشار خون، مصرف نمک باید محدود شود و یا به طور کلی باید حذف شود. برای طعم دادن به غذا، می توانید از ادویه ها و گیاهان جدید استفاده کنید.

 

2- سس ها و چاشنی های مخصوص

به هنگام پیدا کردن جایگزینی برای نمک سفره، در دام تبلیغات سس ها و چاشنی های مخصوص نیفتید. سس هایی مانند کچاپ، سس سالاد، سس سویا، سس باربیکیو و سس استیک همگی حاوی مقدار زیادی نمک هستند.  دیگر موادی که نمک در آنها پنهان است، سس پاستا و سس گوشت است. با ادویه ها و گیاهان مختلف آشنا شوید تا بتوانید به غذا طعم های جدید اضافه کنید.

سس ها یکی از عوامل افزایش فشار خون

3- غذاهایی با چربی های ترانس و اشباع شده

چربی های سالمی وجود دارد که شما حتی با وجود فشار خون بالا نیز می توانید در رژیم غذایی خود آنها را مصرف کنید، اما چربی های ترانس و اشباع شده در میان آنها نیستند. غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شده اند یا گوشت هایی که مقدار زیادی چربی دارند، هم برای فشار خون بالا و هم برای چربی خون بسیار مضر هستند. 

مصرف گوشت قرمز را تا حد ممکن کاهش دهید و یا حذف کنید. اگر شما گوشت قرمز مصرف می کنید، حتما برچسب روی بسته را بخوانید و یک تکه گوشت بدون چربی را انتخاب کنید. اگر لبنیات زیادی مصرف می کنید، نوع کم چرب آن را انتخاب کنید و مراقب مصرف پنیرهای پر نمک باشید.

غذاهایی با چربی های ترانس

4- غذاهای سرخ کردنی

غذاهای سرخ کردنی حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده و نمک هستند که به هنگام ابتلا به فشار خون بالا باید از هر دو آنها پرهیز کنید. گریل کردن، کباب کردن و تفت دادن، همگی جایگزین های خوبی برای سرخ کردن هستند.  امروزه، دستگاههای بخارپز معروف شده اند و می تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد. هر نوع چاشنی یا نانی که همراه با غذا سرو می شود نیز باید سدیم پایینی داشته باشد.

5- فست فودها

فست فود در تمام دستورالعمل های تغذیه ای یک ایده ی بد محسوب می شود. بسیاری از غذاهایی که در رستورانهای فست فود سرو می شوند فراوری شده و منجمد هستند، سپس در روغن زیاد سرخ یا پخته می شوند. علاوه بر این، این غذاها اغلب نمک بسیار زیادی دارند. از آنجا که فست فودها، فشار خون را افزایش می دهند، باید از مصرف آنها اجتناب کرد.

غذاهای فست فودی

6- غذاهای کنسروی، فریزری و فراوری شده

این غذاها می توانند کار  ما را راحت کنند، گرچه، برای نگهداری بسیاری از این غذاها از طریق کنسرو کردن، بسته بندی کردن یا منجمد کردن، مقدار زیادی نمک به آنها اضافه می شود. سوپ های کنسرو شده، از بدترین غذاها هستند. اگر شما هوس سوپ کردید، خودتان می توان آن را به صورت کم نمک تهیه کنید و یا به دنبال سوپ های کنسروی کم نمک باشید. این موضوع در مورد آبگوشت های بسته بندی شده نیز صدق می کند.

پیشنهاد مطالعه : علائم فشار خون بالا در زنان

سس های گوجه و کچاپ نیز حاوی مقدار زیادی نمک افزودنی هستند. انواع سس های کم سدیم در بازار موجود می باشد و یا می توانید از گوجه تازه استفاده کنید. شایع ترین مقصر سدیم زیاد در میان غذاهای منجمد، پیتزای منجمد است. 

پیتزاهای مجمد با خمیر ضخیم و مواد زیاد، سرشار از سدیم هستند. غذاهای دریایی و گوشت های منجمد نیز حاوی مقدار زیادی نمک افزوده هستند. گوشت ها و غذاهای دریایی منجمد نیز حاوی نمک افزوده هستند.

غذاهای آماده ای که از قسمت یخچال سوپرمارکت محله خود تهیه می کنید نیز می تواند حاوی نمک زیادی باشند. بنابراین، برچسب های مواد غذایی را با دقت بخوانید. 

نکته اصلی این است که اگر غذایی به هر روشی فراوری شده باشد، معمولاً حاوی مقداری نمک افزوده است که این خبر خوبی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا نیست.

غذاهای کنسروی

7- مصرف گوشت های فراوری شده و نمک سود شده

دیگر غذاهایی که سرشار از سدیم هستند، گوشت های نمک سود شده هستند. گوشت های مصرفی اغلب نمک سود شده و یا دارای مواد نگهدارنده هستتند که باعث می شود سرشار از سدیم باشند. مصرف گوشت های نمک سود شده ای مانند بیکن برای افراد مبتلا به فشار خون بالا ممنوع است. 

گوشت های فراوری شده

8- اسنک های نمکی

بسیاری از چیپس ها، پفک ها و حتی شیرینی هایی مانند کوکی انتخاب خوبی نیستند. مواد غذایی دیگری مانند بیف جرکی (گوشت گاو خشک شده) و آجیل ها به نظر می رسد که میان وعده های سالم تری هستند، زیرا منبع پروتئین و چربی های سالم هستند، اما برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند این مواد غذایی مناسب نیستند. 

به دنبال میان وعده هایی باشد که هیچ گونه نمک افزوده ای ندارد یا مقدار بسیار کمی نمک دارند. وقتی هوس یک اسنک تُرد می کنید، خودتان می توانید پاپ کورن درست کنید و به آن طعم دهنده هایی غیر از نمک اضافه کنید. 

چیپس ها مضر برای فشار خون

9- کافئین

قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه همگی حاوی مقداری کافئین هستند که باعث افزایش فشار خون می شود. افراد دارای فشار خون بالا باید مصرف کافئین خود را محدود کنند. اگر شما عاشق قهوه هستید، سعی کنید مقدار آن را به نصف فنجان کاهش دهید و یا اگر نمی توانید آن را به طور کامل قطع کنید، قهوه بدون کافئین مصرف کنید. چای های بدون کافئین نیز در بازار موجود می باشد و انواع خاصی از چای حاوی مقدار بسیار کمی کافئین هستند. 

استفاده از کافئین یکی از دلایل بالا رفتن فشار خون

10- نوشابه

نوشابه ها، در کنار کافئین که در بالا به آن اشاره شد، سرشار از شکر و کالریهای پوچ هستند. نوشیدنی هایی با قند بالا باعث افزایش چاقی در افرادی با تمام گروه های سنی می شوند و مردمی که بیش از حد چاق هستند، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون قرار دارند.  مطابق با انجمن قلب آمریکا، زنان باید شکر افزوده مصرفی خود را به 24 گرم در روز محدود کنند و  مردان باید حداکثر روزانه 36 گرم شکر افزوده مصرف کنند.

نوشابه های گازدار مضر برای فشار خون

11- الکل

مطابق با تحقیقات، مشخص شده که مقدار کمی الکل می تواند فشار خون را پایین بیاورد، اما نوشیدن مقدار زیادی الکل می تواند آن را افزایش دهد. نوشیدن بیش از سه لیوان نوشیدنی الکلی می تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود و نوشیدن الکل از روی عادت موجب مشکلات فشار خون پایدار می شود. الکل می تواند تداخل بدی با داروی فشار خون داشته باشد.

منبع: 

https://www.durhamnephrology.com/foods-that-increase-blood-pressure/

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

3.9/5 - (152 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرزانه دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام مدت 2هفته افت فشار پیدا کردم که حتی با سرم و آمپولهای تقویتی هم خوب نمیشه خیلی بیحال هستم و انگار تو خلع هستم.دکترهایی که مراجعه کردم حدس میزنن عامل ویروسی باشه ولی خودم نگرانم چون با افت ناگهانی هیچ جوره فشارم بالا نمیره.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...مصرف‌مایعات فراوان
  • تصویر کاربر شکوفه دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشین من خانمی۴۲ ساله هستم که مدتیه بعضی اوقات سمت چپ طرف قلبم درد میکنه و حالت سفت مانند میشه و میزنه به دستم و پشت حالت قلنج مانند میشه . نوار قلب و اکو پیشرفته و تست ورزش انجام دادم گفتن سالمه . حالا جدیدا هر از چند گاهی فشارم میره بالا اونم بعضی اوقات از سردرد و سر گیجه متوجه میشم فشارم میگیرم میبینم ۱۳ یا ۱۴ هستش خیلی میترسم فشارم بره بالا سکته مغزی بکنم میخواستم لطف کنین راهنمایی کنین باید چیکار کنم چرا قلبم درد میکنه چرا فشارم بالا میره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      اغلب پرفشاری خون علتی ندارد و با افزایش سن ایجاد می شود...ممکن است هولتر فشار خون برای شما جهت تشخیص قطعی پرفشاری خون کمک کننده باشد
  • تصویر کاربر ملودی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر، بنده متاسفانه فشار خونم خیلی پایینه و اغلب ۷ روی ۴ هستش ، با این فشار خون قادر به انجام هیچ یک از کارهای روزمره نیستم، مدام دچار سردرد و بی حالی هستم و ترجیح میدم دراز بکشم یا بخوابم ، هموگلولین خونم هم ۱۳ هستش، ممنونومیشم راهکاری به من بدین، متاسفانه از طریق خوردن غذا و خوراکیهای شور این مشکل رفع نشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام اگر مقدوره ببينمتون داروهايي مثل ميدودرين كمك كنندس
  • تصویر کاربر سیما دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام دختری ۱۳ ساله دارم چند روز هست که متوجه فشار خون در ایشان شده ایم به پزشک قلب و عروق بردیم و اکو و نوار قلبی کردند که الحمدلله مشکلی نداشت چند تا آزمایش دادیم که منتظر هستیم بعد از تعطیلات عید فطر به پزشک ببریم
    دکتر براش نصف قرص فشار لوزار ۲۵ میلی تجویزکردند ولی اختلاف فشار بالا و پایین ما را گیج کرده که قرص را بهش بدیم یا نه
    فشار سیتولیک مثلا ۱۳/۴ میشه و دیازتولیک ۵/۵ اگه ممکن هست راهنمایی بفرمایید
    ضربان قلبش هم زیاد میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام هولتر فشار خون بییار کمک کنندس
  • تصویر کاربر Zp50384zp جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام با تشکر از شما .چند وقتیه فشار خون دارم زیر ۱۴و ۹ نیست معمولا بالاست والستاران ۸۰ و کاردویل میخورم ولی بازم فشلرم بالا و سنکینی سر دارم ب پزشک مراحعه کردم ی امپول فشار زدن تا چند ساعتی خوب بودم ولی دوباره فشارم رو گرفتم ۱۴ روی ۱۲ بود لطفا راهنمایی م کنید چکار کنم واقعا از زندکی افتادم .ممنون میشم با سپاس .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      سلام فعلا هیدروکلرتیازید۲۵ روزی یکی اضافه بشه و مقدور شد ببینمتون
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با سلام
    7 روز پیش خونریزی از بینی داشتم که شدید بود و تامپون خلفی گذاشتن ،قبل خونریزی همیشه فشارم 149 بود ولی بعد از خونریزی فشارم به 16 و گاهی به 17 هم میرسه
    قرص دیلتیازیم و والسارتان صبح و شب استفاده میکنم،جدیدا متارول 50 هم نصفی صبح و نصف شب و آتروواستاتین هم مصرف میکنم ولی باز فشارم نوسان داره ،دیشب به 13 رسید ولی باز صبح به 16 رسید
    برای تنظیم و کنترل فشار باید چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      دوز والسارتان رو دو برابر كنيد و متو رال رو قطع كنيد
      اگر اضطراب داريد درمان كنيد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر،امیدوارم که حالتون خوب باشه،با عرض معذرت من یه چند ماهی هست که تو رابطه جنسی دچار شلی آلت و همچنین پایین آمدن تحریک پذیری شدم،درصورتی که اول رابطه آلت تناسلی سفت می‌شود ولی تا اینکه میخوام دخول انجام بدم دچار شلی آلت میشوم،بنده چند سالی هست که دچار فشار خون بالا هستم (13,14),و هیچ داروی ضد فشار خون بالا استفاده نکردم.خیلی ممنون میشم اگه مشکل بنده رو حل کنید،چون واقعا به رابطه زناشویی داره لطمه میزنه،اگه درمانی رو معرفی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۸ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر