دکتر محمد حسین نجفی

دلایل متفاوتی مبنی بر پایین نیامدن فشار خون با قرص وجود دارد. این مقاله توسط متخصصان قلب و عروق دانشگاه کلیولند نگارش شده است که دلایل پایین نیامدن فشار خون را مورد بررسی قرار می دهند. و راه هایی برای پایین اوردن فشار خون بالا معرفی خواهیم کرد. در ادامه با ما باشید.

علت اثر نکردن دارو بر فشار خون بالا چیست؟

متخصصان قلب و عروق به بررسی دلایل احتمالی این موضوع می پردازند. تنها یک عامل نیست که باعث بروز این مشکل می شود؛ بلکه معمولا، عوامل متعددی در بروز آن سهیم هستند. پزشک شما می تواند علت این مشکل را پیدا کند و برای آن برنامه ی درمانی تهاجمی جدیدی ارائه کند. به گفته ی متخصصان قلب و عروق دانشگاه کلیولند؛ ممکن است پیدا کردن ترکیب درست دارو درمانی برای درمان صد در صد فشار خون بالا نیازمند کمی آزمون و خطا باشد. این تیم با تحقیق روی بیماران، علت های احتمالی برای پایین نیامدن فشار خون را بررسی می کنند. این دلایل شامل موارد زیر است:

1- ابتلا به سندروم روپوش سفید

اگر جزو افرادی هستید که با قرار گرفتن در محیط های درمانی (مانند مطب یک پزشک) مضطرب می شوید، ممکن است سندروم روپوش سفید را تجربه کنید. احتمالا هر دفعه ای که به پزشک مراجعه می کنید، این اضطراب باعث افزایش ناگهانی فشار خون شما شود و این حس کاذب را ایجاد کند که فشار خون شما به طور کلی بالا است. سعی کنید زودتر از ساعت ملاقات خود با پزشک، در مطب حضور پیدا کنید، بعد در اتاق انتظار چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. تلاشتان بر این باشد که اضطراب خود را مدیریت کنید. به توصیه ی انجمن قلب آمریکا بهتر است قبل از گرفتن فشار خون حداقل 5 دقیقه آرام و بی حرکت بنشینید. 

هم چنین اگر شما یا پزشکتان احتمال می دهید که در واقع خود مطب (یا هر نوع مرکز درمانی) باعث افزایش فشار خونتان می شود، می توانید در مورد گزینه های دیگر صحبت کنید.

سندرم روپوش سفید یکی از دلایل اندازه گیری اشتباه فشار خون

2- استفاده نادرست از دارو ها یکی از دلایل پایین نیامدن فشار خون

اگر برنامه ی زمانی داروها پیچیده باشد، ممکن است افراد زمان مصرف داروهای خود را فراموش کنند یا میزان درست داروها را در زمان درست خود استفاده نکنند. هم چنین ممکن است داروهای مصرفی دیگر با کنترل فشار خون تداخل داشته باشند. داروهایی مانند: مسکن ها (NSAIDs یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی)، قرص های ضد بارداری و داروهای ضد گرفتگی بینی. به همین خاطر بهتر است همه داروهای مصرفی خود، از جمله داروهای بدون نسخه و ویتامین ها، را به پزشک خود نشان دهید.

تداخل دارویی یکی از دلایل پایین نیامدن فشار خون با قرص

3- اندازه گیری نادرست فشار خون 

گاهی افراد در انجام تست های خانگی دچار اشتباه می شوند. دستگاه فشارسنج خود را به پزشکتان نشان دهید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. اطمینان حاصل کنید که کاف (بازوبند) دستگاه فشارسنج، دقیقا اندازه ی بازوی شما باشد. هنگام اندازه گیری فشار خون خود در خانه، ابتدا به مدت پنج دقیقه آرام و بی حرکت بنشینید؛ سپس مطمئن شوید که کاملا به پشت تکیه داده اید، پاهایتان روی زمین هستند و بازوی شما هم ‌سطح با قلبتان قرار گرفته است. به این ترتیب نتیجه ی فشار خون شما دقیق تر خواهد بود.

به گفته ی این دانشگاه، اشتباه در اندازه گیری فشار خون می تواند در مطب پزشک نیز اتفاق بیوفتد. ممکن است اندازه ی کاف (بازوبند) فشارسنج مناسب نباشد، یا پزشک زمانی فشار خون شما را اندازه گیری کرده باشد که کاملا در حالت استراحت قرار نگرفته بودید. روش مطرح شده توسط این دانشگاه برای سنجش دقیق تر فشار خون این است که شش بار پشت سر هم، با فاصله ی زمانی یک دقیقه، فشار خون فرد را با دستگاه فشارسنج اتوماتیک اندازه گیری می‌کند. 

ابتدا اولین عددی که از اندازه گیری به دست می‌آید را در دستگاه بررسی می کنند، اما بعد از آن بیمار برای انجام 5 تست باقی مانده در اتاق تنها خواهد ماند. در انتها، آن ها از میانگین 5 تست آخر برای به دست آوردن نتیجه استفاده می کنند.

اندازه گیری اشتباه فشار خون

4- وجود مشکل در رژیم غذایی 

متخصصان این دانشگاه رژیم غذایی DASH کم سدیم را برای بیماران با فشار خون بالا پیشنهاد می کنند. DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) یک رژیم غذایی سالم برای کاهش فشار خون می باشد که موسسه ی ملی قلب، ریه و خون آمریکا آن را تدوین کرده است. این رژیم سرشار از میوه، سبزیجات، غلات کامل (سبوس دار) و پروتئین بدون چربی است. هم چنین طبق این رژیم، در بهترین حالت میزان مصرفی سدیم نباید بیشتر از یک و نیم گرم در روز باشد. برای شروع رژیم DASH ابتدا با پزشک خود مشورت کنید که بدانید برای شما مناسب است یا خیر.

شاید شما از نمکدان استفاده نکنید، اما احتمالا از غذاهای فرآوری شده یا کنسروی استفاده می کنید که حاوی مقدار زیادی سدیم هستند و باعث پایین نیامدن فشار خون می شوند. متخصصین تغذیه می توانند شما را در نحوه ی شناسایی سدیم در جدول های ارزش غذایی راهنمایی کنند. با خواندن مقادیر سدیم در جدول می توانید میزان دریافت روزانه ی آن را بهتر مدیریت کنید. این دپارتمان می گوید: «بسیاری از افراد به من می گویند که هیچ نمکی به غذای خود اضافه نمی کنند، که بسیار هم خوب است، اما آن ها در اکثر مواقع نمی دانند که از پیش چه مقدار سدیم در غذاهایی که می خورند، وجود دارد.»

رژیم غذایی بد یکی از دلایل پایین نیامدن فشار خون بالا

5- ابتلا به اضافه وزن به دلیل بی تحرکی 

برای پایین آوردن میزان فشار خون، در صورت لزوم سعی کنید وزنتان را کاهش دهید، تحرک و فعالیت فیزیکی خود را بیشتر کرده و میزان مصرف الکل را متعادل کنید. اگر دخانیات مصرف می کنید، با ترک اعتیاد (اگر توان ترک کردن را دارید)، می توانید به طور کلی خطرات مشکلات قلبی و عروقی از جمله پایین نیامدن فشار خون را کاهش دهید.

6- وجود بیماری های زمینه ای دیگر

متخصص قلب و عروق در اکثر مواقع موارد دیگری را که ممکن است روی پایین نیامدن فشار خون شما تاثیر بگذارند، مورد آزمایش قرار می دهد. مواردی مانند مشکلات قلبی و عروقی، مشکلات هورمونی، تیروئید و آپنه ی انسدادی خواب (OSA، یک اختلال خواب است که در آن مجاری تنفسی مسدود می شود و در تنفس وقفه ایجاد می کند).

در صورت داشتن پرفشاری خون (فشار خون بالا) مقاوم به درمان چه باید کرد؟

طبق گفته ی این دپارتمان و با توجه به دستورالعمل های جدید بیماری پرفشاری خون، فشار خون شما نباید بالاتر از 130/80 میلی متر جیوه باشد‌. پرفشاری خون مقاوم به درمان (یا هیپرتانسیون مقاوم) به مواردی اطلاق می شود که با وجود اینکه فرد از حداقل سه قرص فشارخون در دوزهای بهینه استفاده می کند، باز هم فشارخون او از حد مجاز بالاتر باشد.

توصیه میکنیم مقاله زیر که در ارتباط با دلایل بالارفتن ناگهانی فشار خون است را مطالعه کنید.

این دپارتمان می گوید: «هرکدام از این سه دارو باید از گروه های دارویی مختلفی باشند‌ که یکی از آن ها داروی دیورتیک (ادرارآور) است. مطالعات نشان می دهند که حدود 12 درصد از بیماران با این معیارها مواجه می شوند.»

همچنین اگر شما نیز فشار خون بالایی دارید که به دارودرمانی مقاوم است و جواب نمی دهد، احتمالا پزشکتان شما را به یک متخصص فشار خون (یا متخصص قلب و عروق) معتبر ارجاع می دهد؛ به دلیل این که این بیماران اغلب به آزمایشات دقیق و کامل و درمانی مختص به خود نیاز دارند. زمانی که به یک متخصص مراجعه کنید؛ او‌‌ با تحقیق و آزمایش لازم، برنامه ی درمانی تهاجمی ای که شخصا برای شما ایجاد شده است را برای مقابله با پرفشاری خون مقاوم به کار خواهد گرفت.

یکی از دلایل پایین نیامدن فشار خون بالا مشکلات زمینه ای است

فشار خون مقاوم چگونه درمان می شود؟

 پزشک ممکن است، آزمایشاتی را برای بیماری که مشکل کلیوی مشکل هورمونی دارد تجویز کند. این بیماری ها ممکن است باعث بشوند که فشار خون شما درمان نشود. همچنین، ممکن است به تصویربرداری برای بررسی غده فوق کلیوی یا تنگ شدن شریان ها نیاز باشد. یکی دیگر از بیماری هایی که ممکن است، موجب فشارخون مقاوم به درمان شود، آپنه ی خواب است. که پزشک باید این مورد را هم بررسی بکند. علاوه بر این، از آنجایی که کم کاری تیروئید می تواند به فشار خون بالا کمک کند، ممکن است برای بیماری تیروئید نیز مورد آزمایش قرار بگیرید. 

 تغییرات سبک زندگی می تواند به بهبود مدیریت فشار خون کمک کند. این اقدامات عبارتند از:  

_محدود کردن نمک و الکل

_محدود کردن استفاده از NSAID ها برای تسکین درد (به جای آن می توان از استامینوفن استفاده کرد). 

_چند روز در هفته حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت هوازی انجام دهید.

_ درمان آپنه خواب با فشار مثبت مداوم راه هوایی.

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

منبع:

https://health.clevelandclinic.org/6-reasons-why-your-blood-pressure-meds-arent-working/

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

4.1/5 - (12 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بیدرام دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من خانم 42ساله هستم ، که امروز دوچار سردرد شدم و فشارم رو که گرفتم بالا بود 14روی 11بود ، قرص لوزارتان 25هم دوتا خوردم ولی همچنان فشارم بالاست چی کارکنم؟؟
    ممنون اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      هولتر فشار خون...اکو و ویزیت قلب
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده ۳۵ساله هستم دارای فشار خون (ارثی) دکتر برام والسارتان ۸۰یک دوم صبح و یک دوم شب به همراه پروپرانول ۲۰ تجویز کرد بعد از مصرف حدود شش ماه همچنان بعضی از اوقات فشارم بالا میره درضمن قبلاً اضافه وزن داشتم وزنم رو هم کم کردم و آزمایشات چکاپ هم خوبه ممنون میشم راهنمایی ام کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      صبح یک عدد والسارتان مصرف کنید..مکر ر فشار نگیرید
  • تصویر کاربر سمانه چهارشنبه ۲۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر من مادرم رو ماه پیش آورده بودم پیش شما که دستگاه هولتر وصل کرده بودین و بر طبق همون دستگاه بهشون دارو داده بودین اسم قرصهاش هم آملوپرس ۵ و والسارتان ۱۶۰ داده بودین بهش و اینکه الان این دوتا رو میخوره فشارشون تا ۸ یا ۹ هم میره میتونم بپرسم باید چیکار کنم ؟؟ ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      از هر کدام روزی یک عدد مصرف می کنند؟
    2. تصویر کاربر سمانه دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      بله
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      هر کدام از داروها نصف مصرف شود... مراجعه زودتر از موعد تعیین شده
    4. تصویر کاربر سمانه سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      چشم سپاسگزارم ازتون
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      .
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر بهادر شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ممنون بابت کار خداپسندانه که انجام می‌دهند
    جناب دکتر الان چند روز هست که پدرم فشارشون رفته بالا و روی ۱۷ هست و پایین نمیاد حتی با آمپول هم پایین نیامده و سر درد و بی حالی شدید داره چکار باید انجام بدیم
    قرص املودپین و والسارتان مصرف می‌کردند بعد عوض شد و ترکیبی مصرف کردند نشد بعد آمپول هم زدند نشد و همچنان بالاست چکار باید انجام بدیم در ضمن پدر مدتی پیش درگیر غده سرطان روده بودند که خدارا شکر تحت درمان بهبود پیدا کردند آیا ممکن است مجدد درگیر شده باشند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      پرهیز از گرفتن مکرر فشار قرص ترکیبی رو دو بار در روز مصرف کنند
  • تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. بنده حدود سه ماه پیش حجامت عام در یک مرکز غیر معتبر انجام دادم که حجم زیادی خون گرفت و روز بعد برای اولین بار فشار خونم بالا رفت و دچار آمبولی ریه هم شدم . بعد از بستری شدن در بیمارستان حدود یک ماه بعد آمبولی رفع شد و طی این مدت اپیکسابان و لوزار جهت تنظیم فشار یک عدد صبح یک عدد شب مصرف داشتم که متاسفانه فشارم تنظیم نشد متخصص قلب مراجعه کردم که اکو و اسکن هسته ای انجام دادم از قلب و سالم بود . حدود سه هفته والزامیکس ۸۰ یک عدد هیدرو کلروتیازید ۱ عدد و امیلودیپن ۱عدد در روز مصرف کردم باز فشارم تنظیم نشد البته بیشتر فشار مینیمم بالا هست و حدود دوهفته هست که والزامیکس ۱۶۰ تجویز کردن که باز تنظیم نشده. لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      پرهیز از گرفتن مکرر فشار خ ن... والزومیکس را دوبار در روز مصرف کنید...نیاز به ویزیت حضوری و تنظیم دارو
  • تصویر کاربر باران سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشی بنده خانمی ۲۹ ساله هستم حدودیکسال از زایمانم میگذره از دوران بارداری تا امروز حدودا ۲ سال فشار خونم پایینه ۸یا۹ هس حدودا مشکل قلبی و کم خونی و.... هیچی ندارم دکتر قلب قرص فلودروکورتیزون تجویز کردن یه ورق ۱۰ عدد گفتن بخور بعداز اتمام ادامه ندهید در دوره مصرف خیلی خوب بودم اما بعداز اتمام دار مجدد افت فشار دارم زندگیم مختل کرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      مجدد مصرف نمایید
  • تصویر کاربر ک جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    با سلام مادر من 80 ساله است حداقل 10 سال است که از 3 داروی هیدروکلروتیازید ، اتنولول و انالاپریل 2 بار در روز برای کاهش فشار خون استفاده می کند.به جز برخی موارد که احتمالا به دلیل استرس بود و فشار سیستول او به 24 می رسید (که در درمانگاه فشار خون او را کاهش می دادند) دیگر مشکل نداشت اما اخیرا فشار او 17 بر روی 8 مانده است پزشک خانوادگی دز دارو را 3 بار در روز کرد چند روز گذشته ولی فشار خون پائین نمی آید . اکنون راه حل چیست ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ویزیت مجدد...جهت تنظیم داروها
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    دکتر سلام
    مادرم حدود ۶۷ سال سن دارند با سابقه فشار خون ( ارثی) که حدود ۱۰ سال سابقه مصرف قرص فشار خون دارند و حدود ۲ سالی هست که تحت درمان شما هستند
    با توجه به سالم بودن عروق قلب می‌شود قرص آسپرین را حذف نمود و از قرصهای منیزیوم یا منیزیوم پلاس استفاده نمود؟
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بادسلام...در صورت نبود سایر ریسک فاکتورها و بررسی عروق قلبی میتوان قرص آسپیرین را قطع نمود... منیزیوم بسته به شرایط می توان استفاده کرد ولی مدام نیازی نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید مادرم فشارش بالاست چند روز پیش بردیم بستری شد با آمپول لازیکس و دو تا زیر زبونی اومد 15ولی باز اومد خونه رفته بالا حتی قبلاً یدونه والسارتان 80میخورد الان دوتا میخوره و یدونه هم باز فورزماید 40اضافه کردیم باز همون 18قبلا فقط یدونه والسارتان میخورد چاره چیست؟تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      به جای والسارتان بهشان والزومیکس ۸۰/۵ روزی دو تا بدهید
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام چند ساله فشارم روی ۱۴ تا ۱۵ می باشد وهمزمان بابیداری پشت سرم درد می کنه ۱۰ روز پیش متخصص قلب رفتم قرص والسار تان ۸۰ روزی دوبار داده بخورم فقط روز اول فشارم اومد بین ۱۱ تا ۱۲ بقیه روزها ۱۴ تا ۱۵ هست لطفا بفرمایید چه بکنم
    درضمن اینرنت زدم بعضی سایت ها نوشته بودند.از این مارک قرص استفاده نشه درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      به جای آن قرص والزومیکس ۸۰/۵ بگیرید و صبح و شب بخورید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر