دکتر محمد حسین نجفی

طیفی از بیماران مبتلا به فشار خون را افراد دیابتی تشکیل می دهند. اصولا سوال این بیماران این است که قرص فشار خون برای افراد دیابتی آیا فرقی با افراد عادی دارد؟ در این مقاله توضیح داده شده است.

فشار خون بالا و دیابت چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که دیابت و فشار خون باعث ایجاد عوارض مشابهی می شوند. دیابت نوع 1 و 2 زمانی اتفاق می افتد که استفاده ی بدن از قند خون (گلوکز) دچار مشکل شود. در نتیجه، در این بیماران، قند خون بسیار بالاتر محدوده ی نرمال می باشد. 

قند اضافی خون می تواند به چربی بدن تبدیل شده و خطر ابتلای بیمار به اضافه وزن را افزایش دهد. همانطور که می دانیم، اضافه وزن یکی از مهم ترین عوامل خطر ابتلا به فشار خون می باشد.

 قند اضافی همچنین ممکن است به رگ های خونی شما آسیب رسانده و باعث مشکلات مختلفی مثل از دست دادن بینایی، مشکلات کلیوی، اختلال نعوظ، حمله قلبی و سکته مغزی گردد.

به طور مشابه، فشار خون بالا نیز می تواند با تحت فشار قرار دادن رگ های خونی شما به آنها آسیب برساند. آسیب دیدگی رگ های خونی ناشی از فشار خون ممکن است منجر به مشکلاتی مثل نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و … شود. 

بنابراین، اگر شما همزمان به دیابت و فشار خون مبتلا هستید، بدیهی است که خطر بیماری های قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی در شما بسیار بالاتر از بیمارانی است که به یکی از این بیماری ها مبتلا هستند.

فشار خون در افراد دیابتی

فشار خون نرمال (سالم) چیست؟

انجمن قلب آمریکا (AHA) میزان فشار خون سالم را زیر 120 روی 80 میلی متر جیوه تعریف می کند. برای بیماران دیابتی که فشار خون آنها بین  120 روی 80 میلی متر جیوه و 130 روی 80 میلی متر جیوه است (نقطه شروع فشار خون بالا)، پزشک معمولاً برخی از تغییرات سبک زندگی را توصیه می کند. 

طبق توصیه ی انجمن قلب آمریکا، سایر روش های درمانی فشار خون بالا برای افراد دیابتی بهتر است در موارد فشار خون بالای  میلی متر صورت گیرد. این روش های درمانی اغلب شامل درمان دارویی می شود.

توصیه می کنیم مقاله ی زیر در ارتباط با پایین آوردن فشار خون را مطالعه فرمایید.

داروهای فشار خون برای افراد دیابتی چیست؟

اگر مبتلا به دیابت هستید و پزشک با انجام معاینه و آزمایش متوجه شود که فشار خون شما بسیار بالاست، ممکن است سریعاً قرص فشار خون برای افراد دیابتی را برایتان تجویز کند. به طور کلی، افراد مبتلا به فشار خون (افراد دیابتی و غیر دیابتی) به مصرف دو تا سه نوع از داروهای زیر احتیاج دارند:

1- مهار کننده های ACE و ARBs

برای کاهش فشار خون در افراد دیابتی معمولاً در مرحله ی اول یک داروی مهار کننده ی ACE (آنزیم مبدل آنژیوتاسین) مانند لیزینوپریل، یا یک داروی ARB (مسدود کننده گیرنده آنژیوتاسین II) مانند لوزارتان تجویز می شود. 

این نوع داروها با تأثیر روی کلیه ها نه تنها باعث کاهش فشار خون می شوند، بلکه احتمال آسیب های کلیوی (که ممکن است به دلیل دیابت ایجاد شود) را نیز به حداقل می رسانند. مهار کننده های ACE یا ARB همچنین از نارسایی کلیه (که اغلب در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده دیده می شود) پیشگیری می کنند. 

زمانی که شما تحت درمان با مهار کننده های ACE یا ARB هستید، پزشک ممکن است -به منظور نظارت بر سلامت کلیه ها- از شما بخواهد به طور منظم آزمایش خون دهید.

2- مسدود کننده های کانال کلسیم

مسدود کننده های کانال کلسیم مانند آملودیپین، یکی از داروهای مؤثر برای کاهش فشار خون می باشند. این گروه دارویی با شل کردن رگ های خونی، ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهند.

 مصرف این داروها برای افراد دیابتی مبتلا به فشار خون نیز موردی ندارد و یک گزینه ی خوب محسوب می شود. عوارض جانبی احتمالی مسدود کننده های کانال کلسیم شامل سرگیجه، گر گرفتگی، قرمز شدن صورت (گل انداختن چهره)، ادم پاها (ورم) و برخی از مشکلات معده می شوند. 

این عوارض جانبی در اغلب موارد با گذشت زمان و پس از عادت کردن بدن به دارو از بین می رود. اما در موارد نادر، تورم اعضای بدن (معمولاً پاها) ممکن است تشدید شود. در صورت مواجهه با این مشکل فوراً به پزشک مراجعه کنید.

قرص فشار خون برای افراد دیابتی

 

3- دیورتیک ها (داروهای ادرار آور)

دیورتیک ها یا قرص های ادرار آور که در برخی موارد با نام «قرص آب» شناخته می شوند، با افزایش مقدار مایعی که از بدن توسط ادرار دفع می شود، به کاهش حجم خون بدن و فشار داخل رگ ها کمک می کنند. 

از عوارض جانبی رایج این داروها می توان به افزایش ادرار، تشنگی و سرگیجه اشاره کرد. بهترین زمان برای مصرف این داروها صبح ها (بعد از بیدار شدن) است؛ همچنین بهتر است شب ها و قبل از خواب از مصرف داروهای ادرار آور بپرهیزید. 

مصرف داروهای ادرار آور همچنین ممکن است باعث پایین آمدن سطح الکترولیت بدن شما شود. بنابراین، در برخی موارد پزشک ممکن است برای بررسی سلامت عمومی بدن شما، انجام آزمایشات منظم را توصیه کند.

تغییرات سبک زندگی برای کاهش فشار خون در بیماران دیابتی

قبل از اینکه مجبور به مصرف داروهای بیشتری شوید، می توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی به کاهش فشار خون خود کمک کنید. در ادامه ما به چند توصیه ی انجمن قلب آمریکا برای کاهش فشار خون اشاره کرده ایم. 

به یاد داشته باشید که در برخی موارد، این تغییرات ممکن است به اندازه ی کافی مؤثر نبوده و شما همچنان به مصرف دارو نیاز داشته باشید.

1- حفظ وزن سالم

بر اساس توصیه AHA، برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به فشار خون بهتر است وزن مناسب خود را حفظ کنید. اگر همزمان به دیابت، فشار خون و اضافه وزن مبتلا هستید، مهم ترین راه برای بهبود سلامتیتان کاهش وزن است. زیرا کاهش وزن، علاوه بر کاهش قند خون، فشار خون شما را نیز تا حدود 5 میلی متر جیوه کاهش می دهد.

وزن مناسب برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون

2- پیروی از رژیم غذایی DASH

DASH مخفف عبارت Dietary Approaches to Stop Hypertension به معنای «اقدامات تغذیه ‌ای برای مقابله با فشار خون بالا» می‌ باشد. برنامه‌ی غذایی DASH بر مصرف میوه ‌ها، سبزیجات، غلات کامل و گوشت ‌های بدون چربی تمرکز دارد. 

برخی از افراد با رعایت این رژیم غذایی، تا 11 میلی متر جیوه کاهش فشار خون را تجربه می کنند. برای دریافت اطلاعات کامل تر در مورد این رژیم غذایی به سایت انجمن قلب آمریکا مراجعه کنید.

3- کاهش مصرف نمک

غذاهای غنی از نمک و سدیم باعث احتباس آب در بدن می شوند. به بیانی ساده تر، مصرف نمک اضافی آب بیشتری را به درون جریان خون می کشد و همین امر باعث افزایش فشار خون شما می شود. 

بنا به توصیه ی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC)، مصرف مجاز نمک روزانه برای هر فرد حدود 2300 میلی گرم است؛ اما اکثر آمریکایی ها -خواسته و ناخواسته- بیشتر از این مقدار نمک در روز مصرف می کنند. 

بر اساس گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، کاهش مصرف نمک به کمتر از 1500 میلی گرم در روز می تواند فشار خون شما را تا 5 میلی متر جیوه کاهش دهد. بنابراین، بهتر است برای غذاهایتان از طعم دهنده های دیگری مثل ادویه های سالم و گیاهان معطر استفاده کنید. 

همچنین، همیشه به برچسب های روی مواد غذایی (برای اطلاع از میزان نمک آنها) توجه داشته باشید.

کاهش مصرف نمک برای افراد دیابتی

4- ورزش

ورزش یک روش عالی برای کاهش وزن و همچنین، کاهش فشار خون است. به گفته ی انجمن قلب آمریکا، 90 الی 150 دقیقه ورزش منظم در هفته می تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامت شما کمک کند.

5- ترک سیگار

سیگار کشیدن علاوه بر افزایش فشار خون، منجر به سایر مشکلات سلامتی و کاهش کیفیت زندگی می شود. بنابراین، اگر سیگاری هستید بهتر از هرچه زودتر سیگار را ترک کنید. در صورت نیاز شما می توانید برای کمک یا مشاوره با پزشک خود صحبت کنید.

6- کاهش مصرف الکل

مصرف الکل باعث افزایش فشار خون می شود. خطر ابتلا به فشار خون در افرادی که روزانه مقدار زیادی الکل مصرف می کنند بسیار بالاتر از سایرین می باشد.

داشتن زندگی سالم برای افراد مبتلا به فشار خون و دیابت

چه اقدامات دیگری برای دیابت و فشار خون بالا انجام دهم؟

به عنوان یک فرد دیابتی، برای پیشگیری یا درمان فشار خون باید یک زندگی سالم داشته باشید و دستورالعمل های پزشک خود را مو به مو اجرا کنید. در کنار این موارد، شما با خرید یک دستگاه فشار خون خانگی می توانید به طور منظم فشار خون خود را اندازه گیری و ثبت کنید. 

با این کار شما متوجه می شوید که چه زمانی فشار خون شما تغییر می کند و می توانید با کمک پزشک عادت ها و عوامل خطر را اصلاح کنید.

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

4.2/5 - (13 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمود دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام ارادت جناب آقای دکتر نجفی من مدت ۸ ماه می‌باشد که فشار خونم از ۱۲رو ۸ رفته ۱۴ رو ۱۰ اکو قلب و کلیه آزمایشات رو انجام دادم همچی اوکی بود فقط کمی غلظت دارم نرمال ۵/5هست برای من5/8 هست اکنون میخواستم راهنمایی بفرمایید سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      هولتر فشار خون انجام دهید
  • تصویر کاربر محیصا پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید میتونم قرص لووکسین 100را ظهر با معده کاملا خالی میل کنم یا حتما باید صبح بخوریم تا اثر داشته باشه ایا اگر ظهر بخوریم اثری داره یا نه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      بهتر است صبح ناشتا مصرف شود
  • تصویر کاربر ناصر پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    سلام وعرص ادب مقداری بزرگی پروستات دارم 63سال سن دارم شلی آلت قصد استفاده از قرص ویاگرا دارم مشکلی ضرری خطری ندارد لطف کنید راهنمایی فرمایید 13 سال پیش عمل باز قلب پیوند عروق انجام دادم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      در صورت عدم همراهی با قرص نیتروگلیسیرین منعی ندارد...تا ۲۴ ساعت قبل و بعد نباید قرص نیتروگلیسیرین مصرف کنید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.میخواستم بدونم بین پروپرانول کلرودیازپوکساید کدوم برای استرس بهتره بدون عوارضه کلرودیازپوکساید۵ رو میشه در مواقع استرس فقط خورد مثلا یکی دو روز؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      بله می توان استفاده کرد‌‌‌..هر دو دلرو مفید هستند
  • تصویر کاربر امیران سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده یه هفته هست دندان عقلمو کشیدم بعد چهار روز دست پام کم بیحسه
    سیگارم استفاده میکنم
    یکبارم‌ حجامت کردم حالم بده شد به اورژانس رفتم حالا بفرمایید خون بدم یا فصد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      هیچکدام
  • تصویر کاربر سوفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام
    مادرم ۷۵ سالشه فشار بالا دارن،قند ناشتا ۱۴۰(بعد ۲ ساعت قند ۲۴۰) و کلسترول ۲۴۰،قبلا قرص اتنولول رو قبل صبحانه و متفورمین را بعد ناهار میخوردن اما حالا پزشک توضیح کامل ندادن،امروز قرص فشار طبق معمول قبل صبحانه و متفورمین هم قبل صبحانه خوردن و بعد ۲/۳ ساعت فلوکستین برای افسردگیشون و قرص اکاربوز همراه ناهار خوردن اما خوابالودگی زیاد دارن،چگونه قرص اتنولول و متفورمین را مصرف کنند تا عوارض جانبی کمتر بشه؟ قرص اتورواستاتین ۲۰ هم باید شب مصرف کنند، ایا این نحوه مصرف قند و فشار صحیح است؟ چه کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      این قند توجیه کننده خواب الودگی نیست با متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید
  • تصویر کاربر جمشیدباقری پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام مردهستم 37 ساله حدود7سال پیش دکترداخلی رفتم وفشارم بالابودوچربی خون وکلسترول خون هم داشتم ودکتر7سال پیش بهم قرص اتنولول 50 دادوتاالان اون قرص رامیخورم .چندسال پیش دکترداخلی رفتم ودکترگفت که قرص اتنول عوارض زیادی داره وبه جاش یه قرص دیگه ای داداسمش رایادم نیس .وقتی اون قرص راخوردم تپش قلب داشتم .والان هم که قرص اتنول رایهرشب فراموش میکنم تپش قلب میگیرم .خواستم ببینم میتونم قرص دیگه ای که عوارض کمتری داره استفاده کنم .درضمن قلبم هم سالمه اکو .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      پاسخ شما داده شد
  • تصویر کاربر فردین شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    چکاب دادم چربی تری گلیسرید خونیم 450 هستش چکار کنم که دارو نخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سیدین دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام 61 سالمه فرزمد دومم حامله بودم 31 سالگی دچار مسمومیت حاملگی شده بودم فشارم خوب نشده بود تریگلسیردم مدام بالا بود انزیم کبدم تقریبا به مرور زمان چرب شده مر یض دکتر رهبر کلیه سالیان هستم تازگی بخاطر مدام استخوان درد که از بچگی یادم بود داشتم رفتم دکتر استخوان انواع اقسام ازمایش داد چیزی نشون داد اما قرص کلسم 300 وجلوگیری پوکی استخوان داد دیشب به دکتر این ازمایش وقرص را نشون دادم فشارم از 11 روی 6 یا 7 بالا نمیره چهار ماه یکبار برای چکاپ کلی میرم ولی چهار دوره است rbc ,wbc مربوطگلبول سفید وقرمز کم کم بالا رفته چند دهم چند دهم این دفعه دکتر اسید فولیک داده چون برای چند ماه پیش فرزندانم میرم نظر عالی را برای خاطر جمعی میخواهم بدانم در ضمن این دفعه plaهم مقداری بالا ااست کلا بعد از سالیان سال تحت نظر دکترم ازمایشم نرمال شده کلسترول هیچ وقت نداشتم بار اول بالا رفته با سپاس اموزگار بازنشسته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      ازمايش ارسالي نرمال است و نگراني ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر