دکتر محمد حسین نجفی

سوالی که بسیاری از بیماران می پرسند این است که فشار خون دیاستولی یا مینیمم فشار خون چیست؟ در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

فشار خون دیاستولی چیست؟

شاید دقت کرده باشید که زمانی که پزشک فشار خون شما را اندازه می گیرد، دو عدد را اعلام می کند. این دو عدد فشار خون سیستولی و دیاستولی نام دارند. عدد اول (عدد بالاتر) همان فشار سیستولی شما و عدد دوم (عدد پایین تر) فشار خون دیاستولی است. 

فشار خون سیستولی نشان دهنده ی حداکثر فشاری است که خون شما در هنگام ضربان قلب به دیواره ی شریان ها (سرخرگ ها) وارد کرده و فشار خون دیاستولی بیانگر حداقل فشاری است که خون شما در هنگام استراحت قلب به دیواره ی شریان ها وارد می کند.

فشار خون دیاستولیک بالا نشانه چیست؟

قلب بین ضربان ها استراحت می کند تا بتواند دوباره  خون را پمپاژ بکند. مکث بین ضربان ها “دیاستول” نامیده می شود. فشار خون دیاستولیک طبیعی در هنگام استراحت  کمتر از 80 میلی متر جیوه است. فشار خون دیاستولیک زمانی که 60 میلی متر جیوه یا کمتر باشد به طور خطرناکی پایین و زمانی که 110 میلی متر جیوه یا بیشتر باشد به طور خطرناکی بالا در نظر گرفته می شود. اگر چندین بار فشار خون خود را چک کردید و هر بار با عدد متفاوتی رو به رو شدید که اختلاف این اعداد باهم زیاد بود حتما با پزشک خود تماس بگیرید. فشار دیاستولیک پایین ممکن است همراه با کم آبی یا خونریزی شدید دیده شود.

فشار خون دیساتولی بالا نشان دهنده ی این است که قلب در زمان استراحت به درستی کار نمیکند.همچنین ممکن است در صورت شل شدن و گشاد شدن شریان ها اتفاق بیفتد. همچنین مراحل متعددی برای فشار خون دیاستولیک بالا وجود دارد:فشار خون دیاستولیک 80-89 مرحله 1 فشار خون بالا است که ممکن است با داروها و/یا تغییرات سبک زندگی موقتی معکوس شود. فشار خون دیاستولیک 90 یا بالاتر، مرحله 2 فشار خون بالا است، که می تواند خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را به شدت افزایش دهد و ممکن است نیاز به یک رژیم طولانی مدت دارو داشته باشد. BP دیاستولیک 120 یا بالاتر به این معنی است که شما در بحران فشار خون بالا هستید و باید فوراً به دنبال درمان باشید.

فشار خون دیاستولیک باید چند باشد؟

پزشکان فشار خون دیاستولیک بالای 80 میلی متر جیوه در افرادی که فشار خون سیستولی نرمال دارند را «فشار خون دیاستولی بالا» تعریف می کنند.

در این مقاله ما به بررسی علل رایج فشار خون دیاستولیک بالا و خطرهای مرتبط با آن می پردازیم. همچنین نحوه ی پیشگیری و گزینه های درمانی این بیماری را مورد بحث قرار خواهیم داد.

فشار خون دیاستولی بالا چیست؟

علل فشار خون دیاستولی بالا

افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، معمولاً فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آنها بالاتر از حد نرمال است.

 پایین اوردن فشار بالا یا فشار خون دیاستولیک بالا با عنوان «فشار خون دیاستولیک بالای ایزوله» یا IDH شناخته می شود. پزشکان فشار خون دیاستولیک ایزوله را به صورت زیر طبقه بندی می کنند:

فشار خون دیاستولی بالا ( فشار دیاستولیک خطرناک ) یا IDH کمتر شایع بوده و معمولاً زیر 20 درصد افراد مبتلا به فشار خون به این بیماری مبتلا هستند.

علت دقیق ابتلا به فشار خون دیاستولی مشخص نیست. اما پزشکان بر این باورند که تنگ شدن شریان ها به دلیل برخی از هورمون های بدن ممکن است علت ایجاد این مشکل باشد.

علل شایع فشار خون دیاستولیک (IDH) عبارتند از:

یکی از تحقیقات نشان داده است که آپنه خواب شدید می تواند با فشار خون دیاستولی بالا در ارتباط باشد. با این وجود، بر اساس مطالعات انجام شده برخی از دلایل احتمالی و قابل پیشگیری IDH شامل موارد زیر می شود:

نشخیص فشار خون دیاستولی بالا

1- چاقی (اضافه وزن)

پزشکان معتقدند که فشار خون بالا به میزان زیادی با اضافه وزن در ارتباط است. همچنین، تحقیقات نشان داده است که اضافه وزن و چاقی می تواند سبب بروز فشار خون دیاستولیک بالا (IDH) در افراد شود.

برای کاهش خطر ابتلا به IDH بهتر است با داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، وزن نرمال خود را حفظ کنید. اگر مبتلا به اضافه وزن هستید و نمی توانید وزن خود را کاهش دهید بهتر است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

2- مصرف الکل

برخی از مطالعات نشان داده اند که مصرف الکل باعث ابتلا به فشار خون دیاستولی می شود.

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون دیاستولیک بالا بهتر است افراد به خصوص مردان مصرف الکل  را به طور جدی کاهش داده و یا حتی قطع کنند.

3- سیگار کشیدن

تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن نیز فرد را در معرض خطر ابتلا به فشار خون دیاستولیک قرار می دهد. به عنوان مثال، بر اساس مطالعه ای که در کشور چین انجام شد، فشار خون دیاستولی بالا در افراد بالای 90 سالی که در حال حاضر یا قبلاً سیگاری بوده اند مشاهده شده است.

یکی دیگر از علت های احتمالی ابتلا به فشار خون دیاستولی، بالا بودن تری گلیسیرید یا چربی خون است. بالا بودن چربی خون به معنای کاهش کلسترول خوب (HDL) می باشد. افرادی که سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد (HDL) خون آنها بالاست، به میزان بیشتری در معرض خطر بیماری های قلبی و سکته قرار دارند.

شما می توانید با اندکی تغییر در رژیم غذایی، چربی خون خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، داشتن یک رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از ماهی، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است می تواند به کاهش تری گلیسیرید و فشار خون دیاستولی شما کمک کند.

ارتباط سیگار و فشار خون دیاستولی بالا

عوامل خطر فشار خون دیاستولی چیست؟

برخی از عوامل خطرزا برای فشار خون دیاستولی وجود دارد که شما قادر به کنترل آنها نیستید. این موارد عبارتند از:

1- سن: فشار خون دیاستولیک اغلب در افراد زیر 50 سال رایج است. این بیماری در افراد مسن به ندرت اتفاق می افتد.

2- سابقه خانوادگی: افرادی که دارای سابقه ی خانوادگی فشار خون بالا هستند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به فشار خون دیاستولیک قرار دارند.

3- آسیب های قلبی-عروقی: اگر شما دچار حادثه ای شده اید که به عضله ی قلب شما آسیب رسانده است، خطر ابتلا IDH در شما بالاتر می باشد.

4- دیابت: احتمال ابتلا به IDH در افراد مبتلا به دیابت بیشتر است.

5- کم کاری تیروئید: حدود 30% از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دچار IDH نیز می شوند.

6- بیماری کلیوی: افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی به میزان بیشتری در خطر ابتلا به IDH قرار دارند.

7- جنسیت: بر اساس مطالعه ی گسترده و معتبری که در سال 2019 روی 5/2 میلیون نفر انجام شد، محققین دریافتند که مردان بیشتر از زنان به فشار خون دیاستولیک مبتلا می شوند.

دیابت یکی از دلایلی ابتلا به فشار خون بالا

علائم فشار خون دیاستولی بالا

در اغلب موارد، فشار خون دیاستولی بالا علائم خاصی ندارد.

بر اساس نتایج یکی از مطالعات گسترده ای که در سال 2019 انجام شد، بیشتر افراد مبتلا به فشار خون دیاستولی بالا از بیماری خود اطلاعی نداشتند. در این مطالعه، از میان 2351035 نفر شرکت کننده حدود 2/3% مبتلا به IDH بوده اند؛ که در این بین، بیش از 86 درصد آنها هیچ اقدامی برای درمان انجام نداده و تنها 3/10 درصدشان از وجود این بیماری باخبر بودند.

به گفته ی انجمن قلب آمریکا اینکه اغلب مردم فکر می کنند که علائم فشار خون بالا شامل تعریق، قرمزی صورت یا عصبی شدن می شود که یک باور کاملاً غلط است.

در صورت مشاهده ی علائم زیر باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید. زیرا علائم زیر ممکن است نشان دهنده ی عوارض جدی IDH مانند حمله قلبی یا سکته باشد:

از دست دادن هوشیاری یکی از علائم فشار خون دیاستولی بالا

درمان دارویی فشار خون دیاستولیک بالا

کاهش بیش از حد فشار خون دیاستولی (مخصوصاً در جوانانی که فشار خون سیستولی نرمال دارند) ممکن است باعث مشکلات قلبی شود؛ بنابراین ممکن است پزشکان برای بیماران جوان عدم درمان را پیشنهاد دهند.

همانطور که گفتیم IDH در افراد مسن به ندرت اتفاق می افتد. در صورت ابتلای افراد مسن به این بیماری، پزشک ممکن است یک روش غیر جراحی را برای درمان فشار خون دیاستولیک توصیه کند. بهترین رویکرد درمانی برای افراد مسن مبتلا به IDH این است که پزشک با توجه به بیماری های زمینه ای و قلبی-عروقی فرد، روش درمانی مناسب را انتخاب کند.

گزینه های دارویی برای IDH عبارتند از:

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در رابطه با بهترین قرص فشار خون می توانید مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

بهترین قرص های فشار خون

درمان دارویی فشار خون دیاستولی بالا

پزشک همچنین ممکن است به افراد مبتلا به فشار خون دیاستولی تغییر در سبک زندگی را توصیه می کند. این تغییرات عبارتند از:

پیشگیری از فشار خون دیاستولی

بسیاری از افراد می توانند با پرهیز از مصرف دخانیات و الکل، کاهش چربی خون و حفظ وزن مناسب از ابتلا به فشار خون دیاستولی بالا پیشگیری کنند. اما همانطور که پیش از این اشاره کردیم، در موارد دیگر عوامل غیر قابل کنترلی نقش دارند که شما قادر به پیشگیری از آن نیستید؛ مثل جنسیت، سابقه خانوادگی و دیابت.

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

منبع:  

https://www.medicalnewstoday.com/articles/high-diastolic-pressure#prevention

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

 

4.5/5 - (73 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آیسان سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام من 30 سالم هست و دچار فشار خون بالا شدم به طوری که با داروی آدوان 80 فشارم روی 15_11 هست گه گاهی میاد روی 13_۱۰ ولی نرمال نمیشه،همه ی آزمایشات و سونوگرافی شکم سالم بود،البته بنده تخمدان پی سی او دارم،نوار قلبم سالم بود ولی اکو ندادم...چیکار کنم من
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      نصف قرص بیشتر آدوان مصرف کنید
  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من شربت اپیوم روزی ۱۵ سی‌سی در ۳ وعده و یک قرص رسپریدون ۲ شبها و رزورکسین و یکعدد متفورمین برا دیابت مصرف میکنم کبد چرب گرید ۳ دارم و مدتیه فشار دیاستول‌م بالاست بالای ۹۰ هست ۹۲ یا ۹۷ است آیا به منم پیشنهاد میکنید قرص آملودیپین نصفه مصرف کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      توصیه به‌هولتر‌فشار خ ن
  • تصویر کاربر مهرسا چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    خانمی ۳۶ساله هستم همیشه فشارم نرمال بود اما بعد از زایمانم الان ۲۵روز هست فشار خونم ۱۱تا ۱۲ روی ۸.۵ تا ۹.۸ هست .گردن درد دارم بعضی وقت ها صدای ضربان قلبم رو حس می کنم .رفتم دکتر نصف قرص فشار صبح و شب هم میخورم ولی فشارم پایین نمیاد .چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      مکرر فشار خون را نگیرید
  • تصویر کاربر محمدی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند سالی هست فشار خون گرفتم 47ستلم قرص والوسپ مصرف میکنم 165روزی یه دونه صبحها اما چند وقت یه بار دوباره فشارم جاذبه جا میشه واکثر اوقات فشار دیاستولیک بالا هست 8و90وبیشتر دم غروب تا موقعی که بخوابم حالم بده هست کلافه ام هیچ کاری دلم نمی‌خواد انجام بدم میل به چیزی ندارم اعصابم می‌ریزه بهم خواهش میکنم راهنمایی کنید علتش چی هست چی کار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مکرر فشار نگیرید... قرص ۱۶۰/۱۰ مصرف کنید
  • تصویر کاربر کتایون سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام خانمی هستم ۵۸ساله و ۳ سال است که مشغول درمان کم کاری تیرویید از نوع هاشیموتو میباشم.در طی این زمان یکسالی هم هست که با FBS108 پره دیابتیک شناخته شده ام و روزانه یک قرص متفورمین هم به داروی لوتیروکسین اضافه شده و هم اکنون گلیسرید330 هم مزید بر علت شده و الان نزدیک ۸ ماه هست که هر شب یک قرص اتروواستاتین 40هم به داروهایم اضافه شده است وبعلت فشار بالا هم یک قرص لوزار ۲۵ روزانه مصرف میکنم .اکنون متوجه شدم که به فشار دیاستولیک هم مبتلا شده ام وقتی سردرد میشوم میبینم فشارم مثلا۱۴۰ روی ۹ است و یا ۱۱۷ روی ۹۷ است لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      آملودیپین نصف مصرف کنید
  • تصویر کاربر مینا یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    سلام من ۴۲ سالمه و از حدود سه سال پیش و بارداری فشارخون بالاست و هم سیستولی هم دیاستولی مثلا الان شد ۱۴۷ روی ۱۱۴ باردار بودم میتل دوپا استفاده میکردم ولی بعدش دارویی مصرف نکردم و فشار خونم بالاس و موقعی که فشارم بالاس تار میبینم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      شروع دارو
  • تصویر کاربر لیلا جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ۴۴ سال سن دارم وحدود دوسه سال هست که دچار فشار خون بالا شده ام به طوری که یکدفعه حالم رو بد میکنه یه جوری که انگار یه ضعف خاصی وجودم رو میگیره دکترهای مختلفی رفته ام چند بارهم دکتر قلب بررسی شده ام اما گفتن مشکلی ندارم آخرین بار دکتر مغز واعصارب قرص للوکساید به من دادند ولی هنوز هم بعضی اوقات همون حالت هارو دارم از ترس اینکه حالم بد نشه نمیتونم یه سری کارهایم روانجام بدم فشارم اکثر اوقات ۱۳ و۱۴ روی۹ و گاهی اوقات تا۱۰ هم میرسه ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      علایمتان کاملا اضطرابی است و ارتباطی با فشار خون بالا ندارد
  • تصویر کاربر شاهمرادی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    بنده چند سالی است فشارخون دیاستولیک بالا دارم ولی با مصرف قرص فشارخون به دلیل پایین بودن فشارخون سیستولیک حالت غش پیدا می کنم به همین دلیل بصورت کاملا نا منظم و با دوز پایین قرص فشارخون والسارتان مصرف می کنم الان چند وقتی است که در پس سر احساس سنگینی وفشار شدید می کنم و با نشستن روی صندلی این حالت بدتر می شود و بسیار مضطرب می شوم نمی دانم چه کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به هولتر فشار خون
  • تصویر کاربر حیدرپروانه پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    باسلام فراموش گردم ،سن من ۵۴سال
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر حیدرپروانه پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر،یه چندروزیه فشاردیاستولی خونم ۹۰یابالاتره،ضمنا تعداضربانم ۵۱تا۵۳ هست ،نظرشما برام مهمه، وعلتش چیه وراه حل درمان چیست؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به هولتر فشار خون...
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر