دکتر محمد حسین نجفی

امروزه عده زیادی از مردم به فشار خون بالا مبتلا هستند و به همین دلیل معمولا در هر بار مراجعه به پزشک، فشار خون فرد اندازه گیری می شود. بسیاری از افراد به دنبال  علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون هستند که پاسخ داده شده است.

تشخیص فشار خون بالا

بهترین راه برای تشخیص فشار خون بالا , پایین اوردن فشارخون بالا، اندازه گیری فشار خون است. اگر فشار خون شما طبیعی است (کمتر از 80/120 میلی متر جیوه)، احتمالا می توانید فقط سالی یک بار آن را بررسی کنید. اما اگر فشار خون بالا دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که علاوه بر تغییر سبک زندگی خود و یا مصرف برخی از داروها، فشار خون خود را در خانه نیز اندازه گیری کنید.

اگرچه اندازه فشار خون به طور طبیعی در طول روز افزایش یا کاهش می یابد، اما برخی عوامل نیز ممکن است باعث بالا رفتن ناگهانی فشار خون شوند که در این مقاله 10 مورد از آن ها ذکر شده است.

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در شب

بسیاری از شرایط ممکن است بر بالا رفتن ناگهانی فشارخون در شب تاثیر گذار باشند، که بیمار با کنترل این شرایط میتواند از بالا رفتن ناگهانی فشار در شب جلو گیری کند. این شرایط شامل:

کنترل فشار بالا در روز

علت بالا رفتن ناگهانی فشار خون در روز

علت بالا رفتن فشار در طول روز میتواند ناشی از:

 این عوامل باشد. بیمار برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خون در طول شبانه روز، بهتر است که سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرد و ازمحیط های تنش زا و پر استرس دوری کند.

تشخیص بیماری بالا بودن فشار خون

علل افزایش ناگهانی فشار خون

همانطور که در قبل گفته شد برخی از عوامل می توانند باعث بالا رفتن ناگهانی فشار خون شوند. دانستن این موارد برای جلوگیری از این اتفاق امری مطلوب می باشد که به آن پرداخته شده است.

1- مصرف کافئین

حتی در صورتی که فشار خون طبیعی داشته باشید، مصرف کافئین می تواند به طور موقت باعث افزایش ناگهانی و چشمگیر فشار خون شود. اگرچه محققان هنوز به طور دقیق نمی دانند که علت این افزایش فشار خون چیست. 

اگر فشار خون بالا دارید، در مورد کاهش مصرف مواد کافئین دار و یا اجتناب از آن، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، قبل از ورزش باید از مصرف مواد غذایی کافئین دار خودداری کنید.

2- مصرف برخی از داروها

اگر فشار خون بالا دارید، باید در مصرف داروهای خود بیشتر محتاط باشید. برخی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، ترکیبات دارویی و حتی داروهای سرماخوردگی بدون نسخه که حاوی ترکیبات ضداحتقان هستند، می توانند باعث افزایش فشار خون شوند که این اتفاق ممکن است برای افراد مبتلا به فشار خون بالا خطرناک باشد.

3- مصرف مواد غذایی حاوی تیرامین

تیرامین نوعی آمینواسید است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. این ماده در برخی مواد غذایی از جمله پنیر کهنه (پنیر تبریزی یا لیقوان) و گوشت های دودی یا فرآوری شده نیز یافت می شود. مصرف بیش از حد تیرامین می تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود. (به خصوص در افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند)

از دلایل بالا رفتن ناگهانی فشار خون

4- سیگار کشیدن

حتی یک نخ سیگار می تواند بلافاصله فشار خون را 5 تا 10 میلی متر جیوه افزایش بدهد. اگرچه این اتفاق موقتی است، اما سیگار کشیدن می تواند باعث آسیب طولانی مدت به دیواره عروق شده و به این ترتیب اثرات مخربی بر سلامت قلب دارد.

5- استرس

استرس یکی از علل شایع بالا رفتن ناگهانی فشار خون و یا موقت آن است. اگر استرس شما به یک مشکل طولانی مدت تبدیل شود، ممکن است منجر به مشکلات دائمی فشار خون شود.

6- اضطراب یکی از دلایل مهم بالا رفتن ناگهانی فشار خون 

ممکن است فشار خون شما در مطب پزشک یا بیمارستان نسبت به محل های دیگر مانند خانه یا محل کار، بالاتر باشد. به این حالت “سندرم روپوش سفید” گفته می شود. وقتی اضطراب در مطب پزشک باعث افزایش فشار خون می شود، احتمالا در موقعیت های دیگر نیز می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون شود. 

بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد روش های درمانی موجود صحبت کنید تا از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری کنید.

اضطراب یکی از دلایل مهم بالا رفتن ناگهانی فشار خون

7- پرکاری غده فوق کلیه

در پر کاری غدد فوق کلیوی یا آدرنال، تولید برخی از هورمون ها افزایش می یابد. این هورمون ها در بدن به تنظیم سدیم و آب کمک می کنند و افزایش تولید آن ها می تواند منجر به افزایش فشار خون شود.

8- مصرف مواد مخدر

افزایش ناگهانی فشار خون یکی از عوارض کوتاه مدت مصرف کوکائین است. مصرف مواد مخدر می تواند منجر به برخی مشکلات جدی تر از جمله اختلالات ریتم قلب و حمله قلبی نیز شود.

9- برخی بیماری های خاص

برخی از بیماری ها مانند بیماری عروقی کلاژن، اسکلرودرمی و مشکلات غده تیروئید نیز می توانند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شوند.

10- بیماری مزمن کلیه (CKD)

از آنجایی که کلیه ها نقش مهمی در تنظیم فشار خون دارند، بیماری مزمن کلیه می تواند منجر به افزایش فشار خون شود. از طرف دیگر، فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری مزمن کلیه است. زیرا در فشار خون بالا، نیرویی که خون بر رگ های خونی وارد می کند، افزایش می یابد.

چه عواملی منجر به فشار خون بالا می شوند؟

علت فشار خون بالا در بیشتر افرادی که به آن مبتلا هستند، ناشناخته است. این وضعیت فشار خون اولیه نامیده می شود. اما بعضی افراد ممکن است فشار خون ثانویه داشته باشند. این بدان معنی است که فشار خون بالا یک علت زمینه ای و احتمالا برگشت پذیر دارد. برخی از علل احتمالی فشار خون ثانویه عبارتند از:

آپنه خواب یکی از دلایل ابتلا به فشار خون بالا

علائم فشار خون ثانویه چیست؟

علائمی وجود دارد که ممکن است نشان دهد فشار خون بالا ناشی از فشار خون ثانویه است. برخی از این عوامل عبارتند از:

علائم ابتلا به فشار خون ثانویه

مراقب ابتلا به فشار خون ثانویه باشید.

همچنین اگر شرایط زیر دارید، باید آزمایشات لازم برای بررسی ابتلا به فشار خون ثانویه را انجام دهید:

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

  • اگر سن شما زیر 30 سال است.
  • در صورتی که فشار خون شما مدت زیادی است که کنترل شده، اما به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده است.
  • اگر برای کنترل فشار خون خود باید بیشتر از سه نوع دارو مصرف کنید.
 

اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده یک نمای کلی درمورد علت های فشار خون بالا به شما می دهد و ممکن است برای همه افراد صدق نکند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع و همچنین برای اطمینان از اینکه آیا این اطلاعات در مورد شما صدق می کند یا خیر، باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

https://www.aafp.org/afp/2017/1001/p453-s1.html

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

 

4.2/5 - (32 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    فشار خون بالا در صبح و پایین شب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مکرر فشار خون را نگیرید.‌.سیکل معیوب و استرس زا ایجاد می شود
  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام
    پدر من ۱۲ مهر برای فشار خون بالا مراجعه کردن همه ی آزمایشات انجام شد بهشون قرص آسنترا و قرص فشار خونشونم عوض کردن و گفتن تا ۱۰ روز بعد بیاین برای هولتر که میشه ۲۲مهر ولی ایشون براشون اون روز سفر پیش اومده که ۲۶ام برمیگردن حالا سوال پیش اومده که میتونن ۲۶ام بیان برای انجام هولتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      بله...با کلینیک‌هماهنگ کنید
  • تصویر کاربر شکیلا یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.
    مادرم ۴۸ سالشه و گهگاهی الکی فشارش تو خواب میره روی ۱۵ ..با وجود قرص فشار خون
    علت چیه و راهکار چی پیشنهاد می‌کنید جناب؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      هولتر فشار خون و تنظیم مجدد دارو
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من قبلا پیش خودتون اومدم درباره فشار خونم ادم استرسی هستم قرص کنکور واملوپین والساران برام نوشتی اکو هم انجام دادی برام گفتی سالمی دکتر خیلی ادرار دارم چیکار کنم خواب شبانه رو ازم گرفته خیلی تو خودم میرم حال احساسم خراب میشه فورا ضربان قلبم میره بالا دکتر ضمنا زمانی که ادرار دارم تخلیه نکنم فشار پایینی میره بالا حالت سر گیجه بهم دست میده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      .
    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      جواب ندادین
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سوال قبلیتان پاسخ داده شده...ویزیت مجدد در صورت عدم کنترل فشار خون..‌
    4. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      دکتر جان راستشو بخوای قرصهامو مرتب مصرف نمیکنم وقتی که فشارم میره بالا مصرفشون میکنم وقتی تریاک زیاد میکشم میره بالا ولی ادراره ازیتم میکنه
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ویزیت مجدد...
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من قبلا پیش خودتون اومدم درباره فشار خونم ادم استرسی هستم قرص کنکور واملوپین والساران برام نوشتی اکو هم انجام دادی برام گفتی سالمی دکتر خیلی ادرار دارم چیکار کنم خواب شبانه رو ازم گرفته خیلی تو خودم میرم حال احساسم خراب میشه فورا ضربان قلبم میره بالا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...ویزیت مجدد
  • تصویر کاربر بخشی یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    چند روز است فشار خونم دچار نوسان شده درمانگاه گرفتم ۱۴ شد بیست بلافاصله رفتم بیمارستان بیست دقیقه بعد دو بار فشارم گرفتم ۱۱ شد روز قبل سردرد شدید داشتم چشمام هم درد میکرد فشارم گرفته بودم ۱۶ شده بود حرارت بدنم هم زیاد شده تعریق بدنم هم بیشتر شده دکتر لوزارتان ۲۵ داده تازه میخوام مصرف کنم، داروی چربی فنوفیبرات ۲۰۰ و آتوورواستاتین هم شبی هرکدام یک عدد مصرف میکنم نظرتون را بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...اکو کاردیوگرافی و هولتر فشار خون توصیه می شود
  • تصویر کاربر سام چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام ۳۷ سالمه الان ۴ روزه فشار خون من ۱۵ روی ۱۰ قرص میخورم پاین میاد اما باز اعصابم خورد همش بالا میره چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام اگر مقدوره ببينمتون
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام من یک ماه میشه که با مور مور شدن بدنم فشار خونم بالا میاره علت چیست حتی تو خواب هم هر وقت بدنم مور مور یا گز گز می‌کنه فشار خونم بالا میاره در ضمن من سابقه استرس وحملات پانیک دارم ممنون میشم جواب بدین با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      توصیه به ویزیت و بررسی فشار خون با هولتر
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ۲۶ سالمه ۶ سال پیش یه ضربه بعدی تو کف سرم خورد از اون موقع به بعد فشار خون بالا میره خیلی. وزیر دوتا قرص هم میخورم کنترل نمیشه همه دکتری هم رفتم میگن از اعصاب دارو اعصاب خوردم فاییده نداشت تپش قلب میگرم یهو قفسه سینه میلرزه سردرد وزوز گوش باید چیکار کنم ارثی هم نه قلب درد داریم نه فشار خون هیچ مریضی نداریم فشار خونم بیش تر ناگهانی بالا میاره تا ۱۹ روی ۱۰ هم رفته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      یک بار اکو کنید ولی تا ان موقع قرص کنکور ۲.۵ بگیرید روزی یکی بخورید
    2. تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام من همه چی انجام دادم
    3. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۳ آذر ۱( 1 سال پیش)
      سلام من همه چی انجام دادم میگن سالمه
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ آذر ۱( 1 سال پیش)
      پس همان قرص کنکور ۲.۵ را بخورید مجموع این علایم استرسی است و نیازی به کار بیشتر قلبی نیست دارو را هم برای جلوگیری از پیشرفت فشارخون میدهم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزان سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    با سلام
    ۵۲ سال سن دارم مدت دو سال است داروی لوزارتان ۲۵ مصرف می کنم یکی صبح و یکی شب اما هر موقع فشارم رو چک می کنن باز ۱۳ و نیم یا ۱۴ روی ۹ هست. لطفا راهننایی بفرمایید 🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      قرص لوزارتان اچ بگیرید نصف قرص صبح و نصف قرص شب
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر