دکتر محمد حسین نجفی

اکثر مردم وقتی با دردی در قفسه ی سینه ی خود مواجه میشوند وحشت میکنند و احساس میکنند، که ممکن است دچار سکته ی قلبی بشوند ،اما باید بگوییم که اینطور نیست  این درد ها در بسیاری از مواقع عادی تلقی میشوند، و جای نگرانی نیست.بسیاری بر این باورند که علائم قلب درد در مردان  با علائم قلب درد در زنان متفاوت  است که در ادامه   به این سوال پاسخ خواهیم داد و علائم قلب درد در مردان را هم بررسی خواهیم کرد.

علت  دردهای قلبی در مردان

درد قلبی و دردهای قفسه سینه به طورکلی علل متعددی دارند، مهم ترین علت بیماری های قلبی، گرفتگی های عروق کرونری هستند که در صورت درمان نشدن به موقع می توانند منجر به آسیب های جدی و سکته های قلبی شدید شوند، درد قفسه سینه ممکن است به دلیل انسداد یا کاهش جریان خون به قلب رخ دهد که اصطلاحاً به عنوان حمله قلبی یا سکته قلبی شناخته می شود.از سایر علل دردهای قفسه ی سینه می توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد. زخم های معده و اثنی عشر و ناراحتی های عصبی گوارشی (IBS) و هم چنین برخی بیماری های مری مثل زخم های مری می توانند باعث احساس درد در ناحیه ی قفسه سینه باشند. 

درد قفسه سینه

 همچنین درد قفسه سینه می تواند یکی از علائم هشدار دهنده پیش از شروع حمله قلبی باشد. در زمان بروز این مشکل شما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای کاهش خطر حمله قلبی و داشتن یک زندگی سالم برای قلب، توصیه های لازم را ارائه می کند. به عنوان مثال، پزشک فاکتورهای خطرساز برای بیماری قلبی در شما را مورد بررسی قرار می دهد.. از سایر علل دردهای این ناحیه می توان به دردهای مربوط به مشکلات عضلانی و اسکلتی اشاره کرد. برخی مواقع گرفتگی های عضلانی نظیر اسپاسم عضلات جداره ی قفسه ی سینه می توانند به بروز دردهای آزاردهنده ی این ناحیه منجر شوند. گاهی هم دردهای آرتروز گردن می تواند دقیقا در همین ناحیه و هم چنین دست چپ حس شود. دردهای ناشی از استرس و اضطراب نیز گاهی به صورت مبهم در همین ناحیه حس می شوند. 

پس همان طور که می بینید دردهای قفسه ی سینه می تواند منشاهای گوناگونی داشته باشد و همین گاهی درمان و تشخیص این دردها را با مشکل مواجه می کند. 

عواملی که  باعث بیماری قلبی میشوند

نشانه های بیماری قلبی در مردان

همانطور که گفتیم  دردهای قفسه ی سینه می توانند، منشا زیادی داشته باشند. اما ما به عنوان کسی که به سلامت خود اهمیت میدهد باید علائم اصلی بیماری قلبی را بشناسیم تا در صورت لزوم  به پزشک مراجعه بکنیم. در ادامه علائم قلب درد در مردان را نام برده ایم:

تفاوت درد های قلبی در مردان و زنان

به طور کلی مشخصه ی دردهای قلبی در زنان و مردان یکسان است و از این نظر تفاوت مهمی وجود ندارد. اما احتمال بروز مشخصه هایی که گفتیم به طور کلی در مردان بالاتر است. یا به عبارت دیگر در یک مرد با بیماری قلبی مشخصه های دسته ی اول بیش تر بروز می کند در حالی که در زنان با بیماری های قلبی احتمال اینکه مشخصه های دسته ی اول بروز کند احتمال بالاتری نسبت به مردان دارد. پس خانمی که با مشخصه های نوع دوم مراجعه کند در مقایسه با آقایی که با دردی با مشخصات نوع دوم مراجعه می کند احتمال بالاتری برای بیماری های قلبی عروقی دارد

علائم حمله قلبی

درد رایج قلب نوعی درد کم، همراه با فشار و گرفتگی یا سوزش قفسه سینه است. برخی از افراد سکته قلبی را این گونه توصیف می کنند که «انگار یک فیل روی سینه من نشسته است». در برخی موارد این درد با تنگی نفس همراه می باشد. درد قلب ممکن است به بازوی چپ یا گردن سرایت کند. اگر دردی در سمت راست بدن خود دارید، احتمال وجود سکته قلبی  وجود ندارد.درد حمله قلبی ممکن است با فشار گذرا درون قفسه سینه آغاز شود (درد می آید و می رود). در برخی موارد با فعالیت این درد تشدید می شود. اگر درد شما مداوم یا یکسره شد، فوراً با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید. در صورتی که به طور مداوم برای چندین روز، هفته یا ماه درد قفسه سینه دارید، بعید است که علائم حمله قلبی باشد.

درد قلب معمولاً تیز یا شدید و کوبنده نیست. به طور کلی هر دردی که با حرکت کردن شما بدتر می شود الزاماً از قلب نمی باشد. درد قفسه سینه تیز، کوبنده و شدید ممکن است ناشی از مشکلات دیگری مانند رفلاکس اسید، سوزش معده، پلوریت یا درد مفاصل و عضلات باشد.علائمی مانند تب، لرز و سرفه خلط دار معمولاً از علائم حمله قلبی محسوب نمی شوند. با این وجود در صورت وجود هرگونه درد قفسه سینه فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان درد های قفسه سینه

هر زمان که شما به دردهای قفسه ی سینه مبتلا شدید باید توسط متخصص قلب ویزیت شوید. متخصص ابتدا از شما نوارقلب می گیرد و بعد به معاینه ی شما و اخذ شرح حال می پردازد تا احتمال قلبی بودن علائم را بررسی کند. هم چنین بر اساس نتایج به دست آمده از معاینه و شرح حال و نوارقلب شما پزشک به سراغ روش های تشخیصی پیش رفته تر نظیر تست ورزش و اکوکاردیوگرافی می رود. 

اگر نتیجه ی این دو روش خوب باشد که می توان با احتمال بالایی بیماری های قلبی را رد کرد. اما اگر نتیجه ی این دو روش مشکوک باشد نیاز به روش های دیگری برای تشخیص و درمان نهایی بیماری قلبی خواهد بود که بر اساس شرایط هر بیمار توسط پزشک انتخاب خواهد شد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

4.9/5 - (41 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر