دکتر محمد حسین نجفی

اصولا روند حفظ سلامت قلب تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد و در این میان سبک زندگی و سابقه پزشکی فرد بیشترین نقش ممکن را دارند. به عنوان مثال، عارضه فشار خون بالا به‌عنوان مهمترین فاکتور خطر در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته عمل می‌کند. 

فشار خون بالا که معمولا به شیوه‌ای نسبتاً پنهان و خاموش ایجاد می‌شود، اغلب برای مدت طولانی ناشناخته می‌ماند و با افزایش سن بروز می‌کند. از فاکتورهای خطر موثر در ابتلا به فشار خون بالا می‌توان به ژنتیک و سبک زندگی ناسالم شامل: 

  • تغذیه نامناسب
  • کم‌تحرکی
  • چاقی
  • سیگار کشیدن 
  • استرس زیاد 

اشاره کرد. مطمئنا عدم توجه به کنترل چنین عواملی، شما را در معرض خطر نه تنها فشار خون بالا بلکه سکته قلبی نیز قرار می‌دهد. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مسئله اشاره خواهیم کرد.

اهمیت فشار خون برای ارگان های بدن 

اصولا بدن از طریق سیستم عروقی خود که از سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها تشکیل شده است، خون لازم برای ارگان‌های مختلف را تامین می‌کند. برای اینکه خون در کل بدن پمپاژ شود به فشار خاصی نیاز دارد که در اصطلاح پزشکی به آن «فشار خون» می‌گویند. وقتی قلب منقبض می‌شود، فشار داخل قلب افزایش می‌یابد و در نتیجه فشار خون نیز بالا می‌رود.

اهمیت فشار خون برای ارگان های بدن 

این افزایش فشار با پمپاژ خون از قلب به سرخرگ‌ها منتقل می‌شود. حداکثر نیرویی که بر روی دیواره‌های سرخرگ مورد نیاز برای گردش خون اعمال می‌شود، به عنوان فشار خون سیستولیک شناخته می‌شود (معادل عدد بالایی در هنگام اندازه‌گیری فشار خون با دستگاه). همانطورکه قلب آرام می‌شود، فشار در سرخرگ‌ها نیز کاهش می‌یابد. فشار موجود در رگ‌ها در هنگام آرامش، فشار خون دیاستولیک نامیده می‌شود (معادل عدد پایینی در هنگام اندازه‌گیری فشار خون با دستگاه).

چرا به فشار خون مبتلا می شویم؟

فشار خون بالا زمانی بروز می‌کند که فشار در سرخرگ‌ها از حد معینی فراتر رود. طبق دستورالعمل پزشکی می‌توان فشار خون را بر اساس میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک طبقه‌بندی کرد و بدین شکل وضعیت بیمار را تحت بررسی قرار داد. در ادامه در قالب یک جدول شما را با این دسته‌بندی آشنا خواهیم کرد.

فشار خون دیاستولیک

فشار خون سیستولیک

وضعیت بیمار

80>

120

مطلوب (در بهترین حالت)

85>

130>

نرمال یا طبیعی

86-89

130-139

نرمال رو به بالا

90-99

140-159

گرید 1 (فشار خون بالا خفیف)

100-109

160-179

گرید 2 (فشار خون بالا متوسط)

110<

180<

گرید 3 (فشار خون بالا شدید)

90>

140<

فشار خون بالا منحصرا سیستولیک (یعنی فقط عدد بالایی خیلی زیاد است)

⚠️ عارضه فشار خون بالا معمولاً بدون علامت است و علائم آن اغلب زمانی بروز می‌کنند که بیماری تا حدی پیشرفت کند و ارگان‌ها تحت تأثیر قرار بگیرند. برخی از علائم احتمالی ممکن است شامل درد، سوزش یا احساس فشار در قفسه سینه، مشکل در تنفس، تشنج، بی‌حسی، مشکل در گفتار (مانند شرایط سکته مغزی)، حالت تهوع با یا بدون استفراغ، تاری دید، خونریزی بینی و خواب آلودگی باشد.

چه فشار خونی باعث سکته می شود؟

عدد ثابتی برای این اتفاق وجود ندارد و فشار خون بالا به مرور زمان باعث سکته می شود. فشار خون بالا با سفت‌تر کردن دیواره و آسیب رساندن به پوشش داخلی عروق، به طور دائم به آن‌ها آسیب می‌رساند. با وجود چنین پوشش آسیب‌دیده‌ای، خطر رسوب چربی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه روند طبیعی جریان خون در عروق مختل می‌شود.

در این شرایط به‌دلیل مقاومت رگ‌های خونی، قلب باید سخت‌تر و بیشتر کار کند تا بتواند به اندازه کافی خون غنی از اکسیژن را برای ارگان‌های بدن تامین کند. وارد شدن فشار مداوم بر روی قلب می‌تواند باعث افزایش توده عضلانی آن شود و در این شرایط قلب به‌دلیل نبود فضای کافی نمی‌تواند به‌درستی عمل کند.

هنگامی که روند خون‌رسانی به عروق کرونر قلب مختل می‌شود، به انداره کافی تبادل اکسیژن صورت نمی‌گیرد و بخشی از سلول‌های عضله قلب ممکن است بمیرند. این مسئله به‌عنوان حمله قلبی یا سکته قلبی شناخته می‌شود.

عوامل موثر در ابتلا به فشار خون بالا

فشار خون زمانی افزایش می‌یابد که رگ‌ها مسدود می‌شوند و خون دیگر نمی‌تواند به‌صورت آزاد جریان پیدا کند. این مسئله به طور ویژه در موقعیت‌های پرتکاپو خود را بیشتر نشان می‌دهد، زیرا قلب باید سخت‌تر کار کند تا بتواند اکسیژن و مواد مغذی کافی برای بدن را تامین کند. 

یک سبک زندگی ناسالم باعث افزایش رسوب چربی و گرفتگی رگ‌های خونی (تصلب شرایین) می‌شود. مطمئنا این انسداد و کاهش خاصیت ارتجاعی عروق، به مرور باعث سفت و باریک شدن آن‌ها می‌شود. در یک فرد سالم، عروق در پاسخ به افزایش برون‌ده قلب واکنش منعطفی نشان می‌دهند و با سایر نیازهای بدن سازگار می‌شوند تا خون‌رسانی با فشار مطلوب را تضمین کنند. 

اما در شرایط فشار خون بالا، این پاسخ خودکار از سوی عروق داده نمی‌شود که می‌تواند باعث آسیب طولانی‌مدت به سایر اندام‌ها مانند قلب، کلیه، مغز و چشم شود.

در پایان باید بدانیم

همانطور که قبلا ذکر شد، بیماری فشار خون بالا اغلب به سرعت تشخیص داده نمی‌شود و معمولا زمانی برای درمان آن اقدام می‌شود که عروق قبلاً آسیب‌دیده باشند و علائمی مانند سرگیجه، سردرد، ضعف بینایی، حالت تهوع یا استفراغ، درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس بروز کرده باشند. بنابراین نباید این بیماری خاموش را دست کم گرفت و در صورت داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به آن، علاوه بر برخورداری از یک سبک زندگی سالم نیاز به اندازه‌گیری مداوم فشار خون به‌خصوص از سنین 35 سالگی به بعد است.

طبق مطالعات انجام شده، از هر 10 فرد مبتلا به فشار خون بالا، وضعیت یک نفر را می‌توان بدون دارودرمانی و صرفا از طریق به کارگیری یک سبک زندگی سالم و غربالگری منظم فشار خون کنترل کرد. بدین شکل می‌توان از بروز عوارض جانبی احتمالی نیز جلوگیری کرد. اگرچه تمام بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید به‌محض تشخیص، چنین سبک زندگی آگاهانه‌ای را به کار بگیرند تا احیانا با سکته قلبی مواجه نشوند.

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

4.1/5 - (15 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    با سلام.من 40سال دارم و چیزی مصرف نمی‌کنم و بعد آمیزش با همسرم دچار تپش قلب 125 به بلا و فشار خون 158 بر روی 103 در این محدوده میشم و دچار تاری دید سر گیجه داغی پشت گوش و گردن و بالای سر. پرپرانول و کاپتوپیریل 25 میخورم اما تا ساعت ها در فشار سنج بازوییم سطح فشارم رو ok نمیگه و گرفتگی پشت سر داغی پشت گوش و بی خوابی و بی اشتهایی تا 24 ساعت دارم آزمایش هورمون و غیره دادم تری گلیسرید خون 209 و توتال کلسترول 187 سطح کورنری 5.5 و vldl 42 و کلسیوم 10.6و LH3.2 نمی‌دونم چه آزمایشی بدم و و چه دکتری برم چون دکتر قلب هولتر فشار به من بست ولی پرپرانول داد بهم در حالی که نصف روز به خاطر این علامت ها بستری بودم و زیر زبانی بهم دادن و ضربانم نا منظم بود و دکتر اورژانس برام تست و اکو نوشت ولی دو روز بعد دکتر دیگر این گونه تشخیص داده.لطفا توصیه مناسب من رو پیگیری کنید. آبلیمو تازه و چای ترش هم تا یک ساعت اثر داره و بعد دوباره بالا میره. که آزمایش گاز خون و یا دیابت عصبی هم نیاز یا چیز دیگری . سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      رویت نتیجه هولتر فشار خون جهت شروع دارو
  • تصویر کاربر عزیزی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    سلام پدر من یک سال و نیم هست قرص اوالساکور ۸۰ می خورن گاهی فشارشون تا ۱۶ می ره گاهی هم ۱۱ دکتر قلب گفتقرص والوسپ ۰/۵ ۸۰ مصرف کنند ولی اینترنت عوارضی مانند سکته بعد از مصرف این قرص رو نوشته ضمنا ۵۰ درصد ۲ تا از رگ های قلب ایشون هم گرفته
    آیا همون قرص رو ادامه بدیم یا قرص جدید مصرف کنند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      نه همین را ادامه بدهند داروی بسیار خوبی است
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۳۷ سال دارم فشارخونم چند وقتی می‌شود روی ۱۷ تا ۲۰ است پایین هم بیاید می‌شود ۱۵ اکو ونوار قلب وسی تی آنژیو هم سالم است اضافه وزن هم دارم قد ۱۶۵ وزن ۱۰۵ کیلو
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۲ دی ۱( 1 سال پیش)
      دارو باید بخورید. لوزارتان اچ نصف صبح و املوپرس ۵ عصر نصف بخورید
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    باسلام من فشار خون بالایی داشتم رفتم‌پیش متخصص فشارخون به من قرص والسارتان هشتاد به من داد که شبها یک عدد بخورم یه مدت خوردم بعد دیدم فشارم زیاد می یاد پایین به من گفت چهلش و بخور الان حدود یک هفته است سرم درد می کند رفتم دکتر فشارم و گرفت دید پانزده است گفت سرماخوردی من سوالم این است اگر فشارم به هردلیلی بالا باشد می توانم دوباره همون قرص هشتاد رو استفاده کنم و یا می توانم یک عدد چهل را صبح و یک عدد چهل را شبها بخورم تا زمانی که فشارم خوب پایین امد دوباره شبها فقط چهل بخورم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایی در ضمن دکتر من دکتر وثقی می باشد از رشت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      بهترین کار با توجه به این نوسانات استفاده ی یک قرص ۴۰ صبح و یک قرص ۴۰ شب است تا زمانی که فشارها تنظیم شود و سپس بر اساس نتیجه ی درمان تصمیم گیری شود
  • تصویر کاربر ملیح دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    استرس وافسردگی دارم فشارم بالامیره هوای گرم هم باشه فشارم بالامیره تپش قلب هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد حتما به روانپزشك مراجعه كتيد و اگر عليرغم درمان باز هم فشارتون بالا بود داروي ضد فشار شروع كنيد
  • تصویر کاربر خدایی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    خانمی هستم 28 ساله که در38 هفتگی بارداری به علت فشار بالا سزارین کردم و بعد از بارداری با فشار14 داروی متوپرولول50 رو تا5 روز مصرف کردم ولی دوباره افزایش فشار داشتم که بستری شدم و داروهای رو تغییر دادن به متیل دوپا250 وآملودیپین5 که فشارم رو به 12 روی8 رسونده بود، که به دستور دکتر داخلی با قطع داروها مجددا فشارم بالا رفت و14 روی10 شد، ضمن اینکه متیل دوپا روزی4 تا و آملودیپین روزی2تا مصرف میکردم و کم کم تعدادش رو کم و سپس قطع کردم و در حال حاضر روزانه یکی متیل دوپا250 درنوبت عصر ویکی آملوبر5 درنوبت صبح مصرف میکنم فشارم 12 روی 8 شده است یکبار از جنابعالی سوال نمودم اظهارداشتید متیل دوپا غلط تجویز شده وبه جای ان هیدروکلروتیازید مصرف نماییداینجاب ساکن اهواز هستم برای چکاب نزد دکتر ناصرمحمدهادی متخصص قلب وعروق رفتم وگفتم باتوجه به اینکه بچه شیر میدهم میتونم قرص هیدروکلروتیازید مصرف نمایم اظهارداشت میتونی مصرف کنی ولی احتمال بالا رفتن قندمیباشد لطفا راهنمایی بفرمایید اشکالی ندارد به جای متیل دوپا قرص هیدروکلروتیازید ویاقرص دیگری که برای شیر دادن به بچه عوارض کمتری داشته باشد مصرف نمایم ضمنا دوماه از زایمانم گذشته است خداخیرتان دهد ازاینکه وقت میگذاریدوپاسخ میدهیدخیلی متشکرم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر