دکتر محمد حسین نجفی

تحقیقات جدید نشان داده است، که وجود چربی دور قلب، صرف نظر از وزن افراد می تواند خطرناک باشد، به همین دلیل علائم و عوامل خطر ابتلا به آن را باید حتما مد نظر داشته باشید. چربی دور قلب که به عنوان چربی پریکارد شناخته می شود، می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را تا دو برابر افزایش دهد. میزان خطر چربی پریکارد، مختص به افرادی که اضافه وزن دارند، نمی باشد. در برخی از افراد لاغر نیز، همانند افرادی که اضافه وزن دارند، وجود میزان بالایی از این چربی در اطراف قلب مشاهده شده است.

رابطه ی چاقی با چربی دور قلب

 شاید فکر کنید که فقط افراد چاق دچار چربی دور قلب  می شوند اما باید بگوییم که اینگونه نیست. شما حتیحتی اگر چاق یا اضافه وزن ندارید، می توانید چربی اطراف قلب داشته باشید افراد چاق تنها افرادی نیستند که در معرض خطر ابتلا به سطوح پرخطر چربی در اطراف قلب هستند. برخی افراد سطح پرخطری از چربی داخلی داشتند و حتی اگر لاغر بودند یا شاخص توده بدنی در محدوده طبیعی داشتند، دچار نارسایی قلبی شدند. اما شواهد موجود نشان می دهد که چاقی می تواند یک عامل خطر برای نارسایی قلبی باشد.

علائم چربی دور قلب

از علائم چربی دور قلب میتوان به این موارد اشاره کرد:

آیا چربی دور قلب خطرناک است

از انجایی که چربی دور قلب باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی و اختلال در سیستم قلب سالم می شود، بله خطرناک است. چربی دور قلب یکی از عوامل اصلی است که باعث نارسایی قلبی می شود،اگر میخواهید بدانید که، ایا نارسایی قلبی خطرناک است؟ باید بگوییم، بله نارسایی قلبی هم برای سلامت شما خطرناک است. و میتواند منجر به مرگ شود.

عوارض چربی دور قلب

عوارض چربی دور قلب 

چربی اضافی در اطراف قلب می‌تواند تا دو برابر خطر ابتلا به نارسایی قبلی را افزایش دهد. در یک مطالعه، محققان داده‌ های مرتبط با سلامت جسمانی 6785 مرد و زن بزرگسال را در طول 16 سال تجزیه و تحلیل کردند. در این تحقیق میزان چربی اطراف قلب این افراد با احتمال ابتلا به نارسایی قلبی مقایسه شد.

نتایج این تحقیقات به وضوح نشان می دهد، که میزان بالاتر از چربی پریکارد (چربی موجود در بافت اطراف قلب) با افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی ارتباط مستقیمی دارد. بر اساس این داده ها، در صورت وجود میزان بالای چربی در پریکارد، زنان تا دو برابر و مردان تا 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به نارسایی قلبی می باشند. این آمار با در نظر گرفتن تمام عوامل دیگر در سبک زندگی افراد، که در خطر ابتلا به این عارضه نقش دارند، بدست آمده است.

آیا ابتلا به چربی دور قلب مختص افراد دارای اضافه وزن است؟  

وجود چربی اضافی در اطراف قلب مختص به افراد چاق نمی باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد، که حتی افراد لاغر یا افراد دارای شاخص توده بدنی (BMI) در طیف نرمال، ممکن است میزان بالایی از چربی در بافت پریکارد داشته باشند. بنابراین افراد چاق، تنها افرادی نیستند که به علت میزان بالای چربی در اطراف قلب، در معرض ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارند.  

بر اساس شواهد موجود، چاقی یکی از عوامل مهم در افزایش خطر ابتلا به نارسایی قلبی به شمار می آید؛ اما نتایج این تحقیق نشان می دهد، که وجود میزان بالایی از چربی در اطراف اندام درونی، منحصر به افراد دارای اضافه وزن نمی باشد. در نتیجه ممکن است این چربی، در افراد لاغر نیز خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش دهد.

محققان توانسته اند با استفاده از تکنولوژی تصویربرداری مدرن، به درک جدیدی از تأثیرات چربی پریکارد در نارسایی قلبی، دست پیدا کنند. به نظر می‌ رسد، موقعیت این چربی نسبت به ماهیچه قلب، در افزایش خطر ابتلا به این عارضه مرگبار، تأثیر بسزایی دارد.

پیشگیری و درمان چربی دور قلب 

برای جلوگیری از خطرات رسوب چربی در اطراف قلب (و سایر اندام ها)، به طور منظم ورزش کنید و مقدار زیادی سبزیجات مصرف نمایید. محققان امیدوارند بتوانند، از این اطلاعات بدست آمده در این تحقیق، برای یافتن راه های بهتری برای پیشگیری از نارسایی قلبی استفاده کنند. در آینده، باید بر راه‌ ها و روش هایی برای دستیابی و حفظ وزن مطلوب بدن، و کاهش و جلوگیری از رسوب چربی در اطراف قلب نیز تحقیق انجام شود. 

داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام دادن منظم فعالیت فیزیکی از راهکارهای پیشنهادی برای حفظ سلامت قلب می باشند. طبق شواهد فراوان، ورزش یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت قلب انجام دهید. به علاوه خوردن غذاهای طبیعی و فرآوری نشده مانند میوه ها و سبزیجات، می تواند به کاهش چربی کلی بدن، از جمله چربی اطراف اندام ها (چربی احشایی) و قلب کمک کند.

بسیاری از غذاهای فرآوری شده، مملو از مواد نگهدارنده و شکر تصفیه شده می باشند، و مصرف این غذاها ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهد؛ بنابراین کاهش میزان مصرف آن ها می تواند اقدام مهمی در حفظ سلامتی قلب باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

2.9/5 - (27 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر