دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم شنیده باشید که کسی به فشارخون عصبی مبتلاست یا اینکه پزشک به کسی گفته باشد که فشارخون شما عصبی است. این به چه معنی است؟

در واقع باید بگوییم چنین بیماری وجود ندارد و استفاده از این عبارت برای توصیف نوعی از فشارخون، غیردقیق و غیرعلمی است. باید بدانیم، انسان در زمان بروز استرس و اضطراب بخاطر ترشح برخی هورمون های خاص در بدن، که از آنها با نام هورمون های ستیز و گریز یاد می شود و شامل آدرنالین و نورآدرنالین می باشد که متعاقبا باعث افزایش فشارخون و ضربان قلب می شود. 

پس حتی در یک فرد سالم غیرفشارخونی نیز در مواقع عصبی شدن فشارخون به طور طبیعی بالا می رود. 

اما فشار خون عصبی دقیقا شامل چه مواردی است؟

در واقع باید اینجا در نظر داشته باشیم در برخی افراد که زمینه ی بروز فشارخون در آنها فراهم است، (سابقه ی فامیلی فشارخون بالا) ممکن است در ابتدا سیر بروز فشارخون تنها حین استرس و اضطراب بالا رفته اما با بررسی های دقیق تر مشخص می گردد که فشار پایه ی این فرد نیز از حالت عادی بالاتر است. 

چنین فردی حین عصبانیت نیز فشارخون بالاتری نسبت به افراد سالم خواهند داشت و نسبت به حالت نرمال نیز دیرتر به حالت عادی باز می گردد. 

علائم فشار خون عصبی

علائم فشار خون عصبی 

گفتیم که چنین افرادی زمینه ی بروز فشارخون بالا را دارند. پس یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در چنین بیمارانی باید بررسی شود وضعیت سابقه خانوادگی آنهاست. یکی از مسائل مهم دیگر این است که این افراد از علائم فشارخون بالا بیش تر رنج می برند. 

از جمله ی این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • سردردهای پس سر با دفعات تکرارشونده ی زیاد 
  • خستگی های بیش از حد معمول 
  • ناتوانی های جنسی 

فشارخون در چنین افرادی، فشارخونی لب مرزی است (بطور مثال فشار سیستولیک روی 140-150 یا فشار دیاستولیک روی 90-95). حال چنین فردی وقتی عصبانی شود یا تحت استرس روانی شدیدی قرار بگیرد به ناگاه دچار افزایش فشارخون تا حد بالایی می شود (مثلا فشارهای سیستولیک 180) و علایم شدیدتری را تجربه می کند و بعد از رفع استرس نیز زمان بیش تری طول می کشد تا فشارخون وی به میزان پایه ی خود بازگردد.

عوارض فشار خون عصبی بر بدن 

تمای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند عوارض همسانی را تجربه میکنند. یعنی آسیب های چشمی، مغزی، قلبی و کلیوی که در باقی افراد فشارخونی دیده می شود در این افراد نیز به مرور زمان با عدم درمان فشارخون خود را نشان خواهد داد. 

نکته ی بسیار مهمی که در این افراد وجود دارد این است که بسیاری از آنها بخاطر اینکه فشار پایه لب مرزی است و عددهای بالا را نشان نمی دهد باور ندارند که به فشارخون بالا مبتلا هستند و فکر می کنند به فشار خون عصبی مبتلا بوده و نیازی به مصرف دارو ندارند. 

در حالی که همین فشارخون به ظاهر پایین و بی اهمیت زمینه ساز آسیب های بسیار شدید در آینده خواهد بود. نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که چنین فردی با فشارهای لب مرزی در صورت عدم درمان به موقع در عرض یک تا دو سال فشارهای پایه ی بالاتری نیز خواهد داشت که بسیار خطرناک خواهد بود.

درمان فشار خون عصبی 

اگر فشارخون بالای شما در معاینات و بررسی های تشخیصی تایید شود قدم بعدی شروع درمان مناسب است. فراموش نکنیم که درمان این نوع از فشارخون تفاوتی با سایر انواع آن ندارد و شامل دو بخش دو بخش دارویی و غیردارویی می باشد. 

بخش غیردارویی عموما شامل رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن و پیاده روی مناسب و کاهش مصرف نمک است و بخش دارویی نیز شامل تجویز داروهای مناسب کاهنده ی فشار خون توسط پزشک است. 

داروهای کاهنده ی فشارخون انواع مختلفی دارند که انتخاب گزینه ی مناسب توسط پزشک شما و بر اساس وضعیت بالینی شما صورت می گیرد. فراموش نکنید مصرف هیچ دارویی نباید جز با تجویز پزشک صورت بگیرد.

بهترین قرص برای فشار خون عصبی

مسدود کننده های بتا که نام «مسدود کننده های بتا آدرنرژیک» نیز شناخته می شوند، از برخورد آدرنالین (یک هورمون مربوط به استرس) با گیرنده های بتا قلبی جلوگیری می کنند. این امر مانع از بالا رفتن شدت و سرعت ضربان قلب می شود.

علاوه بر آرام سازی قلب، برخی از موارد مسدود کننده های بتا همچنين قادر به آرام سازی و شل کردن رگ های خونی بوده که منجر به کاهش فشار خون می گردد.

موارد متعددی از قرص برای فشار خون عصبی در دسترس می باشند؛ رایج ترین این موارد عبارتند از:

تمامی موارد مسدود کننده های بتا که برای درمان اضطراب تجویز می شوند آف-لیبل یا بدون تأیید هستند (تمامی برند ها و تولید کننده ها مؤثر می باشند). پروپرانولول و آتنولول دو مورد از مسدود کننده های بتا هستند که به طور گسترده برای درمان اضطراب تجویز می شود.

بهترین قرص برای فشار خون

بهترین راه تشخیص فشار خون عصبی 

در قدم اول مواجهه با علائم مشکوک بهترین راه مراجعه به متخصص قلب و عروق است. متخصص از شما نوارقلب اخذ خواهد کرد. گاهی اثرات فشارخون بالا در نوار قلب قابل مشاهده هستند. 

هم چنین از شما سوالاتی در مورد علائمتان خواهد پرسید و در نهایت ممکن است برای بررسی وضعیت قلبی شما و اثرات فشارخون روی قلب از جمله افزایش ضخامت دیواره ی قلب از شما اکوکاردیوگرافی به عمل آید. 

با مجموع این معاینات می توان به این نتیجه رسید که آیا شما به فشارخون بالا مبتلا هستید یا خیر. گاهی نیز استفاده از روش هایی نظیر نصب هولتر 24 ساعته ی فشارخون نیز برای تشخیص این بیماری ضروری است. 

در این روش دستگاه کوچکی به مدت 24 ساعت به دست شما وصل می شود که هر 30 دقیقه فشارخون شما را در طول شبانه روز ارزیابی می کند و در حافظه ی خود ثبت می کند. 

روز بعد که شما به مطب پزشک مراجعه می کنید دستگاه از شما باز می شود و توسط پزشک بررسی میشود و میزان نوسان های فشارخون شما تعیین می شود. از این ابزار هم برای تشخیص بیماری و هم برای پایش و تعیین مناسب بودن رژیم درمان شما استفاده می شود.

نکته ی مهمی که مدنظر داشته باشید این است که کلینیک تخصصی دکتر نجفی امکان اکو قلب در منزل و نوار قلب در منزل را فراهم کرده است که بدون معطلی و نگرانی میتوانید از این امکان استفاده کنید.

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

دکتر نجفی متخصص قلب و عروق 

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون 

4/5 - (26 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    مدام سرگیجه دارم ودر زمان عصبانیت تشدید میشه چه دارویی بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مراجعه به متخصص مغز واعصاب
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدفشارخون خواهرم ۵سالشه هربارمیگیرم۱۸و۱۹و۲۰هست پایین نمیادقرص فشار۵۰هم استفاده می‌کنه بی تاثیرهست ایابخاطراینکه شکمش کار نکرده یکهفته تاثیر داره روی فشار...ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مراجعه به فوق تخصص کلیه اطفال
  • تصویر کاربر جعفر جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    فشارم بالا رفته پایین نمیآید باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      شروع داردی ضد فشار خون
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      داروی
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کارگر جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام همسر من یه چند وقتی هست کف سر وپشت سرش درد شدید داره چشماش قرمز میشه لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      بررسی فشار خون
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام۳۵سال سن دارم فشارخون بالادارم لوزار۲۵صبح عصرمیخورم ولی هرماه فشارم سروقت مشخصی بالامیره سردردواحساس فشار در رگ سر دارم ک حجامت یافصدمیکنم دوباره تایکماه خوبه دوباره شروع میشه نوارقلب اکو آزمایش نرمال بوده چ کنم لطف کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      هولتر فشار خون...در صورت افزایش فشار خون در دوران پریود و...دارو را دو بار مصرف کنید
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام
    یک ماه فشار عصبی دارم
    ۱۳روی۹
    صبح لوزار ۲۵کامل عصر نصف
    توی ساق پام رگهای واریسی دیده میشه و در حال زیاد شده
    دو ماه قبل جراحی ابدو شکم داشتم از چی میتونه باشه
    بیمار خودتون هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      رگ های واریسی ارتباط چندانی به بیماری قلبی ندارد...با توجه به فشار ها باید دارو مصرف کنید...
  • تصویر کاربر نجیب پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام مادرم دچار فشار بالا است بالای اس ۱۴۰ و پایین اش ۱۱۰ می باشد رهنمایی کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام..ویزیت قلب و تجویز دارو
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من ۲۴ سااالمه و ۴ ماهه میش دندون عقلم رو کشیدم و احساس گیجی بهم دست میداد از چند ساعت بعدش الان ۴ ماهه ک تغیری نکردم و خصوصا با هر وعده غذایی کل بدنم گیج میشه ی احساس گیجی از سر تا پام و از اوت موقع هم فشارم همیشه رو ۱۴ این حدوداس بنظرتون چیکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      یک بار هولتر ۲۴ ساعته ی فشارخون نصب کنید
  • تصویر کاربر Mohi-mahi سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 73 مشاهده پرسش
    سلام.مادر بنده۷۷سال سن دارند.مدت دو ماه هست که دچار نوسان فشار خون شده آمد.با مراجعه به متخصص قلب و تهیه نوار قلب و انجام اکو طبق تشخیص پزشک متخصص هیچ مشکل قلبی وجود ندارد،ولی با تهیه جدول فشار خون طی یک ماه به دستور پزشک،فشار به حالت نرمال در نیامد.داروهای مصرفی مادرم شامل موارد زیر می باشد:.
    پلی پیلV(وی)بعداز صبحانه- متفورمین۵۰۰-متورال۵۰-فورزماید۴۰-اسویکس۷۵-آملوپرس۵-دایجستیو-
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      الان فشارها چند است
  • تصویر کاربر فراهاني پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام .من دو سال هست كه روزانه يك عدد قرص روپيكسون 5 و نصف قرص فشار خون لوزاميكس اچ 50 مصرف مي كنم و جنابعالي تجويز فرموديد .خدا زاشكر فشار خونم خوب هست .مدتي بود تري گلسيريد خونم خوب و نزديك 200 شد ولي مجدد بالا و در اخرين ازمايش 447 شده است( كلا در سالهاي گذشته هم تري گليسيريدم بالا بود ) .ايا نياز به قرص جديد دارم يا دوز قرص روپيكسون را از 5 به 10 افزايش بدهم ؟ ممنون رهنمايي فرماييد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      حتما دوز روپیکسون را تا ۱۰ بالا ببرید و ۳ ماه بعد مجدد تست بدهید. رژیم غذایی و ورزش فراموش نشود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر