دکتر محمد حسین نجفی

در دنیایی با شرایط اضطراری بهداشت عمومی، تنش های سیاسی، فشارهای اجتماعی و دسترسی 24 ساعته به رسانه های اجتماعی، جای تعجب نیست که اختلالات اضطرابی، شایع ترین اختلالات روانی باشند. گرچه استرس اندک می تواند طبیعی باشد، اما زمانی که این احساس آنقدر طاقت فرسا می شود که مانع رضایت از زندگی، ممکن است نیاز باشد که گزینه های درمانی بررسی شوند. 

داروهای بتا بلاکر مانند قرص متورال اغلب برای درمان بیماری های قلبی استفاده می شوند، اما پزشکان از این داروها برای درمان مشکلات غیر اختصاصی، مانند اضطراب نیز استفاده می کنند. به طور کلی، اکثر بتا بلاکرهایی که دارای پسوند «لول» هستند، گزینه مناسبی برای درمان اضطراب عملکردی و فوبیای اجتماعی هستند.

اگرچه متورال نمی تواند ریشه روانی اختلال اضطرابی را درمان کند، اما می تواند به کاهش تعریق، سرگیجه و تپش قلب که عوارض شایع اضطراب هستند کمک کند. قبل از شروع استفاده از بتا بلاکر برای اضطراب، پزشک باید همه گزینه های درمانی موجود را بررسی کند.

آیا قرص متورال برای استرس مفید است؟

تحقیقات نشان می دهد که بتا بلاکرها می توانند به درمان برخی از علائم فیزیکی استرس و اضطراب کمک کنند. اگرچه آنها نمی توانند ریشه روانی اختلال اضطرابی را درمان کنند، اما می توانند به کاهش تعریق، سرگیجه و تپش قلب که عوارض شایع اضطراب هستند کمک کنند.

بتا بلاکرها برای اضطراب اجتماعی و سایر عوامل استرس زای گذرا خوب عمل می کنند. برای مثال، یک پزشک ممکن است به منظور کمک به غلبه بر اضطراب عملکردی و ترس از صحنه، قبل از سخنرانی در جمع، یک بتا بلاکرها برای شما تجویز کند. با این حال موارد زیر و سایر بتا بلاکرها برای درمان طولانی مدت اضطراب استفاده نمی شوند.

همچنین توجه به این نکته مهم است، زمانی که بتا بلاکرها همراه با درمان هایی مانند روان درمانی، تغییر سبک زندگی و سایر داروها تجویز می شوند، تاثیر خوبی در درمان اضطراب دارند.

چه کسانی نباید از متورال استفاده کنند؟

قبل از شروع مصرف متوپرولول، اگر قبلاً واکنش آلرژیک به آن یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر به هر نحوی با مشکلات زیر درگیر هستید به پزشک خود اطلاع دهید:

همچنین اگر باردار هستید، قصد باردار شدن دارید یا در دوران شیردهی قرار داشته و قصد مصرف متوپرولول را دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. از نظر خطر دارو برای جنین، متوپرولول در گروه C قرار دارد، به این معنی که نمی دانیم که آیا ممکن است به جنین آسیب برساند یا خیر؟

متوپرولول تارتارات یک بتا بلاکر غیرانتخابی است، بتا بلاکرهای غیرانتخابی باید در افرادی که سیگار می کشند، آسم یا سایر مشکلات ریوی دارند با احتیاط مصرف شوند. متوپرولول ممکن است تشخیص علائم هشدار دهنده قند خون پایین (هیپوگلیسمی) را در میان افراد مبتلا به دیابت که از انسولین یا سایر داروهای خوراکی برای درمان استفاده می کنند، مشکل تر کند.

عوارض جانبی و تداخلات دارویی قرص متورال 

به طور کلی، بتا بلاکرها راه حلی نسبتاً ایمن و بدون اعتیاد برای کنترل اضطراب کوتاه مدت هستند. یکی از دلایلی که پزشکان تمایل به تجویز بتا بلاکرها دارند این است که عوارض جانبی این داروها در بسیاری از افراد ناچیز است. عوارض جانبی رایج بتا بلاکرها، عبارتند از: 

  • خستگی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • مشکل در خوابیدن  
  • سردی انگشتان دست یا پا 
 

عوارض جانبی متوپرولول شامل خستگی، سرگیجه، اسهال، تنگی نفس و خس خس سینه است. عوارض جانبی جدی‌تر و با شیوع کم تر شامل آریتمی قلبی و افزایش وزن است. معمولا تداخلات دارویی مربوط به مصرف متوپرولول است. تداخل بین دو دارو همیشه به این معنی نیست که باید مصرف یکی از داروها را قطع کنید. با این حال، باید در مورد نحوه مدیریت داروهایی که استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.9/5 - (11 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام
    طبق سواله قبلی که در مورد تداخل بیسموت پرسیدم
    آیا نیازه به دلیل استفاده همزمان از پلاویکس و آ اس آ داروی پنتاپرازول استفاده شود یا اینکه تداخل دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر مجتبی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،ببخشید من فشار خون دارم وقرص استفاده میکنم و حدود۵ سال هم پروپرانول ۱۰ و الان ۲۰ استفاده میکنم ودیابت هم دارم ،الان دکتر بهم گفته پروپرانول برای دیابت خوب نیست و متورال ۵۰ برام تجویز کرده نصف شب ونصف دوز ،الان چند روزه که استفاده میکنم ولی احساس میکنم پروپرانول برام بهتر بودچون استرسم کمتر بود ،خواستم بپرسم نظر شما چیه درمورد اینکه همون پروپرانول ۲۰ رو استفاده کنم ؟سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      منعی ندارد پروپرانولول ادامه یابد
  • تصویر کاربر الی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام دکتر قرص متورال رو با فلوکسیتین برای حملات پنیک تجویز کرده مشکلی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر فریدون جمعه ۱۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من تازگی فشار خونم در این دوهفته بالا بوده و دکتر مجبور شد به من آمپول غرور ماید تزریق کنند ضمنا من تست آزمایش خون دادم که کلسترول وتری گلسریدم‌پاپپن بود ۶۰میلی گرم وفقط کردم چرب بود که با رژیم ویتامین ای لول ۲ می باشد میخواستم بپرسم چرا بایستی فشار خون من اینقدر زود بالا رود با توجه که من رژیم غذایی و را رعایت میکنم متشکر میشوم به بنده جواب بدهید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام. فشار خون در ۹۰ درصد موارد علت نداره ، اگه بازم بالاست لازمه جهت افزایش دوز داروتون با متخصص قلب مشورت کنید.
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر. مادرم عمل باز قلب کرده بی دلیل روی مچ دستش کبود شده مثل پارگی مویرگ ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      احتمالا ثانويه به مصرف اسپرين و پلاويكس است
  • تصویر کاربر کورش پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    هرچند گاهی در ناحیه قلبم احساس درد و تپش قلب و احساس سنگینی میکنم که حدودا یک ماه طول میکشه و نوار، اکو و ورزش میدم و دکتر میگه همه چیز نرمال هست و بعداز یک ماه خوب میشه میخواستم قرص تنظیم قلب و استرس و تپش قلب بهم بدید تا در این مواقع استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      قرص پروپرانولول ۱۰ در این مواقع بخورید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر عزیز
    من چندین ساله که مشکل اضطراب و استرس دارم که این مسئله باعث افزایش ضربان قلبم میشه
    از‌نظر قلبی معاینه شدم ( تست ورزش و اکو ) مشکلی نبوده پیش شما ام مراجعه کردم
    بنده هر کدوم از این قرصها مثل پروپرانول متورال اتنولول ... یا دلتیازم برادیکس کونکور .. غیره مصرف کردم ( کاهنده ضربان قلب ) سردرد شدید میگیرم حتی نصف کردم و با دوز پائین استفاده کردم
    لطفا علت و راهکار رو بفرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      بله از عوارض این داروهاست اگر خیلی اذیتتان می کند دارو را یک روز در میان با کمترین دوز استفاده کنید اگر نشد کلا کنار بگذارید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر