دکتر محمد حسین نجفی

شنیدن صدای ضربان در گوش چپ، این وضعیت در یک یا هردو گوش شما ممکن است رخ دهد. گاها این صدا فقط آزاردهنده است اما در مورادی این صدا آنقدر شدید و غیر قابل تحمل است که شرایط را برای تمرکز و خواب از بین می برد.

وزوز گوش ضربان دار با وزوز گوش دائمی (که شایع تر است) متفاوت است. با اینکه در اکثر مواقع وجود صدای ضربان در گوش خوش خیم است و احتمال اینکه منبع قابل تشخیص داشته باشد بیشتر است اما می تواند اولین نشانه بیماری زمینه ای جدی باشد. 

معمولا این وضعیت خود به خود رفع می شود اما از آنجایی که ممکن است ناشی از بیماری خطرناک زمینه ای باشد، بیمار در صورت تجربه ضربان در گوش باید توسط پزشک معاینه شود. خوشبختانه، به محض تشخیص علت زمینه ای، قابل درمان است.

صدای ضربان قلب در گوش

تشخیص صدای ضربان قلب در گوش

شایع ترین علامت وزوز گوش ضربانی یا صدای ضربان قلب در گوش، این است که مدام صدای ضربه یا غژغژ بشنوید. این صدا معمولا با ضربان قلب بیمار هماهنگ است. هرچه ضربان قلب بالاتر رود، صدای ضربه سریع تر می شود (وقتی ضربان قلب کند می شود، صدای ضربه آرام می شود.)

اگرچه طبیعی است که با بالا رفتن ضربان قلب، صدای آن را بشنویم اما افراد مبتلا به وزوز گوش ضربانی در حالت استراحت هم این صدا را می شنوند. علائم وزوز گوش ضربانی هنگام خواب بیشتر احساس می شود زیرا صداهای بیرونی که صدای ضربه را بپوشاند کمتر است.

ممکن است این صدا دائمی باشد یا هر از گاهی شنیده شود. بسیاری از افراد مبتلا به وزوز گوش ضربانی می گویند علائم این وضعیت بلند است، حواسشان را پرت می کند و مانع از انجام فعالیت های روزمره می شود.

علت صدای ضربان در گوش چپ

علت صدای ضربان در گوش 

در اکثر موارد، پزشک شخصی است که می تواند علت زمینه ای را تشخیص دهد. موراد زیر از جمله بیماری های احتمالی در این خصوص هستند:

1_ آترواسکلروز عروق

آترواسکلروز وضعیتی است که در عروق خونی، پلاک تشکیل می شود. با سخت شدن پلاک، رگ باریک می شود و خون کمتری به بدن، شامل گوش، گردن یا سر، می رساند. درنتیجه، صدای ضربان را در یک یا هردو گوش می شنوید.

2_ اختلال و بدشکلی عروق

در اغلب موارد، وزوز گوش ضربانی ناشی از اختلال یا بدشکلی عروق، مخصوصا رگ های نزدیک به گوش، است. این اختلال یا بدشکلی (شامل آنوریسم و بدشکلی وریدی) باعث می شود گردش خون در رگ های بدشکل تغییر پیدا کند.

3_ ناهنجاری گوش

مجرای نیم دایره فوقانی یکی از سه مجرای سیستم دهلیزی در گوش داخلی است. در اغلب موارد، افراد مبتلا به سندرم شکاف مجرای نیم دایره فوقانی وزوز گوش ضربانی را تجربه می کنند. در این وضعیت، قسمتی از استخوان گیجگاه که روی مجرای نیم دایره فوقانی را می پوشاند نازک است یا اصلا وجود ندارد.

نازک شدن یا نبودن استخوانی که روی شریان های اصلی نزدیک به گوش را می پوشاند هم باعث می شود بیمار صدای ضربان قلب خود را بشنود.

4_ فشار خون بالا

با بالا رفتن فشار خون، احتمال اینکه جریان خون در سرخرگ کاروتید پرتلاطم شود بالا می رود. درنتیجه، وزوز گوش ضربانی رخ می دهد.

5_ تومور سر و گردن

تومور گلوموس سر و گردن خوش خیم است اما جزو تومورهای تهاجمی است که از سلول های گلوموس نشات می گیرد. این تومورها بیشتر در قسمتی از سیاهرگ گردن که زیر گوش میانی قرار دارد شایعند. گاهی تومور گلوموس در گوش میانی و مغز هم رشد می کند.

با فشار آوردن تومور به عروق سر و گردن، ضربان قلب را در گوش خود حس مکنید و سایر علائم رخ می دهد. تومور گلوموس کاملا آوندی است و به صرف قرار گرفتن نزدیک گوش منجر به بروز وزوز گوش ضربانی می شود.

6_ پرفشاری داخل جمجمه بدون علامت

این وضعیت نوعی بیماری است که در اثر بالا رفتن فشار مایع مغزی-نخاعی رخ می دهد. درنتیجه، علائمی نظیر سردرد، دوبینی، درد پشت چشم و وزوز گوش ضربانی به وجود می آید.

7_ ناهنجاری دیواره سینوس

این ناهنجاری ها شامل دیورتیکولوم سینوس سیگوموئید و پارگی است. سینوس سیگموئید مجرای انتقال خون در کناره مغز است که از رگ های مغز خون دریافت می کند. منظور از دیورتیکولوم سینوس سیگموئید تشکیل کیسه های (دیورتیکولا) کوچکی است که از جداره سینوس سیگموئید بیرون می زند و وارد استخوان پستانکی پشت گوش می شود. منظور از پارگی، از بین رفتن قسمتی از استخوان است که در پستانک دور سینوس سیگموئید را می پوشاند.

به جز موارد بالا بیماری های دیگری نیز در بوجود آمدن این شرایط دخیل اند از جمله:

درمان خانگی صدای ضربان در گوش

با توجه به علت های زمینه ای که در ابتدای متن بیان کردیم، در ابتدای امر علت زمینه ای ضربان قلب در گوش باید مشخص شود. سپس با توجه به آن درمان مناسب توسط پزشک تجویز شود. از درمان های خودسرانه با جدیت دوری کنید. 

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.5/5 - (33 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر