دکتر محمد حسین نجفی

آیا قرص های چربی خون باعث کاهش وزن و لاغری می شوند؟ ارتباط رزوواستاتین و لاغری چیست؟ استاتین ها گروهی از داروهای تجویزی هستند که سطح کلسترول خون را کاهش می دهند. مصرف این داروها در افراد مبتلا به کلسترول بالا، به کاهش خطر بروز سکته مغزی و یا حمله قلبی کمک می کند. مانند بسیاری از داروها، مصرف داروهای استاتین نیز ممکن است عوارض جانبی از جمله مشکلات گوارشی، درد و ضعف عضلانی، اختلالات عصبی و افزایش وزن به همراه داشته باشد.

آیا قرص های چربی خون لاغر میکنند؟

محققان طی 11 سال، بررسی هایی بر روی یگ گروه تقریبا 28 هزار نفری از افرادی که استاتین مصرف نمی کردند و افرادی که استاتین مصرف می کردند، انجام دادند. این بررسی ها نشان می دهد افرادی که استاتین مصرف نمی کردند، عادات غذایی خود را تغییر نداده و افزایش وزن قابل توجهی نداشتند. 

اما افرادی که از داروهای استاتین استفاده می کردند، طی این زمان کالری و چربی بیشتری مصرف نموده و در نتیجه افزایش وزن بیشتری داشتند. این مطالعات همچنین نشان می دهد که شاخص توده بدنی (BMI) در افرادی که استاتین مصرف می کنند، نسبت به سایر افراد افزایش بیشتری داشته است. عواملی که ممکن است در این اتفاق موثر باشند عبارت اند از:  

1_ تغییر عادات رفتاری

برخی از افرادی که استاتین مصرف می کنند، ممکن است رژیم غذایی سالم نداشته باشند. چرا که تصور می کنند این دارو در هر صورت کلسترول خون آن ها را کاهش می دهد.

2_ عوارض جسمانی

یکی از عوارض جانبی مصرف داروهای استاتین، درد و ضعف عضلانی است. افرادی که دچار این عارضه می شوند، ممکن است فعالیت بدنی کمتری داشته باشند که این امر می تواند منجر به افزایش وزن شود.

قرص چربی خون و لاغری
باید بدانید

مصرف داروهای استاتین ممکن است با افزایش وزن همراه باشند، اما هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه مصرف این داروها باعث افزایش وزن می شود وجود ندارد. این افزایش وزن ممکن است به دلایل رفتاری و یا جسمانی ایجاد شود. برخی از افراد فکر می‌کنند که با مصرف استاتین می توانند پرخوری کنند (رفتاری) و در نتیجه دچار افزایش وزن می شوند. 

همچنین، مصرف استاتین‌ ممکن است باعث درد و ضعف عضلانی شود. در نتیجه افرادی که استاتین مصرف می‌کنند ممکن است ورزش و فعالیت بدنی کافی نداشته باشند (عوارض جسمانی) و افزایش وزن پیدا کنند.

مطلب مرتبط: برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم؟

نحوه عملکرد قرص های چربی خون و انواع آن

همانطور که گفته شد، سطح بالای کلسترول در خون، خطر حمله قلبی و یا سکته مغزی را افزایش می دهد. داروهای استاتین یا چربی خون، آنزیم های کبدی که برای ساخت کلسترول ضروری هستند را مهار می کنند و از این طریق باعث کاهش میزان کلسترول خون می شوند. 

استاتین همچنین به دفع کلسترول اضافی خون کمک می کند. انواع داروهای استاتین عبارتند از:

  • لوواستاتین (Altoprev)
  • روزوواستاتین (Ezallor Sprinkle, Crestor) 
  • سیمواستاتین (FloLipid, Zocor) 
  • فلوواستاتین (Lescol XL)
  • آتورواستاتین (Lipitor)
  • پیتاواستاتین (Livalo)
  • پراواستاتین (Pravachol)

قرص رزوواستاتین و لاغری

رزوواستاتین یک داروی شیمیایی و کاهش دهنده ی چربی است. این دارو به عنوان موثرترین داروی کاهش دهنده ی کلسترول بد (LDL-C) شناخته می شود. با این حال اثرات آن روی چربی شکم و وزن بدن به طور کامل مشخص نشده است.

چاقی یکی از علائم سندروم متابولیک است. در واقع، کاهش وزن باعث کاهش قابل ملاحظه ای در بروز دیابت، فشار خون بالا (هایپرتنسیون)، اختلال دیس لیپیدمی و بیماری های قلبی می شود.

رزوواستاتین یک استاتین با قدرت بالا است که کلسترول بد خون را از بین می برد. این دارو با مهار آنزیم HMG-CoA ردوکتاز (هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآنزیم آ ردوکتاز)، فرآیند سنتز کلسترول در کبد را مهار می کند.

وقتی سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در داخل سلول‌ های کبد کاهش می ‌یابد، سلول ‌ها، گیرنده ‌های بیشتری می‌سازند. این گیرنده ها LDL را از خون گرفته و به داخل سلول‌ های کبد می کشانند.

قرص رزوواستاتین و لاغری

نکات

این دارو ممکن است به صورت تک دوز روزانه، در هر زمانی از روز، با یا بدون غذا مصرف شود. بهتر است زمان مصرف قرص ثابت باشد. همچنین به نظر نمی رسد که آب گریپ فروت یا فرآورده های آن بر رزوواستاتین تأثیر بگذارد.

1- دو دوز رزوواستاتین را در فاصله ی کمتر 12 ساعت از یکدیگر مصرف نکنید.

2- رزوواستاتین و آنتی اسیدها را هم زمان مصرف نکنید. (حداقل دو ساعت فاصله داشته باشند)

3- در صورت داشتن هر گونه درد شدید عضلانی یا شرایط دیگری که ممکن است خطر آسیب جدی عضلانی یا نارسایی کلیوی مانند عفونت شدید، جراحی بزرگ، تروما (ضربه)، تشنج کنترل نشده، اختلالات شدید الکترولیت یا متابولیک را افزایش دهد، به طور موقت از مصرف رزوواستاتین خودداری کنید و فوراً با یک پزشک مشورت نمایید.

4- در مدت مصرف دارو غذای سالم بخورید و از یک رژیم غذایی دوست دار قلب مانند رژیم TLC (برنامه ی ارائه شده از مرکز ملی مطالعات سلامتی آمریکا یا NCHS) استفاده کنید. یک برنامه ی منظم ورزشی داشته باشید، مصرف سیگار را ترک کنید و سعی کنید در معرض دود سیگار دیگران نیز قرار نگیرید.

5- هر گونه خستگی بی دلیل، تنگی نفس، سرفه ی بی دلیل، کاهش وزن، درد شکم، ادرار تیره، یا زرد شدن پوست را به پزشک خود گزارش دهید. ممکن است پزشک شما بخواهد عملکرد کبدتان را به طور منظم بررسی کند.

6- در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف رزوواستاتین خودداری کنید. اگر در سنین باروری هستید، هنگام مصرف این دارو از روش های موثر جلوگیری استفاده نمایید و اگر قصد بارداری دارید قبل از اقدام با پزشک خود مشورت کنید.

نکته بسیار مهم: این نکات صرفا جهت اطلاع رسانی است و مسئولیتی در قبال آن نیست. برای استفاده از این دارو حتما از پزشک خود سوال فرمایید.

قرص رزوواستاتین

عوارض قرص های چربی خون 

سایر عوارض جانبی استاتین شامل موارد زیر می باشد:

1_ درد و آسیب عضلانی

خستگی، درد یا ضعف عضلانی، یکی از عوارض شایع استاتین می باشد که ممکن است خفیف بوده و یا تا حدی شدید باشد که مانع از انجام دادن فعالیت های روزانه شود. احتمال بروز درد عضلانی ناشی از مصرف استاتین حدودا 5 درصد است، اما خطر آسیب عضلانی شدید (رابدومیولیز) بسیار پایین است. 

این عارضه بسیار نادر بوده و معمولاً فقط در افرادی ایجاد می شود که دارو های استاتین را در دوزهای بالا و یا در ترکیب با برخی داروهای خاص مصرف می کنند.

2_ افزایش قند خون و دیابت نوع 2

مصرف استاتین ممکن است باعث افزایش قند خون شده و این امر به نوبه خود ممکن است منجر به دیابت نوع 2 شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) خاطر نشان می ‌کند که خطر بروز این عارضه ناچیز است. 

اگرچه داروهای استاتین ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، اما این داروها خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند و به همین دلیل مصرف این داروها مزایای بیشتری دارد.

دیابت نوع 2

3_ آسیب کبدی

ممکن است پزشک قبل از تجویز داروهای استاتین و یا بلافاصله پس از شروع مصرف این داروها، آزمایشات لازم برای بررسی آنزیم های کبدی را انجام دهد. در برخی موارد، مصرف استاتین می ‌تواند منجر به افزایش سطح این آنزیم ها شود که نشان دهنده التهاب کبد است. 

در صورت بروز علائم آسیب کبدی از جمله زرد شدن پوست و سفیدی چشم، تیره شدن رنگ ادرار و یا احساس درد در قسمت بالای شکم باید به پزشک مراجعه شود.

4_ عوارض عصبی

برخی از افرادی که استاتین مصرف می کنند، عوارضی همچون سرگیجه و از دست دادن حافظه را تجربه می کنند. با این حال برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف استاتین می تواند از سرگیجه و از دست دادن حافظه جلوگیری کند.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

4.2/5 - (23 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر