دکتر محمد حسین نجفی

بیماری های عروق کرونر در حال حاضر شایع ترین علت مرگ و میر در سراسر دنیا هستند و با توجه به صنعتی شدن جوامع و ماشینی شدن سبک زندگی در تمام دنیا و از جمله کشور ما ایران شیوع این بیماری های در حال افزایش است. علائم گرفتگی رگ قلب در زنان چه چیزهایی است و چرا این علائم در زنان متفاوت است؟

در این بیماری پلاک های چربی در عروق کرونر که مسول خونرسانی به عضلات قلبی هستند رسوب می کنند و در نتیجه با تنگ کردن عروق باعث ایجاد اختلال در عضلات قلب می شوند. سطح چربی خون در زنان مهمتر از مردان است خصوصا پس از یائسگی و بوجود امدن نوساناتی در این زمینه. 

علائم گرفتگی رگ قلب در زنان 

عوامل زیر به طور کلی نشانه هایی از بروز گرفتگی در عروق کرونر بیمار هستند. به طور کل دردهای قلبی ماهیت فشارنده دارند و در تمام قفسه ی سینه پخش هستند. دردهایی هم که ماهیتی متفاوت دارند نظیر دردهای نقطه ای یا تیرکشنده که ثانیه ای طول می کشند معمولا منشا قلبی ندارند.

گرفتگی رگ قلب در زنان

آیا علائم گرفتگی رگ قلب در زنان متفاوت است؟

جواب کلی این سوال خیر است. یعنی چه در زنان و چه در مردان علائم گرفتگی رگ که از آنها با نام علائم آنژین صدری یاد می شود نشانگر بروز گرفتگی های عروقی هستند. اما نکته ی مهمی که اینجا وجود دارد این است که گاهی در زنان ممکن است علائمی که لزوما نشانه ی بیماری قلبی نیستند با احتمال بیش تری به معنی بروز گرفتگی عروق کرونری باشند. یعنی چه؟

دو بیمار را در نظر بگیرید. یکی زن و دیگری مرد. هر دو نفر دچار دردهای سینه هستند با مشخصات زیر:

در این دو بیمار احتمال اینکه این درد منشا قلبی داشته باشد در بیمار خانم بیش تر از بیمار آقاست. یعنی در شرایط یکسان احتمال اینکه دردهای قلبی در بیماران خانم با علائمی غیرعلائم مشخص آنژین صدری بروز کند بیش تر است. اما از کجا بفهمیم چنین دردی قلبی هست یا نه و برای بررسی اش چه باید بکنیم؟

اما از کجا متوجه شویم این درد قلبی هست یا نه؟

بهترین کار در شرایطی که هر یک از علائم بالا را دارید و به خصوص به عوامل خطری که در بند اول این نوشته به آن اشاره کردیم هم مبتلا هستید مراجعه به متخصص قلب و انجام یک بررسی اولیه ی قلبی است. این بررسی شامل اخذ نوارقلب، معاینه توسط پزشک و اخذ شرح حال در قدم اول است. سپس بر اساس این یافته ها پزشک برای شما دو بررسی تکمیلی دیگر نیز انجام خواهد داد. 

یکی اکوکاردیوگرافی برای بررسی ساختار قلب شما و بررسی وضعیت دیواره های عضلانی قلبی و دریچه های قلبی و دیگری انجام یک روش تشخیصی برای بررسی وضعیت عروق شما. این بررسی در قدم اول در بیش تر افراد تست ورزش است که از طریق دویدن شما روی تردمیل و ارزیابی پاسخ نوارقلب شما انجام می شود. 

در برخی افراد که نمی توانند تست ورزش انجام بدهند یا نوار قلبشان تغییراتی دارد که انجام تست ورزش را با مشکل رو به رو می کند از روش های دیگری نظیر اسکن هسته ای قلب یا سی تی آنژیوگرافی یا استرس اکو استفاده خواهد شد.

علت گرفتگی عروق در زنان 

به طور کلی علت گرفتگی رگ قلب در زنان و مردان علت های مشابهی دارند. یعنی همان عواملی که در مردان باعث بروز این تنگی ها می شوند در زنان هم اثر مشابهی دارند و باعث ایجاد گرفتگی می شوند. از جمله ی مهم ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره نمود :

البته علل دیگری هم در بروز این بیماری دخیل هستند ولی مهم ترین آنها شامل مواردی است که ذکر شد. پس اگر هر یک از عوامل فوق در شما وجود دارد نسبت به جمعیت عادی و بدون این عوامل شما در معرض خطر بیشتری برای بروز سکته های قلبی قرار دارید. 

گرفتگی رگ قلب در زنان

چه مواردی ریسک ابتلا را بالا میبرد؟

برخی از انواع بیماری های قلبی مادرزادی هستند؛ به این معنا که بیماری در اثر مشکلاتی در زمان شکل گیری قلب و بافت های اطراف آن به وجود آمده است.

عوامل ژنتیکی نیز می توانند در میزان احتمال شکل گیری بیماری های قلبی مؤثر باشند. البته، برخی از بیماری های دیگر نیز در روند شکل گیری مشکلات قلبی تأثیر گذار هستند. مثل:

برخی از فاکتور های سبک زندگی که خطر بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد عبارتند از:

از سوی دیگر، ابتلا به بیماری های قلبی شما را در معرض خطر تعدادی از مشکلات و بیماری های جدی دیگر قرار می دهد. مثل:

علت بالا رفتن فشار خون

پیشگیری از ابتلا به گرفتگی رگ قلب در زنان

اعمال برخی از تغییرات در سبک زندگی می تواند باعث کاهش خطر بروز نارسایی قلبی شده و یا روند شکل گیری آن را آهسته تر کند. این تغییرات سبک زندگی شامل موارد زیر می شوند:

علاوه بر این، مبتلایان به نارسایی قلبی باید واکسن های مختلف را به طور منظم بزنند؛ مثل واکسن کرونا یا واکسن های سالانه آنفولانزا.

تشخیص گرفتگی رگ قلب

با توجه به علائم و عوامل خطرزای نارسایی قلبی، متخصص قلب و عروق برای بررسی سلامت قلب شما از یک یا چند آزمایش های زیر استفاده می کند.

1- تست الکترودیاگرام (ECG یا EKG)

نوار قلب، عملیات ثبت الکتریکی فعالیت قلب شما را با کمک الکترود های نصب شده روی قفسه سینه انجام می دهد تا مواردی مثل وجود آریتمی (ضربان قلب نامنظم) را بررسی کند.

2- تست استرس یا ورزش

بررسی عکس العمل قلب شما در برابر استرس فیزیکی و ثبت ضربان قلب و فشار خون شما در حین ورزش (معمولاً قدم زدن روی تردمیل).

3- تست اکو 

استفاده از امواج صوتی به منظور ترسیم یک تصویر متحرک از قلب شما و بررسی کیفیت عملکرد بطن ها و دریچه های قلب.

4- عکس برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

برای عکس برداری از قلب و ریه ها و بررسی نشانه های احتمالی نارسایی قلبی یا مشکلات ریوی که می تواند دلیل زمینه ای علائم شما باشد.

5- عکس برداری سی تی اسکن

تزریق رنگ کانتراست به منظور عکس برداری دقیق تر از قلب و رگ های خونی.

6- عکس برداری MRI

تصویر برداری با دقت بالا برای بررسی احتمال وجود بیماری های قلبی.

7- آنژیوگرافی عروق کرونر و کاتتریزاسیون قلب

در این روش، ابتدا کاتتریزاسیون قلب برای تزریق رنگ کانتراست به عروق کرونر انجام می شود. سپس به کمک عکس برداری با اشعه ایکس (آنژیوگرافی) هر گونه گرفتگی احتمالی مشخص خواهد شد.

اکوی قلب و نوار قلب از خدماتی است که در مطب دکتر نجفی وجود دارد وشما می توانید از این امکان برای افراد خانواده خود استفاده کنید.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.6/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    یه مدت زیاد هست که اول پای راستم شروع به درد کرد از باسن تا ساق پای راستم سر سر بود احساس نداشتم مخصوص باسن یه مدت گذشت دکتر ارتوپدی رفتم اما اثر ندیدم الان هم درد اومده داخل ساق پای چپ م اصلا هیچ هس ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سونوگرافی پا و معاینه عروق
  • تصویر کاربر ثمین جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    ممنون میشم نتیجه سی تی آنژیو پدرم رو بفرمایید. آیا نیاز به آنژیو پلاستی یا عمل هست یا خیر؟ ایشون ۷۳ ساله بدون هیچگونه زمینه بیماری با وزن ۴۰ کیلو هستند. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      توصیه به آنژیوگرافی و در صورت نیاز آنژیوپلاستی
  • تصویر کاربر بهار چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر خانومه ۳۰ ساله هستم دو فرزند دارم و چند روز هستش که. درد میگیره تو بازوم و امروز. یک دفعه قلبم درد میگیره با روی شونم پشت کتفم و بازوی چپم امکانش هس از قلبم باشه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      احتمال کمی وجود دارد...با این حال ویزیت توصیه می شود
  • تصویر کاربر ح.م.ش یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام.سال ۸۹ سکته قلبی اینفریور داشتم؛ بعد سال ۸۹ عمل جراحی قلب باز کردم؛ خرداد ماه ۱۴۰۲؛ وی تک ؛ ضربان ۲۲۰ در مدت ۳ ساعت داشتم که با شوک؛ ۱۰۰ژول ضربان آمده روی حدود ۶۰ و همینطور با آمیون دارو( یک قرص؛ در ۲۴ ساعت)؛ تقریبا ثابته از سال ۸۹، دو بار آنژیو شدم، علاوه بر تنگی عروق قلب؛ اکتازی متناوب و تنگی عروق قلب دارم،ای اف قلبم بین ۴۰ تا ۴۵ از زمان سکته و عمل تقریبا ثابت مونده؛ الان بعد از آنژیو و هم سیتی آنژیو در خرداد ۱۴۰۲ ؛ همکاران محترم شما میگن ۲ تا از رگهای پیوندی قلب (:خصوصا ال ای دی)شما تقریبا بسته شده؛ وفقط رگ پشتی بازه؛ و حدود ۳۰ درصد رگ اصلی جلویی همچنان بازه؛ دچار افسردگی ناشی از طلاق هم هستم؛ همکاران محترم شما میگن؛ عمل جراحی قلب مجدد غیرممکنه؛ و بخاطر گشادی؛ استنت گذاری هم نمیشه؛ سئوال اینکه بیحالی و عدم تعادل من ایا مربوط به بیماری قلبی است یا سایر بیماریها؟ و آیا هیچ راه درمانی برای امثال بنده بیمار های ریسک؛ غیر از درمان دارویی وجود داره؟ ممکنه در طول زمان ای اف قلبم بیاد زیر ۴۰؟ من الان ۵۳ سال دارم؛ و پدر مرحومم؛ نیز اکتازی عروق قلب داشتن که با ایست قلبی در ۶۸ سالگی متاسفانه فوت شدن؛ مادرم هم مشکل قلبی داره و استنت گذاشته ۶۸ سالگی؛ من خیلی میترسم آقای دکتر؛ لطفا کمکم کنید؛ با تشکر فراوان که به بیماران رایگان مشاوره میدهید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ، متاسفانه در برخی موارد نه میتوان عمل مجدد کرد نه استنت گذاری.. البته بهتر است فیلم آنژیوگرافی با دقت بررسی شود.. ولی ممکن است چاره ای به جز درمان دارویی نداشته باشیم.. بی‌حالی و عدم تعادل میتواند در زمینه قلبی و افت فشار خون توجیه شود.. در ارتباط با اکتازی عروق حتما نیاز به درمان دارویی شدید با داروهای جدید هست..
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر عکس چند‌,اکو رو تقدیم میکنم نظرتون رو خواستم.ایا نیاز به آنژیو هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      فقط یک عکس نوارقلب اینجا هست
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام. دکتر عزیز من مردی 48ساله هستم که سابقه خانوادگی بیماری قلبی داریم. بعضی از اوقات روز دچار ضربان سنگین و شدید میشم که گاهی موقع دراز کشیدن همینطور میشم. دکتر برام بیزوپرالول نوشت اما به خاطر مشکلات افت فشار و ضربان متازیرو تجویز کرد. ایا دوباره ضربان و فشارم پایین میاد ایا نیاز به انژیو دارم هولتر فقط یک درصد پی وی سی نشون داد. متشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      نه این علایم نیازی به انژیو ندارد
  • تصویر کاربر نوری سه شنبه ۹ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 344 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام.
    دکتر بنده بعد از سزارین فرزند سومم دچار لخته شدن خون در ران پا شدم.سه روز در سی سی یو بستری و به مدت سه ماه قرص ریوارکسابان خوردم.سونو دادم،لخته برطرف شد.ولی الان بعد سه ماه دوباره رگ پام درد گرفته،آیا دوباره لخته ایجاد شده،و اینکه میتونم روزه بگیرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      روزه را توصیه نمیکنیم چون کم ابی شانس تشکیل لخته را بیشتر می کند ولی اگر درد پا دارید یک سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر دارستانی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    باسلام.من قبلا سابقه بیماری امبولی ریه دارم ک حدودا 3ساله وارفارین مصرف میکنم الان از عید تا بحال همون پا ک قبلا لخته داشت ورم داره وزخم شده ب دکتر رفتم من ب بیمارستات ارجاع دادن سونو انجام دادم گفتن گرفتگی عروق پا قدیمی هست وdvtنیس دکتر عفونی دارو داد ومن ب ی دکتر پوستم مراجعه کردم زخم ها خوب بشه الان با داروی دکتر پوست زخم ها خوبن ولی از بین نرفتن و ورم پا هم همچنان دارم ووقتی ک استراحت داشته باشم ورم کمتر میشه و من واریس هم دارم اگه امکان داره راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه عوارص نارسایی وریدی باشه

      باید جهت معاینه مراجعه کنید

  • تصویر کاربر حسنا چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آیا معجون سیر و لیموترش را که در خیلی از سایتها توضیح داده شده را جهت باز شدن گرفتگی عروق پیشنهاد میفرمایبد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر

      هیچ تاثیری نداره

  • تصویر کاربر R1344_m چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    rafiei:
    سلام من دارای قند خون هستم و عروق بدنم مشکل دارد الان دو روز که انسولین می زنم به اندازه یک دایره بهشعاع دو سانتی متری قرمزی ایجاد میشود .مشکل چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر