دکتر محمد حسین نجفی

سیگار یکی از بزرگترین مشکلات بهداشتی قابل پیشگیری در جوامع مختلف می باشد. مضرات آن می تواند تاثیرات غیر قابل بازگشتی در انسان داشته باشد. چهار هزار نوع ماده شیمیایی در دود سیگار است که ۷۰ نوع آن سرطان زا است. این موضوع براساس بررسی و شواهد علمی بین المللی اعلام شده و مردم باید از مصرف سیگار بشدت خودداری کنند. 

کشور ما به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی بزرگترین کشورهای تولیدکننده مواد مخدر به شاهراه بین المللی، مواد مخدر را نیز افزایش خواهد داد زیرا افراد معتاد ابتدا مصرف خود را با سیگار شروع کرده اند.

مضرات-سیگاردو سوم افراد در کشور اولین سیگار خود را در سنین جوانی (۲۴-۱۵ سال) تجربه کرده اند. جوانان در گروه سنی ۲۴-۱۵ سال هدف اصلی شرکت­های چند ملیتی تولید دخانیات هستند. در چند سال آینده جمعیتی بالغ بر ۳/۷۰ میلیون نفر خواهیم داشت که حدود ۲۶ میلیون نفر آن افراد زیر ۱۵ سال خواهند بود لذا این جمعیت می تواند بازار ایده آلی برای شرکت های جهانی تولید دخانیات و محصولات آن­ها باشد. 

فشار گروه همسالان، ضد ارزش نبودن مصرف سیگار در بین جوانان، باورهای غلط در مورد آن در بین جوانان و ایجاد اعتماد به نفس کاذب در آنان از عواملی است که باعث می شود جوانان در این سن بیشتر به مصرف آن روی آورند؛ بدون آنکه حتی از مضرات سیگار باخبر باشند.

متاسفانه امروزه مصرف این ماده مخدر به صورت یک عادت در جوامع مختلف درآمده است و اغلب افراد سیگاری مدعی هستند که سیگار باعث کاهش عصبانیت و تنش، رفع اضطراب و خستگی و به آرامش رسیدن می شود. در تحقیقات اغلب ثابت شده است که شروع و سرآغاز مصرف دخانیات یک جنبه روانی دارد و سیگار تنها به طور موقت و گذرا اضطراب و عصبانیت را کاهش می دهد ولی ساعاتی بعد همان اضطراب و عصبانیت با شدت بیشتری بروز می کند.

خطرات و مضرات سیگار:

سیگار عامل شناخته شده بعضی از بیماری­ها، سرطان و مرگ و میر وابسته به آن­ها است. استعمال دخانیات مهمترین آسیب برای سلامت جامعه و به ویژه جوانان است. دود آن حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده سمی و بیش از ۴۰ ماده سرطانزا است. از هر دو نفر سیگاری یک نفر ۲۵ سال از عمر خود را از دست می دهد و زودتر می میرد. از جمله مضرات آن می توان به:

  • کاهش شادابی چهره
  • از بین رفتن طراوت پوست
  • فساد و زردی دندان­ها
  • ریزش مو
  • بیماری­های قلبی- عروقی
  • سرطان­

سیگار مهمترین عامل خطرزا در پیشرفت بیماری­ های قلبی عروقی است و موجب تندترشدن ضربان قلب، افزایش فشار خون، تنگ شدن عروق و بالاخره حمله قلبی و انفارکتوس می گردد.

بهترین راه ترک سیگار

سیگار عامل ۱۲ نوع سرطان است!

استعمال سیگار سبب ابتلا به ۱۲ نوع سرطان و همچنین باعث تشدید بیماری های تنفسی می شود. سرطان های ریه، معده، مثانه، خون، روده بزرگ و لوزالمعده از جمله سرطان هایی است که فرد براثر استعمال سیگار دچار آنها می شود. سرطان ریه بالاترین میزان ابتلا به سرطان براثر مصرف سیگار است. دود سیگار مستقیم وارد ریه می شود و آسیب جدی از جمله سرطان به این عضو بدن می زند.

ترک-سیگار

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

ترک سیگار راحت است. یک فرد ممکن است بارها آن را ترک کند ولی مهم این است که فرد در ترک باقی بماند تا بتواند از مضرات این ماده رهایی یابد.

مطلب مرتبط: وارنیکلین جدیدترین داروی ترک سیگار

مهمترین عامل در ترک، اراده و تصمیم گیری خود فرد است و کمک­ها و روش­های ترک از اهمیت درجه دوم برخوردار است.

سیگاری ­هایی که یکباره کاملا آن را کنار می گذارند بیشتر از آنانی که تدریجا تعداد سیگار­هایشان را کم کرده یا به سیگار کم نیکوتین روی می آورند، موفق به ترک می شوند.

با توجه به اینکه سیگار از دیدگاه روانکاوی نیاز­های دهانی را ارضا می کند بنابراین با مصرف تنقلات و آدامس می توان این نیاز را برآورده ساخت تا آنجا که ممکن است چیزی ارزشمندتر مثلا سلامتی قلبتان را و غیره را جایگزین آن کنید.

ورزش نیز متضمن آرامش و دوری از عصبانیت است. با فراگرفتن راه­های ایجاد آرامش و کاهش استرس­ها مانند: پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و کوهپیمایی می توان مصرف سیگار را کنترل کرد.

در طول ترک سعی کنید روش­هایی برای حل مشکلات خود فراهم آورید تا دوباره به آن روی نیاورید. یک بار تصمیم بگیرید که اصلا نکشید و این تاریخ را برای خودتان ثبت کنید و به خاطر بسپارید ولی اگر ترک یکباره سیگار برایتان مشکل است سعی کنید ابتدا تعداد آن را کم کرده و هر کدام را نصفه خاموش کنید. هر بار نسبت به روز قبل تعداد کمتری بکشید.

دوری-از-سیگار

زمانی که میل شدید به کشیدن این ماده پیدا می کنید از جا بلند شوید، نفس عمیق بکشید، چند قدم راه بروید، به دست­ها، پاها کشش دهید و یا یک نوشیدنی مثل آبمیوه میل کنید.

بدانید که نکته مهم قطع کامل سیگار است چون تعداد کم آن می تواند خطرناک باشد. مطمئن باشید که اگر بتوانید یک بار مبارزه کنید، می توانید برای همیشه با عادات بد خود مبارزه کنید.

نیکوتین موجود در این ماده یک عامل اعتیاد آور است و بسیاری از کسانی که ترک کرده اند و بعدا برای سرگرمی یک یا چند تا کشیده اند،مجددا تبدیل به سیگاری­های قهاری شده اند؛ پس بهتر است بعد از ترک حتی برای سرگرمی هم نکشید.

وقتی شخص ترک می کند ابتدا یک سری تغییرات در بدنش پدید می آید.

در ۲۰ روز اول فشار خون و نبض به اندازه نرمال می رسد. ۴۸ ساعت بعد حس چشایی و بویایی بهتر می شود.

۳-۲ ماه بعد گردش خون و تنفس فرد بهبود می یابد. ۹-۱ ماه بعد سرفه احتقان سینوس­ها، خستگی رفع می شود و پس از ۱۰ سال خطر بروز سرطان ریه این افراد تقریبا مشابه افراد غیر سیگاری خواهد شد.

در پایان لازم است بدانید
در حال حاضر حدود ۱۱ میلیون نفر ایرانی به سیگار و قلیان معتاد هستند. در قرن بیستم حدود ۱۰۰ میلیون نفر براثر مصرف دخانیات جان خود را از دست دادند و اگر در پیشگیری انجام نشود در پایان قرن بیست و یکم شاهد مرگ و میر بیش از یک میلیارد نفر در جهان خواهیم بود. این معضل توسط یک وزارتخانه برطرف نمی شود بلکه باید آن را با همکاری مردم و برنامه ریزی مناسب مسئولان برطرف کرد.سرطان-ریه-سیگار
 
سیگار، توتون و تنباکو نباید به راحتی در اختیار جوانان قرار گیرد. رستوران های سنتی هم نباید محلی برای عرضه آسان قلیان باشد. براساس بررسی های بین المللی، آموزش سبب کاهش ۴۰ درصدی ابتلا به سرطان ها می شود. بر اثر آموزش، آگاهی افراد نسبت به دلایل ابتلا به این بیماری از جمله تغییر سبک زندگی و تغییر نگرش افزایش پیدا کرده و در نتیجه شاهد کاهش این بیماری در جامعه خواهیم بود.
 

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران و فوق تخصص آنژیوپلاستی

1/5 - (1 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرام جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام سکته وآنڗیو وفنرگذاشتم دردساق پای شدید دارم که ماهیچه سفت وقادربه راه رفتن نیستم لطفأ راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر اتورواستاتین مصرف میکنید ممکنه بخاطر دارو باشه

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید پدر من جانباز شیمیایی هستن حدود ۳.۴ ماه پیش اسنت گذاری کردن و حدود ۳۵ روزه از داروی ترک سیگار نیکوماتین دارن استفاده میکنن
    ولی سیگارشون کم نشده هیچ بیشترم شده بعد میخواسم بدونم رگای قلبش ممکنه گرفته باشه
    بعد اینکه دوره ترک سیگارش تموم شد ولی نتونست سیگار کنار بزاره میتونه دوباره سیگار ب اون محلول ااغشته کنه بعد استعمال کنه
    ممنون میشم جواب بدین هزینه هم داشت سوالم پرداخت میکنم ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      از داروی وارنیکلین استفاده کنند


       

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان وقت بخیر من بیماری برگردارم حدود۲۰ روزپیش آنژیوگرافی کردم دوتاازانگشتان پام زخم دارند..باوجودآنکه آنژیوگرافی شدم امازخمها بهبودنمیشن ودردم زیادکم نشده البته هنوزداروی آسپرین وسیلاستازول هم مصرف میکنم وچهل سال سن دارم راهنمای جنابعالی به بنده چیه ..باتشکردرپناه خداباشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید اگر رگ امکان باز شدن داره باز شه ولی معمولا اینکار ممکن نیست

      دارو باید استفاده شه

      اگر بهتر نشدید با مدارک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر