دکتر محمد حسین نجفی

قرص کلونیدین معمولی (Catapres)، برای درمان فشار خون بالا، و قرص کلونیدین پیوسته رهش (Kapvay – طولانی اثر)، برای کنترل علائم نقص توجه و بیش فعالی (ADHD؛ اختلال در تمرکز کردن، کنترل رفتار، و ثابت یا ساکت ماندن نسبت به سایر افراد هم سن) در کودکان تجویز می شود. از این قرص ها می توان به تنهایی یا به همراه سایر دارو ها در برنامه های درمانی استفاده نمود. 

کلونیدین، به گروهی از داروها به نام «آلفا آگونیست های کاهنده فشار خون با اثر مرکزی» تعلق دارد. این دارو، می تواند با کاهش ضربان قلب و شل کردن رگ‌های خونی، سبب کاهش فشار خون گردد؛ و بدین ترتیب، خون راحت‌تر در بدن جریان می یابد. قرص های پیوسته رهش کلونیدین با تأثیر بر بخشی از مغز، که توجه و تحریک پذیری را کنترل می کند، می تواند در درمان ADHD اثرگذار باشد.

رفع عوارض فشار خون با قرص کلونیدین

فشار خون بالا، یک بیماری شایع است؛ و در صورت عدم درمان، می تواند باعث آسیب به مغز، قلب، رگ های خونی، کلیه ها و سایر قسمت های بدن شود. آسیب به این اندام ها ممکن است سبب ابتلا به بیماری های قلبی، حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی و مشکلات دیگر گردد. 

علاوه بر مصرف دارو، تغییر در شیوه زندگی نیز می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. این تغییرات شامل رژیم غذایی کم چربی و کم نمک، حفظ وزن مناسب، ورزش کردن چند روز در هفته و به مدت حداقل 30 دقیقه، ترک سیگار و مصرف متعادل الکل است.

طریقه مصرف قرص های کلونیدین

قرص های معمولی و پیوسته رهش (طولانی اثر) کلونیدین، برای مصرف خوراکی طراحی شده اند. این قرص معمولا دو بار در روز، هر 12 ساعت مصرف می شود. قرص پیوسته رهش کلونیدین، معمولا باید یک یا دو بار در روز، با یا بدون غذا مصرف گردد. کلونیدین را تقریباً هر روز و در ساعات مشخص مصرف کنید. کلونیدین را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو را نباید کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نمایید.

قرص های پیوسته رهش باید به طور کامل بلعیده شوند. از نصف کردن، جویدن و خردن کردن این قرص ها خودداری کنید. پزشک ممکن است درمان شما را با دوز کم کلونیدین شروع نموده و به تدریج دوز مصرفی را افزایش دهد. افزایش دوز دارو نباید بیشتر از یک بار در هفته انجام گیرد.

داروی کلونیدیدن برای کنترل عدم تمرکز و بیش فعالی

کلونیدین، ممکن است به کنترل بیماری کمک نماید؛ اما آن را درمان نمی کند. در صورت بهبود علائم بیماری، همچنان باید مصرف کلونیدین را ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک مصرف کلونیدین را قطع نکنید. قطع ناگهانی مصرف کلونیدین، می تواند باعث افزایش سریع فشار خون و بروز علائمی مانند عصبانیت، سردرد و لرزش غیرقابل کنترل در بخشی از بدن شود. جهت قطع مصرف دارو، پزشک احتمالاً دوز مصرفی را به تدریج طی 2 روز برای قرص معمولی و 3 تا 7 روز برای قرص پیوسته رهش کاهش می دهد.

موارد مصرف قرص کلونیدین 

این دارو برای کمک به ترک سیگار و تشخیص فئوکروموسیتوما (نوعی تومور که در غده ای نزدیک کلیه ایجاد می شود و ممکن است باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب گردد) نیز استفاده می شود. در مورد خطرات احتمالی استفاده از این دارو برای درمان بیماری خود، با پزشک صحبت کنید. از دیگر کاربردهای این دارو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض جانبی کلونیدین

عوارض جانبی کلونیدین به شرح زیر است. در صورت بروز هر یک از این علائم یا موارد ذکر شده در بخش «اقدامات خاص احتیاطی»، به شکلی شدید یا مقاوم، به پزشک خود اطلاع دهید:

فراموش کردن مصرف یک دوز از دارو

دوز فراموش شده را، به محض یادآوری، مصرف کنید؛ با این حال، اگر این موضوع را هنگامی به خاطر آورده اید که تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و مصرف دارو را مجددا مطابق برنامه منظم خود ادامه دهید. دوز دارو را برای جبران نوبت فراموش شده، دو برابر نکنید. 
علائم مصرف بیش از حد این دارو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تداخلات دارویی کلونیدین 

در صورت مصرف هرگونه داروی تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. در صورت مصرف هر یک از موارد زیر، حتما پزشک و داروساز خود را در جریان بگذارید:

رژیم غذایی مناسب در هنگام مصرف کلونیدین

ممکن است پزشک، رژیم غذایی کم نمک یا کم سدیم را برای شما تجویز کند. در این صورت، حتما از دستورالعمل های پزشک پیروی نمایید.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.7/5 - (7 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحدت جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۴۳ ساله و ۳ ماه پیش سکته کردم و آنژیو پلاستی کردم قرص پلاویکس آسپرین کاپتوپریا ۱/4 پنتاپرازول آتورواستاتین بیزوپرولول مصرف مکنم چون در کلیه ها سنگ ۳ میلی دارم احتمالا حرکت و درد هست قبلا هم داشتم .قبلا از شیاف دیکلوفناک استفاده می‌کردم و با دویدن و مصرف آب دفع میشد. با شرایط فعلی من چه دارویی برای جلوگیری از درد شدید و دفع طبیعی سنگ میتوانم مصرف کنم ؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      مصرف دیگلوفناک و انجام فعالیت ورژشی متوسط و نصرف آب جهت دفع سنگ منعی ندارد
  • تصویر کاربر طاهر دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من متادون مصرف میکردم چن روزیه مصرفم روکم کردم و امروز کلا میخام ترک کنم من تازه انژیو گرافی کردم گرفتگی عروق داشتم خواستم دکتر بهم گفته فقط قرص آسپرین و آتورداسین بخورم الان میخام قرص کلوندین و نالسکون بخورم با دوز ضعیف بنظرتون مشکلی نداره ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      تداخلی ندارند...بهتر است تحت نطر روانپزشک ترک فرمایید
  • تصویر کاربر فتانه یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.
    شوهر من ازمایش خون داده متاسفانه تریگلسیرید 950 داره سنش 30 ساله. دکتر براش رژیم غذایی با قرص جم فیببروزیل 300 نوشته. 2 عدد قبل ناهار 2 عدد قبل شام.. رژیم غذایی اشم رعایت میکنه. میخواستم بدونم با توجه به این شرایط چه مدت طول میکشه که میزان تریگلیسریدش به نرمال برسه؟ دکترش گفته بیماریش ارثی درمان کامل نداره فقط باید با دارو و رژیم کنترل بشه...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...فنو فیبرات بر جمفیبروزیل ارجحیت دارد
  • تصویر کاربر احمدرضا دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر ، بنده ۳۷ سالمه ، و بر طبق دستور دکتر اعصاب و روان ، به دلیل بی انگیزگی و افسردگی ، داروهای دسیپرامین که دو هفته اول ۲۵ و الان که شروع هفته سوم است ۷۵. کلونیدین ۰.۲ و ولبان ۱۵۰ روزی ۳ وعده ، آقای دکتر سردرد شدید و معده ام خراب شده طوری که هر غذایی که میخورم ، نابود میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام بهتر ایت برای تنظیم داروها به پزشک روانپزشک خود مراجعه کنید
  • تصویر کاربر غزل پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 359 مشاهده پرسش
    سلام ،ببخشید پسرم ۵سالشه و حرف نمیزنه و به دلیل عدم تمرکز و پر جنب و جوش بودن ،حدود ۲ ماهه که قرص ریتالین 10 ،روزی یدونه دکتر براش تجویز کرده ،منتهی در ویزیت مجدد قرص کلونیدین هم گفته که روزی ی نصفه بهش بدیم ،مصرف همزمان این دو مشکلی ایجاد نمیکنه ؟ در ضمن کیست آرکنوئید هم در لوب گیجگاهی سمت چپ سرش داره که گفتن نیاز به جراحی نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      از نظر قلبی خیر مشکلی ندارد مصرف این دو دارو با هم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر