دکتر محمد حسین نجفی

خوراکی هایی که در ادامه درباره آنها صحبت می کنیم در کنترل و کاهش وزن شما اثر مثبتی دارند چرا که سبب سیری طولانی مدت شده و میل به خوردن را در شما کاهش می دهند. حتی برخی از مواد غذایی اشاره شده در زیر می توانند در تحریک متابولیسم بدن نقش داشته باشند. 

لیست 9 تایی از غذاهای رژیمی برای کاهش وزن

سعی کنید زمانی که به خرید می روید، لیستی از این ترکیبات مورد نیاز را به همراه داشته باشید.

1. حبوبات

حبوبات علاوه بر این که سرشار از پروتئین بوده سیر کننده، ارزان قیمت و چند منظوره هستند. این به این معنی است که شما به مدت طولانی تری احساس سیری می کنید و مصرف آنها مانع از بیش خوری در شما می گردد.

2. سوپ قبل از غذا 

غذای خود را با یک فنجان سوپ شروع کنید، با این عمل غذای کمتری دریافت می کنید. این که سوپ غلیظ و یا پوره مانند باشد اهمیتی ندارد. بهتر است هر واحد آن حدود 100 تا 150 کیلوکالری داشته باشد بنابراین از افزودن خامه و کره به سوپ خودداری نمایید.

3. کاهش وزن با شکلات سیاه

آیا از خوردن شکلات در بین وعده ها لذت می برید؟ می توانید یک یا دو تکه شکلات سیاه و نه شکلات شیری میل نمایید. در یک مطالعه مشخص شد مصرف پیتزا در افرادی که شکلات سیاه مصرف کرده بودند نسبت به افرادی که شکلات شیری دریافت کرده بودند، %15 کمتر بود. 

5. صبحانه ای با سطح پروتئین مناسب

صبحانه ای با میزان پروتئین مناسب و کافی می تواند از دریافت میان وعده های پرکالری در طول روز جلوگیری نماید. در مطالعه ای که بر روی گروهی از زنان چاق جوان انجام شد، مشخص شد، احساس سیری در افرادی که صبحانه ای حاوی 35 گرم پروتئین داشتند، بیشتر بود. افراد شرکت کننده در مطالعه، صبحانه ای با محتوای انرژی 350 کیلوکالری دریافت نمودند که شامل سوسیس و تخم مرغ وگوشت گوساله بود. به نظر می آید اثر صبحانه پرپروتئین تا بعداز ظهر باقی بماند و زنان میان وعده هایی با میزان کمتر چربی و قند نسبت به کسانی که غلات در صبحانه داشتند، مصرف کرده بودند.

6. آجیل و مغزها

یک مشت کوچک بادام زمینی، بادام درختی و یا گردو به عنوان یک میان وعده بسیار عالی به حساب می آیند. مطالعات نشان داده اند، هنگامی که افراد آجیل مصرف می کنند به صورت خودکار در وعده های بعد، غذای کمتری را دریافت می نمایند.

7. کاهش وزن با مصرف سیب

دریافت میوه سیب صرف نظر از سس یا آب سیب، می تواند میان وعده مناسبی به شمار بیاید. مصرف میوه کامل می تواند اشتهای ما را سرکوب نماید در حالی که آبمیوه و یا سس آن چنین اثری را ندارد. یکی از دلایل این موضوع این مسأله است که میوه خام حاوی فیبر بیشتری می باشد و علاوه بر آن، جویدن، باعث می شود که سیگنال هایی به مغز ارسال گردد، سیگنال هایی که بیان کننده این موضوع می باشد که مقادیر زیادی از غذا دریافت شده است.

8. ماست

تفاوتی نخواهد داشت که ماست معمولی یا ماست یونانی را ترجیح می دهید در هر صورت مصرف ماست می تواند در کاهش دور کمر اثرگذار باشد. در مطالعه ای که توسط دانشگاه هاروارد در آمریکا انجام شد، 120 هزار نفر در مدت زمان بیش از یک دهه مورد بررسی قرار گرفتند و در این تحقیق دیده شد که ماست نسبت به سایر مواد غذایی مصرف شده، بیشترین ارتباط را با کاهش وزن دارد. باید در نظر داشته باشیم که این نتایج اثر ماست بر کاهش وزن را اثبات نمی نماید اما نشان می دهد که ماست نسبت به سایر مواد غذایی شاخص تر می باشد.

9. گریپ فروت

گریپ فروت سبب می گردد وزن شما کاهش یابد، به ویژه در افرادی که در معرض خطر دیابت هستند. محققین کلینیک Scripps در ساندیگو آمریکا مشاهده کردند که اگر افراد چاق در پیش از وعده غذایی خود، نصف یک عدد گریپ فروت میل نمایند، وزن آنها در طی دوازده هفته در حدود 5/1 کیلوگرم کاهش خواهد یافت. نوشیدن آب گریپ فروت همچنین اثر مشابهی را دارد. البته اثر چربی سوزی آب گریپ فروت ثابت نشده است و فقط در احساس حس سیری می تواند برای افراد کمک کننده باشد.

در پایان

سبد خریدتان را از سبزیجات تازه غلات کامل و پروتئین لخم، پُر کنید. البته نکته بسیار مهم در کاهش وزن، کاهش کل غذای دریافتی می باشد و نه مصرف برخی از مواد غذایی خاص. 

به قلم دکتر حدیث گرامی متخصص تغذیه 

کلینیک قلب دکتر نجفی 

2.8/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر