دکتر محمد حسین نجفی

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، ممکن است باعث ادم محیطی (احتباس مایعات) شود که شامل تورم پاها، مچ پا و ساق پا می باشد. تورم پا می تواند باعث ایجاد محدودیت در فعالیت های فرد شده و این امر ممکن است از لحاظ جسمانی ناخوشایند باشد. علت ورم پا در بیماران ریوی یکی از علائم پیشرفت انسداد مزمن ریه می باشد.

به دنبال بروز بیماری انسدادی مزمن ریه، این بیماری به ریه ها و قلب آسیب رسانده و در نهایت، گردش خون بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به ادم (ورم) می شود. غیر از بیماری COPD، عوامل دیگری نیز می توانند منجر به بروز ادم شوند. بنابراین، حتی در صورت تشخیص ابتلا به بیماری COPD، علت ورم پاها باید بررسی شود.

مصرف برخی داروها و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، می تواند به کاهش ورم پاها کمک کند. از آنجا که بروز ادم، نشان دهنده پیشرفت بیماریست، درمان این بیماری COPD باید در پیش گرفته شود.

علائم ورم پا در بیماران ریوی

در بیماری COPD تورم ساق پاها به تدریج شروع شده و بعد از قرار گرفتن در حالت نشسته و یا راه رفتن، بیشتر می شود. ادم پاها ممکن است هنگام دراز کشیدن و یا بالا آوردن پاها برطرف شود. به همین دلیل، برخی افراد صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب، متوجه کاهش تورم پاهای خود می شوند. علائم ادم ناشی از بیماری COPD شامل موارد زیر می باشد:

علائم ورم پا در بیماران ریوی

در انسداد ریه هر دو پا تقریباً به یک اندازه متورم می شوند. در صورتی که ادم پاها برابر و متقارن نباشد، ممکن است به دلیل مشکل دیگری باشد که باید فورا پیگیری و درمان شود. اگر ورم پا به دلیل بیماری COPD ایجاد شده باشد، احتمالا با پیشرفت بیماری، علائم دیگری نیز بروز پیدا می کند. این علائم عبارت اند از:

ورم دست ها در بیماران ریوی

بیماری COPD همچنین می تواند منجر به ادم دست ها، بازوها یا شکم شود. این اتفاق که معمولا شایع نیست، ناشی از نارسایی شدید سمت راست قلب به دلیل بیماری COPD می باشد. در صورتی که تورم ایجاد شده در این نواحی، ناشی از بیماری COPD باشد، مانند ادم ساق پاها، باید در هر دو طرف به یک اندازه باشد. همچنین، ادم ایجاد شده می تواند به سرعت بدتر شود. علائم تهدید کننده بیماری COPD که به همراه ادم پیشرونده بروز می یابند، شامل موارد زیر می باشد:

علت ورم بدن در بیماران ریه

علت ورم پا در بیماران ریوی

تورم پاها در بیماران ریوی، در ارتباط با عوامل متعددی است که ریه‌ها، قلب، سطح اکسیژن خون، کلیه‌ها و تعادل مایعات را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور کلی، ادم به دنبال پیشرفت بیماری COPD بروز پیدا می کند، اما لزوماً ارتباطی میان شدت بیماری و میزان تورم پاها وجود ندارد. برای مثال، ممکن است در مرحله پایانی بیماری COPD نیز پاها ورم نداشته باشد و یا ممکن است COPD خفیف، منجر به ورم پاها شود. (به خصوص اگر فرد بیماری کلیوی نیز داشته باشد)

انسداد ریوی می تواند منجر به ایجاد وضعیتی شود که به دنبال آن، ادم محیطی بروز پیدا می کند. به این وضعیت، فشار خون ریوی گفته می شود. فشار خون ریوی زمانی اتفاق می‌افتد که یک بیماری ریوی منجر به افزایش فشار خون در عروق ریه می شود. در نتیجه، سمت راست قلب که وظیفه پمپاژ خون از قلب به ریه‌ها بر عهده دارد، باید سخت‌تر کار کند.

تشخیص ادم محیطی

ادم محیطی معمولا با انجام برخی معاینات غیر تهاجمی تشخیص داده می شود. پزشک ابتدا تورم پوست را بررسی می کند. اگر پس از فشار دادن یکی از انگشتان بر روی پوست متورم، یک فرورفتگی یا حفره ایجاد شده و حدودا 15 ثانیه باقی بماند، به این حالت ادم حفره ای گفته می شود. 

ادم حفره ای می تواند ناشی از مشکلات دیگری نیز باشد. به عنوان مثال، نارسایی وریدی نیز می‌تواند باعث ایجاد ادم حفره‌ای در هر دو پا شود که شبیه ادم ناشی از بیماری COPD است. اگر به دلیل بیماری COPD فرد قادر به فعالیت بدنی منظم نباشد، ممکن است افزایش وزن نیز پیدا کند. در بیشتر موارد، تشخیص ادم از افزایش وزن ممکن است دشوار باشد.

ترومبوز ورید عمقی (DVT) نیز می تواند باعث ایجاد ادم حفره ای یا غیر حفره ای در یک طرف بدن شود.
ادم غیر حفره ای می‌تواند ناشی از بیماری ‌های دیگری مانند بیماری تیروئید و یا مشکلات غدد لنفاوی باشد. ادم نامتقارن، معمولاً ناشی از فشار فیزیکی است که ممکن است به دلیل تومور یا آسیب ایجاد شده باشد.

تست های تشخیصی ورم پا در بیماران ریوی

پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تشخیص ادم ناشی از بیماری COPD از انواع دیگر تورم، انجام دهد. برای ارزیابی عملکرد قلب و ریه ها، پزشک ابتدا فشار خون و سطح اکسیژن خون بیمار را اندازه گیری می کند. همچنین ممکن است برای بررسی ریه‌ها، عکسبرداری از قفسه سینه یا CT اسکن انجام شود. 

پزشک برای ارزیابی عملکرد قلب بیمار ممکن است انجام یک اکوکاردیوگرافی را نیز درخواست دهد. همچنین، برای بررسی وضعیت خونرسانی به پاها یا بازوها، ممکن است یک سونوگرافی وریدی نیز انجام شود که یک روش غیر تهاجمی برای بررسی جریان خون در اندام‌های بیمار می باشد.

درمان ورم پا در بیماران ریوی

اگرچه برای بیماری COPD یا فشار خون ریوی درمانی وجود ندارد، اما برخی روش های درمانی مانند داروها و عمل جراحی، ممکن است از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنند. کنترل مایعات بدن، بخش مهمی از درمان ادم پا در بیماری COPD بوده و شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و همچنین دارو درمانی می‌ باشد.

داروهایی که می توانند به کاهش ادم کمک کنند شامل داروهای دیورتیک یا ادرارآور هستند که با اثر بر روی کلیه ها، باعث دفع مایعات بدن از طریق ادرار می شوند. برخی از مراقبت های خانگی که به کاهش ورم پاها در بیماران مبتلا به بیماری COPD کمک می کند، عبارت اند از:

1- بالا قرار دادن پاها هنگام استراحت: 

وقتی پاها هم سطح قلب و یا بالاتر قرار می گیرد، تورم پاها کاهش پیدا می کند.

2- پوشیدن جوراب های فشاری: 

استفاده از این جوراب ها می تواند به کاهش تجمع خون در پاها و مچ پا کمک کند. این جوراب ها را می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

3- تنظیم مصرف مایعات: 

در افراد مبتلا به بیماری COPD میزان مایعات مصرفی اهمیت زیادی دارد و توصیه های پزشک در این باره می بایست به دقت در نظر گرفته شود. در صورتی که کلیه ها قادر به دفع مایعات اضافی از طریق ادرار نباشند، مصرف مایعات زیاد می تواند باعث ادم شود. مصرف کم مایعات نیز منجر به کم آبی بدن شده و کلیه‌ها برای جلوگیری از این وضعیت (کم‌آبی بدن) مایعات اضافی را نگه می دارند و در نتیجه ممکن است تورم ایجاد شود.

4- کاهش مصرف نمک: 

مقدار نمک مصرفی می تواند بر ادم پاها تأثیرگذار باشد. غلظت نمک در خون به دقت توسط کلیه ها تنظیم می شود، بنابراین مصرف نمک خیلی کم و یا بیش از حد می تواند باعث تورم و یا کم آبی بدن شود.

5- ورزش منظم: 

داشتن فعالیت بدنی می تواند به عملکرد بهتر قلب و ریه ها کمک کند و گردش خون، بهتر صورت می گیرد.

در پایان

تورم در پاها، مچ پا و ساق پا می تواند ناشی از یک عارضه جدی باشد که به دلیل انسداد ریه ایجاد می شود و پیگیری آن با مراجعه پزشک، اهمیت زیادی دارد. با این حال، ادم پا می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد و انجام یک ارزیابی تشخیصی کامل برای تعیین علت آن ضروری است. ممکن است ایجاد تغییراتی در مقدار نمک و مایعات مصرفی بیمار لازم باشد. با درمان مناسب، می توان ورم ناشی از بیماری COPD را کاهش داد و فعالیت عادی را از سر گرفت.

کلینیک قلب دکتر نجفی 

2.8/5 - (11 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدیه سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام روزتون بخیر،مادرم به خاطر روماتیسم ریشون درگیره پیش پزشک قلب بردیم سی تی و سی تی آنژیو و آنژیو ریه تجویز کردن میخواستم یه بزرگواری کنید جواب آزمایش رو یه عنایت بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      از روی کلیشه نمی‌توان‌قضاوت کرد باید تصاویر را با نرم افزار‌رویت فیلم دید یا نتیجه را بفرستید
  • تصویر کاربر بابایی سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . وقت شما بخیر. پدر من چند سالی هست که مشکل ریوی دارد و خس خس سینه دارد سیگار هم مصرف میکند. از پارسال چند بار اکسیژن خونش پایین افتاده و با وصل اکسیژن بالا آمده‌ . و الان اسپری مصرف میکند. مصرف سیگار خیلی کم کرده نهایت روزی یکی. الان چند روزی هست پاهاش ورم کرده رفت پیش دکتر قلب گفت قلبت سالم و دوباره ورم پاهاش کمتر شده. ولی صورتش هم پف دارد. خواستم بپرسم بیماریشون خیلی پیشرفت کرده؟ باید چیکار کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      نباز به رویت مدارک...
  • تصویر کاربر مجید سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر همسر بنده عفونت ریه کرده بود بیمارستان بستری شدید چند روز ترخیص حالا پاهاش ورم کرده چیکار کنبم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      توصیه با اکوی قلب
  • تصویر کاربر راحیل پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر . من ۱۸ سالمه و حدود ۶ ماه هست که خس خس سینه دارم نه به طور پیوسته مثلا چند ساعت در روز یا دو روز یک بار رو حتما دارم و ناگهانی هم شروع شد . معمولا تپش قلب هم دارم جوری که با پروپرانول ۲۰ فقط در حد یکی دو ساعت آروم ترش میکنه و دوباره ضربان بالا رو دارم از ۹۰ تا ۱۳۰ گاهی بیشتر هم میشه . الان چند وقتی هم هست که ورم پا پیدا کردم و روی هر دو پام ورم شدید دارم . البته چون کنکوری هستم همش نشستم و زیاد راه نمیرم میخواستم بدونم آیا اینا علائم خاصی هستن یا طبیعیه و ممکنه مثلا به خاطر آلودگی هوا باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به اکوکاردیوگرافی
  • تصویر کاربر هادی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر...پدرخانم بنده چند سالی میشه سل ریوی داشتن و در زمانهایی خوب شدن ولی الان چندروزه قادر ب بلند شدن نیست ومگه بش کمک کنی ک بلند شه و تا توالت بره و بش کمک کنی بشینه و دوباره بلندش کنی وبا لرزان لرزان چند قدمی برمیداره و خس خس شدیدی داره ....خواستم بپرسم بینم درمان میشه ...حداقل این بلند شدنش قابل درمان هست یابدتر میشه یا همینجور میمونه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      باید یک متخصص مغز و اعصاب ببیند چون این مسایل در حیطه ی کار انهاست حتما یک بررسی از این نطر میخواهد
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت شما.. پسری هستم 29 ساله // دکتر جان بنده نزدیک 1 سالی هست که درد قلب دارم سمت چپم.(سیگاری هم هستم)به بازو و انگشتم این درد میکشه..نوار قلب و اکو و چکاپ کامل رفتم خوشبختانه عارضه قلبی ندارم ولی مشکل معده دارم که به گفته پزشکم معدم میکروبی هست // بعد در این ناحیه قلبم و دست چپم سوزش داره همراه با خارش و سرخ شدگی به مدت کوتاهی//دکتر جان جدیدا نوک سینه سمت چپم خیلی شدید درد داره و میسوزه..کم کم داره پوست پوست میشه و در ضمن استرس و اظراب و حملالت ناگهانی فکری هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر