دکتر محمد حسین نجفی

سرفه در واقع راهی است که بدن شما برای خلاص شدن از شر مواد مضر موجود در ریه از آن استفاده می کند. اما سرفه ی بیش از حد در برخی موارد می تواند خطرناک باشد. اگر سرفه های شما ادامه پیدا کرد و پس از مدتی از بین نرفت، ممکن است به یک بیماری جدی به نام «برونشیت مزمن» مبتلا شده باشید.

برونشیت مزمن یک بیماری ناشی از التهاب مزمن در برونش ها (نایژه ها) می باشد. زمانی که فردی حداقل به مدت 2 سال پیاپی و حداقل 3 ماه در هر سال به صورت متوالی سرفه می کند، مبتلا به برونشیت مزمن است. برونشیت مزمن یک بیماری طولانی مدت می باشد که مدام عود می کند و یا در برخی موارد به طور کامل از بین نمی رود. این بیماری یک نوع بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) است و نوع دیگر آن آمفیزم می باشد.

علائم برونشیت مزمن

علائم برونشیت مزمن

در برونشیت مزمن، مجاری تنفسی با مخاط غلیظ پر می شود. پرزهای کوچی که معمولاً وظیفه ی خروج خلط از ریه های شما را بر عهده دارند، در این بیماری آسیب می بینند. همین امر باعث سرفه ی مداوم شما خواهد شد. با ادامه دار شدن این بیماری، نفس کشیدن برای شما سخت تر شده و شما با مشکلات دیگری مواجه می شوید. علائم دیگر برونشیت مزمن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علت ابتلا به برونشیت مزمن

اصلی ترین علت برونشیت مزمن سیگار کشیدن است. بیش از 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری سیگاری هستند یا قبلاً سیگاری بوده اند. موارد دیگری که می تواند احتمال ابتلا به برونشیت را افزایش دهد عبارتند از:

تشخیص برونشیت مزمن

پزشک ابتدا سؤالاتی در زمینه ی سابقه ی سیگار کشیدن از شما می پرسد و سپس معاینه ی فیزیکی را انجام می دهد. معاینه ی فیزیکی می تواند شامل گوش کردن به صدای ریه های شما با یک گوشی پزشکی باشد. همچنین، ممکن است آزمایشات زیر برایتان تجویز شود:

1- تست عملکرد ریوی: 

این تست شامل یک سری از اندازه گیری هایی است که نشان می دهد ریه شما چه مقدار هوا را می تواند در زمان دم و بازدم درون خود نگه دارد.

2- اشعه ایکس قفسه سینه:

در این آزمایش از اشعه برای ایجاد تصاویری از ریه ها برای رد کردن احتمال نارسایی قلبی و سایر بیماری های تنفسی استفاده می شود.

3- توموگرافی کامپیوتری: 

سی تی اسکن تصاویر دقیق تری از مجاری تنفسی شما (نسبت به اشعه ایکس) ارائه می دهد.

درمان برونشیت مزمن

آیا برونشیت مزمن قابل درمان است؟

تغییر در سبک زندگی و درمان های دارویی می تواند علائم برونشیت مزمن را کاهش داده و از وخیم شدن آن جلوگیری کند. بسیاری از مردم به مدت طولانی با علائم متوسط برونشیت مزمن زندگی می کنند و به عدم وجود اکسیژن اضافی توجهی ندارند!

1_ ترک سیگار 

اگر سیگار می کشید، در اولین قدم باید آن را ترک کنید! با وجود اینکه با ترک سیگار ریه های شما به طور کامل بهبود پیدا نمی کنند، اما شما می توانید با این کار سرعت پیشرفت این بیماری را به میزان زیادی کاهش دهید.

2- مصرف باز کننده های برونش (برونکودیلاتورها): 

برونکودیلاتورها با شل کردن عضلات در مجاری هوایی موجب بهبود تنفس شده و از شدت علائم برونشیت مزمن کم می کنند.

3- داروهای ضد التهابی: 

استروئیدها می توانند التهابی که باعث تنگ تر شدن مجرای تنفسی شما شده است را کاهش دهند.

4- درمان برونشیت مزمن با اکسیژن درمانی: 

از این گزینه برای موارد جدی برونشیت مزمن استفاده می شود. زمانی که ریه های شما تا حدی آسیب دیده اند که سطح اکسیژن خون بسیار پایین است پزشک اکسیژن درمانی را پیشنهاد می دهد. در صورت نیاز، شما می توانید از یک دستگاه اکسیژن قابل حمل در خانه استفاده کنید.

5- برنامه های توان بخشی تنفسی: 

اگر شما اغلب دچار نفس تنگی می شوید، درمان های توانبخشی می تواند به شما راه هایی را آموزش دهد که با کمک آن بتوانید بیماری خود را مدیریت کنید. به عنوان مثال، ممکن است روش بهتری برای تنفس در زمان ورزش به شما آموزش دهند.

6- پیوند ریه: 

یک ریه جدید ممکن است به افزایش طول عمر شما کمک کند.

7- تغییر سبک زندگی:

4.5/5 - (2 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر S شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر. همسرم تعویض دریچه داشتن ۱۷ روز پیش .الان ۲روزی هست که پهلوی چپ‌شان درد می‌کنه. علت چی می‌تونه باشه؟؟ ممکنه عفونت بعد عمل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بعید است...مشورت با پزشک معالج
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام بنده درزندان به دلیل سرفه های بیش ازحدبه دکترمراجعه کردم گفتن که برونشیت داری هرچندمدت یه بارسراغم میومدتنگی نفس و سرفه الانم خیلی زیادشده بخصوص هنگام خواب ازاسپری هم استفاده میکنم درضمن سیگاریم هستم این برونشیت به اسم تبدیل میشه یانه؟معالجه میشه یانه ؟؟؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۷ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام نه احتمال تبدیل به آسم ضعیف است ولی خود برونشیت می‌تونه عامل حساسیت مجاری راه های هوایی باشه.. تحت نظر پزشک فوق تخصص ریه باشید..
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، من اکو دادم و نوار
    دکتر گفت اکوت ناخوانا هست برام سیتی آنژیو نوشته، میخاستم بپرسم ازتون ناخانا یعنی چی که بهم گفته،شما میتونین از عکس راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      عکس ها درست گرفته نشده...نیاز به رویت مدارک
  • تصویر کاربر بهار شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام .حدوددو هفته پیش به علت سرگیجه و ضعف رفتم اورژانس . فشارم ۱۴ و ۹ بود ( سابقه فشار اصلا نداشتم و همیشه پایین بوده) دوبار نوار قلب گرفتن تشخیص هایپرتروفی بطن چپ دادن . وقتی تست اکو دادم پزشک گفتن قلبت سالمه ولی عضله کمی ضعیف شده . الان هر از گاهی فشارم میره بالا قلبم محکم میکوبه به قفسه سینه.‌سرم درد میگیره پاهام از زانو به پایین ضعف شدید پیدا میکنم طوری که راه رفتن برام دشوار هست . در حال حاضر هم دارو چیزی مصرف نمیکنم . خانم هستم ۳۸ ساله قند و چربی و اضافه وزن ندارم . میشه لطفا راهنمایی بفرمایید چه اقدامی باید انجام بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      در صورت افت عملکر قلب نیاز به معاینه اکو و هولتر فشار خون دلرید
  • تصویر کاربر نسرین دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من 34سالمه،هفت ماه پیش فهمیدم آئورتم دولتی هستش،دکترم گفت می تونم باردارشم.الان هفته 19بارداری هستم.اکو انجام دادم گفت همه چی خوبه ولی هر ماه باید اکو انجام بدم.اندازه دریچه هم گفت 3.4هستش خواستم بدونم مشکلی برای خودم یه جنین پیش نمیاد،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام خير اغلب مشكلي نيست
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۲ فروردین ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر،من جوانی۲۴ساله بیماری قلب نوزادی داشتم(تنگی دریچه)عمل کردم خوب شدم الحمدلله ولی هنو یکم تپش قلب دارم ، در فعالیت جنسی زود کارم تموم میشه (۱دقیقه)هم طول نمیکشه من این مشکل چطور پیشگیری کنم؟؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۲ فروردین ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      ربطي به مشكل قلبي ندارد
      با ارولوژيست مشورت نماييد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر