دکتر محمد حسین نجفی

تری گلیسرید یکی از اجزای چربی خون است که به شکل ذراتی ریز در عروق و گردش خون انسان دیده می شود. در کنار کلسترول خون، تری گلیسرید هم نقش به سزایی در بروز حوادث قلبی عروقی دارد و بالا بودن آن می تواند خطر بروز سکته های مغزی و قلبی را افزایش دهد. بنابراین بسیار ضروری است که در کنار توجهی که به کاهش کلسترول می شود برای کاهش این معیار نیز برنامه ریزی شده و تلاش گردد. 

اما چگونه می توان اصلا تری گلیسرید را کاهش داد؟ آیا حتما نیاز به مصرف دارو است یا می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد؟ یا بعبارتی قاتل تری گلیسیرید چیست؟

قاتل تری گلیسرید

چگونه سطوح بالای تری گلیسیرید را کاهش دهیم بسیاری از اقداماتی که باید برای کاهش تری گلیسیرید انجام دهید، همان اقداماتی هستند که باید برای محافظت از قلب و سلامت کلی خود انجام دهید. پزشک اقداماتی را که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید بالا انجام دهید به شما توصیه می کند. برخی از این مراحل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

_ورزش کردن

_مصرف نکردن الکل

_شکر و کربوهیدرات را در رژیم خود محدود کنید

_سیگار نکشید

_خواب خوب و منظمی داشته باشید

_در معرض شرایط استرس زا قرار نگیرید

کاهش تری گلیسیری با دارو

چه سطحی از تری گلیسریدی خطرناک است؟

به طور کل و بر اساس معیارهای آزمایشگاهی تری گلیسرید بالاتر از 150، بالا محسوب می گردد و بالا رفتن سطح آن از 200 نیز  می تواند همراه با افزایش عوارض و خطرات مربوط به این چربی باشد. به طور کل بالا بودن سطح کلسترول و تری گلیسرید خطر تشکیل پلاک های چربی داخل عروق کرونری قلب و عروق کاروتید مغزی را افزایش می دهد و در پی آن خطر بروز سکته های قلبی و مغزی را بیشتر کند. 

علاوه بر آن، بالا بودن تری گلیسرید خون با افزایش خطر رسوب این چربی ها در داخل بافت کبد و بروز کبد چرب همراه است. در برخی موارد نادر که میزان تری گلیسرید خون به بالاتر از 1000 می رسد (مثل برخی بیماری های ژنتیکی) نیز ممکن است که فرد دچار آسیب حاد لوزالمعده (پانکراتیت) شود.

برای کاهش سطح تری گلیسرید چه روش هایی وجود دارد؟

به طور کل روش های درمانی کاهش تری گلیسرید به دو دسته ی روش های دارویی و روش های غیر دارویی تقسیم می شوند که در ابتدا اینجا ما در مورد روش های غیردارویی صحبت خواهیم کرد و در نهایت به روش های دارویی کاهش تری گلیسرید خواهیم پرداخت:

1_ کاهش سطح تری گلیسیرید با تغییر سبک زندگی 

این روش ها بر دو پایه ی رژیم غذایی و کاهش وزن به همراه ورزش منظم روزانه استوار هستند. توصیه ی اکید انجمن قلب و عروق اروپا و آمریکا این است که تمامی بیماران با چربی خون بالا (اعم از کلسترول یا تری گلیسرید) حداقل روزانه 30 دقیقه پیاده روی تند را در برنامه ی خود داشته باشند. کاهش وزن و رساندن شاخص توده ی بدنی یا BMI به محدوده ی بین 18 تا 25 نیز برای تمامی این بیماران توصیه می شود.

اما شاید نقش رژیم غذایی مناسب برای کاهش تری گلیسرید از نقش سایر موارد پررنگ تر باشد. در این زمینه توجه به نکات زیر می تواند بسیار حائز اهمیت باشد :

🔔 توصیه می شود از مصرف قندهای مصنوعی نظیر آنچه در نوشابه های گازدار و انواع آبمیوه های صنعتی و شیرینی جات دیده می شود پرهیز شود. این موارد ارزش تغذیه ای پایینی دارند و به راحتی می توانند تری گلیسرید خون شما را بالا ببرند. کاهش مصرف آنها با کاهش میزان تری گلیسرید شما رابطه ی مستقیمی دارد.


🔔 هم چنین مصرف تمامی غذاهای فراوری شده و صنعتی باید کاهش پیدا کند. نباید فراموش کرد که غلات سبوس دار از ارزش تغذیه ای بالاتری برخوردار هستند و استفاده از آنها می تواند در جلوگیری از بروز چربی خون بالا موثر باشد.


🔔 افزودن سبزیجات و میوه های تازه و هم چنین استفاده از فیبر بیش تر در رژیم غذایی می تواند به کاهش تری گلیسرید شما نیز در بلند مدت کمک کند و از افزایش تری گلیسرید نیز جلوگیری کند.


🔔 یک روش موثر دیگر در کاهش تری گلیسرید استفاده از چربی های سالم در مقابل چربی های ترانس است. از نمونه های چربی های سالم می توان به روغن زیتون و انواع مواد غنی از امگا3 نظیر ماهی اشاره کرد. مصرف چربی های اشباع نظیر آنچه در گوشت قرمز دیده می شود بهتر است محدود شود.


🔔 اگر الکل مصرف می کنید باید بدانید که مصرف این ماده می تواند میزان چربی خون و تری گلیسرید شما را بالا ببرد بنابراین توصیه می شود مصرف آن را قطع کنید. چنین توصیه ای در مورد مصرف سیگار نیز صادق است.

کاهش تری گلیسیرید بالا با مصرف دارو 

همان طور که گفتیم درمان تری گلیسرید بالا دو جزء دارد که جزء اول بر عهده ی بیمار است (رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن و فعالیت منظم روزانه) و جزء دوم بر عهده ی پزشک می باشد که همان تجویز داروست. پیش از این برای کاهش میزان تری گلیسرید خون از داروهایی نظیر جمفیبروزیل و فنوفیبرات استفاده می شد که البته امروزه دیگر این داروها منسوخ شده اند. امروزه درمان تری گلیسرید بالا بر دو اصل استوار است :

جمع بندی

درمان این عارضه نیازمند همکاری پزشک و بیمار است. بیمار باید با کاهش وزن، مصرف رژیم غذایی مناسب و هم چنین ورزش منظم روزانه در کنار مصرف داروی تجویزی با دوز مناسب با تشخیص پزشک به سمت سطح مناسب تری گلیسیرید از خون برسد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.9/5 - (54 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر