دکتر محمد حسین نجفی

شروع روز با یک صبحانه ی مقوی و سالم می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. یک صبحانه سالم همچنین می تواند انرژی تمام روز را تأمین کند. در این مقاله، در مورد صبحانه های مناسب برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا صحبت می شود. فشار خون بالا را می توان با رژیم غذایی ساده و تغییر در سبک زندگی کنترل کرد. 

به همین ترتیب، اصلاح عادت های غذایی در صبحانه می تواند به  پایین اوردن فشار خون  بالا کمک کند. صبحانه، مهمترین وعده ی غذایی روز است. شما برای صبحانه باید سالم ترین غذاها را بخورید تا در تمام طول روز، انرژی کافی داشته باشید. صبحانه ی مناسب می تواند به حفظ فشار خون در یک محدوده سالم کمک کند. غذاهای غنی از پتاسیم، بهترین گزینه برای بیمارهای فشار خون هستند. 

صبحانه های مناسب برای کنترل فشار خون بالا

در ادامه به چند مورد از صبحانه های سالم برای بیماران مبتلا به فشارخون بالا اشاره شده است.

1_جو دو سر

خوردن جو دو سر به عنوان صبحانه، بهترین سوختی ست که می توانید به بدن خود برسانید. جو دو سر، فیبر بالایی دارد که برای کنترل فشار خون بالا مفید است. در صورتی که فشار خون بالا دارید، باید جذب سدیم را کنترل کنید. جو دو سر، سدیم پایینی دارد که این ویژگی، آن را به یک گزینه عالی برای رژیم غذایی مناسب برای فشار خون بالا تبدیل می کند. آماده کردن جو دو سر آسان است و شما می توانید آنرا به عنوان صبحانه میل کنید. 

2_ ماست با میوه

ماست، یک انتخاب سالم دیگر است که برای فشار خون بالا مفید می باشد. مطابق با تحقیقات انجام شده، ماست فواید زیادی برای فشار خون بالا دارد. اما همیشه ماست کم چربی را انتخاب کنید که هیچ شکر افزودنی و طعم دهنده مصنوعی نداشته باشد. شما می توانید برای مقوی تر کردن ماست، به آن مقداری میوه اضافه کنید. 

3_ تخم مرغ

وقتی که صحبت از صبحانه می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد تخم مرغ است. شما می توانید به چند روش تخم مرغ را بپزید و از صبحانه ی خود لذت ببرید. تخم مرغ، همچنین یک منبع شناخته شده ی پروتئین می باشد که برای صبحانه عالی است.. مخصوصاً سفیده تخم مرغ برای درمان فشار خون بالا بسیار مفید است. شما می توانید به تخم مرغ همزده، مقداری سبزی اضافه کنید.

4_ آجیل ها، دانه ها و لبنیات کم چرب

آجیل ها و دانه ها سرشار از پتاسیم هستند که برای کنترل فشار خون بالا مفید است. شما می توانید شیر کم-چرب و مخلوطی از دانه ها و آجیل ها را برای صبحانه خود امتحان کنید. بعضی از دانه ها و آجیل های مناسب برای فشارخون بالا، تخم کدو، پسته، بادام کوهی، بادام زمینی و گردو هستند.

5_ موز و انواع توت ها

موز، یک منبع شناخته شده ی پتاسیم است و یکی از بهترین گزینه ها برای صبحانه است. توت ها نیز فاقد سدیم و غنی از آنتی اکسیدان هستند. خوردن این میوه ها می تواند فشار خون را کنترل کند و سلامت قلب را بهبود بخشد. شما می توانید این دو میوه را به عنوان صبحانه بخورید، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های ضروری هستند. 

6_ نان سبوس دار

این غذاهای سبوس دار، منبعی عالی از مواد مغذی سالم مانند فیبر و پتاسیم هستند که موجب پایین آوردن فشارخون می شوند. نان های سبوس دار نسبت به غذاهایی که با آرد سفید تصفیه شده تهیه شده اند، ارزش غذایی بیشتری دارند.

غذاهای مناسب فشار خون بالا

میان وعده های کم نمک برای کنترل فشار خون بالا

بیشتر ما قربانی میان وعده های آماده می شویم. فروشگاههای مواد غذایی پر از میان وعده هایی مانند چیپس، کلوچه، پوره، آجیل شور و موارد دیگر هستند! تمام اینها، میان وعده هایی ناسالم اند که سرشار از نمک هستند و اغلب اولین چیزی هستند که ما در زمان گرسنگی به آن دسترسی پیدا می کنیم. در اینجا به نکاتی اشاره شده است که هنگام انتخاب میان وعده های سالم کم سدیم باید در نظر بگیریم. 

1_ شکلات تلخ

مطابق با تحقیقات دانشگاه هاروارد، شکلات تلخ، یک دسر جایگزین عالی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است. شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری یا شیرینی های دیگر، شکر کمتری دارد. کاکائوی موجود در شکلات تلخ سرشار از مواد شیمیایی گیاهی به نام فلاوانول می باشد که تولید نیتریک اسید در لایه ی داخلی رگهای خونی را افزایش می دهد. این فرایند، به بهبود جریان خون کمک می کند و رگ های خونی را شل می کند که در نهایت فشار خون را پایین می آورد.

3_ میوه ها و سبزیجات

مطابق با گزارش انجمن قلب آمریکا، غذاهای غنی از پتاسیم برای کنترل فشار خون اهمیت زیادی دارند. هرچه پتاسیم مصرفی شما بیشتری باشد، سدیم بیشتری را از طریق ادرار از دست می دهید. همچنین، پتاسیم به کاهش تنش دیواره رگ های خونی کمک می کند، که این کار موجب پایین آمدن فشار خون می شود. قاعدتاً، میوه ها و سبزیجات زیادی وجود دارند که سرشار از پتاسیم هستند و شما می توانید آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره شده است:

میان وعده برای فشار خون بالا

نوشیدنی هایی که فشارخون را پایین می آورند.

ترک مصرف نوشابه، نوشیدنی های کافئین دار و الکل، یک راه حل مناسب برای حفظ فشار خون در یک محدوده ی سالم است. بسیاری از این نوشیدنی ها می توانند فشار خون را بالا ببرند، بنابراین باید جایگزین هایی مناسب برای سلامت قلب پیدا کنید.

1_ پایین اوردن فشار خون با مصرف آب

آب، برای عملکردهای مختلف بدن ضروری است و مفیدترین نوشیدنی برای بدن می باشد. این نوشیدنی، مواد زائد را در بدن شست و شو می دهد، دمای بدن را تنظیم می کند و فشار خون را پایین می آورد. علاوه بر این کمبود آب در بدن، می تواند خون را غلیظ تر کند و در نتیجه موجب افزایش فشار خون شود. سعی کنید با نوشیدن آب کافی در طول روز، بدن خود را هیدراته نگه دارید.

2_ چای سبز

چای سبز و چای های گیاهی دیگر، سرشار از آنتی اکسیدان هستند و تأثیرات شگفت انگیزی روی تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. تعجبی ندارد که قرن هاست از این گیاه برای مصارف پزشکی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهند که چای سبز می تواند در طولانی مدت فشار خون را کاهش دهد. 

3_ شیر کم چرب

تحقیقات نشان می دهند که مصرف لبنیات کم چرب مانند شیر کم-چرب می تواند منجر به کاهش فشار خون شود. شیر، مملو از مواد مغذی ضروری از جمله کلسیم، ویتامین دی و دیگر مواد غذایی می باشد که تأثیرات خوبی روی فشار خون دارند.

ادویه ها و چاشنی های کم سدیم برای فشار خون بالا

ادویه ها منبع پنهان نمک هستند و اضافه کردن طعم و مزه به غذا به این معنی نیست که باید از ادویه هایی استفاده کنید که نمک زیادی دارند. در ادامه، به چند ادویه جایگزین اشاره شده است:

پروتئین های کم سدیم برای پایین آوردن فشار خون بالا

پروتئین، یک ماده ی مغذی ضروری برای یک رژیم غذایی متعادل است، بنابراین آن را باید در برنامه ی غذایی خود جای دهید. گرچه، بسیاری از غذاهایی که پروتئین زیادی دارند، ممکن است چربی و سدیم بالایی نیز داشته باشند. در اینجا به چند مواد غذایی حاوی پروتئین اشاره شده است که هم خوشمزه هستند و هم سدیم پایینی دارند:

  • لوبیاها و عدس ها
  • ماهی تازه یا یخ زده
  • گوشت گاو بدون چربی
  • مرغ و بوقلمون بدون پوست
  • آجیل ها و دانه های بدون نمک
 

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.

4.2/5 - (18 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مادر دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    خانم 47 ساله ای هستم که سابقه فشار خون بالا دارم و روتین لوزار مصرف می کنم مدت چند روز هست که فشارم خیلی بالا رفته و احساس درد و تپش و ضربان در گوش و سردرد شدید و احساس ورم و پرفشاری در سر دارم با مصرف لوزار و کاپتوپریل و..پایین نیومد که مجبور شدم به بیمارستان تخصصی قلب مراجعه کنم با فشار 16/5 روی 10 آمپول و.. استفاده کردم بهتر شدم اما همچنان احساس فشار در گوش دارم علت پایین نیامدن و مقاومت به دارو چیست ضمنا با قد 160 وزنم 54 کیلو می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...نیاز به تنظیم مجدد داروها...داروی مصرفی دیگر کافی نیست
  • تصویر کاربر خیر چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    باسلام بنده خانم33ساله مجرد هستم وهیچ بیماری ندارم قد و وزن متناسب بعد از صرف غذا دچار تپش قلب میشم حجم غذام زیاد نیست اکو انجام دادم همه چیز نرمال بود چکاپ خون و هورمونها هم نرمال در ماه رمضان کاملا راحت هستم وهیچ مشکلی ندارم علت چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام مصرف غذاهاي كربوهيدرات كاهش بابد
  • تصویر کاربر مسلم پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب بنده 37سالمه تاحالافشارخون نداشتم داشتم هم متوجه نشدم ارثی هم نیس سابقه فامیلی نداریم فشارخون من یه هوچون پنیروکره بادام زمینی خورده بودم رفت بالا سردردوسرگیجه وتاری دیدپیداکردم رفتم دکترامپول زدوفایده ای نداشت دوباره رفتم چون مینیمم هم بالابودبهم قرص لازرومیکس دادشغل وزندگیم هم دراسترس هستم نوارقلب وایناگرفت گف سالمی ضمناغلظت خون دارم اون ارثیه بدنم هم خیلی زودخسته میشه تحلیل میره راهنمایی می کنیدلطفا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      داروی خوبی داده است اگر توانستید دستگاه هولتر ۲۴ ساعته ی فشارخون یک بار در مطب یا بیمارستان نصب کنید فعلا مصرف دارو را ادامه بدهید
  • تصویر کاربر مرجان پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام من همیشه فشارم پایین بوده ولی اخیرا مینیمم فشارم پایینه ۹ روی ۶ ۱۰ روی ۷..میشه راهنمایی کنید که چه دارویی میتونم مصرف کنم..۴۱ سالمه..دوران کودمی بهم گفتن که افتادگی دریچه میترال دارم ولی چند سال پیش با معاینه گفتن که درمان شده.میخواستم بدون این مشکل خودبه خود رفع میشه؟ و آیا به پاییم بودن فشارم مرتبطه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      اگر سرگیجه ندارید نیاز به مصرف هیچ داروی خاصی نیست
  • تصویر کاربر بهار پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من کرونا گرفتم اما ریه هام درگیر نشده بودن بعد از گذشت یه هفته از خوب شدن کرونام من تنگی نفس گرفتم الان 55روزه که تنگی نفس دارم 5تا متخصص رفتم عکس از ریه گرفتم اکو دادم نوار قلب دادم خداروشکر هیچی نبود فقط گفتن از استرسه یه دکتر برام قرص آرتیبت و ازیپم نوشت که الان مصرف میکنم اما هیچ بهبودی حاصل نشد
    یه دکتر هم برام پروپرانول نوشت که مصرف نکردم گفتم شاید تداخل داشته باشن! خاستم بدونم ایا مصرف اینا باهم مشکلی داره؟به نظر شما تنگی نفس من خوب میشه یا خیر فعلا ادامه داره؟ ممنون میشم جواب بدین.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      یا ارتیبت یا پروپرانولول یکی را باید مصرف کنید هر دو با هم تداخل درد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر