دکتر محمد حسین نجفی

اکثر زنان باردار از جمله زنان چاق نوزادان سالمی را به دنیا می آورند، اما درجات بالای چاقی احتمال بروز خطر را بهمراه دارد. در این مطلب سعی داریم بخشی از عوارض افزایش وزن در بارداری را بیان کنیم. چاقی سبب می شود بارداری شما مشکل تر شود، پس اگر هنوز باردار نشده اید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید. به سلامتی خود و نوزادتان فکر کنید اما چاقی به این معنا نیست که شما لزوما درگیر این مشکلات خواهید شد. کارهای زیادی وجود دارد که شانس شما را در گذراندن بارداری سالم افزایش می دهد. با پزشک خود در ارتباط با مراقبت های ضروری و لازم مشورت نمایید. جلسات ویزیت خود را با نظم دنبال کنید و به توصیه های متخصص خود عمل کنید.

عوارض اضافه وزن در بارداری

خطرات اضافه وزن در بارداری

ریسک بروز برخی مشکلات در نوزادان متولد شده از مادران چاق بالاتر بوده، مانند:

  • نقایص مادرزادی از جمله نقایص لوله های عصبی و یا اختلالات قلبی
  • بالا بودن وزن نوزاد در زمان تولد که می تواند مشکلاتی را در حین زایمان ایجاد نماید.
 
🔔در مادران چاق، احتمال بروز برخی خطرات نیز افزایش پیدا می کند، از جمله:
 
  • سقط یا مرده زایی
  • سزارین و مشکلات ناشی از آن
  • مشکلات حین بارداری، مانند دیابت بارداری، پرفشاری خون بارداری و یا پره اکلامپسی

آیا کاهش وزن طی بارداری صحیح است؟

مسلماً خیر. بارداری زمان مناسبی جهت کاهش وزن نمی باشد. جنین شما برای تغذیه نیاز به یک رژیم مناسب دارد. هیچ کدام از گروه های غذایی را حذف نکنید و به دنبال رژیم های کاهش وزن نباشید. اما پرخوری و زیاده روی هم نکنید.

عوارض چاقی در بارداری

میزان افزایش وزن نرمال در دوران بارداری 

افزایش وزن زنان باردار با توجه به توصیه متخصصین باید حدود 5 تا 9 کیلوگرم باشد. پزشک شما میزان وزن گیری مناسب برای شما را تعیین خواهد کرد. در برخی موارد این امکان نیز وجود دارد که پزشک توصیه کند، نیازی به اضافه وزن وجود ندارد. شاید به طور عامیانه شنیده ایم که یک خانم باردار باید برای دو نفر غذا بخورد اما این به معنای دو برابر شدن غذای دریافتی زنان باردار نمی باشد. به طور کلی زنان باردار باید 300 کیلوکالری در روز اضافه تر نسبت به زمان قبل از بارداری شان دریافت کنند، که این میزان کالری اضافه تر به طور مثال با دریافت یک لیوان شیر موز و یا یک عدد سیب و یک کاسه ماست تأمین می گردد.

غذای دریافتی طی بارداری باید چقدر باشد؟

اندازه غذای دریافتی به چند عامل بستگی دارد، از جمله:

مانند هر خانم باردار دیگر، لازم است دریافت متنوعی از غذاها و از تمام گروه های غذایی داشته باشید. همچنین باید از کفایت کلسیم و اسیدفولیک دریافتی خود اطمینان حاصل نمایید.

مراقبت های پیش از زایمان، در افراد چاق

تعداد جلسات مراجعه به پزشک خانم های باردار با ورزن اضافه، مانند دیگر افراد است، به شرط آنکه مشکل دیگری وجود داشته نداشته باشد. معاینات و آزمایشات لازم جهت اطمینان پیدا کردن از سلامتی آنها نیز تفاوتی با سایر زنان باردار ندارد.

چه اقداماتی برای آمادگی پیش از بارداری، مورد نیاز است؟

در شرایطی که باردار نیستید باید بدانید که زمان مناسبی جهت کاهش وزن در اختیار دارید. کاهش حتی 5-5/2 کیلوگرم وزن، بسیاری از خطرات را کاهش می دهد. همچنین حتما برخی از تغییرات سبک زندگی را در پیش از بارداری آغاز کنید، از جمله: 

  • پرهیز از مصرف از الکل و دخانیات
  • دریافت اسید فولیک کافی
  • محدود کردن یا حذف دریافت کافئین 
  • چکآپ پیش از بارداری

بهترین راه جهت تجربه یک بارداری سالم

انجام فعالیت بدنی منظم، دریافت غذاهای متنوع، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات و مراجعه منظم به پزشک است. در صورتی که پیش از بارداری فعالیت بدنی منظمی نداشته اید، با پزشک خود برای شروع آهسته ورزش، مشورت نمایید.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر