دکتر محمد حسین نجفی

غدد فوق کلیوی یا غده های آدرنال، درست در بالای کلیه ها قرار دارند. غدد آدرنال از دو بخش تشکیل شده اند. لایه بیرونی این غدد، هورمون هایی را تولید و ترشح می کند که در پاسخ به استرس، تنظیم فشار خون، تعادل آب و الکترولیت های خون به بدن کمک می کنند. بیماری آدیسون هنگامی رخ می دهد که غدد فوق کلیوی به اندازه کافی این هورمون ها را تولید نمی کنند. این بیماری با نام های دیگری از جمله افت عملکرد غده آدرنال، نارسایی مزمن غده آدرنال و نارسایی اولیه آدرنال نیز شناخته می شود.

علائم بیماری آدیسون چیست؟

این علائم ممکن است همیشه مشاهده نشوند. بسیاری از افراد، زمانی که دچار عفونت و یا استرس می شوند، ممکن است برخی و یا همه ی این علائم را تجربه کنند، اما در مواقع دیگر هیچگونه علائمی نداشته باشند. علائم بیماری آدیسون می تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم بیماری آدیسون

علت بروز بیماری آدیسون

بیماری آدیسون معمولا به دنبال بروز یک مشکل در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود. در این حالت، سیستم ایمنی اشتباها به غدد فوق کلیوی حمله کرده و به آن ها آسیب می رساند. در نتیجه، این غدد نمی توانند به مقدار کافی هورمون های مربوط به خود را تولید کنند.علل دیگر این بیماری شامل عفونت و سرطان می باشد.

تشخیص بیماری آدیسون 

با انجام برخی آزمایشات، میتوان ابتلا به بیماری آدیسون را تشخیص داد. تشخیص و درمان این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که اگر بیماری درمان نشود، می تواند منجر به مرگ شود.

تشخیص نارسایی اولیه آدرنال یا آدیسون

برای تشخیص این بیماری، پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام داده و درمورد علائم بیماری سوالاتی می پرسد. سپس احتمالا انجام آزمایش خون را توصیه می کند. در صورت وجود بیماری، آزمایش خون ممکن است موارد زیر را نشان دهد:

ممکن است آزمایشات دیگری نیز تجویز شود. سایر آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عکس برداری از ناحیه شکمی
  • سی تی اسکن شکم
  • تست تحریک هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH)

درمان بیماری آدیسون

تمامی روش های درمانی موجود برای این بیماری، شامل دارو درمانی است. درمان این بیماری، به صورت جایگزینی هورمون ها، برای جبران کمبود آن ها صورت می گیرد. افزایش سطح این هورمون ها در خون به کنترل علائم بیماری کمک می کند. با هورمون درمانی، بسیاری از مبتلایان به بیماری آدیسون می توانند زندگی عادی داشته باشند.

داروها معمولاً باید به صورت مادام العمر مصرف شوند. قطع مصرف داروها می تواند پیامد های بسیار خطرناکی داشته باشد. همچنین، مصرف کمتر از حد و یا بیش از حد این داروها نیز عوارضی ایجاد می کند. در مواردی همچون بروز عفونت، صدمه، شرایط استرس زا و یا عمل جراحی، ممکن است پزشک به طور موقت، دوز مصرفی داروها را افزایش دهد.

آیا بیماری آدیسون خطرناک است؟

در نارسایی شدید غده آدرنال که به آن بحران آدرنال نیز گفته می شود، به دلیل افت زیاد سطح هورمون ها، علائم شدیدی بروز پیدا می کنند و این وضعیت، می تواند بسیار خطرناک باشد. در این حالت، نیاز به تجویز فوری هیدروکورتیزون تزریقی می باشد. همچنین، درمان فشار خون پایین نیز معمولاً مورد نیاز است. به بعضی از بیماران مبتلا به این بیماری آموزش داده می شود که در مواقع اضطراری، برای خود تزریق هیدروکورتیزون انجام دهند.

علائم بحران آدرنال عبارتند از:

  • درد شکم
  • تنفس دشوار
  • سرگیجه و یا احساس سبکی سر
  • فشار خون پایین
  • کاهش سطح هوشیاری

توصیه هایی برای مبتلایان

شناسنامه پزشکی (کارت و یا دستبند) بیماری را همیشه همراه داشته باشید. نوع داروها و دوز مصرفی نیز باید در شناسنامه پزشکی ذکر شود. در حین پروسه درمان، در صورت بروز موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

لطفا امتیاز دهید
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید آقای دکتر فایل نوار قلبها آپلود نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما، سوال بنده در مورد تمدید دوره مصرف داروی کارودیلول برای مادرم هست. ایشان وقتی خدمت شما در ماه پیش مراجعه کردند، متخصص دیگری ایشان را بعد از مشاهده عکس رنگی قلب توصیه به آنژیو کرده بودند، در حالیکه جواب اسکن رنگی قلب و تست ورزش نرمال بود و در اکو هم LVF برابر با 55 بود.
    شما با مشاهده نتیجه اسکن فرمودید نیازی به آنژیو نیست. و داروهاشون رو ادامه بدن.
    اون متخصص براشون لوزار اچ و کارودیلول تجویز کردند. البته کارودیلول تنها به ورق بود. حالا که کارودیلول تموم شده، آیا باید باز هم تهیه کنم براشون؟
    ممنونم از صبر و شکیبایی شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام بله بهتر است داروهای تجویز شده ادامه یابند
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر من خانم ۳۲ ساله هستم الان نزدیک یک سال هستش فشارخونم بالا هستش ضربان قلبم هم بالا هستش بعد تنگی نفس بعضی موقع دارم اقای دکتر من نورو فیبرو ماتوز دارم ایا ربطی به این مشکلی که من دارم میشه ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بهتر هست با توجه به سابقه ی قبلی که دارید برای بررسی مشکلتان یک بار اکو و نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر masoud سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام من موقع بلند شدن از از حالت نشسته سالیان زیادی هست که دچار سرگیجه و سیاهی چشم و از دست دادن تعادل میشم اما این اواخر این حالت در مواقعی که همچنان در حالت نشسته هستم و برای رفع خستگی دستامو بالا میکشم و کش میدم هم برام اتفاق میوفته اگه میشه راهنمایی کنید در این موضوع و اگر نیاز به مراجعه به پزشک هست بگید که به چه پزشکی باید مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      یک بار اکو انجام بدهید اگر سالم بود از نظر قلبی مشکلی نیست
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام .احتراما به عرض می رساند اینجانب دارای فشار خون بالا هستم که حدود 12 سال است تحت نظر متخصص بوده و فشار ام کنترل شده می باشد .لیکن حدود یک سال است دو تا پا هایم مطابق تصویر ارسالی دارای لک و کمی کبودی هستند .به متخصصین مختلف (پوست ، قلب، اعصاب ،فشار خون ، عمومی ) مراجعه نمودم همه نظر شان این بود که مشکل خاصی نیست و از عوارض داروهای فشار از جمله والزومیکس نمی باشد . .دارو و پماد دادند لیکن درمان نشده . خارش ، سوزش ودرد ندارد .با توجه به اینکه درمان واریس هم در سایت شما اعلام شده مراتب را خدمت شما عنوان کردم .ضمنا کالر داپلر از ورید های اندام تحتانی راست وچپ مشکلی نداشته است .لطفا در صورت امکان راهنمایی فرمایید .با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)
      به یک جراح عروق مراجعه کنید اینها قابل درمان هستند و کار سختی نیست
  • تصویر کاربر ناهید پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    مادر بنده قرص لوزار و متورال میخوردن که بعد از ابتلا به کرونا فشارشون بالا رفت و دکتر براشون والسارتان شروع کردن بعد نگفتن روی این دارو سوییچ کردن فقط گفتن لوزار رو قطع کنن حالا ما اصلا نمیدونیم این دارو رو ادامه بدیم یا نه ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      لوزارتان را قطع کنید والسارتان ومتورال را ادامه بدهید اگر فشار کنترل نشد باید داروی دیگری هم اضافه شود
  • تصویر کاربر تقی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    مادر من ۵۲سال هستن و فشارخون دارند که شما براشون قرص کنترل تجویز کردید الان کرونا گرفتن دکتر براشون شربت سالبوتامول تجویز کرده و بعد از خوردن طپش قلب شدید گرفتن باید چیکار کنیم دکتر آیا نیاز هست مراجعه کنیم یا خیر و اینکه آمپول هم آویز کردن چرک خشک کن آیا منعی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      عارضه ی سالبوتامول است دارو را قطع کنند تپش شان هم بهتر می شود
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده 39 سالمه، چندین ساله که فشار دیاستولیکم روی 9/5_9 هست، تا اینکه سال گذشته به دکتر مراجعه کردم و بعد از انجام هولتر و اکو دکتر ابتدا روزی یک عدد والزودک اچ سی تی 12/5_80 تجویز کرد، بعد از شش ماه مصرف دارو فشارم تغییری نکرد و دکتر دوز دارو را بیشتر کرد و روزی 2عدد والزودک اچ سی تی 12/5_80 صبح و شب مصرف میکردم ولی فشارم تغییری نکرد و مشکل دیگه اینکه ادرار کردن زیاد اذیتم میکرد.
    با مشورت شما قرص والزومیکس 5_80 رو صبح و شب جایگزین کردم ولی باز فشارم تغییری نکرده
    الان فشار خونم با دستگاه دیجیتال بازویی omron
    13/5_13 روی 9/5_9 هست و ضربان قلبم اکثراً 75 بود ولی حالا 81 هستش (البته یکماه پیش کرونا گرفتم)
    لطفا راهنمایی بفرمایید.
    ممنونم از پاسختون????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      این فشارهایی که می گویید خوب هستند و قابل قبولند اگر هم چنان فشارها بالا هستند قرص کارودیلول ۶.۲۵ نصف صبح و نصف شب هم بخورید
  • تصویر کاربر انصاری پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت طلب بزرگوار و مردمی و خدا شناس.اقای دکتر من چند بار براتون درخواست مشاوره حتی آنلاین باهزینه هر چند پایینه در قیاس با زحمتی که میکشید جوابم ندادید. اگه این‌پیام‌دیدگان پر مهر شما را لمس کرد اون را به بوسه از طرف حقیر ببینید.و زودتر جوابم بدین تا با جواب اطمینان بخش تون تعیین تکلیف بشم. .من به آقا ۴۷ساله دچار حالت نفخ شکم سمت چپ درد شانه چپ تا انگشتان و عدم تعادل و تنگی نفس همراه با تپش و افزایش شدید فشار خون تا حتی۱۲۰/۱۹۰هم رفته از کار زندگی افتاده ام گهگاه درد روی سینه چپ هست با فشار به دنده و لای دنده بیشتر .حتی حالت کمی تهوع هم میگیرم .وزنم به شدت توانم کم شده .اکو تست چیزی نبود و سی تی انژیو با دستگاه ۱۲۸مرکز تابا شیرازانجام شد رادیولوژیست خونده که lcxفقط پنج درصد کلسیم که بقیه همه نرمال نمی‌دونم چقدر به ریپورت ایشون میشه اعتماد کرد ولی مرکز تابا دکتر راسخی و دکتر پورزند رادیولوژیست عالی هستن .خلاصه جواب سی تی آنژیو دادم همکاران شما گفتن برو روانپزشک فلوکستین و پروپرانولول فقط داد و گفتن اکه خوب نشدی برو روان پزشک ‌.من آدم افسرده و استرسی هستم ولی روی روانم کار میکنم اهل مطالعه کمی ورزش و پیاده روی تند تند اما مگه میشه من سی تی آنژیوگرافی نرمال باشه ولی دچار درد کتف افزایش فشار وتپش درد شانه بازو و تنگی نفس و عدم تمرکز حتی ذهنی بشم .البته هنگام بروز مشکل دیگه خود درمانی میکنم کاپتو و ایندرال ۱۰ و آلپرازولام نیم و نصف قرص درست میشه ولی چه فایده که وسط کار تو شهر پشت فرمان میاد سراغم .پانیک هست؟ به نظر شما ؟هزینه ها کمرم شکونده بی خیالش میشم‌تو فکرش نمیرم ولی در طول روز یه حالتی که انگار قلبم میخواد یه کاری بکنه تا به جایی میاد نمیتونه اینگونه که می‌خوام تنگی نفس وفشارم بره بالا یه چیزی جلوش میگیره درنهایت موفق میشه زمینگیرم‌بکنه .آیا برم آزمایشات دوپامین ادرنالین فوق کلیوی بدم ؟ اگه راهی داشتم لااقل بازنشسته میشدم . دعاگوی شما انصاری شیراز .
    1. تصویر کاربر انصاری یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      با عرض معذرت تصویر سی تی ریه اشتباهی به جای سی تی قلب ارسال شده که اصلاح میکنم
    2. تصویر کاربر انصاری یکشنبه ۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تصویر سی تی قلب خدمت شما عزیز
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      اگر سی تی انژیو سالم بوده است پس یعنی اینکه مشکل شما قلبی نیست و این علایم یا منشا عصبی دارد یا منشا عضلانی . دقت سی تی انژیو بسیار بسیار بالاست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهری یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    شوهرم چهل وپنج ساله برای سرما خوردگی به دکتر مراجه کرد دکتر فشارشو گرفته بود که حدود هفده بود سه روز پشت سرهمرفت گفت زیاده داروی لوزارتان نوشت دو روز خورد قطع کرد به دکتر دیگه مراجعه کرد حدود دوازده بود گفت خوبه دیشب گرفتم تو خونه پانزده بود حالا چیکر کنیم بفهمیم باید دارو شروع کنه یانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر