دکتر محمد حسین نجفی

در مقالات قبل در مورد بیماری واریس و علت بروز آن و هم چنین علایم این بیماری صحبت کردیم. اما در این نوشته قصد پرداختن به درمان درد واریس پا و روش هایی برای درمان آن بسته به نوع واریس، دردناک و یا خفیف بودن آن بپردازیم.

درمان درد واریس های خفیف پا

علایم بیماری واریس

ابتدا و قبل از اینکه در مورد درمان بیماری صحبت کنیم اجازه دهید مروری داشته باشیم بر مهم ترین علایم این بیماری. به طور کل بیماری واریس بیماری است که در مراحل اولیه علائم مهمی ندارد و تنها به علت بدشکل شدن عروق اندام تحتانی می توان درمان را در نظر گرفت. اما به مرور و با پیش رفت بیماری علائم مهمی نظیر سنگینی پا و درد در اندام تحتانی خود را نشان می دهد که نیازمند درمان مناسب برای رفع علائم خواهد بود. در پیچیده ترین حالت ممکن که البته به ندرت رخ می دهد، با توجه به تورم شدید وریدها ممکن است نیاز به مشورت با یک متخصص جراح عروق وجود داشته باشد.

درمان درد واریس پا

در این بخش در مورد روش های درمان واریس به ترتیب از ساده ترین تا پیچیده ترین آنها صحبت می کنیم، که قاعدتا منجر به درمان درد واریس نیز می شود.

1_خود مراقبتی از واریس در منزل 

برای درمان واریس های خفیف پا در ابتدا روش هایی نظیر موارد زیر پیشنهاد می شود:

  • کاهش وزن 
  • پرهیز از ایستادن های طولانی 
  • نپوشیدن لباس های تنگ 
  • بالاتر گذاشتن پا به خصوص در شبها و زمان استراحت 

این مواردعلاوه بر بهبود علایم بیماری در مراحل اولیه، در جلوگیری از پیشرفت بیماری نیز کمک میکنند.

 

2_ استفاده از جوراب واریس

پوشیدن جوراب های واریس قدم اول درمان است که در بیماران مبتلا به این بیماری توصیه می شود. این جوراب ها با ایجاد فشار در اندام تحتانی به برگشت خون به سمت قلب کمک می کنند و از تجمع خون در اندام تحتانی (پاها) جلوگیری می کنند. میزان فشاری که هر جوراب ایجاد می کند بستگی به سایز و نوع آن دارد که توسط پزشک پس از معاینه تعیین می شود. این جوراب ها از داروخانه ها قابل تهیه هستند.

پوشیدن جوراب واریس در بارداری

3_ درمان درد واریس پا با اسکلروتراپی

از این مرحله به بعد در مورد درمان های پیچیده تر بیماری واریس صحبت می کنیم. در این روش پزشک در وریدهای واریسی کوچک و متوسط شما ماده ای تزریق می کند که این ماده به بسته شدن عروق و در نتیجه از بین رفتن واریس کمک می کنند. با توجه به نارسا بودن این وریدها از بین رفتن آنها خطری برای بیمار ایجاد نمی کند و این روش ایمن می باشد. 

اسکلروتراپی نیازی به بیهوشی یا بی حسی ندارد و به سادگی در مطب قابل انجام است. البته احتمال عود در این روش وجود دارد ولی عموما پاسخ درمانی به این روش در مراحل اولیه ی بیماری بسیار مناسب است.

4_ لیزر رگ های واریسی

به طور کل ماهیت این روش شبیه اسکلروتراپی است با این تفاوت که به جای استفاده از سرنگ و سوزن و تزریق از دستگاه مخصوصی استفاده می شود که با فرستادن امواج نوری خاص ورید را می بندد و در نتیجه به برطرف شدن عروق واریسی به خصوص آنهایی که کوچک و متوسط هستند کمک می کند. این روش نیز در مطب قابل انجام است.

5_ استفاده از روش های تزریق یا لیزر با کمک کاتتر

بر خلاف دو روش قبلی که در وریدهای کوچک و متوسط واریسی قابل استفاده هستند از این روش می توان در وریدهای بزرگ تر استفاده کرد. در این روش پزشک ابزاری مخصوص به نام کاتتر را وارد وریدهای واریسی بزرگ شما می کند و سپس با تزریق ماده ی خاص یا استفاده از لیزر این وریدها را از بین برده و در نتیجه واریس را رفع می کند. این روش نسبت به دو روش قبلی پیچیده تر است و انجام آن نیاز به مهارت بیش تری دارد. این روش ایمن است و اثربخشی مناسبی نیز در درمان بیماری واریس دارد.

6_ برش و بستن (لیگاسیون و استریپینگ وریدی)

این روش که عموما نیازمند استفاده از برش پوستی و دسترسی مستقیم به ورید و بستن آن با کمک گره یا به طور کل خارج کردن آن است معمولا نیازمند بی حسی و استفاده از اتاق عمل می باشد. البته می توان از این روش در شرایط مطب نیز استفاده کرد. این روش در مراحل پیشرفته تر بیماری یا زمانی که روش های قبلی پاسخ مناسب نداده اند استفاده می شود. معمولا جراحان عروق به سراغ این روش می روند.

7_ درمان واریس پا در دوران بارداری

در دوران حاملگی ممکن است بخاطر افزایش وزن و همچنین تغییرات هورمونی در اندام های تحتانی وریدهای واریسی ایجاد شوند. این وریدهای واریسی خوش خیم بوده و معمولا بدون درمان دارویی خاصی ظرف سه تا 12 ماه پس از زایمان خود به خود رفع می شوند.

کلینیک قلب دکتر نجفی 

4.9/5 - (21 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسترن پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز وقت بخیر .
    اگر امکان داره لطف کنید وسونوگرافیم رو نگاه کنید و بفرمایید مشکلم چیه ؟ ایا احتیاج به درمان وجراحی هست ؟انگار رگ روی مچ پام ورم کرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سونوگرافی ضمیمه نیست
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام مادرم چندین سال از درد انگشت جفت شست پاش رنج میبره هرجا رفتیم یک جواب دادن دارو فیزیوتراپی هم انجام دادیم ولی افاده نکرد جدیدا درد پاش کشیده بالا و وسط قوس کف پاش درد میکنه ایشون قند داره ولی کنترل شده ست آیا عملی یا دارویی برای این عارضه هست که انجام بدیم سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بررسی عروق پا و مراجعه به ارتوپد
  • تصویر کاربر میرزایی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام با سابقه ترومپوز وریدی پا ‌مصرف زالربان وفشار خون کنترل شده وبا چربی خون ۱۳۴ وقند خون ۱۲۰ ناشنا خواستم چگونگی مقدار رزوواستاتین را بدانم ،مریض دکتر هستم ولی شهرستان هستم ًسن ۵۰
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      روزانه یک عدد
  • تصویر کاربر الی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من مادرم حدود ۹ ماه پیش مجبورشد فنر بزنه قلبشو ،قبل عمل زانو درد داشت ولی بعد عمل خیلی پای راستش درد میکنه مخصوصا ماهیچه هاش به حدی که میترس خم راست کنه از درد دقیقا همون پای که بریدن برای عمل قلبش درد داره تو ساق پا ورانش بیشتر انگار ماهیچه ضعیف شده توان نداره،حتی وقتی پاهاش رو ماشاژ میده بعدش قلبش درد میگیره آقای دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید مشکل کجاست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ویزیت و بررسی عروق پا
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام خانومی سی وپنج ساله هستم هم پای چپ وهم پای راستم دی وی تی،شده یکباربخاطرمصرف قرص ال دی یکباربخاطر زایمان سزارین الان میخواستم بدونم درمانی وجودداره که دیگه باعمل جراحی یابارداری وغیره اینطوری نشم خیلی اذیت شدم الان دارویی مصرف نمیکنم ممنون ازراهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      باید هنگام جراحی حتما پزشک معالجتون رو در جریان بگذارین
  • تصویر کاربر چمن یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام.پدرم ۷۴ سال سن دارد.سی سال سابقه دیابت دارد.پای سمت چپ زخم شد.در بیمارستان آتیه در تاریخ سی فروردین سال ۱۴۰۲ یعنی سه ماه پیش عمل آنژیوپلاستی در رگ پا تحت نظر دکتر آرسیس احمدیه و دکتر کلانتر انجام دادیم ولی بعد از گذشت سه ماه دوباره گفتن که دچار گرفتگی رگ پا در سه ناحیه هم از ران پا هم از زیر زانو و هم از مچ پا شده اند‌.و دیگر قطع امید کردند و گفتن کاری نمیشه کرد.من تمام پرونده بیمارستان و سی دی عمل آنژیوپلاستی را دارم.سوال من اینه که وقتی عمل انجام دادیم پس چرا دوباره پای پدرم دوباره گرفتگی شد؟ واینکه بنده میتونم پرونده پدرم را به همراه سی دی نزد جنابعالی بیاورم ؟لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...نیاز به بررسی مدارک...
  • تصویر کاربر نفس دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    دارو‌.انو‌کساپارین‌سدیم‌برای‌‌بلند‌شدن‌رگ‌بدن‌خوبه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بلند شدن رگ بدن يعني چه؟
  • تصویر کاربر معزز سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر مستی هستم بیمار شما حدود ۶ ماه است پشت پای راستم به مرور دچار زخم شده علت تعلل اینکه نمی دانستم این بیماری در تخصص شماست فکر می کردم باید به دکتر پوست مراجعه کنم خواستم برای چهارشنبه خدمت برسم که نوبت نبود حال منتظر دستور شما هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام روز شنبه اقای دکتر مولوی ویزیت فرمایند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر