دکتر محمد حسین نجفی

توزیع مناسب کل کربوهیدرات های دریافتی در طول روز یکی از راه های مناسب جهت کنترل قند خون می باشد. اما ببینیم علت بالا رفتن ناگهانی قند خون چیست و یا مصرف چه غذایی باعث بالا رفتن و یا نوسان ناگهانی قند خون ما میشود…

15 علت بالا رفتن ناگهانی قند خون

برخی از افراد شاخص گلیسمی مواد غذایی مصرفی خود را پایش می کنند که نشان دهنده اثر هر کدام از مواد غذایی بر روی افزایش قند خون می باشد. شاخص گلیسمی غلات کامل و حبوبات نسبت به نان سفید و ماکارونی معمولی پایین تر است. آبمیوه نسبت به میوه کامل شاخص گلیسمی بالاتری را دارد. در صورتی که می خواهید غذایی با شاخص گلیسمی بالا مصرف کنید بهتر است که آن را با یک غذای با شاخص گلیسمی پایین همراه کنید تا کنترل قند خون شما راحت تر باشد.

1_ مصرف قند و شکر

در صورتی که به شیرینی جات علاقمند هستید، نا امید نشوید. لازم نیست که مصرفش را برای همیشه کنار بگذارید. با اینکه اثر قندها بر روی افزایش سطح قند خون بسیار سریع تر از کربوهیدرات ها، می باشد اما متخصصین بیان می کنند که مقدار کل کربوهیدرات دریافتی اهمیت بیشتری داشته و بهتر است اندازه های کوچک انتخاب شده و به مقدار کل کربوهیدرات و کالری دریافتی توجه شود.

2_ هورمون های زنانه

زمانی که هورمون های زنانه تغییر می کند، سطح قند خون نیز به دنبال آن تغییر می یابد. برای درک بهتر اثر سیکل قاعدگی بر قند خون بهتر است خانم های دیابتی، قند خون خود را به مدت یک ماه اندازه گرفته و ثبت نمایند. تغییر هورمون ها در دوران یائسگی نیز، کنترل قند خون را مشکل تر می کند. در ارتباط با فواید و خطرات درمان جایگزینی با هورمون ها در دوران یائسگی بیماران باید با پزشک خود مشورت کنند.

علت نوسان قند خون

3_ گرما

گرما، کنترل قند خون را مشکل می کند بنابراین در فصل تابستان به ویژه در روزهای خیلی گرم بهتر است بیماران دیابتی در منزل بمانند و از وسایل سرمایشی استفاده نمایند. بهتر است قند خون بیمار به صورت دوره ای اندازه گیری و برای جلوگیری از دهیدراسیون، آب کافی نوشیده شود. باید توجه داشت که داروها، گلوکومتر و نوارهای اندازه گیری قند خون می توانند تحت تأثیر گرما قرار بگیرند، پس بهتر است آنها را در معرض گرما قرار داده نشوند.

4_ الکل

نوشیدنی های الکلی حاوی مقادیر زیادی انرژی هستند و در ابتدا قند خون بیماران دیابتی را بالا برده ولی پس از گذشت 12 ساعت از نوشیدن ممکن است قند خون بیمار افت نماید. انجمن دیابت آمریکا دریافت بیشتر از یک سروینگ الکل در زنان و دو سروینگ الکل در مردان را توصیه نمی کند. هر سروینگ شامل پنج اونس شراب قرمز، دوازده اونس آبجو و یا نیم اونس لیکوئر می باشد.

5_ ورزش کردن

فعالیت بدنی یک عامل مهم در حفظ و افزایش سلامتی در همه افراد می باشد. اما در بیماران دیابتیک با توجه به شرایط آنها، باید سازگار شود و تطابق یابد. زمانی که شدت فعالیت به حدی بالا است که سبب تعریق و افزایش ضربان قلب می شود، قند خون بالا رفته و سپس افت می کند. فعالیت های استقامتی یا شدید می توانند حداقل به مدت 24 ساعت افت قند خون را به دنبال داشته باشند. دریافت یک میان وعده پیش از شروع ورزش کمک کننده می باشد و بهتر است پیش از فعالیت، حین فعالیت و پس از فعالیت قند خون بیماران دیابتی اندازه گیری شود. 

6_ قرص های جلوگیری از بارداری

مصرف داروهای پیشگیری کننده از بارداری که حاوی استروژن باشند، بر پاسخ بدن به انسولین اثر گذار هستند. اگرچه مصرف داروهای ضد بارداری برای زنان مبتلا به دیابت بی خطر و ایمن است. انجمن دیابت آمریکا مصرف همزمان این داروها را با نورژستیمات و استروژن های سنتتیک توصیه می کند. این انجمن بیان کرده است که آمپول ها و استفاده از روش هایی مثل آ.یو.دی برای زنان مبتلا به دیابت بی خطر بوده، اگر چه، ممکن است بر سطح قند خون آنان اثر گذار باشد.

7_ داروهای سرما خوردگی

داروهای ضد احتقانی که حاوی فنیل اِفرین و یا سودوافدرین هستند می توانند باعث افزایش قند خون شوند. همچنین گاهی داروهای سرماخوردگی حاوی قند یا الکل می باشند. با وجود این محتوای قند آنها اندک است اما بهتر است از محصولات فاقد قند و الکل استفاده شود. آنتی هیستامین ها در تغییر سطح قند خون اثر ندارند. پیش از  اقدام به خرید داروهای بدون نسخه از داروساز و پزشک در خصوص اثرات احتمالی آنها سؤال نمایید.

8_استروئیدها و داروهای دیورتیک

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون، از جمله دسته های بزرگ دارویی هستند که قند خون را افزایش می دهند و در برخی از افراد حتی  بروز دیابت را تحریک می نمایند. استروئیدها در درمان آرتریت، بثورات جلدی، آسم و …. تجویز می شوند. داروهای دیورتیک در درمان پرفشاری خون کاربرد دارند و اگر به دیابت نیز مبتلا باشید می توانند سبب افزایش قند خون شوند. برخی از داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است سبب افزایش و یا کاهش سطح قند خون شوند.

9_ افزایش قند خون با مصرف میوه های خشک

میوه ها انتخاب های سالمی هستند اما باید بدانید که در هر سروینگ از میوه های خشک مقدار کربوهیدرات بیشتری وجود دارد. کربوهیدرات 2 قاشق غذاخوری کشمش یا توت خشک با یک برش میوه کوچک برابری می کند. هر سه عدد خرما حدود 15 گرم کربوهیدرات دارد.

10_ نوشیدنی های ورزشی

نوشیدنی های ورزشی به جهت تأمین مایعات و بازیابی ذخایر آب بدن مطلوب هستند اما برخی از آنها حاوی مقادیر زیادی شکر می باشند. در فعالیت های ورزشی کمتر از یک ساعت، آب به تنهایی نیازهای بدن را تأمین می کند. اما در فعالیت های شدیدتر و طولانی تر، نوشیدنی ورزشی مناسب تر می باشند. به صورت کلی بهتر است مقادیر کالری، کربوهیدرات و املاح نوشیدنی ها را با پزشک خود در میان بگذارید تا بهترین نوع آن را برای شما تعیین شود.

11_ مصرف شیرینی جات

تفاوت میان مصرف یک برش نان سفید و شیرینی خمیری چیست؟ شیرینی ها سرشار از کالری و کربوهیدرات می باشند و میزان کربوهیدرات آنها بیشتر از یک برش نان می باشد. هنگامی که هوس شیرینی کردید بهتر است انواع کوچک را انتخاب نمایید. برخی از مواد غذایی بیش از تصور شما، قند خون را افزایش می دهند. جهت انتخاب جایگزین های مناسب تر با پزشک خود مشورت نمایید.

12_ استرس کاری

استرس کاری، احساس ناراحتی و یا ضعف عوارض زیادی در پی خواهند داشت. هنگامی که شما تحت استرس قرار می گیرید، بدن هورمونهایی ترشح می کند که سبب افزایش قند خون می گردد. این مساله در افراد دیابت نوع 2 شایع تر از مبتلایان به دیابت نوع 1 است. سعی کنید با تنفس عمیق و نرمش آرامش خود را حفظ کنید. در صورت امکان شرایطی که سبب احساس استرس در شما می شود را تغییر دهید.

بالا رفتن ناگهانی قند خون به علت استرس کاری

13_ غذاهای بدون قند 

بسیاری از غذاهایی که دارای برچسب «بدون قند» هستند، در صورت مصرف، قند خون را افزایش می دهند. چرا؟ به علت این که این مواد غذایی همچنین، محتوی مقادیری از کربوهیدرات ناشی از نشاسته، چربی و فیبر می باشند. قبل از خرید، مقدار کل کربوهیدرات نشان داده شده بر روی برچسب را بررسی کنید. در ضمن حتما به قندهای الکلی مانند سوربیتول و زایلیتول نیز توجه کنید. این قندها نیز باعث افزایش شیرینی مواد غذایی با مقادیر کربوهیدرات کمتر از قند (سوکروز) می شوند اما با این وجود، همچنان محتوی کربوهیدرات آنها برای افزایش سطح قند خون کافی می باشد. 

14_ مصرف غذاهای چرب

هنگامی که به مصرف گوشت گوساله کنجدی و یا مرغ ترش یا شیرین پناه می برید، باید در جریان باشید که تنها برنج سفید نیست که منجر به اختلالات قند خون می شود. مصرف غذاهایی که محتوی مقادیر چربی بالایی هستند همچنین می توانند مدت زمان طولانی تری قند خون را بالا نگه دارند. این موضوع برای پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و سایر غذاهایی که محتوی کربوهیدرات و چربی بالا می باشند، همین گونه است. قند خونتان را حدود دو ساعت پس از صرف غذا اندازه بگیرید تا به این مساله پی ببرید.

15_ سرماخوردگی شدید

در شرایط مقابله بدن با بیماری ها، قند خون افزایش پیدا می کند. به جهت تأمین آب بدن مقادیر زیادی آب و مایعات بنوشید. در صورت ابتلا به اسهال یا استفراغ بیش از دو ساعت و یا اگر پس از دو روز بیماری، بهبود پیدا نکردید به پزشک مراجعه نمایید. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که مصرف برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک ها و ضد احتقان هایی که جهت رفع گرفتگی سینوس ها استفاده می شوند، بر قند خون اثر می گذارند.

راهکار هایی برای کاهش قند خون

ببینیم چند راهکار طبیعی و خانگی برای برای کاهش قند خون…

1_ خانه داری و انجام کارهای خانه

نظافت منزل یا کارهای باغبانی مثل چمن زنی برای مبتلایان به دیابت مفید است، چرا که در کاهش قند خون آنها کمک کننده است. بسیاری از کارهایی که در منزل انجام می دهیم به عنوان فعالیت هایی با شدت متوسط در نظر گرفته می شوند که فواید بسیاری نیز برای سلامتی بدن دارند. علاوه بر این کارها با کمی پیاده روی و یا پارک کردن اتومبیل خود کمی دورتر از محل کار و پیاده رفتن بخشی از مسیر می توانیم فعالیت بدنی روزانه خود را افزایش دهیم.

2_ مصرف ماست موثر کاهش در قند خون

برخی از مواد غذایی مانند ماست حاوی باکتری های مفیدی هستند که، پروبیوتیک نامیده می شوند. این مواد به بهبود سیسم هضمی بدن و کنترل قند خون کمک می کنند. البته برخی از انواع ماست حاوی شکر افزوده و یا میوه هستند که باید به محتوی کربوهیدرات آنها دقت نماییم. ماست ساده و یا کم چرب بهترین گزینه جهت انتخاب ما است.

3_ رژیم گیاهخواری مطلق

مبتلایان به دیابت نوع دو که به رژیم گیاهخواری مطلق روی آورده اند و یا رژیم آنها کاملاً مبتنی بر سبزیجات بوده، کنترل قند خون بهتری داشته اند و نیاز کمتری به انسولین پیدا کردند. افزایش فیبر دریافتی از حبوبات و غلات کامل با کاهش سرعت هضم و جذب قندها می تواند نقش مؤثری در کنترل قند خون داشته باشد. البته جهت تأیید اثر رژیم گیاهخواری در دیابت به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. بهتر است پیش از اِعمال تغییرات اساسی در رژیم غذایی با پزشکتان مشورت نمایید.

4_ کاهش قند خون با مصرف دارچین

افزودن اندکی دارچین به غذا سبب بهتر شدن طعم آن بدون اضافه شدن نمک، کالری و کربوهیدرات می شود. در برخی از مطالعات مشاهده شده که دارچین می تواند توانایی بدن در استفاده از انسولین را بهبود بخشیده و در نتیجه به بهبود قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک نماید. البته جهت تأیید نتایج این مطالعات و مصرف در دوزهای بالا نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی 

3.5/5 - (16 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    وقت شما بخیر
    من 44سالمه حدود سه ساله فشار دارم و قرص والزامیکس5/80شبی یک دونه مصرف میکنم
    حدود یک سال هست که قند ناشتا حدود 115هستش
    و چندین بار با دستگاه قند خون بعد از صبحانه گرفتم بین 130تا140بوده
    امروز بعد از صبحانه قندم رو گرفتم 240شده
    و انگشت پیام داغ میشه
    میخواستم بدونم الان باید چکار کنم ،هیچ قرصی هم بابت قند استفاده نمی کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    وقت شما بخیر
    من 44سالمه حدود سه ساله فشار دارم و قرص والزامیکس5/80شبی یک دونه مصرف میکنم
    حدود یک سال هست که قند ناشتا حدود 115هستش
    و چندین بار با دستگاه قند خون بعد از صبحانه گرفتم بین 130تا140بوده
    امروز بعد از صبحانه قندم رو گرفتم 240شده
    و انگشت پیام داغ میشه
    میخواستم بدونم الان باید چکار کنم ،هیچ قرصی هم بابت قند استفاده نمی کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      باید حتما آزمایشات مربوط به قند خون را در آزمایشگاهب دهید
  • تصویر کاربر بابایی یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام
    من یه دختر هستم ۱۵ سالمه رفتم آزمایش دادم گفت چربی داری بعد من خیلی سفید بودما
    کلا صورتم اینا یه موقع میشه سفید میشه
    بعد یه موقع میشه زیر چشام شکمم کلا سیاه سا یجوری شبیه به کبودی میشه ابا از چربیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      علایم مربوط به چربی بالا نیست
  • تصویر کاربر S.A دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    من 52 سالمه قبل از 10 بهمن 1401 سابقه قند خون نداشتم یه دو قاشق عسل خوردم احساس کردم حالم عوض شد . با دستگاه اندازه گیری قند خون مادرم که 75 سالشه اندازه گرفتم نزدیک به 200 بود بعد از سه روز رعایت کردم آزمایش دادم ناشتا 93 شد و در مواقع مصرف شیرینی در حد کم قند خونم بالا میره :
    من چه نوعی از قند خون هستم؟
    باید از قرص استفاده کنم ؟
    اگه از قرص استفاده کنم در یک دورم قند خون کنترل میشه یا باید مدام استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بهترین روش بررسی قند برای شما چک قند ناشتا و قند خون سه ماهه یا HBA1C است اگر تست خوب بود دارو نمی خواهد
  • تصویر کاربر Mamad پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من مرد ۲۰ ساله ای هستم که حدودا ۶ ماه قبل دچار خمله پانیک شدم
    از اون به بعد بعضی وقتا احساس میکردم قلبم یهو میریزه که بعدا فهمیدم بهش میگن pvc
    ۵ ماه پیش اکو و نوار قلب رفتم
    گفتن مشکلی نداری
    یعنی اصلا pvc رو نوار کسی ندیده
    ولی تا الان این pvc ها ادامه داشته و ماهانه یه دونه احساس میکنم
    میخواستم بدونم ممکنه ماهی یک عدد pvc داشت؟
    و برای بهبودی چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      اصلا ماهی یک عدد هیچ خطری ندارد این رقم انقدر ناچیز است که نیاز به هیچ کاری ندارد و در تمامی افراد در این حد دیده می شود
  • تصویر کاربر اسد چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    خیلی ممنونم ازتون میشه بفرمایید با بیمه خدمات درمانی در بیمارستان امام خمینی نهایتاً چقدر میشه؟ واقعیتش هزینه نهایی برامون مهمه برای دریافت معرفی نامه از طرف شما به دکتر باید به صورت آنلاين وقت بگیرم ازتون؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر