دکتر محمد حسین نجفی

از مهم ترین و بدترین عوارض بیماری دیابت، زخم پای دیابتی است که هر ساله افراد زیادی را در سراسر جهان درگیر می کند و عوارض جبران ناپذیری همچون قطع عضو و در برخی موارد خیلی پیش رفته حتی مرگ فرد منجر شود. این بیماری در موارد خفیفش نیز می تواند بسیار آزاردهنده باشد و برای فرد مبتلا و اطرافیان وی مشکلات زیادی را ایجاد کند. 

اما علت بروز زخم پای دیابتی چیست؟ 

چگونه می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟ 

در صورت عدم درمان این بیماری به موقع چه اتفاقاتی می تواند رخ دهد؟ 

درمان ایده آل زخم دیابتی چیست؟ 

پاسخ سوالات خود را در ادامه متن مشاهده کنید…

زخم پای دیابتی چگونه شروع می شود؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال لازم است بدانیم که طی بیماری دیابت چه اتفاقاتی رخ می دهد. در افراد دیابتی به خاطر قند بالای خون، عروق و اعصاب دچار آسیب می شوند. بیمار در اندام های خود مشکلات اعصاب دارد، مانند بیحسی و درد (نوروپاتی دیابتی) و همچنین بخاطر التهاب و گرفتگی در عروق، خونرسانی مناسبی به اندام ها صورت نمی گیرد. 

چون فرد درد را حس نمی کند، بنابراین نمی تواند در برابر آسیب هایی نظیر سوختگی یا زخم از خود مراقبت کند پس در معرض بروز زخم و آسیب مداوم اندام قرار میگیرد. بدنبال بروز آسیب و زخم بخاطر اینکه خونرسانی مناسبی صورت نمی گیرد، ترمیم این زخم ها با مشکل مواجه می شود و در نتیجه زخم با سرعت پیشرفت می کند.

علائم اولیه زخم پای دیابتی

عوارض زخم پای دیابتی

اکثر زخم های دیابتی با یک ترک خوردگی ساده شروع می شوند. این ترک می تواند پیش رفت کند و به زخم سطحی تبدیل شود. در صورت عدم مراقبت و درمان به موقع این زخم سطحی پیش رفت می کند و به مرور بافت های زیرین نظیر استخوان و عضله را نیز درگیر می کند. در این مرحله ممکن است بیمار برای ادامه ی زندگی نیازمند قطع اندام تحتانی باشد و در ادامه در صورت پیش رفت و پخش شدن عفونت در خون ممکن است که فرد دچار عفونت گسترده ی خونی و در نهایت متاسفانه مرگ شود.

پیشگیری از زخم پای دیابتی

بیماران دیابتی برای اینکه دچار این مشکل نشوند بهتر است به چند نکته ی مهم توجه کنند:

درمان زخم پای دیابتی

درمان زخم پای دیابتی به طور مستقیم بستگی به شدت آن دارد. در موارد خفیف نظیر ترک خوردگی های سطحی تنها چرب کردن و پوشش مناسب کفایت می کند. در برخی موارد که بیمار دچار زخم های سطحی می شود شاید مصرف آنتی بیوتیک و شست و شوی مناسب کمک کننده باشد. 

در مواردی که زخم ها عمیق تر شده باشند شاید نیاز به اعمال جراحی میباشند تا بافت های مرده برداشته شوند و شست و شوی مناسب صورت بگیرد. متاسفانه در این مراحل معمولا درمان بیماری خیلی دشوار می شود و بسیاری از مواقع درمان نتیجه ی مناسبی را نخواهد داشت.

زخم پای دیابتی علائم

گفتیم که یک مانع بزرگ بر سر راه درمان بیماران با زخم پای دیابتی این است که عموما بخاطر آسیب دیابت به عروق خونرسانی مناسبی به اندام ها صورت نمی گیرد پس بنابراین ترمیم زخم با مشکل مواجه می شود. اما اگر بتوان خونرسانی به اندام را بهتر کرد می توان امید داشت که بهبود زخم با سرعت بیش تر و کیفیت بهتری صورت بگیرد. 

گاهی این بهبود خونرسانی با اقداماتی نظیر قطع سیگار و استفاده از داروهای رقیق کننده ی خون نظیر:

صورت می گیرد. اما در برخی موارد پیش رفته نیز می توان با کمک روش هایی نظیر آنچه در عروق قلب استفاده می شود (مثل استنت گذاری یا بالن زدن) به باز کردن عروق اندام تحتانی هم اقدام کرد. البته این روش در تمامی بیماران مناسب نیست و انتخاب بیمار مناسب بستگی به تصمیم پزشک دارد. در برخی بیماران این روش می تواند نتایج خیلی خوبی بهمراه داشته باشد.

چه مواقعی در زخم پای دیابتی نیاز به قطع اندام خواهد بود؟

متاسفانه از بدترین عوارض بیماری دیابت قطع اندام بخاطر زخم های مقاوم در برابر درمان و پیش رونده است. گاهی قطع به چند انگشت محدود می شود اما گاهی ممکن است قطع از مچ پا یا حتی زانو صورت بگیرد. در این موارد معمولا قند بیمار اصلا کنترل مناسبی ندارد و زخم به موقع شناسایی و درمان نشده است به طوری که اقدامات درمانی روی زخم ها نتیجه ی مناسبی ندارد و در نتیجه برای نجات جان فرد و بهبود عوارض و کاستن از مشکلات فرد تیم پزشکی تصمیم به قطع اندام می گیرد. پس با کنترل مناسب قند و درمان به موقع زخم ها می توان از رسیدن به این مرحله جلوگیری کرد.

کلینیک تخصصی قلب دکتر نجفی

4.7/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من تقریبا از چند هفته پیش حالت هایی دارم بیشتر احساس ترس از حمله قلبی و آنقدر شدیده که 3 ساعت فقط دستم رو روی قلبم میزارم و استرس خیلی شدید و فکر مرگ ـ رفتم دکتر نوار قلب و اکو گرفتن گفتن مشکل خاصی نیس و یکی از دریچه های قلب گشاده وپنج سال دیگه بیا دوباره .. اما همش فکر میکنم اشتباه کردن یجور حالت خود بیمار پنداری دارم حس کنم یجور حملات پانیک هم باشه 15 سالمه وزن 52 قد 178
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      علائم مطابق با حمله پانیک
  • تصویر کاربر فتانه جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز وقتتون بخیر .
    ایا پمپاژ ۴۰ درصد با دارو بالاتر میره یا احتیاج به باتری هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با تری باعث افزایش پمپاژ قلب نمی شود
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر لطفا بفرمایید با توجه به گزارش اکو و استرس اکو من نارسایی قلبی(اختلال عملکرد دیاستولیک) دارم یا خیر؟ خیلی ممنونم از توجه جنابعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ننیجه اکو مطلوب است
  • تصویر کاربر ساداتی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    بنده خانومی 29 ساله هستم EF قلبم 30 بوده با مصرف دارو الان شده 45 ایا تا 50 برسه میتونم باردار بشم
    ریسک بارداری چقده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...توصیه به بارداری مجدد نمی شود مگر با قبول ریسک...
  • تصویر کاربر F جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشی،
    اقای دکتر من تاحالا معده درد نداشتم ،ولی این چند وقت اخیرسوزش معده داشتم که وقتی غذامیخوردم خوب میشدم،ولی الان این چندوقته که روزه میگیرم نبض نافم میزنه و معده ام دردمیکنه علتش چیه؟!
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر