دکتر محمد حسین نجفی

پانیک اتک یا حمله هراس اصطلاحی است برای بیان وحشت زدگی ناگهانی همراه با ترس شدید این حمله وحشت زدگی، ترسناک تر از آن چیزی است که تصورش را بکنید. پانیک یکی از اختلالات اضطرابی است که در تمامی سنین دیده می شود، اما شایع ترین آن در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگی است. 

جالب است بدانیم معمولاً طول حمله، حدودا ۱۰ تا ۳۰ دقیقه است و در هر یک از حملات احساس شدید اضطراب ترس و نگرانی بروز می‌کند و در چند دقیقه به اوج خود می رسد. 

علائم حمله پانیک

همراه با اضطراب علائم زیر نیز دیده می شود:

علائم حمله پانیک

در چه مواقعی پانیک رخ میدهد؟

تعداد این حملات از چند بار در هفته تا چند بار در سال متغیر است. حملات وحشت زدگی پی در پی و معمولا با موقعیت های خاص نامرتبط هستند. این حملات دوره های ترس شدید و ناراحتی جسمی بهمراه دارند به طوری که افراد مبتلا احساس می‌کنند از پای درآمده اند و شرایط را نمی توانند کنترل کنند.

انواع پانیک اتک 

حملات وحشت زدگی را می‌توان به دو دسته، دسته بندی کرد:

 

  • نشاندار code 
  • یا بدون نشان uncode 
 

افرادی که حملات نشاندار دارند احتمالاً دچار نوعی فوبی نیز هستند و نکته جالب این است که اختلال وحشت زدگی می تواند علت ژنتیک نیز داشته باشد. این نکته حائز اهمیت است که افراد مبتلا به پنیک جلوه های شناختی و تنی اضطراب را به صورت فاجعه آمیز تعبیر می کنند، آنها تصور می کنند خفه می شوند و اصلاً نمی توانند نفس بکشند شروع حملات پنیک عموماً به عوامل محیطی و روانی مربوط می شود.

حملات پنیک در نوجوانان نیز شایع است و می توان گفت بیش از ۳۵ درصد مردم در مراحل مختلف زندگی خود حملات پنیک را تجربه کردند، حملات ناگهانی و ترس شدید در زمان کوتاه اتفاق افتاده و شامل افزایش ضربان قلب تنفس سخت لرزش و تنش عضلانی است.

عوارض پانیک اتک

حملات پانیک همانطور که گفتیم اغلب ناگهانی رخ میدهند و معمولاً هیچ گونه تهدید خارجی را شامل نمیشوند. حملات پنیک می‌تواند از چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد اما اثرات فیزیکی و ذهنی اش می تواند تا مدت ها بر فرد تاثیرگذار باشد.

بدون انجام درمان، حملات طولانی مدت می‌توانند به طور جدی بر زندگی بیماران تاثیر بگذارند، افراد سعی می‌کنند از این شرایط اجتناب کنند که این خود ممکن است حملات پنیک را برانگیزاند.

برای بسیاری از افراد حملات پنیک تنها در موارد استرس یا بیماری رخ می دهد افرادی که دائماً در معرض حمله هستند اختلال اضطرابی در آنها تشخیص داده میشود و این می تواند تأثیر منفی در کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

درمان خانگی پانیک اتک

علل شایع حملات پانیک چیست ؟؟؟

دلیل اضطراب و یا وحشت شما این است که همچنان فرض می کنید و باور و یقین دارید که حمله رخ خواهد داد و آن را بارها در ذهنتان مرور می کنید.

هنگامی که ضربان قلب شما سریع شود بلافاصله این شرایط را به موضوع ربط می دهید، شما دچار حمله قلبی شده اید و یا احساس سرگیجه می کنید یا فکر میکنید که در معرض ضعف هستید. در حالی که واقعیت این چنین نیست در واقع هنگامی که بدن فکر می کند با یک وضعیت خطر فوری مواجه شده است، مغز سیستم عصبی را کنترل می کند.

نوروترانسمیترها ترشح می‌شوند، آدرنالین ترشح می شود و واکنش فیزیولوژیکی بدن را فعال میکنند؛ یعنی ضربان قلب و تنفس افزایش می یابد، خون به عضلات می رسد که باعث می شود بدن خود را برای نبرد آماده کند یا از خطر فرار کند.

استرس های مزمن عامل پانیک

در استرس های مزمن، بدن هورمون آدرنالین را در سطوح بالاتر از حد نرمال تولید میکند، این وضعیت ناشی از علل ذهنی یا دلایلی مانند فقدان تغذیه، عدم خواب یا حتی اعتیاد به گوشی هوشمند میباشد. استرس های حاد استرس های مانند حوادث ترومایی هستند که بدن به طور ناگهانی هورمون های استرس را تولید می‌کند.

ورش و تغذیه نامناسب

در بعضی از افراد ورزش بیش از حد یا ورزش با شدت بالا، می‌تواند باعث حملات پانیک شود، مصرف بیش از حد کافئین چون محرک قوی هستند، بر سیستم عصبی افراد تاثیر گذار است یا برخی از بیماری هایی که موجب تغییرات فیزیکی می شوند، حتی گفته شده تغییر ناگهانی محیط زندگی چه از لحاظ تعداد جمعیت یا تغییرات ناگهانی آب و هوایی می تواند تاثیرگذار در حملات پانیک باشد، حتی استفاده از برخی از داروها رژیم های غذایی و الکل نیز می تواند باعث حملات پا نیک گردد.

افرادی که سبک زندگی سالمی ندارند یا از کمبود مواد غذایی در رنج هستند می توانند سریعتر به حملات پنیک دچار شوند.

درمان و یا کنترل حمله پانیک در منزل

اما از جمله کارهایی که می‌توان بدون دکتر و دارو انجام داد روی یک صندلی راحت بنشینید و نفس عمیق بکشید دست خود را روی شکم قرار داده و با بینی آرام نفس بکشید، شما باید بالا و پایین رفتن شکم خود را حس کنید، تا چند شماره نفس خود را حبس کنید و هوا را از دهان خارج کنید.

میتوانید روی موضوعی دیگر تمرکز کنید مثلا اگر در حالت رانندگی هستید به وعده غذایی بعد فکر کرده و نیرو و تمرکز خود را بر موضوع دیگر قرار دهید.

از جمله موارد حملات پانیک اتفاقات و وقایع شدید و ناراحت کننده زندگی است، مانند مرگ اعضای خانواده رفتن به دانشگاهف ازدواج، بچه دار شدن یا از این قبیل. باید بنشینید و وضعیت را شناسایی کنید می توانید از مشاور کمک بگیرید.

یوگا، مدیتیشن، ورزش، نوشتن، نقاشی یا هر چیزی، ممکن است استرس شما را کم کند و از همه مهمتر داشتن خواب خوب برای این افراد بسیار ضروری است، برخی از مردم بعد از حملات پانیک ترسشان پیشرفت می کند و این می تواند باعث شود که افراد از خیلی از محیط ها اجتناب کنند. لطفاً درک کنید که شما تنها نیستید. خوب و منظم بخوابید ورزش جدی داشته باشید اما در مواقع بروز حملات پنیک ورزش نکنید.

به قلم خانم اقارب پرست روان درمانگر 

جهت مشاوره با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید:
۰۲۱۷۸۱۳۵ – ۰۲۱۲۶۶۴۴۶۱۵

کلینیک قلب دکتر نجفی 

3.4/5 - (9 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر