دکتر محمد حسین نجفی

نارسایی دریچه ی میترال در واقع به نشتی دریچه ی میترال گفته شده و با نام های نارسایی میترال یا به اختصار MR نیز شناخته می شود. دریچه ی میترال بین دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. در ادامه مقاله mild mr را در اکو قلبی را تشریح کرده ایم…

عملکرد نرمال دریچه میترال به این شکل است که در زمان استراحت قلب باز شده و اجازه می دهد تا خون به راحتی از دهلیز چپ وارد بطن چپ شود و در زمان انقباض قلب به صورت کامل بسته شده و باعث می شود تا خون داخل بطن چپ به داخل آئورت ریخته شود. 

اختلال عملکرد و نارسایی دریچه میترال می شود تا خون موجود در بطن چپ -در زمان انقباض قلب- به جای اینکه به طور کامل وارد شریان آئورت و بدن شود، بخشی از آن در خلاف مسیر حرکت خون، به دهلیز چپ برگردد.

میزان شیوع نارسایی دریچه میترال چقدر است؟

خطر ابتلا به نارسایی دریچه ی میترال با بالا رفتن سن (به علت فرسودگی و پاره شدن دریچه های قلب) افزایش می یابد. به طور کلی، حدود 2% مردم از نارسایی دریچه میترال متوسط و شدیدتر رنج می برند. این آمار در افراد کمتر از 40 سال حدود 5/0% و در افراد بالای 75 سال حدود 10% می باشد. البته، این آمار تنها برای بیماران مبتلا به دریچه ی میترال متوسط یا شدید است. اگر بخواهیم نارسایی خفیف دریچه میترال را در نظر بگیریم، میزان شیوع این بیماری بسیار بیشتر خواهد بود.

نارسایی قلبی در اکو قلبی

انواع نارسایی دریچه ی میترال

تصور کنید این دریچه مانند درب دو طرفه ی کمدی است که از وسط به هم رسیده و به طور کامل بسته می شود. اگر این درب به درستی بسته نشود، خون به عقب نشت خواهد کرد. نارسایی دریچه ی میترال به دو دسته ی اولیه و ثانویه تقسیم می شود. در نارسایی میترال اولیه مشکل از خود دریچه است (مثل مشکل در یکی از درب های کمد). 

نارسایی میترال ثانویه زمانی اتفاق می افتد که ساختارهایی که در اطراف دریچه قرار دارند با مشکل مواجه شوند (مثلاً چارچوب درب های کمد آنقدر بزرگ است که درب ها به خوبی چفت نشده و یک شکاف ایجاد می شود). در MR ثانویه اغلب بزرگ شدن قلب، علت بسته نشدن کامل دریچه ها می باشد.

تشخیص نارسایی دریچه میترال

آزمایش هایی برای تشخیص نارسایی دریچه میترال وجود دارد، به شرح زیر است:

1_ mild mr در اکو قلبی

به طور کلی این آزمایش گزینه ی اول تشخیص نارسایی دریچه میترال بوده و غیر قابل جایگزینی با روش های دیگر است. تست اکو می تواند برای مواردی مثل تشخیص علت زمینه ای نارسایی دریچه میترال، بررسی اندازه ی محفظه های قلب، سلامت لت های دریچه و بافت های نگه دارنده ی دریچه به کار رود. به طور کلی تست اکو به عنوان دقیق ترین راه تشخیص شدت نارسایی دریچه میترال شناخته می شود.

2_ نوار قلب EKG

این تست، روش چندان مناسبی برای تشخیص نارسایی دریچه میترال نیست؛ اما می تواند سرنخ هایی درباره ی میزان تأثیر بیماری روی قلب را به پزشک ارائه دهد. در موارد نارسایی دریچه میترال شدید، ممکن است یک ضربان قلب نامنظم به نام فیبریلاسیون دهلیزی وجود داشته باشد، که در EKG قابل تشخیص است. در موارد نارسایی دریچه میترال مزمن شدید، بزرگ شدگی محفظه های بالایی و پایینی قلب قابل رؤیت هستند. حدود نیمی از بیماران نارسایی دریچه میترال شدید، دارای شواهد EKG بزرگ شدگی در بطن چپ بوده، که هیپرتروفی نامیده می شود.

3_ معاینه استتوسکوپ 

در این تست با استفاده از گوشی پزشکی (استتوسکوپ) عملکرد و شرایط قلب بررسی می شود. در نارسایی دریچه میترال نوعی مورمور وجود دارد که در کل فرآیند تپش قلب حاضر است. این صدا ناشی از نشت خون به عقب می باشد. به این نوع مورمور، مورمور پان سیستولیک یا مورمور سیستولیک دیررس گفته می شود.

 

4_ تست اکوی قلب از راه مری یا TEE

تست TEE دقیق ترین تست در بررسی نارسایی دریچه میترال می باشد. این تست یک آزمایش عکس برداری اولتراسوند از قلب است که برای گرفتن عکس های نزدیک تر از قلب تجویز می شود. در اکو مری، مبدل بر سر یک لوله پلاستیکی انعطاف ‌پذیر قرار می‌گیرد و پزشک این مبدل را از راه دهان به سمت معده بیمار هدایت می‌کند. 

با استفاده از این تست تصاویری با جزئیات دقیق ‌تر و بیشتر از قلب در اختیار پزشک متخصص قلب قرار می‌ گیرد. تست TEE برای بررسی نارسایی دریچه میترال شدید به کار گرفته شده، تا علت دقیق نارسایی دریچه میترال معین شود. بیشتر افراد پیش از آنکه درمان از طریق جراحی را انتخاب کنند، یک بار تست TEE را انجام می دهند. 

5_ کاتتریزاسیون قلبی

در این عمل پزشک لوله ی نازکی را به درون قلب فرستاده، تا اطلاعاتی در مورد فشارهای موجود در قلب و عروق کرونر بدست آورد. کاتتریزاسیون قلبی برای مشاهده ی تأثیر نارسایی دریچه میترال روی قلب کاربرد دارد. کاتتریزاسیون قلبی تقریباً همیشه پیش از جراحی نارسایی دریچه میترال، برای اطمینان از عدم وجود گرفتگی های شریانی -که در حین عمل قابل درمان می باشند- به کار می رود.

6_ عکس برداری MRI

با وجود اینکه عکس برداری MRI به عنوان روشی متداول در فرآیند تشخیص و درمان نارسایی دریچه میترال به کار گرفته نمی شود، اما برخی از مراکز تخصصی برای نظارت بر پیشرفت نارسایی دریچه میترال و تأثیر آن روی قلب از این آزمایش استفاده می کنند. علت این بهره وری، اطلاعات کامل تری است که عکس برداری MRI از ساختار و عملکرد قلب در اختیار پزشک قرار می دهد. 

یکی از مزیت های این آزمایش نسبت به موارد مشابه این است که عکس برداری MIR قابل تکرار بوده و در نتیجه، برای بیمارانی که نظارت دقیق و همیشگی در دستور کار قرار گرفته است، مناسب تر می باشد.

علائم نارسایی دریچه میترال

نارسایی بسیار خفیف، خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید دریچه میترال، به شرح زیر است:

1_نارسایی حاد دریچه میترال

تعداد بسیار اندکی از افراد دچار علائم شدید نارسایی دریچه میترال شده، که این موارد به طور ناگهانی اتفاق می افتند (مثل پارگی عضله ی پاپیلاری). این مشکل با نام نارسایی دریچه میترال حاد شدید شناخته می شود و یک وضعیت اورژانسی می باشد. بیماران دچار نارسایی دریچه میترال حاد شدید علائم زیر را تجربه می کنند:

نارسایی دریچه میترال حاد شدید دارای خطر جانی است و بیمار باید در اسرع وقت و به طور اورژانسی تحت درمان قرار بگیرد.

2_ نارسایی دریچه میترال مزمن شدید

این نوع از نارسایی دریچه میترال بسیار رایج تر است. به بیانی ساده تر، نارسایی دریچه میترال مزمن شدید به این معناست که بیماری به مدت چند سال وجود داشته و معمولاً پیشرفت کندی دارد. بیماری دریچه از نظر بالینی معمولاً به مدت چند سال نهفته است و بسیاری از مبتلایان تنها به علت وجود مورمور مورد تشخیص قرار می گیرند. 

علت این امر این است که همانگونه که در ابتدا گفته شد، قلب با رشد اضافه، خود را با نارسایی دریچه میترال وفق می دهد. در نهایت، باید به یاد داشته باشید که در حالت شدید بیماری، قلب از کار افتاده و احتمال بروز علائم زیر نیز وجود دارد:

عوارض نارسایی دریچه میترال

بسته به شدت بیماری عوارض مختلفی مبتواند بر جای بگذارد:

1_ نارسایی قلبی

قلب برای مقابله با افزایش حجم خون، بزرگ شده و در نتیجه، احتمال از کار افتادن قلب وجود دارد. این مشکل معمولاً تنها در شرایطی رخ می دهد که بیماری شدید باشد. یکی از روش های درمانی کلیدی، ترمیم دریچه قبل از شکل گیری نارسایی قلبی و پیشگیری از آسیب دیدگی های بازگشت ناپذیر می باشد.

2_ فیبریلاسیون دهلیزی

حجم بالای خونی که در اثر نارسایی دریچه میترال به عقب نشت کرده و به محفظه ی بالایی قلب می ریزد، می تواند منجر به ریتم نامنظم ضربان قلب شده که از محفظه ی بالایی نشأت می گیرد (فیبریلاسیون دهلیزی). فیبریلاسیون دهلیزی کنترل نشده با اصطلاح فیبریلاسیون دهلیزی با RVR نیز شناخته می شود.

3_ فشار خون بالای ریوی

فشار خون ریوی اصطلاحی است که برای میزان فشار رگ های خونی ریه ها به کار می رود. نارسایی دریچه میترال باعث می شود که فشار در ورید های ریوی -که به دهلیز چپ می ریزند- بالا برود که موجب احتقان ریوی و تنگی نفس می شود.

درمان دارویی نارسایی دریچه میترال

برای نارسایی دریچه میترال شدید (مخصوصاً اگر اولیه و دارای علائم باشد)، ترمیم دریچه تنها راه برای حل کردن مشکل محسوب می شود. در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان کامل این بیماری وجود ندارد. برخی از درمان های دارویی برای کنترل علائم عبارتند از:

4/5 - (10 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    این هولتر ۲۴ رو برای من بستن، پزشک پرانول روزی سه بار و دیلتیازم روزی یکبار داد و گفت برو دو ماه بعد بیا، اگه بیماریت شدید تر بشه برات پیس میکر میداریم.
    و اینکه
    دکتر من مدتی هست تقریبا یک سال و خرده ای که با خوابیدن مشکل دارم! در طول خواب چندین بار با حالت خفگی بیدار میشم انگار نفس حبس شده و سرم به شدت درد میگیره. کلا موقع استراحت بقدری ضربانم پایینه که خودم متوجه میشم و اصلا با اصرار خودم به این موضوع که ضربان پایین من رو اذیت می‌کنه برام هولتر نوشتن.
    سابقه اسم، میگرن، مینیر هم دارم، در ۴ سالگی هم بخاطر تب رماتیسمی بیمارستان بستری شدم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید که من الان باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به ویزیت حضوری...مصرف همزمان دیلتیازم و پروپرانولول توصیه نمی شود
  • تصویر کاربر محمدحسین سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقایه دکتر بنده ۱۷ سالمه و حدودا ۶ ماهه پیش دچاره تپش قلبت شدید رویه ۱۸۳ شدم که با زور آمپول پایین اومد بعده یک ساعت

    تا به حال هم همچین سابقه ای نداشتم
    بعد از گذشت یک ماه دوباره شب همین حالت بهم دس داد با سرگیجه و سبکی سر شدید ضربانم هم ۱۵۰ بود نوار قلب گرفتن گفتن نوارت خوبه اکو هم گرفتن
    گفتن اکنون هم خوبه بهم پرانول دادن

    و دیدم که داخلع اکوم زده نارسایی خفیف دریچه میترال
    آیا مشکل سازع؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر سیما یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام لطفا اکو قلب بنده رو بررسی بفرمایید
    به علت نوسان کمی در فشار خون به متخصص قلب مراجعه کردم گفتن قلب کمی ضخیم شده
    متوجه نشدم یعنی چی ؟
    ایا ورزش هایی که صربان قلب رو کمی بالا ببره مثل دویدن یا بدنسازی برام مناسب هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      گزارش اکو مهم است...نگران نباشید به ورزش و توصیه های گفته شده ادامه دهید
  • تصویر کاربر مهری شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید من وسواس خود مریض انگاری دارم چند سال پیش درمان کردم و مشکلم حل شد ولی چند وقت پیش دچار تپش قلب و پانیک اتک شدم دوباره فکر مریضی و بالا رفتن فشار خون ۳ بار به دکتر قلب مراجع کردم و ۳ بار اکو شدم هر کدوم یه چیز گفتن یکی گفت افتادگی دریچه میترال خفیف یکی دیگه گفت Mr خفیف بدون افتادگی یکی دیگه گفت try خفیف با افتادگی اصلا گیج شدم و استرسمو بیشتر کرده این تشخیصا نمی دونن چکار باید بکنم و اینکه حرف کدومشون درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام... به طور کلی حتی در صورت وجود افتادگی میترال،قلب سالم در نظر گرفته می شود و علایم با مسایل قلبی توجیه نیست
  • تصویر کاربر شهلا دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    آیا با داشتن مشکل تیروئید کم کار و کبد چرب مصرف این قرص جهت درگیری دریچه میترال مشکل ایجاد نمی کند؟آیا مصرف متورال بهتره یا کنکور کور؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      خیر مشکلی ندارد و می توانید استفاده کنید کنکور داروی جدیدتری است
  • تصویر کاربر نسرین شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر نجفی
    من دختر خانمی ۴۲ ساله که از سال ۹۵ تشخیص نارسایی دادند الان تازه اکو شدم ای اف از ۴۵ به ۵۰ رسیده ولی mrخفیف و trخفبف دارم و دیاستولیک بطن چپ و فانکشن بطن راست و اندازه pap ۱۶ هست و صربانم بالای ۱۲۰ میسه موقع فعالیت برام متوهگزال ۴۷.۵ دوبار در شبانه روز و انالاپریل ۵ دوبار در روز که البته فبل اون لیزینوپریل مصرف میکردم ضربان نابجا هم داشتم چند روز و الان سوالم اینه من چه نوع نارسایی دارم و ام ار و تی ار خفیف باعث چه علایمی میشند و این داروها اثراتشون چیست سردرد و سرگیجه و سیاهی رفتن چشمها مدتی که دارم در ضمن سیروز کبدی و آرتریت هم دارم و کم کاری هیپوفیز
    ممنکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ دی ۱( 1 سال پیش)
      طبق این گزارش بنده برای شما تشخیص نارسایی قلب نمیدهم مشکلات دریچه ای هم بسیار خفیف و بی اهمیت هستند و هیچ علایمی ایجاد نمی کنندعلت سرگیجه هم به نظر افت فشار است پس بهتر است انالاپریل را بکنید روزی یک بار
  • تصویر کاربر پناه پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام اکو دوم نوزاد دو و نیم ماهه مون رو براتون فرستادم دکترش گفتن باید 4ماه دیگه مجدداً اکو بشه دارویی ندادن، بیماریش چیه ؟لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ تیر ۱( 1 سال پیش)
      این اکو مشکل مهمی نشان نمی دهد و هیچ کار بیشتری لازم نیست همان پیگیری های معمول را انجام بدهید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر