دکتر محمد حسین نجفی

عضله ی قلب برای  اینکه بتواند خون را در بدن پمپاژ کند، به یک منبع دائمی خون غنی از اکسیژن نیاز دارد. عروق کرونری که درست پس از خروج آئورت از قلب منشعب می شوند، این نوع خون را منتقل می کنند. بیماری عروق کرونر که یک یا چند مورد از این شریان ها را تنگ می کند، می تواند جریان خون را مسدود کرده و باعث درد قفسه ی سینه (آنژین صدری) یا سندروم حاد کرونری بشود.در سندروم حاد کرونری، انسداد ناگهانی در یک شریان کرونر تا حد زیادی باعث کاهش یا قطع جریان خون به ناحیه ای از عضله ی قلب (میوکاردیوم) می شود. اکثر بییمارانی که با مشکل گرفتگی رگ قلب به دکتر مراجعه میکنند، میپرسند که آیا گرفتگی رگ قلب با دارو برطرف میشود؟برای پاسخ این سوال در ادامه ی  مقاله با ما همراه باشید.

درمان گرفتگی عروق با مصرف دارو

دلایل مختلفی وجود دارد که پزشکان برای افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر دارو تجویز می کنند، این موارد عبارتند از:

رفع انسداد عروق با دارو

آیا گرفتگی رگ قلب با دارو برطرف میشود؟زمانیکه فرد دچار بیماری گرفتگی رگ قلب میشود و رگ های قلب بیمار مسدود میشوند، پزشک برای  بیمار داروهایی تجویز میکند. که این دارو ها شروع کننده ی روند درمان  هستند. و ممکن است، این دارو ها تا حدود زیادی در روند سلامت بیمار تاثیرگذار باشند. داروهایی که معمولا برای بیماران تجویز میشوند عبارتند از:

نیترات ها

نیتروگلیسیرین  به این دلیل برای بیشتر افراد تجویز می شود که درد را با کاهش فشار خون تسکین می دهد و احتمالاً از طریق گشاد کردن شریان ها، بار کاری قلب را کاهش می دهد. معمولاً ابتدا به صورت زیر زبانی و سپس داخل وریدی مصرف خواهد شد.

رفع انسداد عروق با دارو

مورفین

اکثر افرادی که دچار حمله ی قلبی شده اند، ناراحتی و اضطراب شدیدی را تجربه می کنند. مورفین اثر آرام بخش دارد و حجم کار قلب را کاهش می دهد و برای زمانی که نیتروگلیسیرین قابل استفاده نباشد یا مؤثر واقع نشود، تجویز می شود. با وجود این، داده های اخیر نشان می دهد که این دارو ممکن است با داروهای ضد پلاکت تداخل داشته باشد و اثربخشی آن ها را کاهش دهد و همچنین ممکن است خطر مرگ را نیز اندکی افزایش دهد.

مسدود کننده های بتا

کاهش حجم کار قلب به محدود کردن آسیب بافت نیز کمک می کند، به همین دلیل معمولاً یک داروی بتا بلاکر برای کند کردن ضربان قلب تجویز می شود. با آهسته شدن ضربان، قلب قادر خواهد بود کار سخت کمتری انجام داده و بدین گونه ناحیه و مساحت بافت آسیب دیده را کاهش دهد.

مسدود کننده های کانال کلسیم

مسدود کننده های کانال کلسیم، از تنگ شدن (انقباض) عروق خونی جلوگیری می کنند و می توانند با اسپاسم عروق کرونر مقابله نمایند. تمامی مسدود کننده های کانال کلسیم، فشار خون را کاهش می دهند. برخی از این داروها مانند وراپامیل و دیلتیازم ممکن است ضربان قلب را نیز آهسته کنند. اثر این داروها می تواند برای بسیاری از افراد – به خصوص کسانی که نمی توانند از بتا بلاکرها استفاده کنند یا نیترات ها به اندازه ی کافی مشکل آن ها را تسکین نمی دهند – مفید باشد.

رانولازین

داروی رانولازین برای درمان آنژین در افرادی استفاده می شود که علی رغم مصرف سایر درمان های ضد آنژین، همچنان علائم آن را تجربه می کنند.

استاتین ها برای بازشدن عروق

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین و مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین II

مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین II (ARB ها) از بزرگ شدن قلب بکاهند و شانس زنده ماندن بسیاری از بیماران را افزایش دهند. بنابراین این داروها معمولاً در روزهای اول پس از حمله ی قلبی تجویز می شوند و بایستی به طور نامحدود مصرف شوند.

استاتین ها

مدت ‌هاست که استاتین ‌ها برای کمک به پیشگیری از بیماری عروق کرونر مورد استفاده قرار می ‌گرفتند، اما پزشکان اخیراً دریافته ‌اند که آن ها برای افراد مبتلا به سندرم حاد کرونری نیز از فواید کوتاه ‌مدتی برخوردار هستند. پزشکان استاتین را برای افرادی تجویز می کنند که آن را از قبل مصرف نمی کرده اند.

داروهای ضد پلاکت

افرادی که فکر می کنند ممکن است دچار حمله ی قلبی شده باشند باید بلافاصله پس از تماس با آمبولانس یک قرص آسپیرین بجوند. حتی اگر قرص در خانه نداشته باشند و یا کارکنان اورژانس نیز به آن ها دارو ندهند، بلافاصله در بیمارستان به این اشخاص آسپیرین داده می شود. این روش درمانی با کاهش اندازه ی لخته در عروق کرونر (در صورت وجود)، شانس زنده ماندن را بهبود می بخشد. همچنین ممکن است به بیماران انواع دیگر داروهای ضد پلاکت مانند کلوپیدوگرل، تیکلوپیدین یا تیکاگرلور خوراکی یا مهارکننده‌ های گلیکوپروتئین IIb/IIIa داده شود. که از طریق داخل وریدی (به صورت IV) تزریق  می شوند.

 داروهای حل کننده ی لخته ی خون

داروهای رقیق کننده ی لخته (داروهای ترومبولیتیک) به صورت وریدی تزریق می شوند. تا در صورت عدم انجام مداخلات عروق کرونر از راه پوست در عرض ۹۰ دقیقه پس از رسیدن فرد به بیمارستان، شریان ها باز شوند.

داروهای ضد انعقاد

همچنین به اکثر افراد یک داروی ضد انعقاد مانند هپارین داده می شود، تا به پیشگیری از تشکیل لخته  ی خون بیشتر کمک کند.

اغلب اوقات، اکسیژن از طریق کانولای بینی یا ماسک صورت تأمین می شود. تأمین اکسیژنِ بیشتر به قلب، می تواند به حداقل رساندن آسیب بافت قلب کمک کند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

3.4/5 - (5 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهیل جمعه ۲۶ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام. من۴۷سال سنم هست که پنج سال پیش عمل بازقلب انجام دادم و ۳رگ پیوند شد اخیرا بخاطر سوزش سینه انژیو شدم یکی از اون رگها قسمتی باریک شده ولی بعداز منطقه باریک شدن خیلی گشاد هست و دکتر گفته نمیشه استند گذاشت چون بعداز گذاشتن استند احتمال حرکت استند بخاطر گشادی جلوی رگ هست. مدتی دارو تجویز کردن ولی هنوز سوزش قفسه سینه هست حالا گفتن فعلا فقط با بالون باریکی رگ رو انجام میدن ولی استند نمیزارن. نظر شما چیست و اینکه مجدد و زود دوباره مسدود بشه هست؟؟ راهنمایی کنید. سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به رویت مدارک...
  • تصویر کاربر حمید پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام سال ۹۱ دچار دی وی تی پای چپ بعد از درمان ورم پا و واریس رگها در کشاله ران و بیضه در سال ۹۴ در بیمارستان سینا ونوگرافی و استنت گذاشتن یک هفته بعد مراجعه کردم برای سونوگرافی که گفتند استنت بسته شده
    دوسال بعد دوباره ونو کردم در بیمارستان رجاییکه گفتند لخته خیلی سفت شده داخل استنت وباز نشد
    چه کار باید بکنم خسته شدم؟
    پای چپم روز بروز واریسش بیشتر میشه بیضه رگهای پیچ در پیچ افتضاح درد در ناحیه شکم و لگن و بیضه و...
    رفتم ارولوژ گفتن اگر رگها را در بیاری پای چپت سیاه میشه
    آقای دکتر راه چاره ای است ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام سلام درمان خیلی سختی دارین فعلا جوراب واریس و شورت تنگ
  • تصویر کاربر جیران چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 68 مشاهده پرسش
    سلام مادر شوهرم ۸۵ سالشه ۳تا از رگ های قلبش بسته شده دکتر قرص داد گقت جواب نمیده آنژیو تو مرکز قلب تهران الان چند شبه نمیتونه بخوابه سرفه میکنه ۲ روزه صبح ها میگه شکمم درد دارم نمی تونه بیشتر از چند قدم راه بره نفش نفس میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ايا كاركرد قلب كم شده اگر مقدوره در كلينيك توسط فوق تخصص نارسايي قلب معاينه شوند
  • تصویر کاربر شیرین یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام دکترجان وقت بخیر من کلسترول بالا هستم و چندسالی آتورواستاتین ۲۰ مصرف میکردم اما یکسال گذشته با وجود دارو هم کلسترولم تا حدی بالا نشون میداد در آزمایشات، دکتر رزواستاتین ۲۰ برام نوشت، بعد از مدتی با درد قلب و تپش و چندماه اذیت به دکتر مراجعه کردم، بعد از اکو و تست ورزش و در نهایت با اصرار خودم سیتی آنژیو که انجام دادم، مشخص شد گرفتگی عروق دارم در lm ناچیز بود اما در lad گرفتگی ملایم داشتم، کم‌خونی هم دقیقن تو چندماه آخر برام پیش آمده بود، و فشارم ۱۰ اما ضربان قلبم همواره روی ۱۰۰ بود، در آخرین آزمایش که بعد از سیتی آنژیو دادم هم کلسترولم بالا بود و هم تری‌کلیسریدم که هرگز نداشتم بالا رفته بود، دکتر برام پروپرانول ۲۰ نوشت رزواستاتین ۴۰ و آس‌آ۸۰، سیگار رو که روزی یکی دوتا میکشیدم کلا ترک کردم، یکسره سبزیجات تازه مصرف میکنم چربی مضر حذف کردم روغن زیتون و سیر و آبغوره و لیموی تازه و غیره هرروز مصرف میکنم، پیاده‌روی سبک هم برای خودم در نظر گرفتم منتها اول اینکه من همچنان کمی تا قسمتی درد دارم، دوم اینکه این داروها خیلی معمولی و پیش‌پا‌افتاده نیستند؟ من انتظار داشتم دارویی برای ازبین بردن رسوبات چربی به من داده بشه، ضمنا رزواستاتین ۴۰ باعث میشه اصلا اجابت مزاج نداشته باشم به زحمت به انواع خوراکی‌های مسهل متوصل شدم که بازم اثر چندانی نداره. و سوم اینکه دکترم به من گفتن برای این گرفتگی‌ها ما آنژیوگرافی انجام نمیدیم چون ضایعات ناچیزه میری دوباره چندسال دیگه با گرفتگی عروق برمیگردی، آیا من قراره سالها منتظر باشم و تا گرفتگی کامل عروق درد بکشم و با کمی فعالیتهای روزمره نیاز به استراحت داشته باشم و یا درمانی برای این مساله وجود داره؟ طولانی شد، ممنونم وقت میگذارید منتظر پاسختون هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام این ضایعات اندک باعث درد نمیشود ، علت درد ممکنه کسایل دیگری باشد
  • تصویر کاربر Dr شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام داکتر جان پدرم ۵۴ ساله است دوچار گرفته گی کرونری قلب شده شما آنژیوپلاستی بالیزر انجام میدی یانه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بله انجام می دهیم. انژیوپلاستی با لیزر وجود ندارد ولی انژیوپلاستی ها به روش بسته است که انجام می دهیم
  • تصویر کاربر ستاره پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر خسته نباشيد
    مادر من ٩ سال پيش عمل قلب باز شدن كه ٤ سال پيش سي تي انژيو شدن كه دكتر گفتن يكي از رگهاتون يه مقداري گرفته تا زماني كه درد قفسه سينه براتون پيش نيومده بهش كاري نداشته باشيد
    اقاي دكتر مادر من ديابت دارن و انسولين ميزنن و حرص هم ميخورن من ميترسم كه براي بار دوم قلبشون عمل بخواد
    با اينكه الان مشكل درد از طرف قفسه سينه ندارن
    چون همه ميگن كه عمر ركهاي پيوندي تا ٥ سال
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)
      خب تا زمانی که علامت ندارند که کاری لازم نیست عمر رگ پیوندی هم تا ۲۰ سال می تواند باشد و اینکه عمرش ۵ سال است قطعا اشتباه است
  • تصویر کاربر میعاد سه شنبه ۲۲ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    وقت بخیر جناب دکتر
    با این گذارش انژیو شما عمل باز رو پیشنهاد میدید یا استند ؟ ممنون میشم توضیحی از شدت مشکل بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      اینطوری اظهارنظر سخت است باید سی دی را ببینیم ولی طبق گزارش به نظر عمل باز نمیخواهد
    2. تصویر کاربر میعاد سه شنبه ۲۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      سپاس از شما ، ایشون بالن زدن ...
      ۳ تا سوال دیگم دارم اول اینکه قرص تیکورا ۹۰ دوبار در روز براشون تجویز شده ، آیا این قرص خوبی هست چون من پلاویکس شنیده بودم تجویز میشه ؟ و اینکه ایشون از کی مثل سابق میتونن پیاده روی و ورزش کنن؟ و‌دست اخر آیا با مصرف دقیق اسپرین و تیکورا بازم احتمال گرفتگی و سکته به علت گرفتگی رگ های استندی هست؟ سپاس از شما
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      تیکورا داروی بهتری است از پلاویکس و با این تجویز موافقم. ایشان از همین حالا پیاده روی را شروع کنند. اگر استنت گذاری شده باشند احتمال بروز سکته های بعدی خیلی کم می شود. مصرف منظم دارو و پیاده روی فراموش نشود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام پدر من ۵۷ ساله و دیابت نوع ۲ داره۱۰ روز پیش درد قفسه سینه و تعریق داشتن که بیمارستان میرن و نوار قلب گرفتن گفتن مشکوکه باید انژیو بشی الان ک انژیو انجام دادن میگن گرفتگی عروق داره و باید جراحی قلب باز بشه میخاستم نظر شما رو بدونم نمیشه که بدون عمل رگ و باز کرد ؟ممکنه اصلا جواب انژیو اشتباه شده باشه؟
    1. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      چرا جواب سوال منم نمیدید ؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      باید سی دی انژیو گرافی ایشان را ببینیم. بستگی به تعداد و شدت گرفتگی های عروقی شان دارد
    3. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      این گزارش انژیوشونه
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      گزارش انژیو را دیدم بر اساس نتیجه ی گزادش باید جراحی باز شوند ولی اگر بخواهیم ببینیم ایا روش دیگری هست و مثلا می شود فنر زد یا نه باید سی دی و فیلمش را ببینیم
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ژاله یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما :
    من بیماری هستم که در سال ۹۴یک مرتبه دل درد شدید گرفتنم دردسر نمی دهم پس از چهار روز فهمیدن من خون در رودهام لخته شده که با عمل چون دیر فهمیده بودنند به قانقاری تبدیل شده بود روده را برداشتند
    خلاصه دکتر فقط شش ماه وار فارین تجویز کرد
    و‌پس از چهار سال دوباره خون در پاهای من لخته شد که دکتر با عمل باز و پس از یک ماه عمل و بالون و اسنپ گذاشتن رگها را باز کردن
    و حالا سوال من این است من چه واکسنی بزنم و چه کار کنم که دیگه دچار لخته شدن خون نشم
    و قرص ۱۵اکسابین و ولاپیکس می خورم ۷۵
    ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      داروها را به همین روان ادامه بدهید واکسن هم فرقی نمی کند هر چه شد بزنید مهم نیست
  • تصویر کاربر سارا چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    چرا بعضی از عروق گرفته قلب با آنژیوگرافی هم باز نمی شوند و چاره راه حل مشکل چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      انژیو صرفا روش تشخیصی هست و جنبه درمانی نداره
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر