دکتر محمد حسین نجفی

همیشه یکی از مهم ترین سوالاتی که از پزشکان قلب و عروق می شود این است که میزان ضربان قلب نرمال در سالمندان (بالای 65 سال) چقدر است؟ بسیاری از افراد سالمند داروهای متعددی استفاده می کنند و ضربان قلب آنها در بررسی های درون منزل از ارقامی نزدیک 50 تا 120 متغیر است و همین اعداد خود مایه ی بروز سوالاتی در همراهان ایشان می شود:

  1. آیا ضربان قلب پایین خطرناک است؟ 
  2. آیا ضربان قلب بالا به این افراد می تواند آسیب بزند؟ 
  3. در چه مواردی زنگ خطر به صدا در می آید؟ 

برای رسیدن به پاسخ این سوالات ما را در این نوشته همراهی کنید.

ضربان قلب نرمال چقدر است ؟

به طور کل در افراد بالای 18 سال (سالمند یا غیرسالمند) ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100 عدد در دقیقه می باشد. به ضربان های بالاتر از این تاکی کاردی یا تپش قلب می گویند و به ضربان قلب های پایین تر از این برادی کاردی یا افت ضربان قلب می گویند. البته صرف بالاتر یا پایین تر بودن ضربان از این طیف به معنی بیماری نیست و در بسیاری از موارد علل ساده ای برای بالا یا پایین بودن این ضربان ها وجود دارد.

ضربان قلب نرمال در سالمندان

در یک فرد سالمند نیز ضربان قلب طبیعی هم چنان که در بالا ذکر شده باید رقمی بین 60 تا 100 باشد. البته بهترین حالت زمانی است که ضربان قلب فرد در یک دقیقه بین 70 تا 80 عدد در دقیقه قرار داشته باشد ولی ارقام بین 60 تا 70 و 80 تا 100 نیز غیرطبیعی نیستند و نشانگر بیماری خاصی نمی باشند.

ضربان قلب نرمال در افراد سالمند

علت پایین بودن ضربان قلب در افراد مسن

برای ضربان قلب پایین در افراد سالمند علل متعددی وجود دارد ولی مهم ترین آن استفاده از داروهای کاهنده ی ضربان قلب است مانند: 

معمولا تا زمانی که ضربان قلب بیمار به زیر 50 در دقیقه نرسد، نیازی به مراجعه به پزشک نیست و جای نگرانی خاصی وجود ندارد ولی در صورتی که ضربان بیمار به زیر 50 در دقیقه برسد یا علایمی نظیر سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها حین بلند شدن یا فعالیت کردن رخ بدهد، لازم است که فرد مبتلا از نظر قلبی بررسی شود.

در مواردی هم آسیب راه های هدایتی بافت قلبی می تواند به افت ضربان قلب منجر شود که این مورد معمولا در افراد خیلی مسن و بیش تر به خاطر کهولت سن رخ می دهد. در چنین شرایطی تعبیه ی دستگاه های ضربان ساز (پیس میکر یا باطری قلبی) برای برقراری ضربان سالم فرد ضروری می باشد.

 

علت بالا بودن ضربان قلب در سالمندان

برای بالا رفتن ضربان قلب به بالای 100 عدد در دقیقه علل مختلفی وجود دارد ولی از مهم ترین آنها می توان به آریتمی های قلبی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی اشاره کرد. مواردی نظیر کم خونی های شدید و پرکاری تیرویید نیز می توانند به ضربان های قلب بالا منجر بشوند. هم چنین نباید فراموش کرد که بیماری هایی نظیر نارسایی های قلبی هم قادر به بالابردن ضربان قلب هستند. به طور کل ضربان قلب بالا نیز در افراد مسن نیاز به بررسی قلبی با کمک نوارقلب و اکوکاردیوگرافی و آزمایشات کامل دارد و حتما باید توسط یک متخصص قلب بررسی صورت بگیرد.

سخن پایانی

ضربان قلب نرمال در یک فرد سالمند بین 60 تا 100 می باشد. نباید فراموش کرد که ضربان های بالاتر یا پایین تر از این مقدار لزوما خطرناک نیستند و به معنی بیماری خاصی نمی باشند ولی تنها نشانگر این موضوع هستند که فرد مبتلا باید از نظر قلبی بررسی گردد که نتیجه ی این بررسی ها هم در بسیاری از موارد خوب و بدون یافته های نگران کننده است.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق 

4.2/5 - (30 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیر جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر ضربان قلب مادرم که ۹۰ساله هست گاهی ۶۲بار میزنه گاهی ۵۴ایا خطری مادرمو تهدید میکنه ممنون میشم در این مورد راهنمای کنی در ضمن گاهی اوقات هم ضربان قلبش ۱۰۵رسیده بوداما فشارش کم بود اقای دکتر مورد باید چکار کنیم تا به حالت عادی برگردده قبلا از راهنمای شما سپاسگزاری میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      پرهیز از گرفتن مکرر فشار و ضربان قلب
  • تصویر کاربر بهاری سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 67 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر ...اقای دکتر مادر بنده سه هفته پیش دچار سکته قلبی شدن بلافاصله به بیمارستان منتقل شدن و انژیو شدن بعد از انژیو به ما گفتن یک رگ بسته و طی انژیو فنر گذاشته و باز شدخوشبختانه .. الان بعد از گذشت سه هفته صربان قلب ایشون همچنان پنجاه هست البته ابراز ناراحتی نمیکنن فقط چند روزی هست که موقع خواب میگن نفس تنگی دارم الان مشکل کجاست و علت صربان قلب پایین و تنگی تنفس چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      احتمال دارد از داروها باشد...نیاز به ویزیت و تنظیم دارو
  • تصویر کاربر مهدیه جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    با سلام پدر بنده ۷۸ سال سن دارن الان چند روزی هست که دچار گر گرفتگی می‌شوند و اینکه بسیار بی حال هستند . یعنی مسیری که در پارک راحت طی می‌کردند نتوانستند بروند و زود به زود مینشینند. یک ماه قبل نوار قلب دادن گفتن مشکلی نیست . سرفه هم می‌کنند. آیا ممکن است مشکل قلبی پیدا کرده باشن؟ ضربان قلبشان آخرین بار ۹۷ بار بود . ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...حتما مراجعه به متخصص قلب
    2. تصویر کاربر مهدیه پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      .
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نگین یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    باسلام سوالی داشتم .پدرم مسن هست وحدودا 68 سال سن داره چندروزی هست ک میگن سرم گیج میره فشارشون 12 ونیم ولی ضربان قلبش 48 هست میخاستم بدونم ایا خطرناک ک ضربان قلبش پایین تر از 50 است؟واینکه قندشون هم کمی بالاست نزدیک ب 120 بوده ک دارو استفاده کردن .تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام ، نیاز به آنژیوگرافی دارند .. پس از کنارگذاشتن مسایل مربوط به عروق کرونری ممکن است نیاز به مطالعات مربوط به آریتمی قلب مانند هولتر ریتم و الکتروفیزیولوژی باشد..
  • تصویر کاربر حقی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    سلام و ادب.
    پدر بنده ۸۰ساله هستند ۱۷سال پیش عمل باز قلب نموده اند و چند سال پیش فنر گذاشته اند.وچند سال است که داروی فشار قلب و داروی تنظیم کننده ضربان قلب مصرف میکنند.
    میخواستم از خدمتتان سوال کنم که با توجه به این شرایط میزان ضربان قلب نرمال برای پدرم چقدر بایستی باشد؟
    سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      بین 60 تا 100 ضربان طبیعی است
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    درود برشما
    ۶ سال است که من قرص فشار خون میخورم و حالا دو عدد ۲۵ لوزارتان صبح و دوتا شب.ارثی تریگلیسرید بالا داریم و فنوفیبرات ۲۰۰ ظهرها میخوردم و مدتی لوازار اج که بدلیل گزفتگی عضلات و بالا رفتن cpkدکتر قلب گفت فقط آتو واستاتین ۱۰ شبها بخورم و گاهی در ماه یک عدد فن فیبرات .گرفتگی عضلاتم بهتر شده.ضمنا بدلیل بالا رفتن A1Cکه به ۹.۴ رسیده بود قرص گلو ریپا یک عدد صبها میخورم که الان تمام شده ک دارم مت فورمین ۵۰۰ یکی صبح یک شب میخورم.تیروئدم هم کم کاری داره که با دارو گنترل کردم و طبیعی شده.در آخرین آزمایش فقط تریگلیسیریدم ۲۹۸ بوده و قتد ناشتتم ۱۲۶ کراتین ۱‌۵ تیرویید۳/..ولی مرتب گوشم با صدا میده مثل اینکه موتور شوفاژ خانه داره در تمام اندامم کار میکند گاهی آرام و ممتد کلی گاهی ضربانی صبح هادر خواب صدای گوشم زیاد میشود میفهمم که باید جیزی بخورم .کمی آب عسل و کیک میخورم کم‌گم آروم میشودو اگر دیر بلند شوم و چیزی بخورم بعد از یکساعت حالت تهوع پیدا میکنم.دیگه قاطی کردم که آیا قتدم بالاست یا پایین افتاده.اساسا وقتی خیلی گوشم صداش زیاد بشود ک یا ضربانم که گاهی طپش قلب هم پیدا میکنم باید چیزی بخصوص شیرین بخورم تا بمرور آرام شودبعد خوردن هر غذایی سر معدم ضربات را حس میکنم بطوریکه تکان خوردن شکم را حس میکنم.دکتر قلب برام سیتی اسکن نوشت فکر میکرد تند زدن ضربان قلبم بدلیل گرفتگی عروق است ولی آزمایش نشان داد قلب و عروقم مشکلی ندارد ولی روزی نصف قرص متوپرولول سوکسینات ۴۷.۵بهنراه دوتا لوزار میخورم.البته ناراحتی معده هم دارم که آتدوسکومی و کلو نوسکوپی دوبار کردم جیزی نبود فقط مدتی هلکوباکتری داشتم که مرتب بدنم سرد نیشد و فشارم میرفت روی ۱۸ که آن بر طرف شده کنترل شده ولی باز گاهی وقتی جلوی کامپیوتر و یا متمرکز به فکر هستم صدای گوشم بالا میرود و سرم سنگین و گیج که متوجه بالا رفتن فشارم میشوم.همه دکتر ها قلب ،مغز،گوارش بمن قرص اعصاب کلوردیازپوکساید ۵ داده اند‌.اگر شیرینی بخورم معدم ترش میکنه واز صدای گوشم میفهماند که اسید معده بالا و فشارم داره بالا میرود با آب خوردن کنترل میکنم.در حال حاضر دیر خوردن غذا و ضربان روی شکم و بعد از خوردن غذا روان من را از بین برده ای کاشک میدانستم دردم چیه سنم ۷۰ است و اصولا کارم فکری بوده و برای خواندن و تمرکز در نوشتن چه روی مبایل یا کامپیوتر آنا سرگیجه و فشار بالا پیدا میکنم‌تحمل هیچ اضطرابی را ندارم.ممنون از حوصله شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      سوال اولی که از شما دارم : برای بررسی قلبی چه کارهایی کردید؟ مدارکش را اگر دارید اینجا بفرستید بیینم ) مثل اکو و سی تی و ... )
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، پدر من 75 سن داره، حدود دو ماه پیش جراحی سنگ کلیه داشت که البته مشکل خاصی نداره، فشار خونش 12 روی 7 هست.
    ولی ضربان قلبش 45 هست، میخواستم بدونم نیازی به مراجعه پزشک داره؟؟؟ قبل از عملش دکتر قلب رفته بود که گفته بودن کمی دیواره قلبت زخیم شده....
    قرص بتالکو بیزوپرولول
    و
    والزومیکس میخوره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      افت ضربان بخاطر مصرف بتالکو است دوز مصرفی ان را نصف کنید
  • تصویر کاربر عظیمی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۵ساله هستم از چند وقت پیش گاها وقتی زیاد سرپا می ایستادم یه قسمت کوچک قفسه سینه ام بی حس می‌شد انگار دستم روی اون قسمت گذاشتم بعد نشستن خوب می‌شد و موقع بیدار شدن گاها تپش قلب داشتم اما الان چند روزی هست بعد پیاده روی آرام یا سی ثانیه دویدن کل قفسه سینه ام دچار بی حسی و سوز سوزن میشه و سرم احساس سبکی می‌کنم انگار دارم روی آسمون راه میرم گاها کنار استخوان کتف ام میسوزه و گاهی هم اصطلاحا دلم هری می ریزه
    الان نمی‌دونم مشکل از قلبم هست یا عصبی هست یا معده ‌.ضمنا پدرم و خانواده پدری همشون مشکل قلبی داشتن
    بنظر شما من اول به کدوم متخصص مراجعه کنم امکان داره کن خونی داشته باشم و این علایم هم داشته باشم
    1. تصویر کاربر عظیمی شنبه ۲۳ مهر ۱( 1 سال پیش)
      سلام خسته نباشید
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳ آبان ۱( 1 سال پیش)
      یک بار اکو و تست ورزش بدهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ساجده چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من یه مدت ۵ ۶ ماهه دچار پانیک بودم و بعد از اون سعی کردم با خود درمانی این حملات رو کنترل و بی اهمست برای خودم جلوه بدم که موفق شدم
    الان مدتیه تپش قلب شدید دارم رفتم دکتر اکو و نوار قلب گرفتن گفتن کمی افتادگی دریچه دارم که با دارو حل میشه
    الان جدیدا بعد از بیدار شدن به شدت تپش قلب میگیرم و در طول روز هم همش تو فکر وضعیت قلبم هستم و دلهره گیگیره
    هر شب قبل از خواب یه پروپرانولول ۱۰ میخورم
    بهتر شدم اما کامل خوب نشدم
    چکاپ کامل خون و تیروئید هم دادم مشکلی نداشتم
    خواستم بپرسم همین مقدار قرص با همین دوز و همین یه وعده کافیه؟
    و یا بیشترش کنم؟ و چقدر؟
    دوس دازم کامل خوب شم خیلی اذیتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      اکو سالم است یعنی با اطمینان می گویم مشکل ساختاری قلبی ندارید اینهایی که می گویید علایم استرس و وسواس است پروپرانولول را تا سه بار در روز می توانید بخورید
  • تصویر کاربر محیا شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    من ۲۷ ساله هستم و مدتی بود درگیر آریتمی بودم
    حدودا ۳ سال هست که این مشکل رو دارم یکبار که نوار دادم جا افتادگی ضربان تشخیص داده شد ... به این صورت بود که ریتم کاملا منظم بود بعد یک ضربان رو اصلا نمیزد و چند ضربان رو نامنظم میزد و مجدد منظم میشد .. اسکن برای من تجویز شد که قلبمدسالم بود ای اف بطن چپ ۵۳ درصد شده بود ... بیزوپرالولول تحویز شد که ۲ هفته خوب بودم مجدد شروع شد ایندرال ۲۰ و پوکساید تجویز شده الان ۱ هفته هست که مصرف میکنم حالم بهتره خواستم از کمکی از شما بگیرم .. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      هولتر ضربان بسته اید؟
    2. تصویر کاربر محیا پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام دکتر .. خیر هولتر تجویز نکردن
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      احتمال این که این حالان عصبی و استرسی باشند زیاد است ولی پیشنهاد من این است که حتما یک بار برای بررسی دقیق تر هولتر ببندید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر