دکتر محمد حسین نجفی

به طور کلی تعداد سالمندان بالای 65 سال در کشورمان رو به افزایش است و به زودی بخش قابل توجه و مهمی از جمعیت کشور ما را، این دسته تشکیل خواهند داد. هم چنین بخش مهمی از بستری های بیمارستانی نیز در این جمعیت از بیماران صورت می گیرد و بیماری هایی نظیر سکته های قلبی و مغزی و عفونت های تنفسی و ادراری، از مهم ترین علل بستری این بیماران در بیمارستان می باشد.

بخش زیادی از هزینه های درمان کشور، صرف رسیدگی به نیازهای این دسته از بیماران می شود و بار مالی و عاطفی مراقبت از این بیماران، همواره مساله ای مهم برای خانواده های ایشان بوده است. تغییرات ایجاد شده در بافت جمعیتی و افزایش تعداد این دسته از بیماران و نیاز روز افزون به رسیدگی به ایشان، باعث شده است تا در سال های اخیر مفهومی تحت عنوان ویزیت در منزل پدید بیاید. در نوشتار زیر در مورد ویزیت سالمندان در منزل بیش تر توضیح خواهیم داد.

ویزیت سالمندان در منزل

ویزیت در منزل چیست؟

شاید در فیلم ها دیده باشید که در زمان های قدیم، بخش قابل توجهی از ویزیت های انجام شده توسط پزشکان در خانه ی بیماران صورت می گرفت. با تغییرات اجتماعی در قرن گذشته، ویزیت های در منزل به ویزیت های مطبی یا بیمارستانی تبدیل شدند.

اما امروزه و در سال های اخیر، با رشد جمعیت بیماران سالمند و هم چنین سهولت دسترسی به امکانات و مراقبت های پزشکی، مجدد این امکان فراهم شده است تا به خصوص بیمارانی که به خاطر شدت بیماری یا کهولت سن، قادر به خروج از منزل و مراجعه به مطب یا مراکز درمانی نیستند بتوانند از خدمات تشخیصی و درمانی استفاده کنند.

خدمات ویزیت سالمندان در منزل چگونه انجام می شود؟

در این روش پزشک به منزل بیمار مراجعه می کند و با همان ابزار معاینه ای که در مطب وجود دارد، به بررسی تشخیصی و درمانی وی می پردازد.

در واقع از نظر کیفیت خدمات ارایه شده، تفاوتی بین ویزیت سالمند در منزل با ویزیت وی در مطب وجود ندارد. در مواردی که نیاز به بررسی های تشخیصی بیش تر نیز باشد، دستگاه های اکوکاردیوگرافی و اخذ نوار قلب همراه (پورتابل) نیز در اختیار پزشک مراجعه کننده هستند تا بتواند ویزیت کاملی، با تمامی بررسی های لازم انجام دهد. هم چنین امکان گرفتن نمونه ی خون برای آزمایش و امکان تزریق مواردی نظیر داروهای خاص و سرم نیز وجود دارد.

مزایای ویزیت سالمندان در منزل

ویزیت پزشک در منزل چه مزایایی برای سالمندان دارد؟

مهم ترین مزیت ویزیت سالمندان در منزل، راحتی و در دسترس بودن آن، برای کسانی است که به هر دلیلی توانایی خروج از منزل را ندارند و یا بسیار به سختی می توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. در این روش هم چنین نیازی به معطلی در مراکز بهداشتی و تحمل شلوغی و منتظر بودن تا زمان ویزیت وجود ندارد و کیفیت خدمات ارایه شده و تشخیص و درمان بیمار با دقتی مشابه صورت می گیرد. هم چنین با توجه به جامع بودن خدمات ارایه شده (تجمیع اکو و نوار قلب و آزمایش و تزریق در یک نوبت ویزیت) بیمار از مراجعات متعدد معاف شده و هزینه ی حمل و نقل و جابجایی به وی تحمیل نمی گردد.

چه دسته از بیمارانی برای ویزیت های در منزل مناسب ترند؟

به طور کل تمامی بیمارانی که به هر دلیلی قادر به خروج از منزل نیستند، برای استفاده از روش های ویزیت در منزل مناسب هستند. از جمله ی این افراد می توان به :

چه دسته از بیمارانی برای ویزیت های در منزل مناسب ترند؟

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر