دکتر محمد حسین نجفی

مشکلات قلبی یکی از رایج ترین عارضه ها در افراد (خصوصا افراد سالمند) به شمار می آید. بنابراین اهمیت فراوان رسیدگی به این مشکلات بر کسی پوشیده نیست. افراد معمولا به محض مشاهده اختلالی در عملکرد قلبشان، سریعا به پزشک و متخصص مراجعه می کنند تا مشکل خود را قبل از این که دیر شود برطرف نمایند. در این هنگام پزشکان معمولا آزمایش نوار قلب را برای مراجعه کننده تجویز می کنند تا به مشکلات کلی قلب پی ببرند.

اما برخی مشکلات هستند که از طریق نوار قلب قابل تشخیص نمی باشند. اختلالات ریتم و ضربان قلب در مدت طولانی، یکی از این مشکلات است که برای تشخیص آن از وسیله ای به نام هولتر قلب استفاده می شود. در ادامه به تعریف و طرز استفاده از هولتر قلب در منزل می پردازیم.

هولتر قلب

هولتر قلب چیست؟

هولتر قلب یک وسیله به نسبت کوچک است که بر روی بدن افراد قرار داده می شود و ریتم ضربان های قلب را برای یک مدت معین در حافظه خود ذخیره می کند. سپس با اتصال هولتر به کامپیوتر، تمامی اطلاعات ذخیره شده به نمایش در می آید و پزشک می تواند آن را بررسی نماید.

هولتر قلب در اشکال مختلف وجود دارد و از دو قسمت تشکیل شده است: الکترود ها و مانیتور هولتر. الکترود های این وسیله به روی نقاط مشخصی از بدن چسبانده و توسط سیم به مانیتور هولتر متصل می شوند. در این شرایط با نزدیک نگه داشتن مانیتور هولتر به الکترودها، می توان برای یک الی چند روز تمامی عملکردهای قلب را ثبت نمود.

هولتر قلب برای چه افرادی مناسب است؟

در حالی که در روش دیگر، ضربان های قلب تنها برای مدت کوتاهی ثبت می شوند. به طور کلی در صورت مشاهده علائم زیر در بیمار، پزشک ممکن است استفاده از هولتر قلب را برای او تجویز کند:

هولتر فشار خون چیست؟

هولتر قلب چه عوارضی دارد؟

استفاده از هولتر قلب روشی بی خطر و بدون ریسک است. با این حال ممکن است برخی افراد با توجه به شرایط پوستی خود، در نقاط اتصال الکترودها به پوست، دچار حساسیت، تاول و التهاب شوند. سیم های هولتر نیز ممکن است موجب ایجاد مزاحمت و ایجاد ظاهری نامناسب برای افراد گردد.

به همین خاطر است که بسیاری از افراد، استفاده از هولترهای بی سیم را ترجیح می دهند. جدا کردن چسب های الکترود از پوست نیز ممکن است ناخوشایند باشد. اما با رعایت نکات لازم برای استفاده از هولتر قلب، می توان به ثبت دقیق عملکرد قلب و در نهایت تشخیص درست پزشک کمک کرد.

نکات مهم در استفاده از هولتر قلب

در درجه اول نقاط اتصال الکترودها بر روی بدن باید توسط پزشک متخصص مشخص شود. سپس وی می تواند نحوه چسباندن الکترودها را به بیمار آموزش دهد تا در مواقعی که چسب ها از بدن جدا می شوند، دیگر نیازی به مراجعه مجدد به پزشک، برای اتصال آن ها نباشد. در مدت زمانی که هولتر به بدن بیمار متصل است، برای کاهش احتمال خطا در ثبت ضربان و عملکرد کلی قلب، رعایت چندین نکته ضروری می باشد:

❇️ با وجود این که برخی از هولتر های قلب ضد آب هستند، اکثریت این دستگاه ها چنین امکاناتی را ندارند. بنابراین توصیه می شود در مدت زمان اتصال هولتر قلب، از حمام و استخر رفتن خودداری کنید.

❇️ ممکن است پزشکتان استفاده و آویزان کردن برخی از زیورآلات، فلزات و بدلیجات را ممنوع کند.

❇️ دوری از لوازم الکتریکی و مغناطیسی، برای جلوگیری از بروز هر گونه اختلال در ثبت داده ها ضروری می باشد. آهن ربا، تلفن همراه، مایکروویو و دیگر موارد مشابه، از جمله لوازمی هستند که باید در طول استفاده از هولتر، در فاصله زیادی از بیمار قرار گیرند.

❇️ استعمال دخانیات در این مدت نیز ممنوع می باشد.

❇️ بهتر است از انجام فعالیت های فیزیکی پرهیز کنید؛ چرا که ممکن است در اثر تعریق زیاد چسب ها از بدن جدا شوند.

پس از اتصال هولتر به بدن می توانید به کارهای روزانه خود مشغول شوید. در واقع هدف استفاده از هولتر، ثبت عملکرد قلب در حین انجام کارهای عادی و روزمره می باشد. در مدت زمان تعیین شده تمامی فعالیت ها و زمان آن ها را برای پزشک یادداشت نمایید. بدین ترتیب پزشک بهتر می تواند درباره کیفیت عملکرد و میزان سلامتی قلب شما قضاوت نماید.

نتایج هولتر قلب

نتایج هولتر قلب چگونه بررسی می شود؟

پس از مدت زمان تعیین شده، بیمار مجددا به پزشک خود مراجعه می کند. پزشک مانتیور هولتر را از سیم ها جدا نموده و آن را به کامپیوتر وصل می نماید. پزشک ریتم ضربان قلب که بر روی مانیتور کامپیوتر به نمایش در می آیند را مشاهده و دفتر یادداشت فعالیت های روزانه را بررسی می نماید.

خدمات هولتر قلب در منزل

همان طور که پیش تر ذکر شد، تنها پزشک متخصص باید نقاط اتصال الکترودها به بدن و همچنین نحوه متصل نمودن آن ها را تعیین نماید. در این روزهای همه گیری کرونا، ماندن در خانه و ظاهر نشدن در مکان های عمومی، بهترین راهکار برای ریشه کن کردن این ویروس از کشور می باشد. بنابراین بسیاری از رفتن به بیمارستان و مطب های پزشک خودداری می کنند و به درمان های خانگی روی می آورند.

بنابراین بسیاری از مراکز درمانی به افراد خدمات پزشکی در منزل ارائه می دهند تا مردم بتوانند در محیط خانه خود و بدون مراجعه به مکان های آلوده به ویروس از خدمات پزشکی بهره مند گردند. چنانچه پزشکتان استفاده از هولتر قلب را برای شما تجویز نموده است، می توانید از متخصصانی که عمل اتصال هولتر قلب در منزل را انجام می دهند کمک بگیرید تا دغدغه ای برای رفتن به مطب پزشک و احتمال ابتلا به ویروس را نداشته باشید.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

4.4/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شیوا یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم برای نصب هولتر قلب اقدام کنم

    لطفا راهنمایی فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      با سلام با شماره کلینیک‌تماس بگیرید
  • تصویر کاربر هانی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    اگر در زمان جداکردن دستگاه دکمه دستگاه رو زده باشیم و بعد باتری خارج کنیم اطلاعات پاک شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      باید چک شود
  • تصویر کاربر Fuvb دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    خواهش میکنم جواب بدین من خانمی هستم که 26سالمه رگ اضاف قلب دارم گفتم نمیخام عمل شم، ضرباتpsvtدارم بیزوپرولول 2ونیم مصرف میکنم 2سال کنارش لگزاتال یا دلوکستین میخوردم آروم بودم الان بدنم به بیزوپرولول ب تنهایی جواب نمیده و باعث تپشم میشه، آیا میتونم صبح1دونه بیزوپرولول2 ونیم و شب 1دونه *نصف *از بیزوپرولول 1.25مصرف کنم مشکلی نداره؟ اومدم شبا دوز 1.25مصرف کردم افت ضربان پیدا کردم و انگار نفسم تنگ میشد حالا تصمیم دارم دوز1.25رو نصف کنم اگه اجازه بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      این تغییر مشکلی ندارد ولی به طور کل توصیه می کنم از تغییرات زیاد و وسواس زیاد پرهیز کنید چون مشکلی را حل نمی کند و به استرس و طپش شما اضافه می کند
  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خوب هستین وقتتون بخیر اقای دکتر من از دوران راهنمایی احساس ضربه اضافی و خالی شدن قلب رو داشتم و اینم بگم که از دوران ابتدایی هم اختلال اضطراب داشتم و هم پانیک توی تمام خانواده هم چه طرف پدر و چه طرف مادری مشکل قلبی اصلا نداشتیم این مشکل رو گهگاهی داشتم بخصوص زمانی که دچار تب میشدم یا رفلاکس معده چون معدم بشدت اسیدیه و رفلاکس شدید معده دارم دکتر این مشکل رو ۳ ۴ سالی میشد که اصلا نداشتم یا در حد خیلی جزیی بود ولی حدود دو هفته پیش یه شوک بهم وارد شد تا به خونه رسیدم شروع شد نسبتا زیاد بود ولی بعد یه روز استراحت برطرف شد به تشخیص دکتر تغزیه برای کاهش وزن و هم چنین تمرینات باشگاه یه داروی ردوکسا به همراه قرص کافیئن برام نوشتن بعد مصرف این دارو ها دوباره سراعم اومده اقا یدکتر نوار قلبم گرفتم دکتر گفت مشکلی نیست و پروپرانول رو تجویز کردن ولی اقای دکتر هنوز استرسشو دارم اینم بگم خدمتتون که من علاوه بر باشگاه،شنا و پیاده روی هم دارم که دو سه ماه پیش حدود ۵۰ کیلیومتر پیادخ روی داشتیم وهیچ مشکلی اعم از درد یا تنگی نفس ندارم ممنونم دکتر راهنمایی کنین ضربان قلب هم همیشه بین ۶۵ تا ۸۰ هست فشار هم ۱۲ روی ۸ قندم که ازمایش دادم ناشتا ۹۰ بود
    1. تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۱۰ آذر ۱( 1 سال پیش)
      یادم رفت بگم دکتر ۲۷ سالمم هست
    2. تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۱۰ آذر ۱( 1 سال پیش)
      یادم رفت بگم دکتر ۲۷ سالمم هست
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)
      ببینید اینها همخ منشا استرسی دارد و مسایل قلبی نیستند من توصبه میکنم با یک روانپزشک مشورت کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر جعفرى سه شنبه ۲۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر من چهل سالمه و به دليل استرس زياد سال گذشته خدمت شما چكاپ قلب شدم و در نهايت شما تست اكو استرس تجويز كردين و انجام دادم و فرمودين اوكى هست.من دايم استرس دارم كه نكنه قلبم مشكل داشته باشه يعنى به محض تپش قلب يا يه سوزش يك ثانيه اى فكر حمله قلبى ميكنم.خواستم بدونم وقتى جوابم اوكى بوده تا چه مدت لازم به چكاپ مجدد نيست.؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۱ تیر ۱( 1 سال پیش)
      حداقل تا سه سال هیچ کاری لازم نیست
  • تصویر کاربر فاطيما سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام من ٣٤ساله هستم بعد از كرونا تپش قلب شديدداشتم كه به مرور بهتر شد.دي دايمرم مثبت بوده..نياز به آسپرين دارم؟آيا خطر سكته رفع شده؟چه آزمايشهايي براي اين مورد بايدانجام بدم كه از لخته شدن خون اطلاع كسب كنم.؟چون ١٩آبان هم جراحي بيني دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      خطر سکته وجود ندارد ولی بهتر است یک ماه اسپرین بخورید خطر بیشتری در این باره وجود ندارد
  • تصویر کاربر پیمان پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکتر بنده پروپرانول ۲۰ دو دوز در روز با پاروکسیتین ۱ دوز در روز مصرف میکنم الان برای کرونا رمدسیو با دگزا با آپیکسابان با آسپیرین و دیفن هیدرامین مصرف میکنم میخواستم‌ببینم مشکلی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      نه مشکلی نیست ادامه بدهید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر