دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم تا به حال در مورد سوفل قلبی یا صدای اضافه ی قلبی شنیده باشید. آیا شنیده شدن سوفل قلبی لزوما به معنی وجود مشکلی مهم است؟، که نیازمند اقدامی مهم، جهت ارزیابی و درمان است؟ سوفل قلبی به شنیده شدن هر گونه صدای اضافی در معاینه ی قلب گفته می شود. به طور کل وقتی گوشی پزشکی بر روی قلب شما قرار داده می شود، در حالت عادی باید دو صدا شنیده شود که به آنها صدای اول و صدای دوم قلبی گفته می شود. هر گونه صدایی اضافه تر از این دو صدا را سوفل قلبی می گویند. بنابراین سوفل قلبی در واقع صدایی اضافی است که در معاینه ی قلب با گوشی تشخیص داده می شود.ما این اصطلاح به چه معنی است؟در ادامه به سوالات شما راجع به این بیماری توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید

صدای اضافه ی قلبی

تشخیص بیماری سوفل بی  گناه

سوفل قلبی در واقع به صداهای اضافی و غیر معمول قلب گفته می شود که در هنگام گوش کردن به ضربان قلب (با استفاده از گوشی های پزشکی)، توسط پزشک شنیده می شود.

علائم و نشانه های سوفل قلبی چیست؟

بسیاری از بیماران مبتلا به سوفل قلبی، هیچ علامت خاصی را احساس نمی کنند، اما این ببیماری می تواند علائمی داشته باشد، مانند:

  • غش کردن
  • سرگیجه
  • احساس درد در قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تورم در پاها، بازوها و یا در ناحیه شکم
  • سرفه های مداوم که به نظر نمی رسند بهتر شوند (اثری از بهبود در طول زمان دیده نمی شود).
  • تعریق زیاد، حتی زمانی که در حال استراحت هستید یا فعالیت خاصی انجام نمی دهید.
  • رشد کند (رشد نکردن طبق استانداردهای طبیعی و نرمال) و کاهش اشتها. این مورد فقط در نوزادان و کودکان دیده می شود.
خطر سوفل های قلبی

دلایل سوفل قلبی یا اینوسنت

سوفل قلبی اینوسنت (Innocent) یا سوفل قلبی بی گناه، که به خاطر بی خطر بودنش، به این اسم معروف است، ناشی از جریان خون سریعتر از حد معمول در قلب است. این مساله می تواند ناشی از:

  • تیروئید پرکار. تیروئید در واقع غده پروانه ای شکل در گردن انسان است.
  • رشد سریع. این مساله در نوزادان و نوجوانان دیده می شود.
  • فشار خون بالایی که درمان نشده باشد.
  • ورزش و فعالیت های بدنی که باعث افزایش ضربان قلب شما می شوند.
  • بارداری. در طول دوران بارداری، بدن شما حجم بیشتری خون می سازد و برای زنده ماندن نوزاد پمپاژ می کند، این مساله باعث افزایش ضربان قلب و فعالیت قلبی است.
  • تب. بالا رفتن درجه حرارت بدن باعث می شود که قلب شما سریعتر کار کند و پمپاژ بیشتری انجام دهد.
  • کم خونی. این مساله باعث می شود که میزان گلبول های قرمز کمتری برای حمل اکسیژن در بدن وجود داشته باشند.

سوفل غیرطبیعی قلب، ناشی از وجود مشکلی در قلب شما است. این مشکل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت. گاهی اوقات برخی از باکتری های بیماری زا، می توانند باعث آلوده شدن عضلات قلب شوند و باعث بروز برخی از بیماری ها، نظیر تب روماتیسمی شوند.
  • بیماری های مادرزادی قلبی. مشکلات ساختاری قلب مربوط به زمان جنینی و تشکیل نشدن درست و کامل قلب.
  • بیماری های مربوط به دریچه های قلب. وجود مشکل در دریچه های قلب، می توانند باعث بروز اختلال در عملیات خون رسانی به بدن شود و جریان طبیعی آن را مختل کند.

 

انواع سوفل قلبی

سه نوع سوفل قلبی اصلی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • سوفل سیستولیک: وقتی که قلب خون را به بقیه بدن پمپاژ می کند.
  • سوفل دیاستولیک: زمانی که قلب در حد فاصل بین ضربان ها، استراحت می کند تا مجددا پر از خون شود.
  • سوفل مداوم: در تمام طول ضربان قلب وجود دارد.

آیا سوفل قلبی بی گناه نیاز به درمان دارد؟

سوفل های قلبی اینوسنت، یا همان سوفل بی گناه، معمولا نیاز به درمان ندارند. اما در صورتی که سوفل قلبی شما ناشی از مشکلات قلبی یا بیماری های دیگری باشد، ممکن است علت یا علل بروز سوفل نیاز به درمان داشته باشد.روش های درمانی زیادی برای بیماری های زمینه ای و اصلی قلبی وجود دارند.اگر شما به سوفل قلبی مبتلا هستید و به درمان نیاز داشته باشید، پزشک معالج شما حتما به شما خواهد گفت. پزشک شما، در مورد گزینه های درمانی پیش روی شما، صحبت خواهد کرد و به سوالات شما پاسخ خواهد دارد، پس از آن برنامه ای برای کنترل و درمان سوفل قلبی، متناسب با سلامت شما را،  ارائه می کند.ممکن است روش های درمانی مختلفی برای کمک به کنترل علائم مربوط به سوفل قلبی شما توصیه شود، حتی اگر شما بیماری زمینه ای قلبی نداشته باشید.

آیا همه ی سوفل های قلبی خطرناک هستند؟

همان طور که در بند قبلی گفتیم خطرناک بودن یا نبودن سوفل قلبی، بستگی به شدت آن دارد. یعنی اگر سوفل قلبی شدت پایینی داشته باشد، نیازمند هیچ اقدام بیش تری نیست، ولی سوفل های درجه ی بالاتر نیازمند بررسی بیش تر (با اکوکاردیوگرافی) و در صورت نیاز، مداخلات درمانی می باشند. این که سوفل شما چه شدتی دارد و چه اقدامی در مرحله ی بعدی نیاز دارد، توسط پزشک و به تشخیص ایشان انجام می شود.

اگر سوفل قلبی داشتیم چه کارهایی باید انجام بدهیم؟

معمولا تشخیص سوفل قلبی توسط پزشک و پس از معاینه ی قلب مطرح می شود و سپس بر اساس نتایج این معاینه، در مورد قدم های بعدی تصمیم گیری می شود. اما اگر شما علایمی نظیر تنگی نفس یا طپش قلب دارید و یا قبلا به شما گفته شده است که مشکلات دریچه ای (مثل پرولاپس میترال یا گشادی و تنگی دریچه ای) دارید، بهتر است حتما یک بار به پزشک مراجعه کنید تا تحت بررسی قرار بگیرید. معمولا این بررسی شامل انجام اکوکاردیوگرافی است که با انجام آن، می توان منشا سوفل و سایر اختلالات ساختاری قلبی را مشخص کرد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر محترم آقای دکتر ، من افتادگی میترال دارم و ضربان بالای قلب به پزشک مراجعه کردم قبلا بهم آنژیپول دادن ، از وقتی مصرف میکنم به درد قفسه سینه و کتف سمت چپ و سوزش کتف و تیر کشیدن دارم ، بازم مصرف کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      ادامه بدهید این علایم ببشتر اضطرابی است اگر باز هم دیدید بهتر نشدید دوزش را نصف کنید ولی در کل این علایم به دارو مربوط نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر