دکتر محمد حسین نجفی

به طور طبیعی ضربان قلب بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه می باشد و اگر ضربان قلب شما در این بازه باشد، یعنی از بابت ضربان قلب نیاز به نگرانی نیست. اما اگر ضربان قلب شما بالاتر برود و مثلا به بالای 110 برسد چطور؟ آیا هر ضربان قلبی بالای 110 نیازمند بررسی بیش تر است؟ آیا خطری در این گونه مواقع وجود دارد؟ اصلا چرا این اتفاق می افتد؟ برای تشخیص و درمان آن چه راه هایی وجود دارد؟ در این نوشته به این سوالاتی در رابطه با ضربان قلب بالای 110 پاسخ خواهیم داد.

ضربان قلب بالا

آیا ضربان قلب بالای 110 خطرناک است؟

به طور کل باید بدانیم که ضربان قلب بالای 110 یعنی اینکه قلب شما نیازمند بررسی است. در بسیاری از موارد (که در ادامه به آن اشاره می کنیم) وجود این ضربان به معنی خطر مهمی نیست و با اقدامات ساده می توان به درمان آن پرداخت. تنها در موارد کمی از بیمارانی که ضربان قلب بالاتر از 110 دارند شرایط خطرناک شده و نیازمند اقدامات جدی می باشد.

چرا ضربان قلب ممکن است بالاتر از 110 برود؟

برای چنین مشکلی علل زیادی وجود دارد. از مهم ترین علل غیر قلبی بروز ضربان بالاتر از 110 می توان به اضطراب و استرس زیاد/ پرکاری تیروئید و کم خونی اشاره کرد. برخی بیماران هم در شرایط حاد، به خاطر مساثلی نظیر از دست دادن خون یا مایع فراوان از بدن (اسهال/ استفراغ یا خونریزی های داخلی یا مثلا خونریزی به دنبال تصادفات و …) دچار ضربان قلب بالا می شوند که البته این مسایل بیش تر در شرایط اورژانس دیده می شوند.

اما به جز این علل غیر قلبی که گفته شد، برخی بیماران هم به خاطر مسایل قلبی دچار طپش و ضربان بالاتر از 110 می شوند. این افراد شامل کسانی هستند که معمولا دچار آریتمی های قلبی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی یا فلاتر دهلیزی می شوند.

درمان ضربان سریع قلب با روش ابلیش

تشخیص علت تپش قلب

اگر شما هم احساس تپش یا ضربان تند قلب را دارید، بهترین کار این است که یک بار نزد متخصص قلب ویزیت شوید. اگر در نوار قلبی که از شما گرفته می شود، ضربان قلب بالاتر از 110 تایید گردد آن موقع نیاز است که بررسی های تکمیلی برای شما انجام شود. گاهی وقتها البته علت این موضوع استرس زیاد است که با کنترل منشا اضطراب، می توان به کنترل طپش امیدوار بود.

ممکن است در این مرحله پزشک از شما برای بررسی ساختار قلب و دریچه ها و دیواره های آن اکوکاردیوگرافی به عمل بیاورد. در قدم بعدی هم معمولا یک بررسی از نظر کم خونی و تست های تیروئیدی لازم است انجام شود تا در صورت شک به بروز مشکلی مهم، درمان مناسب صورت بگیرد. معمولا با درمان این مشکلات حاشیه ای می توان امیدوار بود که مشکل اصلی نیز حل گردد.

علائم عروق نا به جای کرونری

درمان دارویی تپش قلب

درمان این مشکل به طور مستقیم بستگی به این دارد که علت اصلی بروز آن چه بوده است. اگر منشا مشکل مشکلاتی نظیر اضطراب باشند که داروهای ضداسترس کمک کننده هستند. هم چنین کم خونی و پرکاری تیروئید نیز هر یک درمان مناسب خود را دارند. مسایل قلبی مثل آریتمی ها یا اختلالات دریچه ای و نارسایی قلبی نیز هر یک درمان مناسب خود را دارند.

به طور کل دسته ی داروهای بلوک کننده ی گیرنده ی بتا (بتابلاکرها) که از جمله ی آنها می توان به پروپرانولول/ آتنولول/ متورال/ کارودیلول/ بیزوپرولول اشاره کرد داروهایی هستند که می توانند به کاهش ضربان قلب کمک کنند و معمولا فارغ از علت اولیه ی بیماری متخصصین قلب از این داروها برای کنترل علایم ناخوشایند تپش قلب استفاده می کنند تا میزان ضربان را پایین آورده و کاهش دهند.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

4.6/5 - (109 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرصیه سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    پسرم ۵ سالشه بستریه استفراغ و شکم درد داره ضربانش میره بالای ۱۰۰ و برمیگرده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      مراجعه به متخصص اطفال
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام من پس از مصرف قرص چربی سوز پاپایا بعد تمرین ضربان قلبم تا ۱۱۰ میره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سوال نامفهوم...داروهای مورد تایید شلزمان غذا و دارو نصرف شود
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      مصرف
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر روح پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام
    من مدت چند ماهه که ضربان قلبم بین 110 تا 120 و گاهی 125 هست که مشکل خاصی ندارم از این نظر ولی برایم جای سوال هست که چرا اینطور شده
    درضمن من بیماری SMA دارم
    ممنون که راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...یک نوبت اخذ نوار قلب و ویزیت قلب
  • تصویر کاربر رحمانیان دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    برخی وقت ها که برای انجام دادن کاری می ایستم
    ضربان قلبم به شدت بالا می رود
    و خیلی وقت ها که روی شیب تند دوچرخه سواری می کنم با فشاری که به بدنم می آورم علاوه بر بالا رفتن ضربان قلبم ، قلبم خیلی خون ها را با فشار خیلی بالا می فرستد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام اگر درد سينه فعاليتي دارين ديده بشين
  • تصویر کاربر مفتاحی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    پدرم آمبولی ریه پیدا کرده تنگی نفس داره و یکدفعه ضربان قلبش بالا میاره .بیقرار میشه و این ضربان تا ۱۳۰هم میرسه دکترا علت را تشخیص ندادند الان ۲ماهه که به این شکل شده و دست و پاهایش ورم کرده یکی میگه میوه و مایعات زیاد بدین بعضی میگن نه چون ریه آسیب دیده میوه و آب کم بدین سن پدرم ۷۴سال هست و درد داره و بیقراریش زیاده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام بستگی به میزان کارکرد قلب فرق میکنه ولی کلا اب کمتر مصرف کنن
  • تصویر کاربر hadi سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 72 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر بنده ۳۹ سالمه و دوبار خدمت شما ویزیت شدم و شما بهم گفتین از لحاظ قلبی سالمی و به علت تپش قلب حین ورزش و استرس زیاد داروی بیزوپرولول ۲.۵ تجویز کردین من ده روز استفاده کردم روزی یک عدد و عالی بود ولی قطع کردم و دوباره استرس بعد مدتی اومد سراغم،، بنظرتون چندوقت مصرف کنم و ایا قطع ناگهانیش خطرناکه ؟ برای استرس و اضطرابم چه کاری کنم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اگر با قطعش علامتدار می شوید فعلا مصرفش را به همین شکل ادامه بدهید داروی بی خطر و بی عارضه ای است و می توانید تا مدتها مصرف کنید
  • تصویر کاربر خدایا سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر چند بار یه دفعه یه ضربان شدید تو گلو حس میکنم وزود بر طرف میشه ولی چند روز پیش یه حالت برام پیش اومد وبعد نیم ساعت لرزش بدن وضعف وتپش قلب شدید وسرم گیج میرفت بد جور حالم بد شد در حد ۵الی ۷ دقیقه بهتر شدم ولی یه روز کامل این ضعف وبی حالی باهام موند به خصوص توی پا ودست ممکنه از معده ام باشه یا به متخصص قلب مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      حتما نزد یک متخصص قلب دیده شوید اینها حملات اریتمی است که خطری ندارد ولی بهتر است برای جلوگیری از تکرارش پیگیری کنید
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    با سلام

    من 43 سال سن دارم.
    برای مدتی طولانی است که من به صورت دوره ای سر معده ی خودم احساس نبض می کنم.
    این نبض بعد از غذاهای تحریک کننده خیلی بیشتر است و الان به جایی رسیده که تقریبا بعد از هر وعده ی غذایی تا حدود یکی دو ساعت این نبض به شکلی آزاردهنده وجود دارد.
    مشکلاتی مثل رفلاکس هم دارم هرچند که هرگز آندوسکوپی برای تشخیص این موضوع انجام ندادم.
    در حال حاضر برای رفع مشکلات اسید معده مدت طولانی (بیش از 6 ماه) است که از لانزوپرازول 30 میلی گرم هر روز صبح استفاده می کنم.
    آیا این نبض سر معده ممکنه آنوریسم آئورت شکمی باشه ؟ تا جایی که میدونم سابقه ی چنین چیزی در خانواده نداشتیم.
    20 سال سیگار کشیدم که 3 ساله کامل ترک کردم.
    این نبض رو چیکار میتونم بکنم ؟ حتی برام مشکلات آریتمی قلبی هم ایجاد شده و مدام PVC دارم.

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)
      احتمال اینکه ائورت باشد کم است ولی برای تشخیص قطعی ش یک بار سونوگرافی شکمی بکنید اگر مشکلی نباشد مسایل گوارشی است
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    درود اقای دکتر من یک جوان 19ساله هستم که یه مدتی تقریبا ده ما پیش به علت استرس و اظطراب شدید گرفتم و دچار تیک عصبی و ضربان قلب شدم و بدنمم بشدت دچار کمبود ویتامین شده بود و ضربان قلبمم صد و سی بود ده ماه پیش و اینکه دیشب حالم خوب بود ناگهاک صبح پاشدم که کمرم شدید تیر کشید سردرد شدید داشتم سرم سنگین و تبم بالای 38بود و الانم تب شدید دارم و لرزش ضربان هم به صد و شانزده رسید و پایین نمیره و دکتر پرپرانول تجویز کرد و امپول نوربیونو دگزا تزریق کرد و الانم که الان ضربان و تب بدجوری اذیت میکنه گوشامو سرمو گردنم بدجور تیر میکشه و گلوم و دهنم خشکه چیزی تجویز میکنید ایا اصلا نمیتونم راه برم حالم بدجور بده
    1. تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۳ تیر ۱( 1 سال پیش)
      آقای دکتر اگه میشه جواب بدین
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ تیر ۱( 1 سال پیش)
      این علایم اخیر که به خاطر تب است علت تب را یک متخصص داحلی یا عفونی بررسی کند و درمان کند هر عفونتی به تب و تپش منجر می شود بعد از بهبود علایم تب یک بار اکو کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر M.p سه شنبه ۲۱ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    درد وتیر کشیدن قلب و احساس کوبیدگی در پشت ،تپش قلب حتی گاهی در هنگام استراحت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۱ تیر ۱( 1 سال پیش)
      سی تی انژیو کامل سالم است این علایم قلبی نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر