دکتر محمد حسین نجفی

درد ریه اغلب هنگام دم و بازدم، در یک یا هر دو طرف قفسه سینه احساس می شود. درد ریه معمولا از داخل ریه ها نمی آید، زیرا گیرنده های درد بسیار کمی در ریه ها وجود دارند. در عوض، این درد ممکن است از پوشش داخلی ریه‌ها که گیرنده‌های درد در انجا حضور دارند، ایجاد شود.

درد ریه به کجا  می زند؟

ریه ها در دو طرف حفره قفسه سینه قرار دارند، بنابراین اگر یک طرف احساس درد بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشد، می تواند به این معنی باشد که مشکلی در آن ریه یا ساختارهای اطراف آن وجود دارد. بسته به علت آسیب ریه، علائم می تواند خفیف یا شدید باشد. به دنبال این علائم هشدار دهنده باشید: رنگ آبی در اطراف ناخن ها و لب ها، که به معنی کمبود اکسیژن در خون است. درد قفسه سینه، اغلب هنگام استنشاق نیز می تواند نشانه ی آسیب ناشی از ریه باشد.

ایسکمیک قلبی چیست؟

درد ریه سمت چپ

ریه های ما گیرنده های درد کمی دارند، به این معنی که درد در ریه ها معمولا در جای دیگری از بدن شروع می شود. علل احتمالی درد در سمت چپ ریه یا قفسه سینه هنگام تنفس عبارتند از: کوتوکندریت و پنوموتوراکس. با این حال، برخی از شرایط مرتبط با ریه می تواند منجر به درد در ریه چپ شود. قفسه سینه شامل چندین اندام حیاتی از جمله قلب و ریه است. به همین دلیل،  ممکن است نگران علت آن باشد. در ادامه به برخی از علل بالقوه درد ریه نگاهی می اندازیم.

علت درد ریه چیست؟

در زیر نمونه هایی از برخی از علل شایع درد ریه از جمله درد ریه چپ آورده شده است:

آسم

درد ریه چپ ممکن است ناشی از آسم باشد. آسم شرایطی است که باعث التهاب راه های هوایی و تحریک پذیری ریه می شود که فرد را مستعد خس خس سینه و تنگی نفس می کند. سرفه مزمن و خس خس سینه مرتبط با آسم می تواند باعث احساس سفتی قفسه سینه شود. به طور معمول، این باعث می شود که قفسه سینه فرد در هر دو طرف سفت شود، نه فقط سمت چپ.

کوستوکندریت

کوستوکندریت التهاب بافت همبند است که دنده های فرد را به استخوان سینه می پیوندد. کوستوکندریت می تواند باعث ایجاد دردی شبیه درد قفسه سینه شود که می تواند یک طرفه باشد.

هایپرونتیلاسیون

هیپرونتیلاسیون یا تنفس سریع می تواند نتیجه بیماری یا حملات پانیک باشد. این وضعیت می تواند بر تعادل طبیعی بین دی اکسید کربن و اکسیژن داخل بدن تأثیر بگذارد.

یکی از علائم اولیه هایپرونتیلاسیون درد قفسه سینه است. همچنین ممکن است فرد دچار سرگیجه، سردرد و مشکل در تمرکز شود.

سرطان ریه

سرطان ریه معمولاً در ابتدا علائمی ایجاد نمی کند. با گسترش سرطان ریه، فرد ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی متوجه علائمی مانند سرفه مزمن، تنگی نفس و احساس خستگی یا ضعف شود.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس زمانی است که یک قسمت یا تمام ریه فرو می ریزد. این می تواند باعث درد ناگهانی و قابل توجه قفسه سینه در سمت آسیب دیده قفسه سینه شود.

پنوموتوراکس می تواند به طور ناگهانی یا پس از آسیب یا بیماری رخ دهد.

پلورال افیوژن

پلورال افیوژن وضعیتی است که در آن مایع اضافی در داخل پوشش ریه که به عنوان فضای پلور شناخته می شود، جمع می شود. این تجمع می تواند باعث مشکل در تنفس و همچنین ناراحتی در سمت آسیب دیده شود که می تواند سمت چپ باشد.

پلوریت

این وضعیت زمانی رخ می دهد که دو غشای دیواره قفسه سینه ملتهب می شوند. هنگامی که آنها به یکدیگر ساییده می شوند، درد و تنگی نفس ایجاد می شود.

هنگامی که فردی مبتلا به پلوریت است، پزشک آزمایش های مختلفی را برای یافتن علت آن انجام می دهد. علت می تواند عفونت ویروسی، ضربه یا لوپوس باشد که یک اختلال خود ایمنی است که به بافت ها و اندام های فرد حمله می کند.

ذات الریه

پنومونی وضعیتی است که در آن فرد یک عفونت تنفسی شدید را تجربه می کند که می تواند یک یا هر دو ریه را درگیر کند. اگر ذات الریه ریه چپ را تحت تاثیر قرار دهد.

ریه کجاست

ریه های شما در قفسه سینه، قرار دارند. قفسه ی سینه نام فضایی است که ریه ها و سایر اندام مانند: قلب و… را در خود جای داده است. ریه های شما روی ماهیچه ای به نام دیافراگم قرار می گیرند.

درد در ناحیه ریه سمت چپ

چه بیماری های می توانند به احساس درد ریه منجر شوند؟

قبل از اشاره به اینکه چه بیماری هایی می توانند درد ریه بدهند، باید به این موضوع اشاره کنیم که به طور کلی بیماری های درگیر کننده ی ریه عموما با تنگی نفس تظاهر می کنند و درد، مشخصه ی بارز در بیماری های ریوی نیست. یعنی بر خلاف بیماری های گوارشی و قلبی که در آنها درد، اصلی ترین تظاهر بروز بیماری و مشکل است، در بیماری های ریوی، تنگی نفس یا سرفه هستند که نشانگر بروز بیماری می باشند.

در بین بیماری های ریوی، بیماری های نظیر آسم و آلرژی های شدید و هم چنین بیماری های مزمن تنفسی (COPD) در موارد بسیار شدید، می توانند به خاطر فشاری که به عضلات جداره ی قفسه ی سینه وارد می کنند، باعث احساس دردی پراکنده شوند. هم چنین در مواردی که پرده های دور ریه (پرده های پلور) به هر دلیلی ملتهب شوند نیز ممکن است درد ریه احساس شود. البته اینکه این درد کجا احساس می شود بستگی به این دارد که کدام قسمت از پرده ی ریه درگیر شده باشد (یعنی هم سمت چپ هم سمت راست ممکن است این دردها حس شوند). 

اما دو بیماری ریوی هستند که بر خلاف سایرین بیشتر با درد بروز می کنند. یکی از آنها، بیماری آمبولی ریه است که به خصوص در مواردی که آمبولی کوچک باشد و عروق ریز ریوی را درگیر کند، می تواند با دردهای قفسه ی سینه، همراهی داشته باشد که در این موارد مجددا محل درد، بستگی به محل تشکیل آمبولی (لخته) دارد ولی عموما به صورت نقطه ای و دردی با ماهیت تیز است. 

لخته شدن خون در ریه و یا آمبولی ریه چیست؟

مورد دومی که می تواند با بروز دردهای ریوی همراه باشد، بیماری به نام پنوموتوراکس است که در آن به طور ناگهانی پرده ی دور ریه سوراخ می شود که با دردی شدیدی همراه است. این بیماری نادر، عموما در افراد جوان رخ می دهد و به طور ناگهانی نیز پدید می آید. این بیماری با دردهای پراکنده ی قفسه ی سینه همراه است  و به طور ناگهانی هم شروع می شوند.

دردهای ریوی چگونه تشخیص داده می شوند؟

مثل هر درد دیگری در قفسه ی سینه مهم ترین نکته مراجعه ی به موقع به پزشک است. بررسی اولیه ی پزشکی شامل معاینه و شرح حال و اخذ نوار قلب است. اگر مسایل قلبی رد شوند ممکن است پزشک بر اساس سوالاتی که از شما می پرسد، به بروز بیماری های ریوی شک کند. در این صورت سمع ریه و گرفتن عکس قفسه ی سینه می تواند به تشخیص پزشک کمک کند. معمولن بیماری هایی مثل آسم یا بیماری های تنفسی مزمن، بر اساس شرح حال بیمار و بررسی سوابق قبلی به راحتی قابل تشخیص هستند.

در مورد آمبولی ریه نیز شرح حال و سابقه ی بروز لخته در پا (DVT) یا سابقه ی سفرهای طولانی و بی حرکتی های طولانی مدت و جراحی های اخیر می توانند در تشخیص این بیماری کمک کنند و بنابراین شرح حال پزشک در این شرایط بسیار مهم است. در مورد بیماری پنوموتوراکس نیز دردهای ناگهانی به خصوص در افراد جوان بلند قد، یک کلید تشخیصی مهم است که معمولا هم با اخذ عکس ساده ی قفسه ی سینه می توان به این تشخیص رسید.

مشخصات بیماری توده قلبی چیست

درمان دردهای ریوی چگونه است؟

معمولا نکته ی اصلی در درمان این دردها این است که نوع درمان بستگی به علت بیماری دارد. در مواردی مثل بیماری های آسم و بیماری های تنفسی مزمن (COPD) استفاده از اسپری می تواند کمک کننده باشد. درمان پنومونی و عفونت های ریوی نیز استفاده از آنتی بیوتیک ها است. در مورد درمان آمبولی ریه استفاده از داروهای رقیق کننده ی خون و ضد لخته هستند که می توانند به بهبود علایم کمک کنند. پنوموتوراکس نیز بیماری است که نیازمند رسیدگی فوری است و در برخی موارد شاید حتی نیاز به استفاده از روش های جراحی برای درمان آن باشد.

به طور کل مهمترین نکته رسیدگی به موقع به هر گونه علامت در قفسه ی سینه است. هر علامتی در قفسه ی سینه هر چقدر کوچک و خفیف نیز نیازمند رسیدگی فوری از جانب پزشک متخصص است.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

3.6/5 - (68 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صفری سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دردقفسه سینه وهمچنین قولنج دارم بافعالیت زیادوسربالایی تنگ نفس میشم دکترقلب رفتم ازنظر قلب مشکلی ندارم فقط دریچه مترال قلبم افتادگی دارد البته مشکل گوارش دارم نفخ و رفلاکس لطفا راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      توصیه به تست ورزش...در صورت نرمال بودن...بررسی مسائل گوارشی
  • تصویر کاربر نوید دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام احوال شما میخام یه سوال کنم پایین سینه چپ من یعضی موقا درد میگیره نمیدونم چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام هر درد سینه به ویژه اگه در راه رفتن افزایش یابد رو باید جدی گرفت و برای بررسی، نوار قلب و احیاناً اقدامات تشخیصی بیشتر انجام بشه.
  • تصویر کاربر میرا یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    وقت بخیر آقای دکتر من هفده سالمه و قفسه سینه ام بیست روزه که شدید درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    یه پنج دقیقه هست در بازو و قلبم احساس سوزش میکنم چیکار کنم اونقدر شدید نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    چند روزی هست وقتی نفس میکشم احساس درد در قفسه سینه دارم وقتی عمیق نفس میکشم احساس درد بیشتری دارم میخواستم ازشما علت را جویا بشم . ممنون میشم کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.من ی مدت دچار حمله عصبی شدم و پیش متخصص رفتم تا یک سال دارو برام تجویز کرد .الان ی چند وقتیه درد از زیر سینه ام شروع میشه به بالا بعد به دست چپ میزنه و پشت کتفتم .بیمارستان رفتم ازمایش خون گرفتم و نوار قلب گفتم همه چیزت نرمال ولی من هنوز شک دارم به این ماجرا میخاستم ببینم مشکل قلبی اینا همه یا واسه معده یا اعصابه تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام هر درد سینه به ویژه اگه در راه رفتن افزایش یابد رو باید جدی گرفت و برای بررسی، نوار قلب و احیاناً اقدامات تشخیصی بیشتر انجام بشه.
  • تصویر کاربر زهره سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    وقت شما بخیر اقای دکتر من چند سال پیش جراحی گردن داشتم ک پلاتین دوتا گذاشتم بعدش امبولی ریوی شدم الان چند ماهی میشه درد در دو طرف سینه امانمو بریده طوری ک بعد عرق زیاد و بیحالی بعد درد دارم البته بعد از تقریبا ۵دیقه درد کمتر و بیحالم باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر عادل سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتربنده گهگداری در خفیف درقفسه سمت چپ سینه احساس میکنم گاهی دربازوچپ گاهی کتف زیرلب سمت چپ شکم وپهلواحساس میکنم چندروزخوب میشه چیزی متوجه نمیشم روزانه هم ۴۰ دقیقه پیاده ی میکنم خسته هم نمیشم به دکترعمومی رفتم گفتش ناراحتی معده هستش این در مدام میچرخه ثابت نیس دردخفیفم هستش بنظرشماعلت چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام هر درد سینه به ویژه اگه در راه رفتن افزایش یابد رو باید جدی گرفت و برای بررسی، نوار قلب و احیاناً اقدامات تشخیصی بیشتر انجام بشه.
  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    ۳۹ سال سن ،درد در قفسه سمت چپ ،هنگام راه رفتن و بلند شدن دچار تنگی نفس میشم ،سنو و جواب آزمایش کلی میگن ،میگن مشکل خواصی ندارم ولی من واقعا دارم زجر میکشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر بهادر سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام. وقتتون به خیر. من الان یه مدتی هست که دچار آریتمی قلبی هستم. به این شکل که حدود مثلا توی هر ۱۰۰ ضربان یک ضربان نامنظم حس میکنم که محکم تر از ضربان های دیگه هست و انگار قلبم احساس ریزش میکنه. اکوی قلب و همچنین آزمایش خون برای بررسی یون ها دادم و همگی سالم بودند. ولی دو روز پیش خیلی این آریتمی شدت گرفت و به بیمارستان مراجعه کردم و یک نوار قلب گرفتن. ممنون میشم این نوار قلب رو ملاحظه کنید و بررسی اش کنید و بفرمایید که خطرناک هست یا خیر. و اینکه کلا چه احتمالاتی میدید.آیا احتمال بسته شدن عروق قلبی وجود داره یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۴ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      سلام اریتمی شما پی وی سی هست و با اضطراب و قهوه و نسکافه و ادویه جات تشدید میشه، اگر نعداد‌کم باشه خطرناک نیست
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر