دکتر محمد حسین نجفی

تنگی نفس به طور کل به احساس ناخوشایندی اطلاق می شود که در آن فرد در حین فعالیت و یا در حال استراحت دچار حالت خفگی است و احساس می کند که به اصطلاح نفس کم می آورد و اکسیژن کافی به بدن نمی رسد. در برخی مواقع این حالت به دنبال فعالیت هایی نظیر پیاده روی رخ می دهد و در برخی بیماری های فرد در حالت استراحت نیز دچار این حالت است. 

شاید در مورد اسپری های تنفسی برای درمان تنگی نفس شنیده باشید. اما این اسپری ها چطور کار می کنند و شامل چه مواردی هستند و در چه مواقعی استفاده می شوند؟ در نوشتار حاضر به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

اسپری تنفسی برای چه نوع تنگی نفس هایی مناسب هستند؟

به طور کل می توان تنگی نفس ها را به دو دسته قلبی و ریوی تقسیم کرد. به عبارت دیگر ممکن است تنگی نفس منشا قلبی داشته باشد و یا اینکه علت تنگی نفس ریوی باشد. در مواقعی که تنگی نفس منشا قلبی دارد معمولن درمان شامل تجویز داروهای قلبی (نظیر داروها ادرارآور) و یا در موارد نیاز استفاده از روش های بازکردن عروقی (مثل استنت گذاری یا جراحی قلب باز) است.

تنگی نفس عصبی

بهترین‌ اسپری‌ها برای تنگی نفس

با در نظر گرفتن نکات گفته شده، مروری سریع داشته باشیم بر مهم ترین این داروها :

۱. اسپری سالبوتامول

مشهورترین و قدیمی ترین اسپری تنفسی که احتمالن در بین اطرافیانتان دیده اید اسپری سالبوتامول است. این اسپری آبی رنگ معمولن در افرادی استفاده می شود که به حساسیت راه های هوایی یا آسم مبتلا هستند. این اسپری از طریق گشادکردن مسیرهای تنفسی به افزایش جریان ورودی هوا به داخل ریه ها کمک می کند و در فردی که دچار تنگی نفس به علت حساسیت شده است می تواند باعث بهبود علایم شود. البته این اسپری کوتاه اثر است و معمولن بعد از مدتی کوتاه اثرش از بین می رود بنابراین تنها برای حملات تنفسی گزینه ی مناسبی است. طپش قلب و لرزش دست هم از عوارض استفاده از این اسپری است.

۲. اسپری آتروونت (ایپراتروپیوم بروماید)

این اسپری برای تنگی نفس که به طور شایعی در بیماران آسمی و بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی مزمن (COPD) استفاده می شود با کاهش التهاب و هم چنین گشادی راه های هوایی به تنفس بهتر کمک می کند. آثار درمانی این اسپری معمولن بین 15 تا 30 دقیقه پس از مصرف شروع می شود و تا حدود 5 ساعت نیز اثربخشی دارد. خشکی دهان از عوارض مهم این اسپری است

۳. اسپری فلوتیکازون

این اسپری از خانواده ی داروهای کورتیکواستروئیدی یا کورتون هاست و در بیمارانی که به حساسیت راه های هوایی مبتلا هستند (نظیر آسم) از طریق کاهش التهاب می تواند به بهبود علایم منجر شود. سرفه و برخی عفونت های راه های تنفسی در استفاده ی مکرر از این اسپری ها دیده شده است. در کل جز با تجویز پزشک استفاده از این دارو توصیه نمی شود.

فلوتیکازون اسپری بینی

۴. اسپری بودزوناید

اسپری بودزوناید که با نام تجاری Pulmicort نیز شناخته می شود داروی دیگری از دسته ی کورتون هاست که در بیماران با آلرژی تجویز می شود. قدرت نسبی این اسپری از فلوتیکازون بیش تر است و قابلیت اثربخشی بیش تری دارد ولی به طور کل عوارض همراه آن نیز می تواند بیش تر باشد بنابراین در استفاده از آن باید دقت بیش تری کرد.

۵. اسپری سالمترول/فورموترول

اگر سالبوتامول را بخاطر داشته باشید حتمن به یاد دارید که گفتیم این دارو اثرات کوتاهی دارد. داروهای سالمترول و فورموترول داروهایی با مکانیسم مشابه سالبوتامول هستند ولی با این تفاوت که در دوره های بلندمدت تری اثربخشی خود را حفظ می کنند بنابراین می توان از این داروها برای کنترل بهتر علایم ( و نه فقط درمان حملات تنگی نفس) استفاده کرد

۶. اسپری سیمبیکورت

این اسپری ترکیبی است از دو دسته ی دارویی : بودزوناید (به عنوان یک کورتون) و فورموترول. این اسپری که در درمان بیماران با آلرژی (مثل آسم) و بیماری های تنفسی مزمن استفاده می شود به دلیل ترکیب دو دسته ی داروی نیرومند قدرت اثربخشی بیش تری دارد و معمولن در بیمارانی استفاده می شود که بیماری شان نیازمند درمان جدی تری است و یا اینکه به درمان های معمول پاسخ نداده است.

کدام اسپری قوی تر است؟

با توضیحات بالا مشخص است که از داروهای ترکیبی نظیر سیمبیکورت برای کنترل تنگی نفس های ریوی داروهای پرقدرت تری هستند (البته داروهای ترکیبی به سیمبیکورت محدود نمی شوند و نمونه های دیگری با ترکیبات دیگری هم وجود دارند و اشاره به سیمبیکورت اینجا فقط برای نمونه بوده است). اما اگر این دارو انقدر قدرتمند است چرا در همه ی بیماران از این دارو استفاده نمی شود؟

درمان حساسیت ریه و سرفه

در اینجا باید گفت که انتخاب دارو و بهترین اسپری برای تنگی نفس توسط پزشک وابسته به علایم بیمار و شدت بیماری زمینه ای وی است. در برخی بیماران با حملات کم و شدت پایین بیماری استفاده از داروهای ساده ای مثل سالبوتامول کفایت می کند ولی برخی بیماران ممکن است بیماری های پیچیده تری داشته باشند و علایمشان سخت تر کنترل شود به خاطر همین هم نیازمند استفاده از داروهای ترکیبی باشند.

پس به طور کل درمان بیماری های ریوی و انتخاب دارو به هیچ وجه نباید سرخود صورت بگیرد و تنها با مشورت پزشک و تجویز ایشان باید از این اسپری های استفاده کرد. هیچ دارویی حتی ساده ترین داروها بی عارضه نیستند.

دکتر محمد حسین نجفی، فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.1/5 - (75 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Moon دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقا دکتر
    ۱۸ سالمه دوماه قبل بخاطر تنگی نفس شدید که یه مدتی داشتم به فوق تخصص ریه مراجعه کردم گفتن که نزدیکه اسم بگیری و ایشون یه سری داروها و اسپری سیمبیکورت ۱۶۰ دادن من فقط قرص اکتولوکاست رو مصرف کردم چون راجب اسپری اینطوری شنیده بودم که آدم معتادش میشه دوباره ایندفعه که مراجعه کردم فراموش کردم به دکتر بگم من اسپرس که دادین رو مصرف نکردم بازهم ایشون سیمبیکورت ۱۶۰ و قرص لوکاست دادن ولی خپ دفعه قبلی دو بار در روز بود ایندفعه یه بار در روزه با این حال که اسپری استفاده نکرده بودم فقط قرص میخوردم گفتن که خیلی بهتر شدم من الان دودلم نمیدونم ایندفعه مصرف کنم یا نه آخه میترسم اعتیاد آور باشه و قطع مصرفش اذیت کننده باشه خواستم ازتون بپرسم اگه من این اسپری رو مصرف کنم میتونم بعد بهبودی به راحتی مصرفش رو قطع کنم یا خیر؟ و بنظرتون کار درستیه من مصرف رو شروع کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      طبق نظر پزشک عمل کنید
  • تصویر کاربر نجمه دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام
    جناب دکتر ،پسر من 5ساله هست و به دلیل وزن پایین مراجعه کردیم متوجه شدیم pfo به اندازه 2میلی متر داره ،آیا احتمال داره خود به خود و به مرور بسته بشه؟
    آیا مشکل ساز نیست در آینده ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      مراجعه به فوق تخصص قلب اطفال
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام دختری سه ساله دارم زیاد سرفه می‌کنه نفس که میشه زیا خس خس می‌کنه می خواستم ببینم چه اسپری و چگونه استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 6 ماه پیش)
      مراجعه به پتخصص اطفال
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 59 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید مزاحم وقت شریفتون شدم ی سوال داشتم من شبها ساعت دو نیم سه شب از تپش قلب شدید از بیدار میشم وتا ساعت شش همین تپش قلب همراهم هست هر چند تا هم قرص پروپرانولول بخورم اصلا ثاثیر ندارن خواستم ببینم چرا افقط شبها اینطوری میشم ممنون میشم اگه سوالم رو پاسخ بدهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام نوار قلب از زمان تپش قلب بگیرید و یا اگه در ۲۴ ساعت تکرار میشه هولتر ۲۴ ساعته نوار قلب ببندید تا ریتم تپش قلبتون ثبت بشه به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب براتون انتخاب بشه
  • تصویر کاربر نیل سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر دکتر ،
    خانوم 32 ساله هستم 6ماه پیش عمل تیروئیدکتومی انجام دادم متاسفانه بعد از عمل متوجه شدیم که جراح دوتا از پاراتیروئیدهای سالم رو در آوردن و پاراتیروئید ها آسیب زدن ، بخاطر همین سه بار بعد از عمل هیپوکلسمی افت شدید کلسیم پیدا کردم کلسیم به عدد 6می رسید و چهار بار بعد از عمل بستری شدم دکتر الان مصرف روزانه ی قرصام 6 تا کلسیم کربنات ویتامین دی و صبح قرص لووتیروکسین و متورال از چهارسال پیش بخاطرتپش قلب مصرف میکردم و کماکان مصرف میکنم ، دکتر متاسفانه توی نوار قلب اکثرا لانگ کیوتی هست و اینکه الان پنج روز هست که تو دلم هی خالی میشه یهو احساس ریزش در قلب میکنم مدام هم گیجی دارم و ضربات قلبم رو حس میکنم و همیشه لرز دارم تا اینکه دیشب یهو تو دلم خالی شد و شروع کردم عرق کردن در ناحیه گردن بیشتر و لرز و هم قفسه سینم درد میکرد هم معده درد گرفتم تنفسم از شکم شد انگارشکمم ضربان داشت فشارم هم 17 بود به اورژانس بیمارستان مراجعه کردم که پیگیر کردن و زیرزبونی و آسپرین دادن ،و شب تا صبح اونجا موندم و با اینکه کلسیمم تو آزمایش عددش 9 بوده به گفته ی خودشون ولی بازم نوارقلب لانگ کیوتی رو نشون میداده و عددش فکر کنم 450 بوده ،دکتر من باید چیکار کنم خطرناکه،در بیمارستان یه دکتر گفت باید بستری بشی تحت پیگیر یه دکتر گفت خودتو مرخص کن و برو متخصص قلب، الان من در منزل هستم و 6ساعت پیش باز تو دلم خالی شد و لرز گرفتم ،ممنون میشم راهنماییم کنید و اینکه تا فردا صبر کنم برم دکتر چیزی نمیشه؟ زمانی هم که کلسیمم پایین باشه حس غش و یهو حالت افتادن میکنم ،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام آرزوی سلامتی...نوارهای قبل و بعد عمل نیاز هست که دیده بشه...
    2. تصویر کاربر نیل دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      ممنون سلامت باشید
      دکتر تو نوارهای قبل عمل و چند سال پیش که طی چکاپ انجام دادم هیچ کدوم لانگ کیوتی رو نشون نمیداده ، الان نیاز هست که آزمایش ژنتیک انجام بدم ؟ و اینکه برای کاشت پاراتیروئید یا پیوند در تهران امکانش هست انجام بدم ؟ بخاطر هیپوکلمسی اینطور میشه؟ این نوار قلب های بعد از عمل هستن
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      در نوار ارسالی QT به نظر می رسد طولانی نیست....پاراتیروئید باید کاشته شده باشد حین عمل قبل ...پیوند پاراتیرویید وجود ندارد...بخشی از علائم اضطرابی است....توصیه به ویزیت حضوری..
    4. تصویر کاربر نیل سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      تشکر برای پاسخگویی دکتر
      دکتر من قبل از عمل برای چکاب طی سالیان چهار بار قبلا اکو انجام دادم و مشکلی نبوده نوار قلب گرفتم هم مشکل نبوده کلا آدم پیگیری هستم ،فقط یه زمانی یکم فشارخون بالا میرفت و استرس و طپش قلب میگرفتم که متورال را استفاده میکردم به تجویز یک دکتر ، در ضمن دکتر من خواستم پنج تا عکس نوار بفرستم که نشد و یکی آپلود شد،حین عمل که پاراتیروئیدامو به اشتباه در آوردن متاسفانه انجام به کاشتشون در بازو یا حالا ... انجام ندادن ،اگر تهران بیام که حتما ویزیت حضوری خدمت شما میام ، بازم ممنون برای راهنمایی دکتر من هولتر ۲۴ساعته دکتر گفتن بزارم نتیجه شو براتون وقتی گذاشتم ارسال میکنم
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      .
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 86 مشاهده پرسش
    سلام شبتون بخیر
    دکتر ببخشید پسرم 16سالش دوتا اکو انجام داده تشخیص فشارخون خفیف ریوی از لحاظ ریه چکاپ کامل انجام شده فقط حساسیت آلرژی چکار کنیم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      فشارخون ریوی ندارند ولی احتمالا آسم و آلرژی خفیف باشد اکو مورد نگران کننده و خطرناکی ندارد
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ارادت .۵۳ ساله ام و حدود ۱۲ سال است مبتلا به آسم هستم.با تجویز پزشکان از انواع مختلف داروها و اسپری ها مانند سیمبیکورت۳۲۰،پردنیزولون۵۰ در هر ما۱۰ عدد،ونتالکس،استاپیوا،pulmotonوایروکست،ووو استفاده میکنم گاهی تا ۳ماه خوب هستم و گاهی خس خس شدید و تنگی نفس بقدری اذیتم میکند که هیچ دارویی جوابگو نیست .و فک میکنم بدنم به پردنیزولون ۵۰ در هر ماه عادت کرده است و به اون جواب میدهد.آیا مصرف قرص مذکور خطر ناک هست یا خیر لطفا بفرمایید برای بهبودی چیکار باید بکنم و وچه دارو و یا راهکاری پیشنهادمیفرمایید .قبلا از زحمات حضرتعالی تشکر مینماییم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      ببینید بهترین کار این است که یک متخصص ریه ببیندتان و درمان کند و در مورد تجویز داروها ایشان اظهار نظر کنند ولی از نظر قلبی یک بار اکو کنید تا فشار داخل ریه مشخص شود
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۷ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام سوال من در مورد راه حلی غیر از دارو بود برای درمان نارسایی قلبی. اکو رو هم پیوست کردم
    فوروزمایذ چهل و اسپیرولانکتون روزی یک عدد
    بیزوپرول روزی دو عدد
    اونپتوس روزی نیم
    تپش قلب هم اکثر اوقات بالاس. حین فعالیت تا صد تا
    1. تصویر کاربر مریم شنبه ۲۰ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      كد رهگيري سوال قبلی: Jp4VL111517
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      بیزوپرولول را دوزش را دو برابر کنید. انتپتوس را بکنید یکی و فورزوماید را هم دو بار در روز بخورید
    3. تصویر کاربر مریم جمعه ۲۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      بنده دنبال راه حلی غیر از دارو هستم. چنین چیزی ممکنه؟ باتری؟ قلب مصنوعی؟ پیوند؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۷ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      پیوند ممکن است ولی موضوعی که هست در ایران تنها در یک مرکز شهید رجایی تهران انجام می شود و نوبت انتظار بسیار طولانی در لیست دارد. می توانید یک بار بهشان مراجعه کنید و مشورت کنید. باتری هم واقعیتش تاثیر معجزه اسایی نخواهد داشت و برای هر کسی هم قابل تعبیه نییت
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سوهانی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من پدرم سال ۸۳ عمل باز قلب انجام دادن
    الان حدود ۳_۴ ساله که تنگی نفس شدید پیدا کردند والان دو سه هفته ای هست که خیلی شدید شده طوریکه اسپری اکسیژن براشون تهیه کردیم
    با توجه به اینکه به متخصص ریه هم مراجعه کردن و بعد از آزمایشات متعدد مشخص شد که مشکل ریوی ندارن
    ممکنه این تنگی نفسشون مربوط به قلب باشه؟؟ و اگر مربوط به قلب هست باید چه دارویی مصرف کنند؟؟
    لازم به ذکر است که حدود ۴- ۵ ساله که قرص فروزماید ۴۰ هم مصرف میکنن ولی الان دیگه براشون موثر نیست????
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      یک اکوی جدید برای بررسی مسایل قلبی باید بکنند
  • تصویر کاربر نسرین سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر مت حدود یک سال و نیم هست تنکی نفس دارم موفع فعالیت و دراز کشیدن تو آر آی قلب و سی تی آنژیو قلب که به خاطر درد قلبی انحام دادم گفتند ریافراگمم بالا هست و فلج دیافراگم دوطرفه هست و الان شبا موقع خواب اکسیژن زیر ۸۰ نیشه ویهو بیدار میشم آزمایش vbgانجام دادم با بقیه مدارک خدنت شما ارسال نیکنم موقع افت اکسیژن روزا درد قلبی دارم و تپش قلب و افت فشار خون و با پالس اکسی متر زیر ۹۰ یا ۸۷هست الان چیکار باید بکنم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      یک بار اکو کنید اگر از نظر قلبی سالم باشد و مشکلی نشان ندهد نیازی به پیگیری قلبی ندارید و منشا این تنگی نفس ها ریوی است بخاطر فلج دیافراگم و توصیه می شود که حتمن زیر نظر متخصص ریه درمان کنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر