دکتر محمد حسین نجفی

تنگی دریچه آئورت قلب مهم‌ترین بیماری دریچه‌ای قلب در کشورهای توسعه‌یافته است که بیشتر افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می‌سازد.

تنگى دژنراتیو (دریچه‌هاى شدیداً کلسیفیه) شایع‌ترین علت تعویض دریچهٔ آئورت در بزرگسالان است. بسیاری از بیماران دچار تنگی بی‌علامت آئورت، مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی همزمان نظیر فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری شریان کرونر نیز هستند که این موارد را هم باید با دقت ارزیابی و درمان کرد.

تنگی دریچه آئورت قلب با عوارض و مرگ و میر بیشتری نسبت به دیگر بیماری‌های دریچه‌ای قلب همراه است. تنگى دریچه آئورت در جوانان به احتمال زیاد یک مشکل مادرزادى است (دریچه آئورت دو لتی).

بروز تنگی قابل‌ توجه آئورت در افراد مبتلا به دریچه آئورت دو لتی مادرزادی زودتر رخ می‌دهد. با وجودی که میزان بقا در بیماران بی‌علامت نرمال است اما پس از ظهور علایم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

درمان تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

طبق نتایج یک کارآزمایی بالینی اخیر، ممکن است به زودی یک روش درمانی جدید برای بیمارانی که عمل جراحی دریچه برایشان پرخطر است، در نظر گرفته شود. این روش را به نام تعویض دریچه آئورت transcatheter یا TAVR میشناسند. این کمی شبیه به والووپلاستی بالون است، زیرا از کاتتری که به قلب شما وصل شده است، استفاده می کند.

این مطالعه که به عنوان آزمایش PARTNER شناخته شده است، یک روش جدید و با حداقل میزان تهاجم است که برای درمان تنگی آئورت مورد استفاده قرار گرفته است.

تنگی آئورت هنگامی رخ می دهد که دریچه آئورت قلب باریک شود و مانع جریان خون طبیعی شود. اگرچه عمل جراحی می تواند به رفع این وضعیت  کمک جدی کند، همه بیماران به اندازه کافی سالم نیستند که تحت عمل جراحی تهاجمی قرار بگیرند.

با این حال، این روش اکنون ممکن است یک گزینه درمانی بی خطر و مؤثر برای بیمارانی که تنگی شدید آئورت دارند و نمی توانند تحت عمل جراحی سنتی قرار گیرند، ارائه دهد.

تنگی دریچه آئورت قلب

آسیب‌شناسی تنگی دریچه آئورت قلب شامل فرآیندهایی شبیه به آترواسکلروز عروقی است بنابراین تمام عوامل خطر بیماری عروقی قلب، جز عوامل خطر بیماری تنگی آئورت محسوب می شوند.

سیر طبیعی تنگی دریچه آئورت قلب شامل یک دوره نهفته طولانی است که طی آن تشدید پیشرونده انسداد خروجی بطن چپ منجر به تغییرات هیپرتروفیک در بطن چپ می‌شود.

با کاهش سطح دریچه آئورت به کمتر از نصف اندازه طبیعی آن، اختلاف فشار قابل‌توجهی بین بطن چپ و آئورت صعودی (در اکوکاردیوگرافی یا اندازه‌‌گیری مستقیم حین کاتتریزاسیون قلبی) ایجاد می‌شود. این تغییر بیانگر افزایش جبرانی فشارهای بطن چپ است که به حفظ فشار سیستمیک مناسب کمک می‌کند.

یکی از پیامدهای این وضعیت، بروز هیپرتروفی ( افزایش ضخامت عضله قلبی) بطن چپ و سپس اختلال کارکرد دیاستولی و افزایش مقاومت در برابر پر شدن بطن چپ است.

بنابراین، برای پرشدگی کافی بطن چپ در دیاستول و کمک به برقراری حجم ضربه‌ای کافی، باید انقباض دهلیز چپ با قدرت انجام گیرد. افزایش قدرت انقباض کلی میوکارد و تقویت پیش بار با افزایش انقباض دهلیزی سبب حفظ کارکرد سیستولی بطن چپ می‌شود و در واقع بیمار در وضعیت بی‌علامت باقی می‌ماند.

طی دوران نهفته بدون علامت، هیپرتروفی بطن چپ و تقویت پیش‌بار توسط دهلیز، افزایش پس‌بار ناشی از تنگی دریچه آئورت قلب را جبران می‌کند. با تشدید بیماری، فرآیندهای جبرانی کفایت خود را از دست می‌دهند و سبب بروز علایم نارسایی قلب، آنژین یا سنکوپ می‌شوند.

با تشدید تنگی دریچه آئورت قلب و کاهش سطح دریچه آئورت به یک سانتی‌متر مربع یا حتی کمتر، ممکن است تغییرات کارکرد بطن چپ دیگر برای غلبه بر انسداد جریان خروجی و حفظ عملکرد سیستولی (حتی در صورت همراهی با افزایش پیش‌بار) کافی نباشد. نقص به وجود آمده در کارکرد سیستولی، چه به تنهایی و چه همراه با اختلال کارکرد دیاستولی، ممکن است به بروز بالینی نارسایی قلب منجر شود.

همچنین هیپرتروفی پیش رونده بطن چپ بر اثر تنگی دریچه آئورت قلب منجر به افزایش نیاز میوکارد به اکسیژن ( و در نتیجه ایسکمی قلبی) می‌شود؛ همزمان، هیپرتروفی میوکارد ممکن است موجب فشار بر روی شریان‌‌های کرونری داخل عضله قلب شود که مسئول خونرسانی هستند و این می‌تواند حتی در غیاب بیماری عروق کرونر، سبب بروز آنژین (درد قلبی) شود.

به علاوه، با شدت یافتن تنگی دریچه آئورت قلب ، برون‌ده قلب دیگر با فعالیت کردن افزایش بیشتری پیدا نمی‌کند. در این شرایط، افت مقاومت عروق سیستمیک که به طور طبیعی با انجام فعالیت ایجاد می‌شود ممکن است موجب افت فشارخون و سنکوپ فعالیتی شود. بروز برخی آریتمی ها می تواند موجب سنکوپ استراحتی شود.

تنگی دریچه آئورت

علایم تنگی دریچه آئورت قلب

تظاهرات بیماری می‌تواند متنوع باشد. علایم کلاسیک تنگی دریچه آئورت قلب شامل علایم نارسایی قلب مثل تنگی نفس فعالیتی، آنژین و سنکوپ است. ظهور این علایم، نشان‌دهنده تنگی قابل‌ملاحظه آئورت بوده و در این شرایط باید لزوم تعویض دریچه را مد نظر قرار داد. برخی از بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت (به ویژه سالمندان)، ممکن است با علایم مبهمی مراجعه کنند و در ابتدا تنها علایمی به صورت کاهش تحمل فعالیت بدون مشخص بودن علایم کلاسیک بیماری را بروز دهند.

برخی دیگر ممکن است شروع حادتری داشته باشند و گاهی علایم بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای همراه تسریع می‌شوند مثلا، فیبریلاسیون دهلیزی (AF) در نتیجه کاهش پرشدگی دهلیز، می‌تواند منجر به بروز علایم نارسایی قلب شود یا گاهی شروع داروهای ضد فشارخون و یا وازودیلاتوربه منظور درمان فشار خون یا درد سینه در بیمار با تنگی آئورت بی علامت شناخته نشده، موجب بروز سنکوپ گردد.

تشخیص تنگی دریچه آئورت قلب

۱- معاینه

یک یافته فیزیکی کلاسیک در تنگی دریچه آئورت قلب ، سوفل سیستولی خشن افزایش‌یابنده‌ـ‌کاهش‌یابنده است که با بیشترین شدت روی دومین فضای بین‌دنده‌ای سمت راست سمع می‌شود و به سمت شریان‌‌های کاروتید نیز انتشار می‌یابد. این یافته می‌تواند با کاهش قدرت و تاخیر در نبض کاروتید، طولانی‌شدن ضربه نوک قلب و محو شدن یا کاهش‌ پیدا کردن صدای دوم آئورت همراه باشد.

با این همه، در سالمندان ممکن است سوفل از شدت کمتری برخوردار باشد. همچنین با افزایش بروز آترواسکلروز و پرفشاری خون در سالمندان، تغییرات کلاسیک ایجاد شده در نبض کاروتید ممکن است از نظر دور بمانند. یافته‌های معاینه بالینی به تنهایی قادر به رد کردن تنگی آئورت نیستند.

۲- اکوکاردیوگرافی داپلر

به عنوان روش مطمئن و دقیق برای بیماران دچار علایم کلاسیک تنگی آئورت توصیه می‌شود. این روش برای برآورد سطح دریچه آئورت، حداکثر و میانگین اختلاف فشار دو سوی دریچه و حداکثر سرعت جریان آئورت مفید است.

همچنین اکوکاردیوگرافی اطلاعات خوبی را در زمینه کارکرد بطن چپ، فشار پرشدگی بطن چپ و اختلالات همزمان دریچه‌های دیگر فراهم می‌کند.

۳- تست ورزش

تست ورزش برای ارزیابی بیماری عروق کرونر همزمان ( که با توجه به ریس فاکتور های مشابه شایع نیز می باشد) یا تعیین میزان تحمل فعالیت در بیماران دچار تنگی خفیف تا متوسط آئورت انجام می شود. افتراق بین بیمارانی که واقعا بی‌علامت هستند از کسانی که سطح فعالیت معمول آنها به کمتر از آستانه ایجاد علایم کاهش‌یافته، حایز اهمیت است.

در طی تست ورزش در صورتی که بیمار با رسیدن به کمتر از ۸۰ حداکثر ضربان قلب پیش‌بینی شده دچار علامت شود یا پاسخ فشار خون وی غیرطبیعی باشد، عمل تعویض دریچه آئورت را باید مد نظر قرار داد. با این وجود گاهی از انجام این آزمون‌ در کسانی که به تنگی‌ قابل‌توجه آئورت مبتلا هستند خودداری باید کرد زیرا خطر مرگ هنگام انجام آزمون وجود دارد.

۴- آنژیوگرافی کرونری

با توجه به همراهی زیاد درگیری عروق کرونری با تنگی دریچه آئورت قلب ، آنژیوگرافی تشخیصی قبل از جراحی دریچه در بیماران بزرگسال توصیه می شود.

درمان تنگی دریچه آئورت

درمان داروئی موثری برای تنگی دریچه آئورت وجود ندارد. کنترل عوامل خطر ( مثل بیماران کرونری قلب) موجب کاهش پیشرفت آن می شود. تعویض دریچه آ‌ئورت تنها درمان موثر برای تنگی آئورت شدید است. ترمیم دریچه آئورت توصیه نمی شود. میزان متوسط مرگ و میر حوالی عمل جراحی حدود ۴% و خطر اختلال کارکرد دریچه مصنوعی با درمان مناسب نزدیک به %۱ در سال است.مصرف داروی ضد انعقادی وارفارین ضروری است.

۱- درمان تنگی دریچه آئورت قلب در بیماران علامت‌دار

 پس از علامت‌دار شدن تنگی دریچه آئورت، میزان مرگ به شدت افزایش می‌یابد. متوسط میزان بقای کلی در بیماران علامت‌دار بدون انجام عمل جراحی، حدود ۳-۲ سال است. با این همه، اگر یافته‌های اکوکاردیوگرافی تنها مطرح‌کننده تنگی متوسط آئورت باشند، به آزمون‌های تشخیصی بیشتری (مانند آنژیوگرافی کرونری، آزمون ارزیابی کارکرد ریه و بررسی آریتمی) نیاز است.

۲- درمان تنگی دریچه ائورت قلب در بیماران بی‌علامت

تعویض دریچه آئورت برای بیماران بی‌علامت مبتلا به تنگی شدید آئورت به همراه اختلال سیستولی بطن چپ در زمینه تنگی شدید آئورت نیز توصیه می‌شود و تعویض دریچه آئورت می تواند کارکرد بطن چپ را بهبود ‌بخشد. با این همه، در برخی بیماران از جمله افراد دچار بیماری شدید یا بیمارانی که در نزدیکی مراکز مراقبت پزشکی زندگی نمی‌کنند یا امکان پیگیری منظم و مکرر بعد جراحی قرار گیرند، تحت‌نظر گیری و پایش دقیق توصیه می‌شود.

۳- درمان طبی تنگی دریچه آئورت در هنگام پایش دقیق

پایش دقیق تا زمان ظهور علایم در بیشتر بیماران دچار تنگی‌ بی‌علامت آئورت اقدامی مناسب است. اکوکاردیوگرافی سالانه در موارد تنگی شدید آئورت، هر ۲-۱ سال برای تنگی متوسط آئورت و هر ۵-۳ سال برای تنگی خفیف آئورت به طور مرتب انجام شود. از آنجایی که علایم بالینی بهترین شاخص‌های تاثیر بیماری روی وضعیت همودینامیک هستند، در فواصل منظم باید از بیمار شرح حال دقیق گرفته شود

هیچ درمان گیاهی تنگی دریچه آئورت قلب یا درمان دارویی که بتواند پیشرفت بیماری دریچه آئورت را به تاخیر اندازد یا بقا را افزایش دهد، شناخته نشده است. مگر استاتین ها که پیشرفت تنگی خفیف تا متوسط آئورت در بیماران درمان شده با استاتین‌ها به طور معنی‌داری کمتر میشود، اما از پیشرفت همودینامیک تنگی شدید آئورت پیشگیری نمی کند.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.3/5 - (14 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رشیدی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام آقا ی دکتر من۳۰ ساله هستم مدتی هست ضربانم بالا میره واحساس درد پخش شونده ای درقلبم دارم تاحدی که زیر جناغ سینه ام درد میگیره...اکو رفتم آقای دکتر پروپرانول ۱۰ نوشتن یه دکتر دیگه رفتم ایشون سیتالوپرام نوشتن خواستم شما جواب اکو را ببینید بگین مشکلم چیه..mild mvp...mild tr..Asd... همه رانوشتن فقط mild ml ندونستم چیه اگه راهنمایی کنین یه دنیا ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      عكس اكو رو بفرستيد
    2. تصویر کاربر رشیدی جمعه ۹ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام آقای دکتر عکس اکو رافرستادم خدمتتون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      نرسيده مجددا بفرستيد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آزی چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    من گشادی میترال دارم برام قرص ایندرال تجویز شد اما اثر چندانی نداشت من خودم قطع کردم میحواستم سوال کنم مشکل داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      مصرف اين دارو روي ميترال اثر نداره
      حتما به دليل ديگه اي براتون تجويز شده
  • تصویر کاربر آزی پنجشنبه ۱۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    من گشادی میترال دارم برام قرص ایندرال تجویز شد یه مدتی خوددم خوب بود بعدش وقتی تپش قلب میگیرم سرم گیج میره اگه حواسم نباشه میافتم زمین میخواستم بپرسم مشکل خردن زمین چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      شايد فشار ميوفته پايين
      بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر نادری چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    Nahid:
    سلام، من خانومی 21 ساله هستم که 3 4 سال پیش 3بار دچار حلمه شدید شدم( قلبم تپش شدیدی داشت و بعد از اون به مدت 2 3 دقیقه درد خیلی خیلی شدیدی داشتم به طوری که یک سر جیغ میکشیدم) به دکتر که مراجعه کردم گفتن شلی دریچه و پرانول تجویز کردن و یه سری پرهیزات و دوری از کافئین من کاملا اینارو انجام میدم اما هنوزم درد دارم ، دست چپم گاهی اینقدر درد میکنه که دیوونم میکنه همونطورم که یهو شروع میشه یهو ام تموم میشه، گفتن عصبی درد دستم و استرس پنهان دارم اما واقعا من استرسی ندارم تو زندگیم
    بعضی شبام که می خوابم قفسه سینم خیلی سنگینه یعنی طاق باز نمی تونم بخوابم به پهلو می خوابم.
    چند وقت پیش رفتم بیمارستان برای معاینه گفتن نه دختر 21 ساله و چی به قلب درد تو خوبی اکو ات مشکل خاصی نداره( اون اکو ها و تست ورزشم مال 3 4 سال پیش) .
    الان چنده شب که دوغ می خورم احساس میکنم الانِ که قلبم وایسته و به شدت درد میگیره
    ورزشم که کلا نمی تونم بکنم
    نه که تنبلی کنم اما انگار واقعا وجودشو ندارم اینقدر که سر گیجه میگرم و حالم بد میشه
    با این اوصاف لازم مجدد به دکتر مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      مشكل شما قلبي نيست و اضطرابيه
      بايد فورا به روانپزشك مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر نعمت چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من اکوی قلب انجام دادم ولی نمیدانم آیا مشکلم جدی است یانه.چه کنم دکتر هم تشخیص گشادی دریچه میترال داده اند 29 ساله هستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اگر خفيف باشه مهم نيست و جاي نگراني نداره و نياز به كار خاصي نيست
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز لطفا درمورد اکو و نوار قلب اینجانب نظرتون رو اعلام فرمایید آیا نیاز به مصرف داروی خاصی هست؟ آیا نیاز به تست ورزش هست؟ خطرناک نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      فايل هاتون باز نميشه
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من مرد 33 ساله هستم که سال 89 عمل pda بصورت قلب باز جراحی کردم و تا پارسال مشکلی نداشتم و تقریبا 7 ماه پیش دچار اریتمی قلبی afشدم که جهت مداوا به بیمارستان رفتم که دکتر معالج من بعد از چند روز دارو مشکل من برطرف نشد و بعد از ان توسط شوکیزان 175 کانورت شده و ریتم قلب سینوسی شده ام من دو روز پیش اک مجدد انجام دادم چون دکترم گفت شما دچار پرولاپس هستی میخواستم ببینم وضعیتم چطور هست نیاز به دکتر خاصی دارم یا نه چه چیزی برای من ضرر داره در حال حاضر قرص زالربان 15 روزی یک عدد و کنکور 2.5 روزی 2 عدد و قرص آمیودارون 200 روزی یک عدد مصرف دارم و ضربان قلبم بین 50 الی 55 می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرهاد دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سوالات شایع


    مشاهده پرسش p94rm055927گشادی دریچه آئورتبدون نامگشادی میترال

    سلام آقای دکتر روزبخیر.
    پدر من بخاطر سکته مغزی چند روزه تو بیمارستان بستریه و چون فشارش بالا بود از خود بیمارستان بردنش مرکز قلب ازش عکس آنژیو گرفتن و جوابشو دکتر دید گفت دریچه آئورتش گشاد شده(5سانته).دست چپش از مچ تا انگشتا لمسه سه تا سوال برام پیش اومده ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. نیاز به تعویض دریچه آئورت هست؟
    2.اگه نیاز به عمل هست باید بیهوش بشه یا آمپول بی حسی میزنید ویا روش دیگه ای وجود داره؟
    3.بیمه تکمیلی آتیه سازان داره هزینه شو با احتساب بیمه و بدون احتساب بیمه تکمیلی،ممنون میشم بگید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      پاسخ شما داده شد
  • تصویر کاربر سينا دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دكتر گرامي ، اقاي دكتر من پدرم ٥٥ سالشه بيماري اسم هم داره ( شيميايي هستش ) برا چكاپ به دكتر قلب مراجعه كرديم كه وقتي اكو گرفتن گفتن گشادي دريچه قلب دارن ، جواب اكو پيوست گرديده ، خواستم نظر جنابعالي را بدونم ، ايا مشكل خاصي هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      در اين حد نارسايي مهم نيست و فقط نياز به پيگيري دارد و اقدام ديگري نياز نيست
  • تصویر کاربر سمیه یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام من 35 سال سن دارم یک ماه پیش بعداز یک فشارعصبی شدید دچارتنگی نفس و تپش قلب و لرزش دستان و سردی بدن شدم نوار قلب و اکو و تست ورزش انجام دادم گفتن گشادی خفیف میترال .از آن شب به بعد بیشترشبها قبل از خواب تنگی نفس میگیرم کوچک ترین استرسی نفسم تنگی می کند گاهی سوزش زیر دنده ها سمت راست هم دارم لطفا راهنمایی نمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اضطرابيه
      حتما به روانپزشك مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر