دکتر محمد حسین نجفی

تنگی دریچه آئورت قلب مهم‌ترین بیماری دریچه‌ای قلب در کشورهای توسعه‌یافته است که بیشتر افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می‌سازد.

تنگى دژنراتیو (دریچه‌هاى شدیداً کلسیفیه) شایع‌ترین علت تعویض دریچهٔ آئورت در بزرگسالان است. بسیاری از بیماران دچار تنگی بی‌علامت آئورت، مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی همزمان نظیر فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری شریان کرونر نیز هستند که این موارد را هم باید با دقت ارزیابی و درمان کرد.

تنگی دریچه آئورت قلب با عوارض و مرگ و میر بیشتری نسبت به دیگر بیماری‌های دریچه‌ای قلب همراه است. تنگى دریچه آئورت در جوانان به احتمال زیاد یک مشکل مادرزادى است (دریچه آئورت دو لتی).

بروز تنگی قابل‌ توجه آئورت در افراد مبتلا به دریچه آئورت دو لتی مادرزادی زودتر رخ می‌دهد. با وجودی که میزان بقا در بیماران بی‌علامت نرمال است اما پس از ظهور علایم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

درمان تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

طبق نتایج یک کارآزمایی بالینی اخیر، ممکن است به زودی یک روش درمانی جدید برای بیمارانی که عمل جراحی دریچه برایشان پرخطر است، در نظر گرفته شود. این روش را به نام تعویض دریچه آئورت transcatheter یا TAVR میشناسند. این کمی شبیه به والووپلاستی بالون است، زیرا از کاتتری که به قلب شما وصل شده است، استفاده می کند.

این مطالعه که به عنوان آزمایش PARTNER شناخته شده است، یک روش جدید و با حداقل میزان تهاجم است که برای درمان تنگی آئورت مورد استفاده قرار گرفته است.

تنگی آئورت هنگامی رخ می دهد که دریچه آئورت قلب باریک شود و مانع جریان خون طبیعی شود. اگرچه عمل جراحی می تواند به رفع این وضعیت  کمک جدی کند، همه بیماران به اندازه کافی سالم نیستند که تحت عمل جراحی تهاجمی قرار بگیرند.

با این حال، این روش اکنون ممکن است یک گزینه درمانی بی خطر و مؤثر برای بیمارانی که تنگی شدید آئورت دارند و نمی توانند تحت عمل جراحی سنتی قرار گیرند، ارائه دهد.

تنگی دریچه آئورت قلب

آسیب‌شناسی تنگی دریچه آئورت قلب شامل فرآیندهایی شبیه به آترواسکلروز عروقی است بنابراین تمام عوامل خطر بیماری عروقی قلب، جز عوامل خطر بیماری تنگی آئورت محسوب می شوند.

سیر طبیعی تنگی دریچه آئورت قلب شامل یک دوره نهفته طولانی است که طی آن تشدید پیشرونده انسداد خروجی بطن چپ منجر به تغییرات هیپرتروفیک در بطن چپ می‌شود.

با کاهش سطح دریچه آئورت به کمتر از نصف اندازه طبیعی آن، اختلاف فشار قابل‌توجهی بین بطن چپ و آئورت صعودی (در اکوکاردیوگرافی یا اندازه‌‌گیری مستقیم حین کاتتریزاسیون قلبی) ایجاد می‌شود. این تغییر بیانگر افزایش جبرانی فشارهای بطن چپ است که به حفظ فشار سیستمیک مناسب کمک می‌کند.

یکی از پیامدهای این وضعیت، بروز هیپرتروفی ( افزایش ضخامت عضله قلبی) بطن چپ و سپس اختلال کارکرد دیاستولی و افزایش مقاومت در برابر پر شدن بطن چپ است.

بنابراین، برای پرشدگی کافی بطن چپ در دیاستول و کمک به برقراری حجم ضربه‌ای کافی، باید انقباض دهلیز چپ با قدرت انجام گیرد. افزایش قدرت انقباض کلی میوکارد و تقویت پیش بار با افزایش انقباض دهلیزی سبب حفظ کارکرد سیستولی بطن چپ می‌شود و در واقع بیمار در وضعیت بی‌علامت باقی می‌ماند.

طی دوران نهفته بدون علامت، هیپرتروفی بطن چپ و تقویت پیش‌بار توسط دهلیز، افزایش پس‌بار ناشی از تنگی دریچه آئورت قلب را جبران می‌کند. با تشدید بیماری، فرآیندهای جبرانی کفایت خود را از دست می‌دهند و سبب بروز علایم نارسایی قلب، آنژین یا سنکوپ می‌شوند.

با تشدید تنگی دریچه آئورت قلب و کاهش سطح دریچه آئورت به یک سانتی‌متر مربع یا حتی کمتر، ممکن است تغییرات کارکرد بطن چپ دیگر برای غلبه بر انسداد جریان خروجی و حفظ عملکرد سیستولی (حتی در صورت همراهی با افزایش پیش‌بار) کافی نباشد. نقص به وجود آمده در کارکرد سیستولی، چه به تنهایی و چه همراه با اختلال کارکرد دیاستولی، ممکن است به بروز بالینی نارسایی قلب منجر شود.

همچنین هیپرتروفی پیش رونده بطن چپ بر اثر تنگی دریچه آئورت قلب منجر به افزایش نیاز میوکارد به اکسیژن ( و در نتیجه ایسکمی قلبی) می‌شود؛ همزمان، هیپرتروفی میوکارد ممکن است موجب فشار بر روی شریان‌‌های کرونری داخل عضله قلب شود که مسئول خونرسانی هستند و این می‌تواند حتی در غیاب بیماری عروق کرونر، سبب بروز آنژین (درد قلبی) شود.

به علاوه، با شدت یافتن تنگی دریچه آئورت قلب ، برون‌ده قلب دیگر با فعالیت کردن افزایش بیشتری پیدا نمی‌کند. در این شرایط، افت مقاومت عروق سیستمیک که به طور طبیعی با انجام فعالیت ایجاد می‌شود ممکن است موجب افت فشارخون و سنکوپ فعالیتی شود. بروز برخی آریتمی ها می تواند موجب سنکوپ استراحتی شود.

تنگی دریچه آئورت

علایم تنگی دریچه آئورت قلب

تظاهرات بیماری می‌تواند متنوع باشد. علایم کلاسیک تنگی دریچه آئورت قلب شامل علایم نارسایی قلب مثل تنگی نفس فعالیتی، آنژین و سنکوپ است. ظهور این علایم، نشان‌دهنده تنگی قابل‌ملاحظه آئورت بوده و در این شرایط باید لزوم تعویض دریچه را مد نظر قرار داد. برخی از بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت (به ویژه سالمندان)، ممکن است با علایم مبهمی مراجعه کنند و در ابتدا تنها علایمی به صورت کاهش تحمل فعالیت بدون مشخص بودن علایم کلاسیک بیماری را بروز دهند.

برخی دیگر ممکن است شروع حادتری داشته باشند و گاهی علایم بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای همراه تسریع می‌شوند مثلا، فیبریلاسیون دهلیزی (AF) در نتیجه کاهش پرشدگی دهلیز، می‌تواند منجر به بروز علایم نارسایی قلب شود یا گاهی شروع داروهای ضد فشارخون و یا وازودیلاتوربه منظور درمان فشار خون یا درد سینه در بیمار با تنگی آئورت بی علامت شناخته نشده، موجب بروز سنکوپ گردد.

تشخیص تنگی دریچه آئورت قلب

۱- معاینه

یک یافته فیزیکی کلاسیک در تنگی دریچه آئورت قلب ، سوفل سیستولی خشن افزایش‌یابنده‌ـ‌کاهش‌یابنده است که با بیشترین شدت روی دومین فضای بین‌دنده‌ای سمت راست سمع می‌شود و به سمت شریان‌‌های کاروتید نیز انتشار می‌یابد. این یافته می‌تواند با کاهش قدرت و تاخیر در نبض کاروتید، طولانی‌شدن ضربه نوک قلب و محو شدن یا کاهش‌ پیدا کردن صدای دوم آئورت همراه باشد.

با این همه، در سالمندان ممکن است سوفل از شدت کمتری برخوردار باشد. همچنین با افزایش بروز آترواسکلروز و پرفشاری خون در سالمندان، تغییرات کلاسیک ایجاد شده در نبض کاروتید ممکن است از نظر دور بمانند. یافته‌های معاینه بالینی به تنهایی قادر به رد کردن تنگی آئورت نیستند.

۲- اکوکاردیوگرافی داپلر

به عنوان روش مطمئن و دقیق برای بیماران دچار علایم کلاسیک تنگی آئورت توصیه می‌شود. این روش برای برآورد سطح دریچه آئورت، حداکثر و میانگین اختلاف فشار دو سوی دریچه و حداکثر سرعت جریان آئورت مفید است.

همچنین اکوکاردیوگرافی اطلاعات خوبی را در زمینه کارکرد بطن چپ، فشار پرشدگی بطن چپ و اختلالات همزمان دریچه‌های دیگر فراهم می‌کند.

۳- تست ورزش

تست ورزش برای ارزیابی بیماری عروق کرونر همزمان ( که با توجه به ریس فاکتور های مشابه شایع نیز می باشد) یا تعیین میزان تحمل فعالیت در بیماران دچار تنگی خفیف تا متوسط آئورت انجام می شود. افتراق بین بیمارانی که واقعا بی‌علامت هستند از کسانی که سطح فعالیت معمول آنها به کمتر از آستانه ایجاد علایم کاهش‌یافته، حایز اهمیت است.

در طی تست ورزش در صورتی که بیمار با رسیدن به کمتر از ۸۰ حداکثر ضربان قلب پیش‌بینی شده دچار علامت شود یا پاسخ فشار خون وی غیرطبیعی باشد، عمل تعویض دریچه آئورت را باید مد نظر قرار داد. با این وجود گاهی از انجام این آزمون‌ در کسانی که به تنگی‌ قابل‌توجه آئورت مبتلا هستند خودداری باید کرد زیرا خطر مرگ هنگام انجام آزمون وجود دارد.

۴- آنژیوگرافی کرونری

با توجه به همراهی زیاد درگیری عروق کرونری با تنگی دریچه آئورت قلب ، آنژیوگرافی تشخیصی قبل از جراحی دریچه در بیماران بزرگسال توصیه می شود.

درمان تنگی دریچه آئورت

درمان داروئی موثری برای تنگی دریچه آئورت وجود ندارد. کنترل عوامل خطر ( مثل بیماران کرونری قلب) موجب کاهش پیشرفت آن می شود. تعویض دریچه آ‌ئورت تنها درمان موثر برای تنگی آئورت شدید است. ترمیم دریچه آئورت توصیه نمی شود. میزان متوسط مرگ و میر حوالی عمل جراحی حدود ۴% و خطر اختلال کارکرد دریچه مصنوعی با درمان مناسب نزدیک به %۱ در سال است.مصرف داروی ضد انعقادی وارفارین ضروری است.

۱- درمان تنگی دریچه آئورت قلب در بیماران علامت‌دار

 پس از علامت‌دار شدن تنگی دریچه آئورت، میزان مرگ به شدت افزایش می‌یابد. متوسط میزان بقای کلی در بیماران علامت‌دار بدون انجام عمل جراحی، حدود ۳-۲ سال است. با این همه، اگر یافته‌های اکوکاردیوگرافی تنها مطرح‌کننده تنگی متوسط آئورت باشند، به آزمون‌های تشخیصی بیشتری (مانند آنژیوگرافی کرونری، آزمون ارزیابی کارکرد ریه و بررسی آریتمی) نیاز است.

۲- درمان تنگی دریچه ائورت قلب در بیماران بی‌علامت

تعویض دریچه آئورت برای بیماران بی‌علامت مبتلا به تنگی شدید آئورت به همراه اختلال سیستولی بطن چپ در زمینه تنگی شدید آئورت نیز توصیه می‌شود و تعویض دریچه آئورت می تواند کارکرد بطن چپ را بهبود ‌بخشد. با این همه، در برخی بیماران از جمله افراد دچار بیماری شدید یا بیمارانی که در نزدیکی مراکز مراقبت پزشکی زندگی نمی‌کنند یا امکان پیگیری منظم و مکرر بعد جراحی قرار گیرند، تحت‌نظر گیری و پایش دقیق توصیه می‌شود.

۳- درمان طبی تنگی دریچه آئورت در هنگام پایش دقیق

پایش دقیق تا زمان ظهور علایم در بیشتر بیماران دچار تنگی‌ بی‌علامت آئورت اقدامی مناسب است. اکوکاردیوگرافی سالانه در موارد تنگی شدید آئورت، هر ۲-۱ سال برای تنگی متوسط آئورت و هر ۵-۳ سال برای تنگی خفیف آئورت به طور مرتب انجام شود. از آنجایی که علایم بالینی بهترین شاخص‌های تاثیر بیماری روی وضعیت همودینامیک هستند، در فواصل منظم باید از بیمار شرح حال دقیق گرفته شود

هیچ درمان گیاهی تنگی دریچه آئورت قلب یا درمان دارویی که بتواند پیشرفت بیماری دریچه آئورت را به تاخیر اندازد یا بقا را افزایش دهد، شناخته نشده است. مگر استاتین ها که پیشرفت تنگی خفیف تا متوسط آئورت در بیماران درمان شده با استاتین‌ها به طور معنی‌داری کمتر میشود، اما از پیشرفت همودینامیک تنگی شدید آئورت پیشگیری نمی کند.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.3/5 - (14 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرانک پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام
    از بابت متن طولانی عذرخواهی می کنم.
    من دختری 23 ساله هستم که از زمان کودکی دردهایی را در پشت احساس می کردم ولی فکر می کردم که مهم نیست و از معده است. همیشه در کارها قلبم تندتند میزد و دستانم میلرزید و فکر می کردم طبیعی است برای همین به کسی چیزی نگفتم. از 2 سال قبل که استرس کارم بیشتر شد دردها شدیدتر شده و قسمت جلویی قفسه سینه ام هم در روز چند دقیقه ای تیر می کشید. دائما دست چپم درد میگرفت و بی حس می شد.نوار قلب موردی رو نشان نداد. 4 ماه پیش دردها دوباره شدت گرفت و تپش قلب شدیدی را احساس می کردم و تنگی نفس هم پیدا کردم. نوار قلب مجدد بازهم موردی را نشان نداد ولی متخصص قلب گفتند که اکو انجام دهم و در اکو افتادگی دریچه میترال را نشان داد دکتر گفت گشادی خفیف دریچه میترال داری و پرانول 20 را تجویز کردند تا در مواقعی که این حالت پیش می آید مصرف کنم. ولی گفتند بعد از 6 ماه برای اکو نزدشان بروم. درحالیکه شنیده ام اکو را هر 3 سال یکبار انجام می دهند. به نظر شما مورد خاصی پیش آمده که همچین تصمیمی گرفتند؟
    همچنین روز به روز دردم بیشتر می شود و یکماهی هست که حالت تهوع و استفراغ هم پیدا کرده ام. چندروز پیش به دکتر دیگری مراجعه کردم و ایشان به جای اکو مجدد تست ورزش و هولتر نوشته اند. آیا باید انجام دهم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به نظر مشكل اصلي شما اضطرابه و حتما به روانپزشك مراجعه كنيد
      نياز به اكو مجدد نيست
      احتمالا تست ورزش و هولترتون هم نرمال بلشه
      قدم اول درمان فوري اضطرابه
    2. تصویر کاربر فرانک سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام
      از اینکه وقت گذاشتید برای پاسخ بسیار سپاسگزارم.
      برای اضطرابم به دنبال پزشک هستم.
      از طرفی ۲ روز قبل بابت تست ورزش رفتم ولی پزشک مربوطه گفتند نیازی نیست و برای پزشک متخصص قلب دیگری را وقت تعیین ‌کردند و ایشان اکو مجدد نوشتند در این اکو که خیلی هم طول کشید. علاوه بر اینکه MR = mild نوشتند. GEF=55% TR= mild to moderate مشخص کردند. همچنین
      TRG =25mmHg و PAP =30mmHg و PI = mild نوشته است. بقیه موارد نرمال بود.
      به نظرتان اکنون که دریچه تریسکوپید هم مشکل پیدا کرده مورد خطرناک است؟
      همچنین قبل از اکو که وزن گرفتند متوجه شدم در مدت ۴۵ روز ۷ کیلوگرم وزن کم کرده ام. چون حالت تهوع و استفراغ و بی اشتهایی و سوزش قفسه سینه و درد پشت و قفسه سینه خصوصا در راه رفتن ادامه دارد.
      باتشکر
    3. تصویر کاربر فرانک سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام
      از اینکه وقت گذاشتید برای پاسخ بسیار سپاسگزارم.
      برای اضطرابم به دنبال پزشک هستم.
      از طرفی ۲ روز قبل بابت تست ورزش رفتم ولی پزشک مربوطه گفتند نیازی نیست و برای پزشک متخصص قلب دیگری را وقت تعیین ‌کردند و ایشان اکو مجدد نوشتند در این اکو که خیلی هم طول کشید. علاوه بر اینکه MR = mild نوشتند. GEF=55% TR= mild to moderate مشخص کردند. همچنین
      TRG =25mmHg و PAP =30mmHg و PI = mild نوشته است. بقیه موارد نرمال بود.
      به نظرتان اکنون که دریچه تریسکوپید هم مشکل پیدا کرده مورد خطرناک است؟
      همچنین قبل از اکو که وزن گرفتند متوجه شدم در مدت ۴۵ روز ۷ کیلوگرم وزن کم کرده ام. چون حالت تهوع و استفراغ و بی اشتهایی و سوزش قفسه سینه و درد پشت و قفسه سینه خصوصا در راه رفتن ادامه دارد.
      باتشکر
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اكوتون مشكل تداره
      تارسايي تريكوسپيد مهم نيست
      براي كاهش وزنتون به داخلي مراحعه كنيد
    5. تصویر کاربر فرانک پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ازبابت پاسخگویی سریع و دلسوزانه تون سپاسگزارم.
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      خواهش ميكنم
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    ببخشید دکتر زیاد سوال میکنم نظرتون راجع به این اکو چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر زینب شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام.پدرمن گشادی دریچه میترال دارن بصورت مادرزادی.اما چندماه پیش متوجه شدیم.دکتراکومری کردن گفتن نیازبه عمل هست.باوجوداینکه تاالان مشکلی نداشتن میشه عمل نکرد وبادارو کنترل کرد؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بستگي به شدت و ساير پارامتر ها داره
      اكوتونو بفرستيد
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده دچار نارسایی دریچه میترال یک پلاس می باشم.خستگی دایمی همراه با درد قفسه سینه دارم.در هنگام پیاده روی درد خفیف قفسه سینه و بازوی چپ و کمر درد دارم.و مشکل عمده بنده در حال حاضر پله روی می باشد.بطوری که پس از بالا رفتن از پله بی حالی همراه با سبکی سر وبدن درد دارم.اما دیرهنگام پله روی تنگی نفس شدید ندارم.بنده 37ساله می باشم.متخصصین قلب به بنده می گویند علایم منشا قلبی ندارد.آقای دکتر لطفا مشکل مرا بعداز گذشت 5سال حل کنید.خداوند طول عمر باعزت به شما عطا فرماید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام تست ورزش دهيد و اگر نرمال بود براي بهبود بايد ورزش هوازي شروع كنيد اگر هم اضطراب داريد درمان كنيد سطح ويتامين د هم كم است ان را هم درمان كنيد
  • تصویر کاربر Amin جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    من مشكل قلبي دريچه گشاد ميترال دارم
    و به دكتر هم رفتم تست نوار قلب اكو گرفتن دكتر بهم گفت بايد سعي كني عصبي نشي ناراحت نشي اب زياد بخوري به من فك ميكنم كه قرصي تجويز نكرد بعدا من رشته بدنسازي خيلي زياد علاقه دارم خيلي قابل بيان نيست من ميتونم ادامه بدم
    مشكلي پيش نمياد دكتر جان واسم ميتونم راحت به ورزش بدنسازيم علاقه بدم مثل يه ادم عادي چه كار هاي كنم بعدا واسه قلبم خوب باشه بعضيا كه عصبي هستم خيلي بد ميگيره مشكلي نداره خوب ميشه ؟ لطفا توضيح بدين
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      نارسايي خفيف اهميتي نداره و ورزش اشمالي نداره عكس كه ارسال كرديد واضح نيست
  • تصویر کاربر ماریاکاظمی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من هفته سی ویک بارداری هستم بخاطرتنگی نفس وتپش قلب شدید ب دکتر مراجعه کردم که گفتن مشکل گشادی دریچه ونارسایی دریچه قلب دارم که گفتن واسه زایمانم یه سری دارو رو برام بزنن بعدزایمان کنم سزارینی هستم میخاستم بدونم تا قبل زایمانم مشکل قلبیم واسه بچه داخل شکمم مشکلی بوجود نمیاره و خدانکرده باعث خفگی جنین نمیشه؟چون نفسم خیلی تنگه.باتشکراز پاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر رها دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    آیاگشادی دریچه میترال داروی خاصی دارد؟ودرکودکان خطرناک است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بستگي به شدت اون داره اگر خفيف باشه هيچ خطري نداره
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید من دختر ۱۵ ساله هستم و بسکتبالیستم. چند وقتی هست که افتادگی دریچه میترال و تنگی نفس دارم . وقتی بسکتبال بازی میکنم دچار تنگی نفس شدید میشم. و حتی مدت طولانی بعدش هم تنگی نفس دارم. واقعا دارم خیلی اذیت میشم. باید چیکار کنم ؟ دلیل تنگی نفس چی میتونه باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر س.ش پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    مادرم 46 ساله است و گشادی دریچه قلب دارد ، و قرص پروپرانول 10 مصرف میکند ؛ نظرتان راجع به بیماریِ ایشان چیست ؟؟؟ آیا راه درمان دارد ؟ آیا این بیماری در کاهش طول عمر ایشان تاثیرزیاد دارد ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کامران شنبه ۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید.خواستم بپرسم سیگار برای گشادی میترال مضر هست یا نه .البته میدونم مضر هست ولی میخوام بدونم مضریش به اندازه آدامای معمولی هست یا بیشتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر