دکتر محمد حسین نجفی

تنگی دریچه آئورت قلب مهم‌ترین بیماری دریچه‌ای قلب در کشورهای توسعه‌یافته است که بیشتر افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می‌سازد.

تنگى دژنراتیو (دریچه‌هاى شدیداً کلسیفیه) شایع‌ترین علت تعویض دریچهٔ آئورت در بزرگسالان است. بسیاری از بیماران دچار تنگی بی‌علامت آئورت، مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی همزمان نظیر فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری شریان کرونر نیز هستند که این موارد را هم باید با دقت ارزیابی و درمان کرد.

تنگی دریچه آئورت قلب با عوارض و مرگ و میر بیشتری نسبت به دیگر بیماری‌های دریچه‌ای قلب همراه است. تنگى دریچه آئورت در جوانان به احتمال زیاد یک مشکل مادرزادى است (دریچه آئورت دو لتی).

بروز تنگی قابل‌ توجه آئورت در افراد مبتلا به دریچه آئورت دو لتی مادرزادی زودتر رخ می‌دهد. با وجودی که میزان بقا در بیماران بی‌علامت نرمال است اما پس از ظهور علایم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

درمان تنگی دریچه آئورت بدون جراحی

طبق نتایج یک کارآزمایی بالینی اخیر، ممکن است به زودی یک روش درمانی جدید برای بیمارانی که عمل جراحی دریچه برایشان پرخطر است، در نظر گرفته شود. این روش را به نام تعویض دریچه آئورت transcatheter یا TAVR میشناسند. این کمی شبیه به والووپلاستی بالون است، زیرا از کاتتری که به قلب شما وصل شده است، استفاده می کند.

این مطالعه که به عنوان آزمایش PARTNER شناخته شده است، یک روش جدید و با حداقل میزان تهاجم است که برای درمان تنگی آئورت مورد استفاده قرار گرفته است.

تنگی آئورت هنگامی رخ می دهد که دریچه آئورت قلب باریک شود و مانع جریان خون طبیعی شود. اگرچه عمل جراحی می تواند به رفع این وضعیت  کمک جدی کند، همه بیماران به اندازه کافی سالم نیستند که تحت عمل جراحی تهاجمی قرار بگیرند.

با این حال، این روش اکنون ممکن است یک گزینه درمانی بی خطر و مؤثر برای بیمارانی که تنگی شدید آئورت دارند و نمی توانند تحت عمل جراحی سنتی قرار گیرند، ارائه دهد.

تنگی دریچه آئورت قلب

آسیب‌شناسی تنگی دریچه آئورت قلب شامل فرآیندهایی شبیه به آترواسکلروز عروقی است بنابراین تمام عوامل خطر بیماری عروقی قلب، جز عوامل خطر بیماری تنگی آئورت محسوب می شوند.

سیر طبیعی تنگی دریچه آئورت قلب شامل یک دوره نهفته طولانی است که طی آن تشدید پیشرونده انسداد خروجی بطن چپ منجر به تغییرات هیپرتروفیک در بطن چپ می‌شود.

با کاهش سطح دریچه آئورت به کمتر از نصف اندازه طبیعی آن، اختلاف فشار قابل‌توجهی بین بطن چپ و آئورت صعودی (در اکوکاردیوگرافی یا اندازه‌‌گیری مستقیم حین کاتتریزاسیون قلبی) ایجاد می‌شود. این تغییر بیانگر افزایش جبرانی فشارهای بطن چپ است که به حفظ فشار سیستمیک مناسب کمک می‌کند.

یکی از پیامدهای این وضعیت، بروز هیپرتروفی ( افزایش ضخامت عضله قلبی) بطن چپ و سپس اختلال کارکرد دیاستولی و افزایش مقاومت در برابر پر شدن بطن چپ است.

بنابراین، برای پرشدگی کافی بطن چپ در دیاستول و کمک به برقراری حجم ضربه‌ای کافی، باید انقباض دهلیز چپ با قدرت انجام گیرد. افزایش قدرت انقباض کلی میوکارد و تقویت پیش بار با افزایش انقباض دهلیزی سبب حفظ کارکرد سیستولی بطن چپ می‌شود و در واقع بیمار در وضعیت بی‌علامت باقی می‌ماند.

طی دوران نهفته بدون علامت، هیپرتروفی بطن چپ و تقویت پیش‌بار توسط دهلیز، افزایش پس‌بار ناشی از تنگی دریچه آئورت قلب را جبران می‌کند. با تشدید بیماری، فرآیندهای جبرانی کفایت خود را از دست می‌دهند و سبب بروز علایم نارسایی قلب، آنژین یا سنکوپ می‌شوند.

با تشدید تنگی دریچه آئورت قلب و کاهش سطح دریچه آئورت به یک سانتی‌متر مربع یا حتی کمتر، ممکن است تغییرات کارکرد بطن چپ دیگر برای غلبه بر انسداد جریان خروجی و حفظ عملکرد سیستولی (حتی در صورت همراهی با افزایش پیش‌بار) کافی نباشد. نقص به وجود آمده در کارکرد سیستولی، چه به تنهایی و چه همراه با اختلال کارکرد دیاستولی، ممکن است به بروز بالینی نارسایی قلب منجر شود.

همچنین هیپرتروفی پیش رونده بطن چپ بر اثر تنگی دریچه آئورت قلب منجر به افزایش نیاز میوکارد به اکسیژن ( و در نتیجه ایسکمی قلبی) می‌شود؛ همزمان، هیپرتروفی میوکارد ممکن است موجب فشار بر روی شریان‌‌های کرونری داخل عضله قلب شود که مسئول خونرسانی هستند و این می‌تواند حتی در غیاب بیماری عروق کرونر، سبب بروز آنژین (درد قلبی) شود.

به علاوه، با شدت یافتن تنگی دریچه آئورت قلب ، برون‌ده قلب دیگر با فعالیت کردن افزایش بیشتری پیدا نمی‌کند. در این شرایط، افت مقاومت عروق سیستمیک که به طور طبیعی با انجام فعالیت ایجاد می‌شود ممکن است موجب افت فشارخون و سنکوپ فعالیتی شود. بروز برخی آریتمی ها می تواند موجب سنکوپ استراحتی شود.

تنگی دریچه آئورت

علایم تنگی دریچه آئورت قلب

تظاهرات بیماری می‌تواند متنوع باشد. علایم کلاسیک تنگی دریچه آئورت قلب شامل علایم نارسایی قلب مثل تنگی نفس فعالیتی، آنژین و سنکوپ است. ظهور این علایم، نشان‌دهنده تنگی قابل‌ملاحظه آئورت بوده و در این شرایط باید لزوم تعویض دریچه را مد نظر قرار داد. برخی از بیماران مبتلا به تنگی شدید آئورت (به ویژه سالمندان)، ممکن است با علایم مبهمی مراجعه کنند و در ابتدا تنها علایمی به صورت کاهش تحمل فعالیت بدون مشخص بودن علایم کلاسیک بیماری را بروز دهند.

برخی دیگر ممکن است شروع حادتری داشته باشند و گاهی علایم بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای همراه تسریع می‌شوند مثلا، فیبریلاسیون دهلیزی (AF) در نتیجه کاهش پرشدگی دهلیز، می‌تواند منجر به بروز علایم نارسایی قلب شود یا گاهی شروع داروهای ضد فشارخون و یا وازودیلاتوربه منظور درمان فشار خون یا درد سینه در بیمار با تنگی آئورت بی علامت شناخته نشده، موجب بروز سنکوپ گردد.

تشخیص تنگی دریچه آئورت قلب

۱- معاینه

یک یافته فیزیکی کلاسیک در تنگی دریچه آئورت قلب ، سوفل سیستولی خشن افزایش‌یابنده‌ـ‌کاهش‌یابنده است که با بیشترین شدت روی دومین فضای بین‌دنده‌ای سمت راست سمع می‌شود و به سمت شریان‌‌های کاروتید نیز انتشار می‌یابد. این یافته می‌تواند با کاهش قدرت و تاخیر در نبض کاروتید، طولانی‌شدن ضربه نوک قلب و محو شدن یا کاهش‌ پیدا کردن صدای دوم آئورت همراه باشد.

با این همه، در سالمندان ممکن است سوفل از شدت کمتری برخوردار باشد. همچنین با افزایش بروز آترواسکلروز و پرفشاری خون در سالمندان، تغییرات کلاسیک ایجاد شده در نبض کاروتید ممکن است از نظر دور بمانند. یافته‌های معاینه بالینی به تنهایی قادر به رد کردن تنگی آئورت نیستند.

۲- اکوکاردیوگرافی داپلر

به عنوان روش مطمئن و دقیق برای بیماران دچار علایم کلاسیک تنگی آئورت توصیه می‌شود. این روش برای برآورد سطح دریچه آئورت، حداکثر و میانگین اختلاف فشار دو سوی دریچه و حداکثر سرعت جریان آئورت مفید است.

همچنین اکوکاردیوگرافی اطلاعات خوبی را در زمینه کارکرد بطن چپ، فشار پرشدگی بطن چپ و اختلالات همزمان دریچه‌های دیگر فراهم می‌کند.

۳- تست ورزش

تست ورزش برای ارزیابی بیماری عروق کرونر همزمان ( که با توجه به ریس فاکتور های مشابه شایع نیز می باشد) یا تعیین میزان تحمل فعالیت در بیماران دچار تنگی خفیف تا متوسط آئورت انجام می شود. افتراق بین بیمارانی که واقعا بی‌علامت هستند از کسانی که سطح فعالیت معمول آنها به کمتر از آستانه ایجاد علایم کاهش‌یافته، حایز اهمیت است.

در طی تست ورزش در صورتی که بیمار با رسیدن به کمتر از ۸۰ حداکثر ضربان قلب پیش‌بینی شده دچار علامت شود یا پاسخ فشار خون وی غیرطبیعی باشد، عمل تعویض دریچه آئورت را باید مد نظر قرار داد. با این وجود گاهی از انجام این آزمون‌ در کسانی که به تنگی‌ قابل‌توجه آئورت مبتلا هستند خودداری باید کرد زیرا خطر مرگ هنگام انجام آزمون وجود دارد.

۴- آنژیوگرافی کرونری

با توجه به همراهی زیاد درگیری عروق کرونری با تنگی دریچه آئورت قلب ،عمل آنژیو قلب قبل از جراحی دریچه در بیماران بزرگسال توصیه می شود.

درمان تنگی دریچه آئورت

درمان داروئی موثری برای تنگی دریچه آئورت وجود ندارد. کنترل عوامل خطر ( مثل بیماران کرونری قلب) موجب کاهش پیشرفت آن می شود. تعویض دریچه آ‌ئورت تنها درمان موثر برای تنگی آئورت شدید است. ترمیم دریچه آئورت توصیه نمی شود. میزان متوسط مرگ و میر حوالی عمل جراحی حدود ۴% و خطر اختلال کارکرد دریچه مصنوعی با درمان مناسب نزدیک به %۱ در سال است.مصرف داروی ضد انعقادی وارفارین ضروری است.

۱- درمان تنگی دریچه آئورت قلب در بیماران علامت‌دار

 پس از علامت‌دار شدن تنگی دریچه آئورت، میزان مرگ به شدت افزایش می‌یابد. متوسط میزان بقای کلی در بیماران علامت‌دار بدون انجام عمل جراحی، حدود ۳-۲ سال است. با این همه، اگر یافته‌های اکوکاردیوگرافی تنها مطرح‌کننده تنگی متوسط آئورت باشند، به آزمون‌های تشخیصی بیشتری (مانند آنژیوگرافی کرونری، آزمون ارزیابی کارکرد ریه و بررسی آریتمی) نیاز است.

۲- درمان تنگی دریچه ائورت قلب در بیماران بی‌علامت

تعویض دریچه آئورت برای بیماران بی‌علامت مبتلا به تنگی شدید آئورت به همراه اختلال سیستولی بطن چپ در زمینه تنگی شدید آئورت نیز توصیه می‌شود و تعویض دریچه آئورت می تواند کارکرد بطن چپ را بهبود ‌بخشد. با این همه، در برخی بیماران از جمله افراد دچار بیماری شدید یا بیمارانی که در نزدیکی مراکز مراقبت پزشکی زندگی نمی‌کنند یا امکان پیگیری منظم و مکرر بعد جراحی قرار گیرند، تحت‌نظر گیری و پایش دقیق توصیه می‌شود.

۳- درمان طبی تنگی دریچه آئورت در هنگام پایش دقیق

پایش دقیق تا زمان ظهور علایم در بیشتر بیماران دچار تنگی‌ بی‌علامت آئورت اقدامی مناسب است. اکوکاردیوگرافی سالانه در موارد تنگی شدید آئورت، هر ۲-۱ سال برای تنگی متوسط آئورت و هر ۵-۳ سال برای تنگی خفیف آئورت به طور مرتب انجام شود. از آنجایی که علایم بالینی بهترین شاخص‌های تاثیر بیماری روی وضعیت همودینامیک هستند، در فواصل منظم باید از بیمار شرح حال دقیق گرفته شود

هیچ درمان گیاهی تنگی دریچه آئورت قلب یا درمان دارویی که بتواند پیشرفت بیماری دریچه آئورت را به تاخیر اندازد یا بقا را افزایش دهد، شناخته نشده است. مگر استاتین ها که پیشرفت تنگی خفیف تا متوسط آئورت در بیماران درمان شده با استاتین‌ها به طور معنی‌داری کمتر میشود، اما از پیشرفت همودینامیک تنگی شدید آئورت پیشگیری نمی کند.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.3/5 - (14 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارزو جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده ۳۹سال دارم وباردارهستم وبچه اولم هست.ضربان قلبم بالابود رفتم دکترقلب اکوی قلب دادم .گفت دچار تنگی آورت مادر زادی هستی.
    من قبلا اکودادم سال ۹۰ گفتن سالمه و هیچ مشکلی نداشتم.آیا درمان دارویی داره؟؟و استرس تاثیر داره در بدتر شدن تنگی؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.عکس گزارش اکو رو بفرستید

  • تصویر کاربر Fereshteh چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    باسلام اقادکترمن دیروز رفتم اکوگفتن دریچه قلبم یکم گشاد شده ایاخطرناک هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      گشادی یا نارسایی خفیف بیخطره

  • تصویر کاربر ا جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر بنده مشکل دریچه میترال قلب دارم ولی خفیفه وخودم علاقه خاصی به ورزش دارم بالاخص بدنسازی الان اگر پرس سینه کار کنم سینه چپم خیلی درد میگیره ایا به دریچه میترال لطمه میزنه چکار کنم رها کنم ورزش بدنسازی یاهیچ مشکلی نداره ادامه بدم ممنونم از زحمات جناب عالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عکس اکو ارسال نشده

      مجددا عکس گزارش اکو رو ارسال کنید

  • تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید دکتر قبلا سوال زیاد پرسیدم ازتون که خانم ناراحتی میترال داشتن وفوت کردن. باردار شد وقلبش افت کرد. الان بچه 2ماهشه. خواهر خانمم هم مشکل گشادی دریچه میترال داره. آخرین اکو 35بر40بود. میخام خواهر خانمم ازدواج کنم از بچه نگهداری کنه. باردار نمیتونه بشه درسته؟آیا ازدواج مشکل نداره براش. ممنون باتشکر چون سوال قبل جواب ندادین دوباره سوال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بارداری براشون خطرناکه احتمالا

  • تصویر کاربر بهراد جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    یه پسر۳ساله دارم ک یک ماهه پیش طی یک چکاپ ساده دکتر تشخیص مشکل قلبی پسرم روداد.نزد دکترقلب رفتیم و اکو انجام داد بعدش گفتن ک دچار ضخامت و شلی دریچه میترال هست پسرم.مادرزادی.وگفتن هیچ مشکلی براش پیش نمیاره ولی پسرم گاهی اوقات شدید تپش قلب میگیره و درحالت عادیم قلبش از هم سنای خودش تندتر میتپه واقعا نگرانشیم حالا شما چی میفرمایین راهی درمانی چیزی ...وقتی مریض میشه بروشور بعضی از داروهارو ک میخونم نوشته دربیماران قلبی مصرف نشود آیا پسرم جز اونا حساب میشه تورو خدا کمکم کنید راجع به همه چیزش...
    ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      عکس گزارش اکو رو بفرستید 

    2. تصویر کاربر بهراد دوشنبه ۱۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام نميدونم چرا عکس با گوشیم میفرستم براتون پیغام میاد ک امکان نیست این عکسو بفرستید آدرس ایمیل منbehradbahmani95@gmail.comهستش امکان داره ازاینجا پیغام بدین
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مواردیکه که فرمودید مشکل مهمی نیست

      در بچه ها معمولا ضربان بالاتره بطور طبیعی

       

    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مواردیکه که فرمودید مشکل مهمی نیست

      در بچه ها معمولا ضربان بالاتره بطور طبیعی

      با اینحال به پزشک قلب اطفال مراجعه کنید

       

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    باسلام. درسوالات قبل عنوان کردم خانمم 25سالشه. باردار بودن. مشکل گشادی میترال داشتند. دریچه قلب اکو براتون فرستادم 40در45بود. اواخر بارداری در هفته 34متاسفانه دریچه افت کرد آمد 30بر35.وتحت نظر دکتر همدان سزارین انجام دادن خدا روشکر بچه ومادر سالم هستند. اما 12روزه از زایمان میگذره سایز دریچه آمده رو 25.مایعات میخوره جمع میشه تو بدن. پای خانمم باد میکنه. نفس تنگ میشه. دکتر همدان دارو میزنه آمپول که آب روکنترل کنه. خواستم کمکم کنید مث همیشه. جهت کنترل آب جمع شده چه قرصی مصرف کنه. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نارسایی قلبی هست که گاهی به دنبال حاملگی اتفاق می افته

      داروهای تجویز شده مناسبه

      ممکنه برگرده و گاهی هم نرمال نمیشه

      بابد تحت نظر قلب باشند و حاملگی مجدد هم ممنوع است

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نارسایی قلبی هست که گاهی به دنبال حاملگی اتفاق می افته

      داروهای تجویز شده مناسبه

      ممکنه برگرده و گاهی هم نرمال نمیشه

      بابد تحت نظر قلب باشند و حاملگی مجدد هم ممنوع است

      انالاپریل رو نمیشه در شیردهی مصرف کرد

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر mahsa جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    آیا برای درمان گشادی میترال با درجه (with near sever) میتوان از درمان دارویی یا روش میتراکلیپ استفاده کرد؟
    لازم به ذکر است بیمار هیچگونه علایم ظاهری بیماری را ندارد و از نظر جسمانی سالم و active میباشد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      چون تنگی دریچه هم وجود دارد خیر و تنها راه در زمان مقرر تعویض دریچه هست

  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر خدمت آقای دکتر

    مادر من چند روز پیش سر گیجه گرفت، فشارش و گرفتیم 15 روی 9 بود و تا حالا علایم فشار بالا نداشتن.بردیم دکتر قلب اکو کرد گفتن گشادی دریچه و روماتیسم قلبی دارن و بهتره عمل بشن ولی دکتر بعضی از علایم از جمله خستگی زیاد یا تنگی نفس شدید و ندارن و مشغله کاریشون زیاد هست و اکثرا سرپا و در فعالیت و تحرک هستن و تا حالا احساس ضعف اینا یا خستگی زیاد نکردن و خودشون تن به عمل نمیدن.دکتر دارو تجویز کرد و گفت هرسه ماه برا کنترل مراجعه کنید لطفا راهنمایی بفرمایید.آسم جزیی هم دارن.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید بیمار معاینه شوند و مدارک دیده شود تا بشه در مورد روند درمان تصمیم گیری کرد

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر بنده چندروز پیش افتادم ورفتم دکتر گفت دریچه میترال قلبتون گشاد شده خفیفه وقرص پرانول تجویز کرد خلاصه الان جدید سوزش دارم در نقاط مختلف بدن
    خواب کنی مشکل پیدا مرده
    البته زمانی که افتادم احساس مردن کردم والان سمت نمیکره چپ سرم یعنی فکو پیشونی کمی سرِ ودرد میکنن پشت سرم داغ ودرد میکنه کمی خارش بدن هم دارم شکم درد سمت چپم هم در کمی سفت میشه
    لطفا کامل واسم توضیح بفرمایید تا بدانم چکار کنم

    یعنی چکاب کامل وعکس ام ار ای بگیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا مشکل اضطرابی دارید

      به روانپزشک مراجعه کنید و اگر بهتر نشدید جهت بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام.من قبلا شلی دریچه میترال داشتم.دارو استفاده نمیکنم.ورزش سنگین انجام میدم.خونم رقیقه و فشارم خونم همیشه نرماله.35 سال دارم.به اجبار باید چکاب میرفتم.عناوین بالا چیزایی بود که نظر دو دکتر متفاوت بود.من هیچ علائم خاصی ندارم و زندگی عادی دارم.هر کدوم داروهای خاصی برام تجویز کردن که هیچکدوم رو نگرفتم چون میخوام پیش یه دکتر دیگه هم برم حداقل باید نظر دکترا در مورد بیماریم یکی باشه تا بتونم قبول کنم.استخدامی بانک قبول شدم به نظرتون این چیزا که گفتن واسه استخدام من تو بانک میتونه مانعی باشه.ممنون از اینکه هستین و جواب میدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      شلی دریچه چیز مهمی نیست و بیماری تلقی نمیشه و جای نگرانی نداره

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر