دکتر محمد حسین نجفی

یکی از بیماری هایی که در طب قلب و عروق، اهمیت بسیار بالایی دارد و به دلیل خطرات بالایی که برای بیمار مبتلا ایجاد می کند، و نیازمند رسیدگی فوری است، دایسکشن آئورت است. در مطلب پیش رو در باره ی این صحبت می کنیم که این بیماری چرا پیش می آید˛ چطور تشخیص داده می شود و برای درمانش لازم است چه اقداماتی انجام شود.

دایسکشن آئورت یعنی چه؟

دایسکشن در معنی لغوی به معنی پارگی است و دایسکشن آئورت به بیماری گفته می شود که طی آن آئورت به عنوان رگ اصلی بدن، که وظیفه ی انتقال خون از قلب به تمامی اعضای دیگر را بر عهده دارد، دچار پارگی می شود. این پارگی به علت حیاتی بودن آئورت برای حیات، معمولا بسیار خطرناک است و در صورت رخ دادن، نیازمند درمان فوری است. اگر دایسکشن آئورت به موقع درمان نشود معمولا به مرگ منجر خواهد شد.

دایسکشن آئورت چرا و چطور رخ می دهد؟

رگ آئورت به عنوان رگ اصلی بدن که از قلب خارج می شود، معمولا اولین رگی است که در معرض فشار خون قرار می گیرد. اگر فشار خون بدن بالا برود و به حد خطرناک برسد، این رگ در معرض آسیب قرار می گیرد. به طور معمول، آئورت با تغییراتی که در خود ایجاد می کند، در مقابل این تغییرات فشار خون مقاومت می کند. اما گاهی در برخی بیماران، این تغییرات فشار خون به حدی می رسد که از میزان تحمل آئورت نیز بالاتر می رود و در نتیجه آئورت دچار آسیب می شود. این آسیب حاد به صورت پارگی جدار آئورت رخ می دهد، که به آن دایسکشن گفته می شود

فشار خون بالا

دایسکشن آئورت معمولا در چه افرادی رخ می دهد؟

شایع ترین عامل خطر بروز دایسکشن آئورت، فشارخون بالا و کنترل نشده است. به همین دلیل تاکید زیادی می شود که بیماران مبتلا به بیماری فشار خون بالا، تحت درمان منظم و منطقی با دارو های فشار خون باشند و فشارشان همیشه کنترل باشد. البته در برخی بیماری های مادرزادی مثل بیماری مارفان نیز، امکان دایسکشن آئورت به دلیل اختلالات ساختاری این رگ وجود دارد، ولی این موارد با میزان کمتری رخ می دهند.

دایسکشن آئورت چه علایمی دارد؟

این درد ها معمولا به طور کاملا ناگهانی شروع می شوند و افراد مبتلا، آنها را به صورت احساس پارگی و یا فرو کردن خنجر توصیف می کنند. ویژگی مهم این دردها، شروع ناگهانی آنها هستند. معمولا فرد در زمان شروع این درد ها در حالت استراحت است، ولی گاهی در هنگام فعالیت سنگین نیز رخ می دهند. یکی ویژگی مهم همراه این درد ها بالا بودن فشار خون بیمار است، به طوری که گاهی فشار خون بیمار مبتلا، تا میزان 180 میلی متر جیوه نیز بالا می رود. در برخی بیماران پارگی آئورت ایجاد شده می تواند با بروز سکته های حاد قلبی یا مغزی نیز همراهی داشته باشد (زیرا خونرسانی به این اعضا به دنبال پارگی آئورت مختل می شود). فلج اندام های تحتانی به طور ناگهانی و یا درد های شدید شکمی نیز، گاهی در همراهی با این بیماری دیده می شود.

دایسکشن آئورت چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیماری که با علایم مشکوک به دایسکشن آئورت مراجعه می کند، اکوکاردیوگرافی می تواند در تشخیص، بسیار کمک کند و معمولا با کمک این روش، احتمال این بیماری مطرح می شود. در قدم بعدی استفاده از روشهای تصویربر داری پیش رفته نظیر سی تی آنژیوگرافی عروق بزرگ، قفسه ی سینه می تواند این پارگی را به وضوح و در محل دقیق نشان بدهد. با کمک این روش های تصویربرداری می توان در مورد درمان نیز، تصمیم گیری کرد.

درمان این بیماران چگونه است؟

متاسفانه بیماری دایسکشن آئورت، بیماری بسیار خطرناکی است. این بیماری در صورتی که تشخیص داده شود، نیازمند درمان فوری و بلادرنگ است و هر ساعت تاخیر، با افزایش خطر بروز مرگ همراهی دارد.

تنها روش قطعی درمان این بیماری، جراحی اورژانس است و باید بیمار مبتلا به سرعت، به اتاق عمل منتقل شود. تاخیر در درمان این بیماری به هیچ وجه جایز نیست

جراحی قلب

احتمال موفقیت درمان این بیماران چقدر است؟

این بیماری متاسفانه به خاطر ماهیت خطرناکی که دارد، حتی با جراحی نیز امکان بالایی برای بهبود ندارد و تنها 50 درصد بیماران، جراحی موفقی دارند. متاسفانه میزان مرگ و میر این بیماری بسیار بالا است.

چه کار کنیم که به دایسکشن آئورت مبتلا نشویم؟

بهترین راه مقابله با این بیماری، این است که از بروز آن جلوگیری کنیم. بنابراین اگر فشار خون بالا دارید ، بهترین کار این است که دارو هایی که پزشک تجویز کرده را سر موقع و منظم استفاده کنید و فشار خونتان بهتر است به طور کل زیر 140 بر 80 باشد. هم چنین بیمارانی که وزن بالایی دارند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری هستند پس کاهش وزن نیز می تواند در جلوگیری از بروز این بیماری بسیار موثر باشد. هم چنین توصیه می گردد اگر در اکو های قبلی، اندازه ی آئورت شما بزرگ ارزیابی شده است، توصیه های فوق را جدی تر اجرا کنید و به طور دوره ای تحت اکوکاردیوگرافی منظم قرار بگیرید. در صورتی هم که درد های با مشخصات ذکر شده در این نوشتار را داشتید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

درمان فشار خون بالا در طب سنتی به چه صورت است؟
5/5 - (1 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 69 مشاهده پرسش
    سلام پس از سوراخ شدن لایه داخلی آئورشکمی در فرد مبتلا به آنوریسم سایر لایه ها تا چه مدت بعد درگیر میشوند؟
    سوراخ شدن لایه داخلی درد شدید دارد یا کم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      همان لحظه درگیر می،شوند...معمولا درد شدید است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر