دکتر محمد حسین نجفی

 از دیر باز یک اصل در طب قلبی عروقی این بوده است که انسداد های عروقی، به دنبال تشکیل لخته در عروق کرونری (عروق قلب) و در نتیجه بسته شدن این عروق رخ می دهد.

گرفتگی عروق نیز با قطع خونرسانی به بافت عضله ی قلبی، باعث آسیب های موقت یا دایمی عضله ی قلبی و عوارض بعدی آن می گردد. به همین دلیل یکی از اصلی ترین روش های درمانی در بیماری های انسدادی عروق کرونری، استفاده از دارو هایی بوده است که قابلیت جلوگیری از تشکیل لخته را داشته اند. آسپرین قدیمی ترین و اصلی ترین داروی این دسته است که در اصطلاح عامه، توانایی رقیق کردن خون را دارد. این رقیق کردن خون، همان جلوگیری از تشکیل لخته است.

با گذشت زمان دانشمندان موفق شدند دارو های رقیق کننده ی خون قوی تری نیز کشف کنند، که از جمله ی آنها می توان به دارویی اشاره کرد به نام کلوپیدوگرل که در کشور ما با نامهای تجاری پلاویکس / زیلت / اسویکس نیز شناخته می شود. 

هر دوی این دارو ها، اثر اصلی خود را بر سلول های خونی به نام پلاکت اعمال می کنند که وظیفه ی اصلی شان تشکیل لخته ی خون است. 

یکی از دارو های دیگر رقیق کننده ی خون با اثرات ضدپلاکتی، دارویی است که به نام تیکاگرلور شناخته می شود. 

پلاویکس داروی ضد پلاکت هستند که مانع ایجاد لخته در خون شده و شانس بروز گرفتگی عروق را کمتر می کنند.

این دارو که اولین بار در سال 2010 توسط سازمان مقررات دارویی اروپا و یک سال بعد توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد، دارویی است مشابه کلوپیدوگرل و با اثرات قوی ضدپلاکتی. در این نوشتار به بررسی ویژگی های این دارو می پردازیم.

تیکاگرلور چه فرقی با کلوپیدوگرل می کند؟

این دو دارو به لحاظ مکانیسم رقیق کردن خون، تفاوت های ظریفی با هم دارند که به لحاظ بالینی اهمیت چندانی ندارد ولی هر دوی اینها دارو هایی قوی برای مقابله با تشکیل لخته در داخل عروق هستند و در بیماران با سابقه ی سکته های قلبی یا مغزی، به عنوان مکمل آسپرین تجویز می شود.

یک برتری داروی تیکاگرلور این است که این دارو قدرت بالاتری برای مهار تشکیل لخته در داخل عروق، نسبت به کلوپیدوگرل دارد (البته این به معنی این نیست که پلاویکس / زیلت / اسویکس، داروی ضعیفی است بلکه داروی بسیار خوبی است ولی در مقام مقایسه، قدرت تیکاگرلور بیش تر است) و بنابراین در بیماران با شرایط حساس تر مثل بیماران دیابتی یا بیمارانی که چندین استنت عروقی دارند یا بیمارانی که سکته های قلبی حاد داشته اند.

تیکاگرلور در چه بیمارانی به طور کلی استفاده می شود؟

همان طور که در بخش قلبی اشاره شده، تیکاگرلور دارویی است که به علت خاصیت مقابله با تشکیل لخته در داخل عروق کرونری، در بیمارانی استفاده می شود که یا پیش از این سکته ی قلبی داشته اند یا برایشان استنت های قلبی تعبیه شده است. هم چنین این دارو توسط متخصصین مغز و اعصاب در برخی بیماران با سکته های مغزی نیز استفاده می شود.

طرز استفاده از داروی تیکاگرلور به چه شکل است؟

نکته ی اولی که در مورد این دارو باید بدانیم این است که هیچ گاه به تنهایی نباید استفاده شود (مگر با صلاح دید پزشک) و جایگزین آسپرین نیست. بلکه به عنوان مکمل آسپرین و کمک کننده به این دارو برای جلوگیری از تشکیل لخته داخل عروق تجویز می شود. در بیمارانی که شرایط ذکر شده در بخش های قبلی را دارند پزشک این دارو را تجویز می کند و طرز صحیح استفاده از آن، مصرف قرص 90 میلی گرمی آن به صورت روزی دو مرتبه است.

البته این نوع مصرف ممکن است در برخی بیماران که ترجیح می دهند دارو های مصرفی شان، دفعات کمتری داشته باشد سخت تر باشد، به خاطر همین در این گروه پلاویکس /زیلت / اسویکس با توجه به تجویز روزانه، یک مرتبه استفاده می شود. قرص های این دارو 60 و 90 میلی گرمی هستند که در بیماری های قلبی عموما از دوز 90 میلی گرم روزانه استفاده می شود

بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان ۲۵

عوارض داروی تیکاگرلور چه مواردی هستند؟

همانند هر داروی دیگر مهار کننده ی پلاکتی و رقیق کننده ی خون، عارضه ی اصلی این دارو، خونریزی ها هستند. خونریزی های خفیف مثل خونریزی های کوچک زیر پوستی یا خونریزی های اندک از لثه ها، عموما موارد مهمی نیستند و جای نگرانی ندارند ولی خونریزی های دستگاه گوارشی یا ادراری و در برخی موارد حاد تر، خونریزی های مغزی ممکن است با این دارو رخ بدهند که نیازمند مراجعه ی فوری به پزشک هستند. البته این موارد به طور کل به میزان کمی رخ می دهند و با روش های پیشگیری نظیر تجویز دارو های محافظت کننده ی معده، می توان تا حد زیادی از آنها جلوگیری کرد.

یک عارضه ی دیگر این دارو احساس تنگی نفس است که در بخش کوچکی از بیماران رخ می دهد ولی شدت بالایی ندارد و خفیف است و معمولا هم با ادامه ی مصرف دارو به مرور رفع می گردد. برخی بیماران هم با مصرف دارو ممکن است دچار احساس کاهش ضربان قلب شوند. اگر این کاهش ضربان قلب با سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها یا در مواردی با سنکوپ و از هوش رفتن بیمار همراه شود، مورد مهم و نیازمند رسیدگی فوری است ولی اگر شدت آن خفیف باشد و موارد ذکر شده در بالا همراه آن نباشند، معمولا مورد نگران کننده ای نیست. به طور کل این عوارض در درصد بالایی از بیماران رخ نمی دهند.

آیا این دارو در کشور ما در دسترس است؟

بله این دارو با نام تجاری Brilinta و در قرص های 90 میلی گرمی در کشور ما در دسترس می باشد. اگر در مورد استفاده از این دارو کنجکاو هستید یا سوالی دارید، می توانید از طریق پرسش از دکتر آن را مطرح کنید.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق   

3.3/5 - (9 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 40 مشاهده پرسش
    ایا بلعیدن قرص زیر زبانی مشکلی برای بدن ندارد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر تنها یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام خانمی 46ساله هستم سه سال پیس تپش قلب شدیدداشتم ک گفتن قلبت رگ اضافه داره وب گفته ی خوددکتر هنوز عملی نیستم وقرص ا اس ا دادن ک بدن تاول میزد خشک میشدن وشروع ب پوست انداختن میکردن ک قطع کردن الان پشت پاهام لکه های قرمز ک باکذشت زمان قهوه ایی شدن وجودداره وگفتن مال کراتین خونمه حالا نمیدونم این لکه هامیرن یانه وقرص دافلون میخورم وحس میکنم ازوقتی قرصم قطع شد اینحوری شدم راهنماییم کنید لطفااا چی بخورم این لکه هابرن.خیلی عصبی شدم وایمیل ندارم شماره تماس گذاشتم ممنون اززحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      شما واریس دارید..‌و دلیل لکه ها این نوضوع است..‌با بخش واریس کلینیک تماس بگیرید جهت درمان
  • تصویر کاربر حافظ پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام حدود 2 ماه پیش چند استنت گزاشتم البته توصیه اول پزشکان جراحی باز بود که قبول نکردم داروی تیکا 90، رزواستاتین 40، والسارتان 40 متورال 50 و اسپرین 80 استفاده میکنم و پنتوپرازول 40 برای معده. هر چند روز در میان درد شدید در قفسه سینه و دو دست و گردن دارم گاهی در وسط خواب است که از شدت درد بیدار میشوم، و چند دقیقه هم طول میکشد، در طی روز هم درد کمتر ولی دایمی در سینه، سوزش بازوی چپ و درد در مچ پای چپ دارم، لطفا راهنمایی بفرمایید. 44 سال دارم. با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      باید دلروهایتان تنظیم شود
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    ایا قرص تیکاگلرور باعث خونریزی خفیفی در عصب چشم(عصب ششم)می‌شود. وموجب تاری ودو بینی شود ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ممکن است
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    باعرض سلام من ١٠ روز پيش بدليل درد شديده در ناحيه سينه و كتف و شانه به بيمارستان منتقل شدم و عمل انژيو از طريق دست راست با دو استنت روي من انجام شد بعد از عمل در سي سي يو متوجه درد شديد در ناحيه ازمچ پا به پايين بهمراه كبودي قرمزي بطوريكه باسختي راه مي رفتم بعدده روز است كه ترخيض شده ام ولي اين وضعيت ادامه دارد سونو داپلر هماتومي زير جلدي با ذكر اينكه رگ هاي اصلي خوب است گزارش شده است دكتر قرص تيگورا ٩٠ را به پلاويكس ٧٥ تغيير داد و نظرشان عوارض دارويي بود و گفتند يك ماه بعد اگر خوب نشد مراجعه نماييدپايين انگشتلن همان پا سياه شده از راهنمايي كه مي فرماييد كمال تشكر را دارم دارو آسپرين و چربي ٤٠ نيز دكتر تجويز نمو ده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام به تدریج جذب خواهد شد
  • تصویر کاربر صبوری دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۸ ساله هستم ۹ ماه پیش آنژیو کردم دو تا از رگهای قلبم گرفته بود و استند گذاشتن در این مدت بدم کبود میشه ولی به تازگی کبودی ها زیاد تر شده به دکتر مراجعه کردم آزمایش BT CTبرام نوشتن جواب آزمایش رو گفتن خوبه ولی به خاطر کبودی دور دارو رو از تیکورا ۹۰ به تیکورا ۶۰ تغییر دادن می خواستم ببینم مشکلی ندارد برای قلبم چون تو توضیحات اون نوشتین برای بیماران قلبی از تیکورا ۹۰ استفاده میشه در ضمن این بار یک دکتر دیگه برای قلب رفتم که دوز رو عوضکردن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۹ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      بعد از مدتی می توان دارو را به تیکا ۶۰ تغییر داد و به نظر می رسد شما این مدت را سپری کردین
  • تصویر کاربر لطفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام.۱۵ماه است استنت دارم دراثر مصرف روز واستادین با دوز۴۰ دوبار در روز طبق دستور پزشک.دچار رابدومیولیز شدم.دارو قطع وتحت نظردکتر کلیه هستم.ایا داروی تزریقی سالی دوبار درایران هست.درحال حاضر کلسترول۱۲۰وال دی ال ۵۴ میباشد.در صورت عدم وجود داروی تزریقی چی مصرف ‌کنم باتشکر فراوان لطفی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      داروی تزریقی رپانا۱۴۰ دو خفته یکبار استفاده شود
  • تصویر کاربر لطفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام حدود ۱۳ ماه قبل استنت دارویی داخل دوتا از رگهایم گذاشتند.داروی تیکاگرلور ۹۰ دوبار در روز و آسپرین ۸۰ یکبار در روز مصرف کردم.اکنون داروی تیکاگرلور را قطع کردند.قطع یکباره آن اشکالی ندارد. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      خیر ایرادی ندارد مصرفش معمولا برای یک سال توصیه می شود
  • تصویر کاربر پدرام پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر مادر بنده دلیل فشار خون بیمار شما هستند که در شهریور ما متاسفانه کرونا گرفتند و بعد از آن برای ویزیت خدمت شما مراجعه کردیم که داروهای مصرفی ایشان روزی نصف دیگوکسین 25 و متورال 50 نصف صبح و نصف شب و اکسابین 2/5 و لوزارتان اچ نصف صبح و املو پرس 5 شب و اتروواستتاین هم شب مصرف می کنند که متاسفانه پاهای ایشان ورم می کند چه کاری باید انجام دهیم تا ورم پاها از بین رود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آذر ۰( 2 سال پیش)
      املوپرس را نصف کنید و نصف قرص فورزوماید ۴۰ اضافه کنید ورم بخاطر داروی املوپرس است
  • تصویر کاربر اکبری جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من مردی56ساله هستم که حدود7سال است که روزانه 3 قرص جم فیبروزیل300مصرف میکنم.
    تری گلیسرید من بطور ارثی بالاست.تری گلیسرید من 450 هم بوده.آیا خوردن این قرص ضرر دارد.؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      این دارو قدیمی است و مصرفش دیگر منسوخ شده قطعش کنید به جای ان از روزواستاتین ۲۰ استفاده کنید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر