دکتر محمد حسین نجفی

قلب هم مانند باقی اعضای بدن نظیر کبد و روده و مغز و ریه و مغز استخوان، مستعد تشکیل دادن توده هایی است که گاهی خوش خیم و گاهی بدخیم (سرطانی) هستند. البته باید بدانیم که احتمال تشکیل شدن چنین توده هایی به طور کلی در قلب، کمتر از سایر اعضای بدن است و احتمال اینکه توده های تشکیل شده در سایر اعضای بدن، از طریق خون به قلب انتشار پیدا کنند و باعث درگیری این عضو شوند، بیش تر است. در این نوشته به شایع ترین توده ی قلبی که به آن میگزوم قلبی گفته می شود می پردازیم

میگزوم قلبی در بین تمامی توده های قلبی، بالاترین شیوع را دارد و از هر چهار توده ای که در قلب کشف می شود، سه مورد آن در دسته ی میگزوم ها قرار دارند. به طور کل این توده های خوش خیم هستند و از دسته ی توده های سرطانی نمی باشند. این یعنی اینکه این توده نه به جایی در بدن قابلیت دست اندازی (متاستاز) دارد، و نه اینکه نیازمند شیمی درمانی یا رادیوتراپی برای درمان می باشد. اما مشخصات این بیماری چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

میگزوم چرا بروز می کند و علایمش چیست؟

علت بروز توده قلبی به طور کلی مشخص نیست، ولی حدس زده می شود که در 10 درصد موارد، این بیماری ماهیت ژنتیکی دارد. توده قلبی بیماری است که در اکثر موارد، بی علامت است. در برخی موارد که تعدادشان کمتر است، بیماران ممکن است دچار علایمی نظیر تب و کاهش وزن باشند. 

میگزوم چطور تشخیص داده می شود؟

اصلی ترین روش تشخیص میگزوم قلبی، استفاده از اکوکاردیوگرافی است. میگزوم، توده ای گرد است که در اکوکاردیوگرافی عموما در دهلیز چپ، قابل مشاهده می باشد. میگزوم ها عموما به دیواره ی بین دو دهلیز متصل هستند و هم می توانند حرکات زیادی داشته باشند و هم می توانند نسبتا بی حرکت باشند. توده های بی حرکت، بی خطر تر هستند ولی توده هایی که حرکت زیادی دارند، قابلیت کنده شدن (آمبولی) بیش تری دارند و پرخطر تر از سایر توده ها می باشند. به ندرت ممکن است روی میگزوم ها، لخته ی خون تشکیل شود که خود این لخته، قابلیت کنده شدن داشته باشند. هم چنین برخی مواقع میگزوم ها ممکن است خیلی بزرگ شوند، به طوری که در مسیر جریان خون معمول، اختلال ایجاد کنند و باعث ایجاد گرفتگی در دریچه ی میترال بشوند

تومور قلبی

میگزوم ها چطور درمان می شوند؟

تنها راه درمان توده قلبی، انجام عمل جراحی و خارج کردن آن است. عموما این عمل جراحی، نیاز به برش گسترده ای ندارد و از انواع اعمال سخت جراحی نیز، محسوب نمی شود. بهتر است در صورتی که پزشک برای شما این روش را انتخاب کرده است، سریع تر تحت جراحی قرار بگیرید. دیر عمل کردن توده قلبی، احتمال بزرگ تر شدن آن را دارد که خودش باعث می شود عمل جراحی سخت تر بشود. هم چنین هر چقدر میگزوم پیش رفته تر باشد احتمال اینکه مواردی نظیر آریتمی های قلبی خطرناک یا نارسایی قلبی یا آمبولی (کنده شدن توده) رخ دهند بیش تر می شود و هر کدام از این عوارض خود مسایل پیچیده تر و بدتری را پیش می آورند.

آیا بعد از عمل احتمال دارد توده قلبی دوباره عود کند؟

بله احتمالش وجود دارد ولی این احتمال بسیار اندک است به طوری که در بخش بسیار زیادی از بیماران، صرف عمل جراحی باعث درمان قطعی بیماری می شود و بعد از آن، تنها اکو های دوره ای کفایت می کند. نیازی به شیمی درمانی یا دارو های دیگر هم نیست.

برای کسی که میگزوم، تشخیص داده شده آیا دارویی وجود دارد؟

همان طور که گفته شد درمان اصلی میگزوم، استفاده از روش جراحی است و درمان های دارویی موثری تا به حال برای این بیماری وجود نداشته است. هر چند بیمارانی که به میگزوم دچار هستند، و دچار علایمی نظیر سکته ی مغزی ناشی از این بیماری یا نارسایی قلبی و آریتمی های خطرناک قلبی شده اند، باید به خاطر این عوارض دارو استفاده کنند، ولی خود میگزوم به تنهایی نیازمند درمان دارویی نیست.

عکس تومور فلبی

انواع تومور های قلبی

تومورهای اولیه غیر سرطانی قلب حدود 75 تا 95 درصد تمام تومورهای اولیه قلب غیرسرطانی هستند. اما اگر آنها با عملکرد قلب شما تداخل داشته باشند همچنان می توانند خطرناک باشند و در صورت عدم درمان می توانند خطر سکته مغزی را ایجاد کنند. تومورهای قلبی اولیه غیر سرطانی که در بزرگسالان ایجاد می شوند عبارتند از:

 میکسوم:

 این شایع ترین تومور اولیه غیرسرطانی قلب است (حدود 50 درصد از تمام موارد). برای جلوگیری از عوارض جدی مانند: آمبولی باید از طریق جراحی برداشته شود. میکسوم معمولاً در دهلیز چپ ایجاد می شود.

 فیبروالاستوم پاپیلاری:

این دومین تومور غیرسرطانی اولیه قلب شایع است. این تومور می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما معمولا در افراد بالای 60 سال تشخیص داده می شود. در حدود 80 درصد مواقع، این تومور روی دریچه های قلب (معمولاً دریچه آئورت یا میترال شما) رشد می کند. حتی اگر علائمی نداشته باشید، پزشک جراحی را برای کاهش خطر آمبولی توصیه می کند.

 لیپوم:

این تومور افراد در سنین مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. خود تومور از نظر ظاهر متفاوت است. ممکن است کوچک باشد، یا ممکن است بسیار بزرگ باشد. لیپوم ها معمولاً در بطن چپ، دهلیز راست یا سپتوم دهلیزی (دیواره ای که حفره های بالای قلب را جدا می کند) ایجاد می شوند.

همانژیوم:

این تومورها در طول عمر، از نوزادان تا افراد 65 ساله، تشخیص داده شده اند. آنها معمولا علائمی ایجاد نمی کنند. بنابراین، آنها اغلب از طریق آزمایشات برای مسائل دیگر تشخیص داده می شوند. همانژیوم اغلب همراه با تومورها در دستگاه گوارش یا پوست شما رخ می دهد.

تومور همانژیوم

تومور های قلبی در نوزادان

تومورهای قلبی اولیه غیرسرطانی که در نوزادان و کودکان ایجاد می شوند عبارتند از:

رابدومیوم قلبی این شایع ترین نوع تومور قلبی در نوزادان و کودکان است. رابدومیوم ها به صورت خوشه ای رشد می کنند و معمولاً بدون درمان خود به خود از بین می روند.
تراتوم. این تومور به طور معمول در پریکارد (کیسه ای که قلب کودک شما را احاطه کرده است) ایجاد می شود. همچنین می تواند از پایه رگ های خونی اصلی متصل به قلب آنها رشد کند.
فیبروم. بر خلاف رابدومیوم، فیبروم به صورت یک تومور منفرد ظاهر می شود. معمولاً در عضله بطن کودک شما رشد می کند. کودک شما احتمالاً برای برداشتن این تومور نیاز به جراحی دارد زیرا می تواند باعث مشکلات جدی قلبی شود.
هامارتوما. این تومور کاردیومیوپاتی هیستیوسیتوئید یا هامارتوم سلول پورکنژ نیز نامیده می شود. ممکن است بر ریتم قلب کودک شما تأثیر بگذارد.

در صورت وجود چه علایمی بهتر است به متخصص قلب مراجعه کنیم؟

اگر علایمی نظیر درد قفسه سینه و تنگی نفس و سرفه و یا سرگیجه و حملات سنکوپ داشته اید، باید به متخصص قلب مراجعه کنید و یک بار تحت بررسی اولیه قرار بگیرید. البته این علایم هیچ کدام اختصاصی بروز میگزوم نیستند، ولی چون در بررسی این علایم از نوار قلب و اکو استفاده می شود، در صورتی که به میگزوم هم مبتلا باشید (که در کل بیماری شایعی نیست)، بیماری قابل تشخیص خواهد بود و پس از آن درمان پذیر نیز می باشد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

4.7/5 - (6 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر خانم جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتروقتتون بخیر،پایین قلبم دوتاغده دراومدو وقتی ک میدوعم خیلی دردمیگیره مشکل چیه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      انجام سونوگرافی
  • تصویر کاربر مسلم دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خواهرم ۳۲سالش هست دور قلبش اب آورد بیمارستان چمران اصفهان عمل باز کرد بعد از عمل گفتن نصف قلبش را تومار گرفته واشده بردارن گفتن باید پیوند قلب انجام بشه لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      مدارک کامل را باید ببینیم ولی بیمارستان چمران پزشکان قابلی دارد اگر اینطور گفته اند احتمالا ضروری بوده است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر