دکتر محمد حسین نجفی

ایسکمی میوکارد یا ایسکمی قلبی به معنی اختلال در خونرسانی به بافت های عضلانی قلبی است. علت اصلی اختلال خونرسانی نیز عموما، انسداد عروقی در عروق قلبی (کرونری) است. 

بنابراین به طور کل، بیماری های ایسکمی قلبی به بیماری هایی گفته می شود که به علت بروز انسداد در عروق کرونر قلب، خونرسانی عضله ی قلب ضعیف می شود. 

این ضعیف شدن خونرسانی را می توان به درختی تشبیه کرد که به مرور، میزان رسیدن آب به آن کاهش یافته است و دچار خشک شدگی می گردد. عضله ی قلبی که به آن خون نرسد نیز هم چون یک درخت خشک شده به مرور، توان و قدرت خود را از دست می دهد.

چرا عروق قلبی دچار انسداد می شوند؟

اصلی ترین عامل بروز تنگی های عروق کرونری، رسوب چربی در دیواره ی عروق است. هم چنین بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند و یا سیگار می کشند هم، به دلیل التهاب ایجاد شده در عروقشان مستعد رسوب بیش تر پلاک های چربی هستند و احتمال تنگی های عروقی در ایشان نیز به همین طریق بالاتر می رود. 

بنابراین تا اینجا دانستیم که چربی بالا/قند خون بالا و مصرف سیگار، از عواملی هستند که عروق کرونر شما را مستعد رسوب چربی و التهاب و انسداد می کنند. بیمارانی که هم چنین در خانواده ی درجه اول، نظیر پدر و مادر و خواهر و برادر هم، سابقه ی ابتلای زودرس (زیر 60 سال) دارند نیز، به دلایل ژنتیکی در معرض خطر قرار می گیرند.

بیماری های ایسکمیک قلبی

علت ایسکمی قلبی چیست؟

ایسکمی میوکارد زمانی اتفاق می افتد که جریان خون در یک یا چند شریان کرونری کاهش می یابد. به دنبال کاهش جریان خون، میزان اکسیژن دریافتی عضله قلب نیز کاهش می یابد.

ایسکمیک میوکارد می تواند به آرامی اتفاق بیفتد. زیرا شریان ها به تدریج مسدود می شوند. اما زمانی که یک شریان به طور ناگهانی مسدود می شود، ایسکمی میوکارد نیز ممکن است به سرعت رخ دهد.

مشکلاتی که می توانند منجر به بروز ایسکمی قلب شوند عبارتند از:

1- بیماری عروق کرونر (آترواسکلروز)

در این بیماری، پلاک ‌هایی که عمدتا از کلسترول تشکیل شده‌ اند، بر روی دیواره های شریان‌ تجمع پیدا می ‌کنند و باعث کاهش جریان خون می شوند. این عارضه شایع ترین علت ایسکمی میوکارد می باشد.

2- تشکیل لخته خون

پلاک‌ هایی که در بیماری آترواسکلروز ایجاد می ‌شوند، می ‌توانند شکسته شوند و باعث تشکیل لخته خون شوند. لخته ایجاد شده ممکن است یک شریان را مسدود کند و منجر به ایسکمی ناگهانی و شدید و در نتیجه حمله قلبی شود. 

همچنین، به ندرت ممکن است یک لخته خون از جای دیگری از بدن، به یکی از شریان های کرونری برود.

علت ایسکمی قلبی

3- اسپاسم عروق کرونر

گرفتگی موقت عضلات دیواره شریان، می تواند برای مدت کوتاهی خونرسانی به بخشی از عضله قلب را کاهش دهد یا حتی متوقف کند. اسپاسم عروق کرونر یکی از علل غیر معمول ایسکمی قلبی است.

درد قفسه سینه ناشی از ایسکمی میوکارد، می تواند به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

آیا هر انسدادی مهم است؟

لازم است بدانیم که انسداد عروق کرونری، درجات و شدت های مختلف دارد. معمولا انسدادهای زیر 50 درصد، مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کنند و با درمان دارویی، قابل برطرف شدن هستند. 

ولی بیمارانی که به انسداد های بالای 70 درصد مبتلا می شوند معمولا هم، علایمی نظیر درد سینه و تنگی نفس فعالیتی را، نشان خواهند داد، هم اینکه در معرض خطر بالایی برای بروز سکته های قلبی حاد هستند. 

اگر تنگی عروقی، خیلی شدید باشد علاوه بر درمان دارویی نیازمند درمان های مداخله ای نظیر، تعبیه ی استنت و یا در موارد شدید تر جراحی قلب باز خواهد بود.

ایسکمی قلبی

علائم ایسکمیک قلبی

مهم ترین علامت بیماری های ایسکمیک قلبی، درد های قفسه ی سینه و تنگی نفس فعالیتی، می باشد. این درد ها معمولا ماهیت فشارنده و حالت سنگینی دارند و با استراحت و یا مصرف دارو هایی نظیر نیتروگلیسرین زیر زبانی، بهبود می یابند. 

در موارد خیلی شدید ممکن است فرد حتی در حالت استراحت نیز دچار درد های شدید فشارنده ی قفسه ی سینه بشود. معمولا درد های نقطه ای که چند ثانیه طول می کشند و یا خیلی سریع برطرف می شوند، نشانه ی دردهای ایسکمیک قلبی نیستند.

شایع ترین علامت ایسکمیک قلب ، درد قفسه سینه یا آنژین است. این درد که شبیه سوء هاضمه یا سوزش سر دل است، به شکل های زیر نیز احساس می شود:

علائم ایسکمی قلبی

دو نوع آنژین وجود دارد:

1- آنژین پایدار، که معمولا بلافاصله بعد از استراحت و یا مصرف دارو (برای کنترل آن) برطرف می شود.

2- آنژین ناپایدار، که ممکن است در هر زمانی رخ بدهد (حتی زمانی که در حال استراحت یا خواب هستید). آنژین ناپایدار ممکن است با مصرف دارو برطرف نشود.

سایر علائم ایسکمی میوکارد نیز می تواند شامل موارد زیر باشد:

ایسکمی قلب و یا حتی حمله قلبی، ممکن است هیچ علامت هشدار دهنده ای نداشته باشد که در این صورت به آن ایسکمی خاموش می گویند. این اتفاق بیشتر در افراد مبتلا به دیابت شایع است، اما ممکن است برای همه افراد مبتلا به بیماری های قلبی، اتفاق بیفتد.

علت سوزش یک نقطه در سینه چیست؟

ایسکمی خاموش چیست؟

بسیاری از افراد ممکن است بدون اینکه متوجه شوند، دچار حمله های ایسکمی شوند. این افراد ایسکمی بدون درد دارند (ایسکمی خاموش) و ممکن است بدون هیچ علامت هشدار دهنده قبلی، دچار حمله قلبی شوند. 

افرادی که دچار آنژین می شوند نیز ممکن است حمله های تشخیص داده نشده ایسکمی داشته باشند. علاوه بر این، افرادی که سابقه حمله قلبی دارند یا افراد مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ایسکمی خاموش هستند.

دو روشی که اغلب برای تشخیص این مشکل استفاده می شوند، تست استرس ورزش یا استفاده از هولتر مانیتورینگ (معمولا به مدت 24 تا 48 ساعت) است. اما از آزمایشات دیگری نیز ممکن است استفاده شود.

اگر علائم فوق را داشتیم چه باید بکنیم؟

اگر درد های قفسه ی سینه یا تنگی نفس های فعالیتی دارید، مهم ترین اقدام مراجعه به متخصص قلب است تا تحت معاینه قرار بگیرید و برای شما نوار قلب و اکو انجام شود. بر اساس نتایج این بررسی اولیه، پزشک شما تشخیص خواهد داد که آیا ضروری است اقدام بیش تری انجام شود یا خیر.

 در صورت شک بیش تر، پس از این مرحله ی اولیه، تست های تشخیصی دیگری برای تایید، نظیر سی تی آنژیوگرافی یا اسکن هسته ای درخواست خواهد شد.

علائم ایسکمی قلبی چگونه است؟

تشخیص ایسکمی چگونه است؟

برای تشخیص این عارضه، پزشک ابتدا سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. سپس ممکن است انجام آزمایشات زیر را درخواست بدهد:

همچنین، پزشک ممکن است برای بررسی موارد زیر، انجام یک آزمایش خون را نیز تجویز کند:

تشخیص ایسکمی قلبی چگونه است؟

درمان ایسکمی قلبی

آیا ایسکمیک قلبی قابل درمان است؟ بله. تقریبا در تمامی موارد، این بیماری ها قابل درمان هستند. اگر شدت تنگی های شما، خفیف تشخیص داده شود، درمان دارویی با دارو هایی نظیر آسپرین و یا دارو های کاهنده ی چربی و رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی سالم کافی خواهد بود. 

اگر هم شدت تنگی های عروقی بیش تر باشد، بسته به وسعت و شدتشان، روش هایی نظیر تعبیه ی استنت و جراحی قلب باز کمک کننده خواهد بود

اگر بیماری های ایسکمیک قلبی درمان نشوند چه خطراتی دارند؟

مهم ترین خطر این بیماری ها در صورت عدم درمان، سکته های حاد قلبی است. علاوه بر خطر بروز مرگ و میر به دنبال این سکته ها، افرادی که درمان به موقع نشوند، در خطر نارسایی قلبی و افت کارکرد قلبی هستند که از ناخوشایندترین بیماری های قلبی است و درمان مشکلی هم دارد و عموما با کاهش امید به زندگی همراه خواهد بود.

خطرات ایسکمیک قلبی

برای پیش گیری از بروز بیماری های ایسکمیک قلبی چه اقدامی را باید انجام دهیم؟

قدم اول رعایت یک سبک زندگی سالم است. پیاده روی به مدت 30 دقیقه روزانه، برای 5 روز در هفته و یک رژیم غذایی سالم در کنار عدم مصرف سیگار از پایه های اصلی یک سبک زندگی سالم هستند.

 بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت نیز، باید سعی در کنترل فشار و دیابت به بهترین نحو ممکن داشته باشند تا از آسیب های قلبی شان جلوگیری شود. اگر هم سابقه ی فامیلی ابتلای زودرس به این بیماری ها را دارید بهتر است که از 40 سالگی تحت نظر متخصص قلب باشید و تحت غربالگری قرار بگیرید. 

بیمارانی هم که از قبل به بیماری های قلبی مبتلا هستند باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را، منظم و سر موقع استفاده کنند تا خطر انسداد عروقی در ایشان به حداقل برسد.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

4/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یلدا شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    درد قفسه سینه بازو و پشت قلب دارم
    تنگی نفس گاها دارم
    حالت تهوع دارم
    بی حالی و صعف
    نوار و اکو خوب بود تست ورزش اسکن هسته ای اینگونه است آیا خطرناک است؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با توجه به علایم ت صیه به CTA می شود
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      توصیه
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام بنده سی تی انژیو شدم میخواستم تفسیرشماروازبرگه جواب داشته باشم تشکر. عکس جواب رو براتون فرستاذم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      این سالم است و گرفتگی نشان نمی دهد
  • تصویر کاربر نوشین سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام
    هنگام پیاده روی سربالایی احساس سنگینی در قلبم می کنم و ضربانم قلبم تند تر می شود و باید حتما بشینم و استراحت کنم تا بهتر شوم و بتوانم راه بروم. پارسال تست ورزش مثبت شد و آنژیو کردم و گفتند نرماله و متاسفانه دارویی به من ندادند و گفتند مشکلی نداری ولی من همچنان همین حالت ها را دارم و اذیتم می کند.
    1. تصویر کاربر نوشین جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر نتیجه آنژیو، تست ورزش، اکو و نوار قلب در پیوست ارسال شد.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ببینید این انژیوگرافی واقعا سالم است و نیاز به هیچ کار بیشتری ندارد از نظر قلبی این عوارض هم قلبی نیستند نگران نباشید باید کم کم ورزش کنید و به مرور بهتر میشود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Melika چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    من یه روزی هست قفسه سینه و وسط کتفم درد میکرد نوار قلب دادم گفت همه چی نرمال بنظرتون اکو هم همه چی نرمال نشون میده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام تست ورزش انجام بشه
  • تصویر کاربر عبدالمحمد یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا بعد از مصرف اکسابین امکان گرفتگی نفس وجود دارد و مشکل گوارشی ایجاد میکنه لطفا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تنگي نفس نه
      گوارشي بله
  • تصویر کاربر معصومه پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    درد در قفسه سینه دارم به پشت و کتف ودستم میزنه بی حال میشم گلومم احساس سنگینی میکنم و سرفه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علل مختلفي داره
      بليد ويزيت شويد و نوار قلب بگيريد
  • تصویر کاربر ترابی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با سلام بنده /مرد/ 29 ساله /64 کیلو وزن/ بدون هیچ گونه بیماری قبلی 3 ماه پیش دچار ریفلاکس معده شدم که خیلی دیر تشخیص دادند با گذشت زمان تا هم اکنون با خوردن امپرازول (حدود 20روز میشه) علائم ریفلاکس کمتر شده ولی درد در سمت چپ سینه و تکی کاردی هنوز دارم.
    ازمایشات شامل:
    ECG به جز تکی کاردی بقیه مواردنرمال /اکو نرمال/ هولتر به جز تکی کاردی بقیه موارد نرمال/ آزمایش تیرویید نرمال/ازمایش کلی همه چیز نرمال/هلیکوباکتر منفی/
    panic attack نیز اوایل تشخیص دادند با صحبت با روانپزشک نیز نبود که این تشخیص اشتباه متخصصین باعث شد که 25 روز قرص های ضد افسردگی بخورم که به شدت عوارض خودشون را نشون میدادند از جمله تپش قلب و وضع من هرروز بدتر میشد تا قطع قرص ها و درمان ریفلاکس روز به روز بهتر شدم.
    علائم شامل:
    گاهی مواقع تنگی نفس دارم /درد قفسه سینه سمت چپ با نفس عمیق بیشتر و محسوس تر می شود/ سرفه خشک دارم/ احساس سفتی قفسه سینه/ فشار و التهاب بر روی گردن و سیاهرگ های آن را احساس می کنم/
    با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      علايمتون بيشتر علايم اضطرابيه و بهتره درمان بشه
      با اين حال اگر ادامه داشت بهتره ويزيت شويد
  • تصویر کاربر Ramak جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلام،من طبق آزمایش خونی که به تازگی گرفتم میزان تریگلیسیرید خون من 69 هست که از حد نرمال خیلی پایین تر،همین کمبود چربی باعث خشک بودن پوست،شکنندگی موها،تپش قلب و لرزش بدن،میشه،چطور میتونم میزان تریگلیسیریدم رو به حد مطلوب برسونم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۰ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام فردی 47 ساله در ازمایش سی تی اسکن خود نوشته لنف نود 18 mm است‌.ینی چی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرزاد پنجشنبه ۳۰ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    سلام ،لطفا راهنمایی کنید ،شکسته شدن یکی ازسیم‌های تثبیت کننده‌ جناق سینه درجراحی قلب باز ، که اتفاقی درسیتی اسکن ریه مادرم مشاهده کردم حتی دکتری که برای درد قفسه سینش رفته بودیم هم ندید .
    مادرم ۶۲ساله ، دیابت ، یک ساله عمل قلب بازپیوند عروق انجام داده وهنوز ورم پاها کاملا ازبین نرفته ودرد جناق وکتف وکمرش اَمانشو بریده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۰ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      با جراح صحبت كنيد
      شايد بهتر باشد اين سيم برداشته شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر