دکتر محمد حسین نجفی

تترالوژی فالوت یک بیماری نادر ناشی از ترکیب چهار نقص قلبی است که در هنگام تولد وجود دارند. این نقص که بر ساختار قلب تاثیر می گذارد، باعث میشود تا خون کم اکسیژن به قلب و سایر نقاط بدن جریان یابد.

نوزادان و کودکان با تترالوژی فالوت معمولا پوست آبی کمرنگ دارند چرا که خون آنها به اندازه کافی اکسیژن حمل نمی کند. تترالوژی فالوت اغلب در طول دوران کودکی و یا بلافاصله پس از آن تشخیص داده میشود. با این حال، تترالوژی فالوت ممکن است تا اواخر زندگی بسته به شدت نقص و علایم تشخیص داده نشود.

با تشخیص زود هنگام و سپس درمان جراحی مناسب، بسیاری از کودکان که تترالوژی فالوت دارند نسبتا عادی زندگی می کنند، هر چند که آنها به مراقبت های پزشکی به طور منظم نیاز داشته و ممکن است در ورزش محدودیت داشته باشند.

تترالوژی فالوت

علائم تترالوژی فالوت در کودکان

تترالوژی فالوت بسته به میزان انسداد جریان خون از بطن راست و به ریه ها ، از علائم متفاوت است. علائم و نشانه های تترالوژی فالوت شامل موارد زیر است:

  • یک رنگ مایل به آبی پوست ناشی از اکسیژن کم در خون (سیانوز)
  • تنگی نفس و تنفس سریع، به خصوص در طول غذا خوردن و ورزش
  • از دست دادن هوشیاری (غش کردن)
  • انگشتان چماقی دست و پا – یک شکل غیر طبیعی، گرد از بستر ناخن
  • وزن گیری ضعیف
  • به راحتی خسته شدن در طول بازی یا ورزش
  • تحریک پذیری
  • گریه طولانی مدت
  • یک سوفل قلبی

گاهی اوقات، کودکانی که تترالوژی فالوت دارند ناگهان رنگ پوست ناخن و لب ها پس از گریه کردن یا غذا خوردن ، و یا در هنگام آشفتگی، به آبی پررنگ توسعه می یابد.

این دوره ها TET نامیده می شود و توسط یک افت سریع در مقدار اکسیژن در خون ایجاد می شود. اصطلاح TET در شیرخواران در حدود ۲ تا ۴ ماهگی ،شایع است. کودکان نو پا و یا بچه های بزرگتر ممکن است به طورغریزی زمانی که آنها تنگی نفس دارند چمباتمه بزنند. چمباتمه جریان خون به ریه ها افزایش می دهد.

چه زمانی باید برای تترالوژی فالوت به پزشک مراجعه شود؟

اگر متوجه شدید که کودک شما علائم زیر را دارد کمک های پزشکی درخواست کنید:

  • اشکال در تنفس
  • تغییر رنگ پوست مایل به آبی
  • بیهوش شدن یا تشنج
  • ضعف
  • تحریک پذیری غیر معمول

اگر کودک شما آبی (سیانوز) می شود، بدن کودک تان را به یکی از طرفین قرار بدهید و زانوی کودک تان به طرف سینه اش بکشید  این میتواند به افزایش جریان خون به ریه ها کمک کند. بلافاصله با ۱۱۵ و یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

علت تترالوژی فالوت

تترالوژی فالوت در طول رشد جنین، که قلب کودک در حال توسعه است رخ می دهد. در حالی که عواملی مانند تغذیه ناکافی مادر، بیماری ویروسی و یا اختلالات ژنتیکی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد، در اکثر موارد علت تترالوژی فالوت ناشناخته است.

چهار ناهنجاری که تترالوژی فالوت کودکان را تشکیل می دهند عبارتند از:

درمان تنگی دریچه ریوی

۱- تنگی دریچه ریوی

تنگی دریچه ریوی، باریک شدگی دریچه ای ریوی – که حفره سمت راست پایینی قلب (بطن راست) را از رگ های خونی اصلی که به ریه ها می رود (شریان ریوی) جدا میکند.

تنگی (انقباض) دریچه ریوی جریان خون به ریه ها را کاهش می دهد. این تنگ شدگی همچنین ممکن است به عضلات زیر دریچه ریوی تاثیر بگذارد.

۲- نقص دیواره بین بطنی

یک نقص دیواره بین بطنی یک سوراخ در دیواری است که که دو حفره پایین تر از قلب جدا می کند -بطن چپ و راست. سوراخ به خون فاقد اکسیژن اجازه می دهد تا در بطن راست – خونی که در طول بدن به گردش در می آید و به ریه ها برای دوباره پر کردن از اکسیژن کافی بازمیگردد – به داخل بطن چپ جریان می یابد و با خون اکسیژن شده تازه از ریه ها مخلوط میگردد.

خون از بطن چپ همچنین به بطن راست در یک روش ناکارآمد رو به عقب جریان میابد. این توانایی خون برای جریان یافتن از طریق دیواره بین بطنی معیوب عرضه خون اکسیژن دار به بدن را کاهش می دهد و در نهایت می تواند قلب را تضعیف کند.

۳- Overriding آئورت

به طور معمول آئورت – سرخرگ اصلی که به خارج از بدن منتهی میشود – در شاخه بطن چپ قرار میگیرد. در تترالوژی فالوت، آئورت کمی به سمت راست منتقل و دروغ در بالای نقص دیواره بین بطنی.

در این موقعیت آئورت خون دریافت از هر دو بطن چپ و راست، مخلوط کردن خون کم اکسیژن را از بطن راست با خون غنی از اکسیژن را از بطن چپ.

۴- هیپرتروفی بطن راست

هنگامی که قلب با فعالیت بیشتری پمپاژ میکند، باعث می شود که دیواره عضلانی بطن راست به تدریج ضخیم گردد . با گذشت زمان ممکن است باعث سخت شدگی قلب، ضعیف شدن و در نهایت نارسایی قلبی گردد.

برخی از کودکان که تترالوژی فالوت دارند ممکن است دیگر نقایص قلبی، مانند سوراخ بین دو حفره بالایی قلب (نقص دیواره بین دهلیزی) داشته باشند.

عوامل خطر بیماری تترالوژی فالوت

قطع مصرف الکل

در حالی که علت دقیق تترالوژی فالوت در کودکان ناشناخته است، عوامل مختلفی ممکن است باعث افزایش خطرابتلای بدنیا آمدن یک نوزاد با چنین شرایطی گردد. این عوامل خطر عبارتند از:

  • یک بیماری ویروسی در دوران بارداری، مانند سرخجه (سرخک آلمانی)
  • اعتیاد به الکل در دوران بارداری
  • تغذیه نامناسب در دوران بارداری
  • مادران با سن بالای ۴۰ سال
  • پدر و مادر مبتلا به تترالوژی فالوت
  • حضور سندرم داون و یا سندرم دی جرج

عوارض تترالوژی فالوت

  • همه کودکانی که مبتلا به تترالوژی فالوت هستند نیاز به عمل جراحی اصلاحی دارند. بدون درمان، کودک شما ممکن است به درستی رشد نکند.
  • کودک شما همچنین ممکن است در افزایش خطر ابتلا به عوارض جدی مانند اندوکاردیت عفونی باشد – عفونت لایه داخلی قلب و دریچه قلبی ناشی از یک عفونت باکتریایی.
  • موارد درمان نشده از تترالوژی فالوت معمولا به عوارض شدید در طول زمان گسترش میابد که ممکن است به مرگ یا ناتوانی در اوایل بزرگسالی منجر می شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.7/5 - (7 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهیار جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    در اکوی قلب کودک سه ساله ذکر شده mild arو BAVخواستم ببینم این چیه و قابل درمان هست؟ چه باید کرد که مشکلی برای کودک پیش نیاید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      دريچه ايورت به جاي سه قسمت دو قسمتي هست
      هر سال اكو تكرار شه
      در سن بالا ميتونه تنگ شه
      ولي فعلا نگران مباشيد
  • تصویر کاربر ali سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    پسرم 37 روزشه و هنگام جنینی لکه سفیدی در بطن چپش بود که بعد تولد در 36 روزگی بردیم پیش دکتر متخصص قلب کودکان گفتن لکه برطرف شد منتها small pfo small pda داره و گفتن سه ماهگی دوباره بیارید چک کنم ، کارکرد قلب نرمال گزارش دادن و یه قرص تجویز کردن گفتن یک شانزدهم هر روز به پسرم بدیم ، خواستم نظر شما را در این مورد بدونم و آیا لازم نیس کاری انجام بدیم ؟ بنده شهرستان بابل هستم و متخصص قلب کودکان اینجا زیاد نیستن. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و چقدر خطرناکه ?
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      اينها گاهي خودبخود بسته ميشوند ولي پيگيري لازم است
  • تصویر کاربر رسول جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام و تشکر
    اقای دکتر در سوال قبلی با شماره پیکیری
    S74vj654973

    Rasoul imani:
    خانوم بنده مشکل دریجه دارن البته بچکی عمل شدن و دریچشون گشاد کردن الان 25 سالگی مشکل دارن پارسال رفتیم دکتر تهران اقای حکمت اکو و هلتر و ام ار ای نوشتند گفتن گشادی دریجه دارن وقتش نشده تعویص
    کنن ام
    سال یماه پیش
    اکو تهران رفتیم گفت خوب شده پی وی سیم نداره دیگه البته دارو میخوردند مثل فروزماید دیکوکسینو
    و متورال الان بعد اکو دوباره گفتن خوبه و فعل دیگه تعویص نمیخاد الان سوالم اینه میشه بچه دار بشیم دکتر مجتهد زاده دکتر خودش بود گفت میتونین بچهدار شین الان میخاستم شمام نظر خودتونو بفرمایین در این مورد
    متاسفانه فایل ضمیمه شده ارسال نشده بود که عذرخواهی مکنم من فایل تصویر اکو رو میفرستم لطفا منت بزارید بر من و نتیجشو بفرمایین که ایا این اکو میشه بجه دهر شد یا نه قبلا اکوش دکترش گفت باید تعویص دریحپجه بشه ولی اینو گفت بهتر شده چون قرص داده و الان نزدیک یساله مصرف مکنه خانومم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با اين اكو ميتونن باردار بشم
    2. تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر وضعیتش خوبه یعنی و دریچه هاش نیاز به تعویض نداره ؟
      خدا خیرتون بده بحق چهارده معصوم
    3. تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      اقای دکتر وضعیتش خوبه یعنی و دریچه هاش نیاز به تعویض نداره ؟
      خدا خیرتون بده بحق چهارده معصوم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      بله خوبه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رسول پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام و تشکر و خسته نباشید خانوم بنده مشکل دریجه دارن البته بچکی عمل شدن و دریچشون گشاد کردن الان 25 سالگی مشکل دارن پارسال رفتیم دکتر تهران اقای حکمت اکو و هلتر و ام ار ای نوشتند گفتن گشادی دریجه دارن وقتش نشده تعویص
    کنن ام
    سال یماه پیش
    اکو تهران رفتیم گفت خوب شده پی وی سیم نداره دیگه البته دارو میخوردند مثل فروزماید دیکوکسین متورال الان بعد اکو دوباره گفتن خوبه و فعلا دیگه تعویص نمیخاد الان سوالم اینه میشه بچه دار بشیم دکتر مجتهد زاده دکتر خودش بود گفت میتونین بچهدار شین الان میخاستم شمام نظر خودتونو بفرمایین در این مورد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      گزارش اكو رو ارسال كنيد
    2. تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و تشکر از لطفتان جواب اکو رو عکس گرفتم ضمیمه کردم
    3. تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و تشکر از لطفتان جواب اکو رو عکس گرفتم ضمیمه کردم
    4. تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و تشکر از لطفتان جواب اکو رو عکس گرفتم ضمیمه کردم
    5. تصویر کاربر رسول چهارشنبه ۲۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام و تشکر از لطفتان جواب اکو رو عکس گرفتم ضمیمه کردم
    6. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      من فايلي دريافت نكردم
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر مبیناشیخی سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    نوزادم دوماهه بود که اکو انجام دادم گفتن دوتا سوراخ 3.دارن یعنی asd,احتمال بسته شدن وجود داره ؟بیمارستان شهیدرجایی بردم دکترمعراجی فرمودن بسته میشه یک ماه دیگه یعنی آخر9ماهگی مجددباید مراجعه کنم خواستم نظر جنابعالی رو درمورد وضعیت بچه م بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر دلوشزھی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    با سلام کودک 1 سالہ عمل قلب باز شدہ 2 ھفتہ از عمل گذشتہ سینہ اش بالاست طبیعی است یا نہ ما تو روستا ھستیم دسترسی بہ دکتر متخصص نداریم ممنون میشم جواب بدید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      نگران نباشيد
      ايراد ندارد
  • تصویر کاربر کمال جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام : من سبزوار هستم یکی از شهرهای استان خراسان رضوی ،یک ماه قبل پسرم که شش سالشه از درد نقطه ایی قفسه سینمه شکایت کرد به بیمارستان رضوی مشهد مراجعه کردیم . صدایی اضافه شنیده شد اکو گرفتن دکتر گفت شلی یا لقی دریچه دولتی دارد و برگشت خون ، از ان تاریخ به اینور اصلا از درد شکایت نکرده و دکتر گفته چون پسره خودش خوب میشه نیاز به عمل نیست دارو هم ندادند ، من و مادرش خیلی نگران هستیم آیا واقعا خوب میشه ، ما باید چیکار کنیم ، سپاسگذارم از وقتی که بابت کمک به مردم میگذارید خداوند خیر و برکت به زندگی و سلامتی به خانوادتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر ش سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    با سلام. دختر من نه سال و نیم دارد. مشکل PDA کوچک داشت. نهم آبان ماه امسال از طریق آنژیوگرافی این مشکل برطرف شد. یعنی تقریبا چهار و نیم ماه پیش.
    الان چند روزی هست که دندان درد دارد. و از اینکه او را به دندان پزشکی ببرم نگران هستم. البته دکترش گفته که یک ساعت قبل از اعمال دندان پزشکی باید دو عدد آموکسی سیلین پانصد مصرف کند. وزن دخترم سی و هفت کیلو گرم است. ولی با این حال ما نگران هستیم. لطفا راهنمایی کنید.که آیا همین دز دارو مشکلی ایجاد می کند یا نه؟و اینکه تا چه مدت باید مراعات کنیم. یعنی تا چه زمانی هر وقت که نیاز به دندان پزشکی داشت باید قبلش آنتی بیوتیک مصرف کند ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    دختر بنده در 1 سالگی تحت عمل جراحی ترمیم کوارکتاسیون و بستن PDA قرار گرفت . ولی متاسفانه بعد عمل جراحی دچار عارضه قطع نخاع و مفصل لگن و چرخش 180درجه پای راست به عقب و عدم خم شدن پای چپ از قسمت زانو و پاها و ... گردیده است .
    حال وضعیت ظاهری خیلی به هم ریخته و مدام العمر زمین گیر شده و همیشه از قسمتهای کمر و پای چپ درد دارد و علم پزشکی هیچ گونه کمکی نمی تواند بکند و بایستی تا آخر عمر اینچین شرایطی را تحمل کند.
    بعد در 3 سالگی عمل جراحی در قسمت هیپ راست پا صورت جهت پایین آوردن پا صورت گرفت.
    آیا این عمل این چنین عوارضی داشته و قصوری از سوی جراح مربوطه نداشته است؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رویا یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    آقای دکتر اگه زودتر جواب بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر