دکتر محمد حسین نجفی

پلاویکس و اسویکس 75 دو داروی ضد پلاکت هستند که مانع ایجاد لخته در خون شده و شانس بروز گرفتگی عروق را کمتر می کنند. این داروها موارد مصرف مختلفی دارند. شایع ترین موارد مصرف آن در بیمارانی است که مشکلات پیشرفته آترواسکلروز دارند یا برای آنها استنت گذاشته شده است.

موارد مصرف قرص اسویکس ۷۵

کلوپیدوگرل دارویی است که در کشور ما با نام های تجاری پلاویکس، اسویکس و زیلت شناخته می شود. این دارو در قرص های 75 میلی گرمی موجود است و خاصیت اصلی آن رقیق کنندگی خون است. مورد اصلی استفاده از این دارو در بیمارانی است که استنت قلبی برای آنها تعبیه شده و برای جلوگیری از تنگی مجدد در استنت نیاز به مصرف دارویی دارند تا از غلیظ شدن خون جلوگیری کند. 

این دارو معمولا در کنار آسپرین استفاده می شود. هم چنین این دارو را متخصصین مغز و اعصاب نیز در بیمارانی که مشکوک به سکته های مغزی باشند یا اینکه احتمال گرفتگی عروق مغزی مطرح باشد نیز استفاده می کنند. شیوه ی مصرف این دارو معمولا روزی یک عدد است.

بالن زدن در رگ ها

میزان و مدت مصرف اسویکس

معمولا میزان مصرف این داروها روزانه ۱ عدد قرص ۷۵ میلی گرمی است. اما برحسب شرایط ممکن است پزشک دستور خاصی به شما بدهد که باید حتما دارو را طبق آن دستور استفاده کنید. مدت استفاده بر اساس علت شروع درد متفاوت است و ممکن است گاهی لازم باشد تا آخر عمر استفاده شود. به خاطر داشته باشید داروها را خودسرانه قطع نکنید و حتما طبق دستور پزشک عمل کنید.

قبل از شروع مصرف، یا حین مصرف دارو اگر هر یک از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

-حساسیت به پلاویکس یا کلوپیدوگرل

-خونریزی گوارشی یا مغزی اخیر

-مشکلات شدید کبدی

-سابقه زخم معره یا مشکلات شدید گوارشی

-جراحی اخیر حتی جراحی دندانپزشکی

-مشکلات متوسط کبدی یا کلیوی

-برنامه جراحی در یک هفته آینده

-ابتلا به سکته مغزی در یک هفته اخیر

-تصادف شدید و صدمات داخلی ناشی از آن

اگر یک نوبت استفاده از دارو را فراموش کردید.

-در صورتی که کمتر از ۱۲ ساعت از زمان مصرف دارو گذشته است، به محض یادآوری دارو را استفاده کرده و در ساعت مقرر نیز دوز بعدی دارو را نیز مصرف کنید.

-در صورتی که بیشتر از ۱۲ ساعت از زمان مصرف دارو گذشته در ساعت مقرر دوز بعدی دارو را استفاده کنید و نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست.

عوارض احتمالی اسویکس

-تب، علائم عفونت و خستگی جدید

-زردی پوست و چشم، خونریزی های نقطه ای زیر پوستی و کاهش سطح هوشیاری ( به علت آسیب کبدی)

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.7/5 - (70 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، من در حال حاضر کم خونی شدیدی با هموگلوبین۴ دارم، اکوی قلب هم شدم و نتیجه اکوی قلب خیلی بزرگ و سوراخ است و مشکل مادرزادی قلبی دارم. یک سوال دارم آیا کم خونی من از سوراخ بودن قلب است یعنی نمی تواند خونی در آن نگه دارد؟ خواستم مدارک پزشکی ام را ارسال کنم پیام داد فایل پیوست معتبر نیست؟؟،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید مدارک دیده شود

      اما در بزرگسالی معمولا کم خونی به قلب ارتباط نداره و باید بررسی تشخیصی کانل انجام بشه

  • تصویر کاربر Jahan شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام بنده جراحی قلب باز انجام داده ام اول مهر ۹۸ داروهای اسپرنولاکتون.آسپرین. پنتازول.آترواستاتین.کاپتوپریل.فروزماید.ریوارکسابان.کاردیولو استیکس برام تجویز شده .حالا من دچار این شدم که در ادرارم خون دیده میشود در ابتدا زیاد و تیره سپس گم رنگ میشه.آزمایش ادرار هم دادم خون وجود داره.کشت ادرار مشکلی نداشتم.سوال آیا با تداخل داروها ربط داره . به چند متخصص قلب مراجعه کردم گفتند داروی انعقادی زیاد نوشتن براتون.به فوق تخصص کلیه مراجعه کردم گفتند دستگاه ادرار شما مشکل نداره.بنظر شما چکار کنم.جهانبخش عبدلی از کرمانشاه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

       بخاطر مصرف همزمان اسپرین اسویکس و ریواروکسابان هست 

      به پزشکتون اطلاع بدید

  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با درود خدمت دکتر .
    دکتر جان کارایی قرص زیلت یا پلاوکیس دقیقا مثل قرص اسپیرین هست . چرا در خیلی موارد دکتر ها پلاویکس و به اسپیرین ترجیح میدن .؟ ایا دلیل خاصی داره یا صرفا نوع تجویزشون هست . و اینکه برای پیشگیری ثانویه از سکته مغزی یا قلبی شما شخصا مصرف روزانه پلاویکس ۷۵ رو ترجیح میدید یا مصرف روزانه اسپیرین.
    تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      گاهی و در برخی شرایط لازمه هر دو دارو با هم مصرف بشه

      و گاعی بر حسب شرایط یکی بر دیگری ارجحه

  • تصویر کاربر مهرداد شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نجفی
    خواهشمند است به هردو سئوال با حوصله و دقت پاسخ داده شود.
    به علت نارسایی قلبی ( با Ef حدود %30-25) در حال حاضر قرص کارودیلول 6.25mg استفاده می کنم؛ از آنجا در حالت عادی ضربان نبض نگارنده در حدود 60 و فشار خون حدود 10-11 برای سیستولیک و 6-7 برای دیاسیتولیک می باشد، استفاده از این قرص باعث کاهش و کندی ضربان قلب و فشار خون من می شود؛
    سئوال 1) آیا می توان از قرص های دیگری با توجه به ضربان و فشار خون اینجانب برای درمان نارسایی قلبم استفاده کنم؟
    سئوال 2) آیا می توان از قرص ENTRESTO به جای کارودیلول استفاده کرد؟
    یاد آوری می شود که حدود 1 سال است که از قرص کارو دیلول 6.25mg استفاده می کنم و Ef بطن چپ قلبم تغییری نکرده است.

    با تشکر – مهرداد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این ضربان و فشار نرمال تلقی می شود و نیاز به تغییر دارو نیست

  • تصویر کاربر Mehdi جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من21سالمه،حدود6,7سالی هست که فشار خون دارم،قرص هامم(آملوپرس5،لوزارتان25،متورال50)هست. هرسه تاشونو یکی صبح ویکی شب مصرف میکنم.از بچگی تا الان هروقت بدوم یا یاچیز سنگین بردارم قفسه سینم درد.بیشتر اوقات درد در قفسه سینه،جوریه که احساس میکنم دارن توقلبم آبجوش میریزن،بیشتر اوقات همین درد به گلو وچونه وهردو دستم وکل شکمم، انتشار پیدامیکنه،همیشه احساس خستگی و کوفتگی در کتف هام میکنم،جوری که دوست دارم یکی کتف هامو ماساژ بده،حدود یک هفته پیش یک روز صبح درد خیلی شدید وعمقی در قفسه سینه داشتم و این درد به کل شکمم انتشار پیدا میکردو این درد مثل عدد7به کتف هام می‌پیچید.حدود 45دقیقه این درد طول کشید وبعدش کف دستام وکف پاهام به شدت احساس یخی میکردم.همون روز به یک پزشک متخصص قلب وعروق مراجعه کردم،ایشون قرص دیلتیازم 60رو به جای متورال و قرص اوسویکس و قرص نیتروگلیسیرین رو برام تجویز کردند،اکو وتست ورزش روبرام انجام دادم وگفتند سالمه و در نهایت برام سیتی آنژیوگرافی نوشتند.آیا من باید همچنان قرص اوسویکس رو ادامه بدم؟اخه من ناراحتی معده هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      حتما سی تی رو انجام بدید و بر اساس اون باید تصمیم گرفت

      در ضمن حتما باید از نظر علل ثانویه فشار خون بررسی شوید

  • تصویر کاربر مینا جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید آقای دکتر مامان من دهم دی ماه پارسال سکته ی قلبی کردن و آنژیوگرافی کردن و رگ رو براش باز کردن و استنت گذاشتن برون ده قلبی رو دکتر 40 درصد زدن یکسال داره پلاویکس و آسپرین رو مصرف میکنه آقای دکتر من شنیدم بعداز قطع پلاویکس احتمال سکته قلبی هست ایا صحت داره یانه و اینکه شما چه قرصی رو جهت رفع سکته پیشنهاد میکنین در ضمن مامانم متولد 1330 هستن و یه بار سکته ی قلبی کردن قرصاشونم در حال حاضر متورال، پنتوپرازول، کاپتوپریل،نیتروگلیسیرین، آسپرین، پلاویکس و اتورواستاتین هست ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      گاهی بله و گا۶ی نه 

      میتونید برای اطمینان تا ۲ سال ادامه دهید

  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.بابام ۳ سال پیش سکته مغزی کرده و قرص پلاویکس مصرف میکنه مشکل کلیه هم داره از ۳ هفته پیش ک مریض شدتب لرز و بیحالی قرص فیناستراید و الوکیم و تامسولوسین و اینکه اکو قلب کرد و دکتر گفت قلبش خوبه ولی براش ریواروکسابان و متورال هم نوشته مصرف میکنه تا ۲۵ روز مصرف هیچ مشکلی نداشت الان مچ پاهاش و تخت پاهاش ورم کرده و دردناک و تب کرد و ایا از عوارش ریواروکسابان هست? تو اینترنت خوندم ک اینجور عوارضی هم داره.و اینکه ایا دارو رو قطع کند با توجه به اینکه پلاویکس مصرف میکند.دکتر یک دنیا ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      برای شروع یا قطع دارو نمیشه بدون دیدن بیمار تصمیم گرفت 

      باید بیمار و مدارک دیده شوند تا بشه نظر دقیق داد

  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    مادرم حدود دو ماه هست که دو تا بنر تو قلبشون گذاشتن.توی این ۲ ماه،دارو پلاویکس و کنکور و آ اس آ و چند تا داروی دیگه قلب مصرف میکنن.
    دیروز صبح که از خواب بلند شد،خون از دماغش اومده بیرون.به نظرتون علتش چیه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بخاطر مصرف همزمان اسپرین و پلاویکسه

      اگر شدید نباشه ایرادی نداره

      اگر شدید باشه به پزشک قلبتون مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 477 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    پزشک متخصص قلب که سال 96 مادرم را آنزیوپلاستی کرد.یک استنت دارویی گذاشت در یکی از کرونر..بعداز یکسال گفتند که دیگه پلاویکس مصرف نکن و زالربان را عصرها مصرف کن.سوال کردم که آیا نیاز هست بجای پلاویکس قرص آسپریم استفاده کنند؟دکتر گفتند که لازم نیست و زالربان جواب گو می باشد و کافی است.
    سوال این است که یکی از آشنایان نزدیک ما متخصص قلب در استان گلستان هستند تاکید کردند که یا باید پلاویکس و یا آسپرین جزو داروی روزانه باشد!! ما نگران شدیم و پلاویکس را ادامه میدهیم.چه کار کنیم. جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      زالربان جایگزیک پلاویکس نیست 

      اسپرین باید مصرف شود

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 43 سالمه و3 ماه پیش سکته قلبی کردم ویک استند گذاشتم وای اف قلبم 25 درصد شد ودکترم آسپیرین وتیکاگرلر90 روزی 2مرتبه دستور دادند بعلاوه قرص متوپرولول47.5 ونیتروگلسیرین 2.6 دادند چون قرص تیکاگرلر گران میباشد چی مصرف کنم ودر ضمن پلاویکس خارجی با اسوویکس فرق دارند یا خیر ممنون از راهنمایی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      پلاویکس خارجی اسویکس است و بهتره پلاویکس مصرف کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر