دکتر محمد حسین نجفی

فنر یا استنت در واقع تورینه بافته شده و جمع شده کوچکی از آلیاژهای مختلف فلزی است که بوسیله بالونی خالی بافته شده و در طی  آنژیوپلاستی، آن را از طریق شریان کشاله ران یا دست ، وارد رگ کرونری می کنند و توسط بالونی که داخل آن است، فنر را باز می نمایند تا هم اندازه دیواره درونی رگ شود.

بالن برای باز کردن رگ بسته قلب بکار می رود و استنت روی آن زده می شود. استنت برای باز نگه داشتن شریان های کرونر قلبی یا سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی ، عروق کلیوی و… که تنگ یا بسته شده اند، استفاده می شود. در زیر عکس استنت قلب آمده است.

فنر یا استنت

 

تعبیه فنر آنژیوگرافی یا استنت گذاری قلب بعد بالون زدن موجب کاهش واضح و قابل توجه عوارض روش استفاده از بالون به تنهایی مثل بازگشت فوری تنگی یا انسداد مجدد و تدریجی آن با گذشت زمان می شود. اما عوارض خاص خود را هم دارد؛ مثلا پس از کارگذاری استنت فلزی در برخی از بیماران در روزهای اول (معمولا طی ماه اول)، لخته خون در داخل استنت ایجاد می‌شود که بیمار بایستی مجددا تحت آنژیوپلاستی قرار گیرد و گاهی حتی بدلیل ماهیت انسداد ناگهانی و کامل، سکته وسیع قلبی و مرگ بیمار رخ می دهد.

لذا مصرف داروهای ضد تجمع پلاکتی و بروز لخته خون مانند آسپیرین به همراه کلوپیدوگرل ( با نام تجاری پلاویکس، اوسفیکس و…) سفارش می شود. با تجویز داروهای فوق، میزان بروز لخته خون بسیار کاهش می یابد و لذا میزان موفقیت آنژیوپلاستی افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

مشکل دیگری که پس از این مرحله دیده می شد، ایجاد تنگی مجدد عروق ناشی از تشکیل بافت اضافی در داخل استنت یا فنر بود که معمولا ۴-۳ ماه پس از گذاشتن فنر قلب بروز می‌ کرد. با توجه به بافت اضافی تشکیل شده در این محل (شامل سلول‌ های طبیعی داخل رگ که بیش از حد رشد کرده بودند)، محققان به فکر استفاده از داروهایی بر روی استنت افتادند که مانع بروز این تنگی مجدد از طریق کاهش رشد سلول‌های داخلی رگ شود.

 

لذا در سال ۲۰۰۳ با استفاده از پلی‌ مرهای حاوی دارو که داخل استنت کار گذاشته بودند (استنت های دارویی) دارو را به صورت تدریجی وارد رگ می ‌کردند، استنت دارویی موجب رفع این مشکل شد ولی بواسطه عدم اپیتلیالیزه شدن داخل رگ، مشکل افزایش احتمال تشکیل لخته و انسداد ناگهانی داخل رگ تا حدود یک سال باقی می ماند (بر خلاف فنر معمولی که در طی ماه اول این خطر زیاد بود) که با مصرف طولانی مدت داروهای ضد پلاکتی ، این مشکل نیز قابل حل شد.

انواع فنر قلب یا استنت

۱- استنت دارویی

۲-استنت غیر دارویی

فنر های دارویی به تدریج از خود موادی آزاد می کنند که جلوی بسته شدن مجدد استنت را تا حدی می گیرند؛ بنابراین باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌ های پس از آنژیوگرافی می ‌شوند.

هرچند استنت‌ های دارویی باعث کاهش بروز تنگی مجدد در داخل فنر و کاهش انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب می ‌گردند و تاثیری در طول عمر و یا مرگ و میر ندارند، اما استنت ‌های بدون دارو نیز مرگ و میر بسیار ناچیزی دارند. پس فلسفه تولید استنت‌های دارویی، افزایش طول عمر نیست، بلکه کاهش بروز تنگی مجدد در داخل فنر در بیماران خاص یا آناتومی های خاص انسداد عروقی با احتمال بالای تنگی مجدد می‌ باشد.

این فواید بیشتر در عروق باریک و تنگی‌ های طویل بیماران دیابتی و… رویت می‌ گردد. لذا توصیه‌ می ‌شود بیمار در مورد انتخاب نوع استنت (معمولی یا دارویی) حتما نظر پزشک معالج خود را ملاک عمل قرار دهد و برای استفاده از استنت دارویی اصرار نکند.

هنگام ترخیص از بیمارستان به شما خلاصه پرونده ای داده می شود که نام و سایز فنر استفاده شده در آن ذکر شده است؛ در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید می توانید از پزشک معالج خود سوال کنید.

تفاوت بالن و فنر آنژیوگرافی

بالن وقتی توسط کاتتر وارد رگ می شود، برای باز کردن عروق به کار می رود و پس از آن خارج می شود اما فنر قلب که ممکن است از جنس های مختلفی باشد، می تواند درون رگها بماند. این بستگی به تشخیص پزشک دارد.

آیا فنر در قلب میماند؟

فنر ها وسیله های دائمی هستند و در رگ باقی مانده و خارج نمی شوند.

عمر استنت قلب

ماندگاری استنت دائمی است. فقط 2 تا 3 درصد خطر بازگشت تنگی وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد معمولاً در عرض 6 تا 9 ماه است.

استنت امریکایی

مراقبت های بعد از استنت گذاری

۱-در ۶ ماه اول پس از تعبیه استنت انجام MRI ممنوع است. در مواردی که نیاز به انجام MRI بصورت اورژانسی در ۶ ماه پس از آنژیولاستی باشد، حتما با پزشک قلب خود مشورت کنید.

۲-وجود فنر قلبی باعث به صدا درآوردن زنگ خطرهای موجود در ایستگاه های بازرسی فرودگاه نمی شود.

۳-خطر انسداد فنر قلب بخصوص در کسانی که سیگاری هستند و یا داروهای ضد پلاکت ( آسپرین ، پلاویکس ، اوسویکس و کلوپیدوگرل) را مرتب مصرف نمی کنند، وجود دارد.

تنگی نفس بعد از استنت گذاری

گاهی اوقات مشکلات قلبی پس از استنت گذاری باز می گردند. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً علائمی مانند درد قفسه سینه، خستگی یا تنگی نفس خواهید داشت. اگر چنین علائمی دارید، تست استرس می تواند به متخصص قلب کمک کند تا ببیند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آیا انسداد جدیدی رخ داده است؟ آیا انسداد قبلی بازگشته است یا مربوط به مورد دیگری است.

هزینه استنت گذاری یا فنر زدن قلب

هزینه استنت و فنر قلبیکی از راه های باز کردن عروق بخصوص عروق قلب استفاده از استنت یا به اصطلاح عوام فنر است.  در مجموع امروزه دو گروه استنت بیشتر استفاده می شود:

  • استنت های غیر دارویی
  • استنت های دارویی

قیمت استنت های غیر دارویی به مراتب کمتر از استنت های داروئی است. هزینه قرار دادن استنت دارویی بر اساس اینکه بیمه پایه ( بیمه تامین اجتماعی – خدمات درمانی و یا نیروهای مسلح ) چه باشد، و اینکه آیا فرد بیمه تکمیلی ( آتیه سازان حافظ، ایران، آسیا، دانا،…. مخابرات و غیره) دارد یا خیر، متفاوت است.

بیمارستان هایی که در آن روش درمانی استنت گذاری یا آنژیوپلاستی انجام می شود، تعرفه گوناگون دارند. در برخی بیمارستان ها مانند بیمارستان شهید مصطفی خمینی، اگر بیمار بیمه پایه و نیز بیمه مکمل مانند آتیه سازان حافظ داشته باشد، می تواند بدون پرداخت هزینه تحت استنت گذاری یا قرار دادن فنر قرار بگیرد.

بیمارستان ها بر اساس نهاد موسس، دولتی یا خصوصی و یا هیات امنایی هستند. هزینه استنت قلب یا قیمت فنر زدن در بیمارستان های دولتی برای یک رگ به همراه گذاشتن یک استنت دارویی حدود یک و نیم میلیون تومان خواهد بود.

هزینه استنت گذاری یا فنر زدن قلب در یک بیمارستان خصوصی که با هیچ بیمه ای از قبیل بیمه پایه یا تکمیلی قرارداد ندارند، حدودا ده میلیون تومان می باشد.

هزینه استنت قلب در بیمارستان هیات امنایی تقریبا چیزی ما بین هزینه های فنر قلب در بیمارستان های دولتی و خصوصی است. هزینه آنژیوپلاستی یا بعبارتی قیمت فنر قلب حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان خواهد بود.

تعرفه های ذکر شده برای باز کردن یک رگ با یک استنت یا فنر دارویی است. لازم به ذکر است که چنانچه این روند در شرایط اورژانسی مانند سکته حاد صورت گیرد، قیمت استنت قلب متفاوت خواهند بود.

 

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.7/5 - (38 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عظيم یکشنبه ۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    خواهش میکنم اگر امکانش هست کمک کنید.
    دوست من با 32 سال سن تقریبا از سه هفته پیش احساس سردرد شدید و ناگهانی پیدا می کند. بعد از سی تی اسکن و ام آر آی متاسفانه تشخیص میگرن داده شد. چهار روز پیش به دلیل تشنج و خونریزی مغزی در بیمارستان بستری شد و بعد از سی تی اسکن آنژیو تشخیص آنوریسم داده شد. سطح هوشیاری ایشون الان 3 است. آیا واقعا هیچ کاری نمیشه کرد و هیچ دارویی نیست که تجویز بشه و سطح هوشیاری بالاتر بیادکرد و یا اینکه فقط باید منتظر ماند تا شاید سطح هوشیاری بالا بیاید؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام
    یک بیماری داریم که درد قفسه سینه، ورم روی قلب ، گرفتگی بدن و عضلات و درد معده داره، پزشکان گفتن دو تا از رگ های قلبش جِرم داره.یک روشی رو به ما معرفی کردن و خیلی از این روش تعریف کردن :توسط پزشک، ی قسمتی از رگ دست و پا پاره میشه، ی مقداری از خون میره، و اگر نیاز باشه رگ رو میکِشن.البته گفتن نه فقط این مرض، بلکه سایر امراض هم با این روش درمان میشه...
    خواستم نظر حضرتعالی رو بپرسم.

    در ضمن درباره ی هزینه آنژیو هم سوال داشتم.


    سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر r.f دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    سلام عرض میکنم خدمتتون.مادرم سه روز پیش انژیوگرافی کردند و همزمان استنت گذاشتند. اما الان مقداری کتف چپشون درد گرفته.البته به طور پیوسته نیست گاهی درد میگیره.به نظر شما مشکلی وحود داره؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      حتما به پزشك متخصص قلبشون مراجعه نمايند
  • تصویر کاربر طاهر پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    جناب آقای دکتر نجفی ، در ابتدا لازم می دانم تا از جنابعالی به جهت پاسخگویی مسئولانه به سوالات هموطنان کمال تشکر را داشته باشم . امید آنکه خداوند باری تعالی ، خود نیت خیر شما را پاسخ دهد .
    جناب آقای دکتر مادر بنده 52 ساله بوده و در حدود 18 سال است که مبتلا به دیابت وابسته به انسولین و فشار خون کنترل شده می باشند . البته تا حدودی نیز درگیر چربی خون و بیماری تیروئید بوده اند که خدا رو شکر بسیار محدود و گذرا بوده است ( حدود 3 سال پیش نیز جهت بررسی عروق قلب اسکن هسته ای انجام و نتیجه آن نرمال اعلام گردید.)
    اما متاسفانه از حدود 6 ماه گذشته ایشان ابتدا در حین پیاده روی طولانی مدت در ساق پا احساس درد داشته و در حدود 4 ماه پیش نیز در قسمت کناری ستون فقرات ( سمت راست بدن ) اعلام درد و سوزش نمودند ( و دردی مختصر در قسمت چپ ، بالای قلب ) که بنا به توصیه پزشک نوار قلب ، اکو و اسکن هسته ای انجام شد . که جواب اکو نرمال اما جواب نوار قلب حاکی از نقص مختصر در خون رسانی در بخش چپ قلب بود که این مسئله در اسکن هسته ای نیز تایید گردید .
    متاسفانه مادر اینجانب به جهت خاطره بسیار منفی از محیط بیمارستان ، نسبت به انجام فرآیند آنژیو که از جانب پزشک در حدود 1 ماه پیش مطرح گردیده رضایت نمی دهند و صرفا با تاکید خود در حال حاضر از قرص های نیتروکاردین ، زیلت و نوعی قرص مرتبط با چربی خون به همراه آسپیرین ( تحت نظر پزشک ) استفاده می نمایند که بنا بر اعلام خود دردها تا حدود زیادی بهبود یافته است اما گاهی مجددا درد پشت ایجاد می شود .
    حال سوال بنده حقیر آن است که با توجه به مشکلات پیش رو می توان فعلا از روش سی تی آنژیو جهت مشاهده گرفتگی عروق استفاده نمود یا نه ( به جهت عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان )؟ و اگر گرفتگی عروق از طریق این روش تایید گردید ، با توجه به تاثیر منفی داروی مورد استفاده در این روش بر روی کلیه ها چه مقدار زمان لازم است تا بتوان مجددا از روش آنژیو جهت شناسایی مجدد عروق گرفته و انجام آنژیوپلاستی بدون آسیب دارویی به بدن استفاده نمود ؟ و آیا عمل آنژیوپلاستی همزمان با انجام آنژیو صورت می گیرد یا نیاز به بستری مجدد می باشد ؟و آیا در رابطه با این نوع درمان جنابعالی از بین همکاران خانم ، قادر به معرفی پزشکی حاذق هستید یا خیر ؟
    در پایان ضمن پوزش به جهت طولانی شدن متن سوال مجددا از جنابعالی و تیم همراه تشکر می نمایم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر معصومه جمعه ۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 404 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .مادرم 1ماهی میشه آنژیوگرافی کرده 41سالشه.3تا از رگ های اصلیش باز شده ولی دکتر گفت خونرسانی ب قلبش کند کار میکنه چون 15سال دیابت داره.الان بازم هر ارگاهی قلبش درد مبگیره و رگ پاش که بریدن درد میکنه ورم کرده دکتر رفت میگه قلبت مسکل نداره.قرص پلاویکس بعد انژیو میخورد ولی این دکتر قطع کرد و بهش قرص آسنترا داده.بنظر شما باید بخوره؟من خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      مخالف قطع پلاويكس هستم
      حتما ادامه بدن
      علت ورمشان هم احتمالا قلبي است
  • تصویر کاربر خورسندی پنجشنبه ۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام مادرم با سن ۵۰ سال در سال ۸۵ عمل قلب باز انجام داده است که متاسفانه بعد از یکسال دوباره تمام علائم برگشت و دردهای ایشان شروع شد بعد از آنژیو گرافی دکتر گفت متاسفانه درست عمل نشده و رگ ها دوباره بسته شده است که مجددا پیشهاد عمل قلب باز شد که ما نپذیرفتیم و درسال ۸۷ با عمل استنت گذاری یه رگ را باز کردند که حال ایشان بسیار خوب شد که در ان موقع رگ lm پنجاه درصد گرفتگی داشت و رگ rca , lad بسته بود که با استنت گذاری رگ lad باز شد و مجددا در سال ۹۵ انژیو گرافی شد و هم اکنون رگ lm هشتاد درصدگرفتگی و رگ rca هم بسته است میخواستم بدونم با توجه به گرفتگی lm آیا استنت گذاری برای رگ rca , و یا lcx موثر است ..و ایا رگ lm با استنت گذاری باز میشود ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام براي پاسخ بايد فيلم انژيوگرافي را ببينم
  • تصویر کاربر یاسر یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر .
    مادر من 47 سالشونه که قبلا به علت درد در قفسه سینه و گرفتگی نفس چند روزی رو در ccu بستری بودن . الآن سه ماهی میشه از این قضیه میگذره البته قبلا هم تنگی نفس رو داشتن ، همچنین گرفتگی رگ دست ها و مور مور شدن رو هم دارن
    تو این مدت قرصهای دیگوکسین ، لوزارتان، متروپرولول، اسپیرونولاکتون، تریامترن و آسپرین مصرف میکرده که قبلش هم اسکن هسته ای انجام دادن؛ تو نسخه آخر بعد اکو دکترش گفتن بازم قلبت ضعیف میزنه یعنی داروها اثر نکرده ولی اسکنش رو گفته موردی نداره احتمال داره اسکنش خطا داشته باشه و گفته باید آنژیو بشه ما هم میترسیم این کارو انجام بدیم به نظر شما بایستی چکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      براي پاسخ به اين سوال بايد ايشون رو ويزيت كنم
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    باسلام،اقای دکتر من ۳۵سالمه،از دوماهه پیش درد قلبی سراغم امده،،نوار قلب اکو موردی نداشت اما جواب اسکن مشکوک به گرفتگی بود انژیوگرافی کردم گفتن جوابش خوبه ومشکلی ندارد،حالا از بعد انژیو دردای واضحتر توی قفسه سینه که به گردنم میزنه،ویا دوروز اول بعد انژیو درد میزد توی دست و کتف راستم که ازهمون دست انژیو شدم،اقای دکتر باخوردن غذا تپش قلب حالت تهوع ودرد دارم،نمیدونم چیکار کنم دردم خیلی واضحه قلبیس ولی دکترم میگه ماله معدس،درد توی قفسه سینه که به زیره بغلم میزنه همراه باتنگی نفس ،،امکانش هست بعد انژیو به قلبم اسیب رسیده باشه؟توروخدا راهنمایی کنید حالم خوب نی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اگر ممكنه فيلم آنژيوگرافيتون رو ببينم و خودتون رو هم معاينه كنم
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.
    احساس تنگی نفسی که دارم مربوط به چیست؟آیا به میکروب معده هم ربطی داره یا برای پرولاپسه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      لطفا جهت درمان مسايل معده توسط فوق متخصص محترم گوارش ويزيت شويد.
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲۸ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 357 مشاهده پرسش
    شب گذشته و به دنبال خوردن نوعی سوسیس خارجی (چرب،شور و دودی)درد شدید معده حادث و شدت درد به حدی زیاد بود که باعث بی حالی شد ،علاوه بر این مورد فشار زیادی در رگهای سراسر بدن احساس می شد ،به هرصورت با توجه به شرایط نتوانستیم به بیمارستان مراجعه نماییم ،صبح متوجه خونریزی به اندازه چندین قطره در ناحیه اطراف ناخن های انگشتان سبابه شدیم ،در قسمت زبان نیز زخمهای ریز احساس می شود ،با توجه به اینکه بیمار دارای سابقه تپش قلب می باشد توصیه شما چیست ؟ آیا مشکل جدی است یا ناشی از درد بوده است؟
    در حال حاضر و به توصیه جنابعالی از 10 تا 40 میلی قرص برای تپش قلب با توجه به شرایط مصرف می شود
    شب گذشته برای کاهش درد معده از دو عدد قرص کلیدینیوم سی و دو قاشق غذا خوری شربت رانیتدین به فاصله نیم ساعت استفاده شده است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام مشكلاتي كه ميفرماييد ربطي به مساله قلبي نداري
      دارو را ادامه دهيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر