دکتر محمد حسین نجفی

فنر یا استنت در واقع تورینه بافته شده و جمع شده کوچکی از آلیاژهای مختلف فلزی است که بوسیله بالونی خالی بافته شده و در طی  آنژیوپلاستی، آن را از طریق شریان کشاله ران یا دست ، وارد رگ کرونری می کنند و توسط بالونی که داخل آن است، فنر را باز می نمایند تا هم اندازه دیواره درونی رگ شود.

بالن برای باز کردن رگ بسته قلب بکار می رود و استنت روی آن زده می شود. استنت برای باز نگه داشتن شریان های کرونر قلبی یا سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی ، عروق کلیوی و… که تنگ یا بسته شده اند، استفاده می شود. در زیر عکس استنت قلب آمده است.

فنر یا استنت

 

تعبیه فنر آنژیوگرافی یا استنت گذاری قلب بعد بالون زدن موجب کاهش واضح و قابل توجه عوارض روش استفاده از بالون به تنهایی مثل بازگشت فوری تنگی یا انسداد مجدد و تدریجی آن با گذشت زمان می شود. اما عوارض خاص خود را هم دارد؛ مثلا پس از کارگذاری استنت فلزی در برخی از بیماران در روزهای اول (معمولا طی ماه اول)، لخته خون در داخل استنت ایجاد می‌شود که بیمار بایستی مجددا تحت آنژیوپلاستی قرار گیرد و گاهی حتی بدلیل ماهیت انسداد ناگهانی و کامل، سکته وسیع قلبی و مرگ بیمار رخ می دهد.

لذا مصرف داروهای ضد تجمع پلاکتی و بروز لخته خون مانند آسپیرین به همراه کلوپیدوگرل ( با نام تجاری پلاویکس، اوسفیکس و…) سفارش می شود. با تجویز داروهای فوق، میزان بروز لخته خون بسیار کاهش می یابد و لذا میزان موفقیت آنژیوپلاستی افزایش قابل توجهی پیدا می کند.

مشکل دیگری که پس از این مرحله دیده می شد، ایجاد تنگی مجدد عروق ناشی از تشکیل بافت اضافی در داخل استنت یا فنر بود که معمولا ۴-۳ ماه پس از گذاشتن فنر قلب بروز می‌ کرد. با توجه به بافت اضافی تشکیل شده در این محل (شامل سلول‌ های طبیعی داخل رگ که بیش از حد رشد کرده بودند)، محققان به فکر استفاده از داروهایی بر روی استنت افتادند که مانع بروز این تنگی مجدد از طریق کاهش رشد سلول‌های داخلی رگ شود.

 

لذا در سال ۲۰۰۳ با استفاده از پلی‌ مرهای حاوی دارو که داخل استنت کار گذاشته بودند (استنت های دارویی) دارو را به صورت تدریجی وارد رگ می ‌کردند، استنت دارویی موجب رفع این مشکل شد ولی بواسطه عدم اپیتلیالیزه شدن داخل رگ، مشکل افزایش احتمال تشکیل لخته و انسداد ناگهانی داخل رگ تا حدود یک سال باقی می ماند (بر خلاف فنر معمولی که در طی ماه اول این خطر زیاد بود) که با مصرف طولانی مدت داروهای ضد پلاکتی ، این مشکل نیز قابل حل شد.

انواع فنر قلب یا استنت

۱- استنت دارویی

۲-استنت غیر دارویی

فنر های دارویی به تدریج از خود موادی آزاد می کنند که جلوی بسته شدن مجدد استنت را تا حدی می گیرند؛ بنابراین باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌ های پس از آنژیوگرافی می ‌شوند.

هرچند استنت‌ های دارویی باعث کاهش بروز تنگی مجدد در داخل فنر و کاهش انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب می ‌گردند و تاثیری در طول عمر و یا مرگ و میر ندارند، اما استنت ‌های بدون دارو نیز مرگ و میر بسیار ناچیزی دارند. پس فلسفه تولید استنت‌های دارویی، افزایش طول عمر نیست، بلکه کاهش بروز تنگی مجدد در داخل فنر در بیماران خاص یا آناتومی های خاص انسداد عروقی با احتمال بالای تنگی مجدد می‌ باشد.

این فواید بیشتر در عروق باریک و تنگی‌ های طویل بیماران دیابتی و… رویت می‌ گردد. لذا توصیه‌ می ‌شود بیمار در مورد انتخاب نوع استنت (معمولی یا دارویی) حتما نظر پزشک معالج خود را ملاک عمل قرار دهد و برای استفاده از استنت دارویی اصرار نکند.

هنگام ترخیص از بیمارستان به شما خلاصه پرونده ای داده می شود که نام و سایز فنر استفاده شده در آن ذکر شده است؛ در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید می توانید از پزشک معالج خود سوال کنید.

تفاوت بالن و فنر آنژیوگرافی

بالن وقتی توسط کاتتر وارد رگ می شود، برای باز کردن عروق به کار می رود و پس از آن خارج می شود اما فنر قلب که ممکن است از جنس های مختلفی باشد، می تواند درون رگها بماند. این بستگی به تشخیص پزشک دارد.

آیا فنر در قلب میماند؟

فنر ها وسیله های دائمی هستند و در رگ باقی مانده و خارج نمی شوند.

عمر استنت قلب

ماندگاری استنت دائمی است. فقط 2 تا 3 درصد خطر بازگشت تنگی وجود دارد و اگر این اتفاق بیفتد معمولاً در عرض 6 تا 9 ماه است.

استنت امریکایی

مراقبت های بعد از استنت گذاری

۱-در ۶ ماه اول پس از تعبیه استنت انجام MRI ممنوع است. در مواردی که نیاز به انجام MRI بصورت اورژانسی در ۶ ماه پس از آنژیولاستی باشد، حتما با پزشک قلب خود مشورت کنید.

۲-وجود فنر قلبی باعث به صدا درآوردن زنگ خطرهای موجود در ایستگاه های بازرسی فرودگاه نمی شود.

۳-خطر انسداد فنر قلب بخصوص در کسانی که سیگاری هستند و یا داروهای ضد پلاکت ( آسپرین ، پلاویکس ، اوسویکس و کلوپیدوگرل) را مرتب مصرف نمی کنند، وجود دارد.

تنگی نفس بعد از استنت گذاری

گاهی اوقات مشکلات قلبی پس از استنت گذاری باز می گردند. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً علائمی مانند درد قفسه سینه، خستگی یا تنگی نفس خواهید داشت. اگر چنین علائمی دارید، تست استرس می تواند به متخصص قلب کمک کند تا ببیند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آیا انسداد جدیدی رخ داده است؟ آیا انسداد قبلی بازگشته است یا مربوط به مورد دیگری است.

هزینه استنت گذاری یا فنر زدن قلب

هزینه استنت و فنر قلبیکی از راه های باز کردن عروق بخصوص عروق قلب استفاده از استنت یا به اصطلاح عوام فنر است.  در مجموع امروزه دو گروه استنت بیشتر استفاده می شود:

  • استنت های غیر دارویی
  • استنت های دارویی

قیمت استنت های غیر دارویی به مراتب کمتر از استنت های داروئی است. هزینه قرار دادن استنت دارویی بر اساس اینکه بیمه پایه ( بیمه تامین اجتماعی – خدمات درمانی و یا نیروهای مسلح ) چه باشد، و اینکه آیا فرد بیمه تکمیلی ( آتیه سازان حافظ، ایران، آسیا، دانا،…. مخابرات و غیره) دارد یا خیر، متفاوت است.

بیمارستان هایی که در آن روش درمانی استنت گذاری یا آنژیوپلاستی انجام می شود، تعرفه گوناگون دارند. در برخی بیمارستان ها مانند بیمارستان شهید مصطفی خمینی، اگر بیمار بیمه پایه و نیز بیمه مکمل مانند آتیه سازان حافظ داشته باشد، می تواند بدون پرداخت هزینه تحت استنت گذاری یا قرار دادن فنر قرار بگیرد.

بیمارستان ها بر اساس نهاد موسس، دولتی یا خصوصی و یا هیات امنایی هستند. هزینه استنت قلب یا قیمت فنر زدن در بیمارستان های دولتی برای یک رگ به همراه گذاشتن یک استنت دارویی حدود یک و نیم میلیون تومان خواهد بود.

هزینه استنت گذاری یا فنر زدن قلب در یک بیمارستان خصوصی که با هیچ بیمه ای از قبیل بیمه پایه یا تکمیلی قرارداد ندارند، حدودا ده میلیون تومان می باشد.

هزینه استنت قلب در بیمارستان هیات امنایی تقریبا چیزی ما بین هزینه های فنر قلب در بیمارستان های دولتی و خصوصی است. هزینه آنژیوپلاستی یا بعبارتی قیمت فنر قلب حدود ۳ تا ۴ میلیون تومان خواهد بود.

تعرفه های ذکر شده برای باز کردن یک رگ با یک استنت یا فنر دارویی است. لازم به ذکر است که چنانچه این روند در شرایط اورژانسی مانند سکته حاد صورت گیرد، قیمت استنت قلب متفاوت خواهند بود.

 

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.7/5 - (38 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر منا سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    پدرم دیابت داره وهفته پیش آنژیو شد ولی جواب نداد گفتند عمل باز ولی دکتر دیگه ای میگه عمل ریسکش خیلی بالاست وبا فنر و بالن میشه به نظر شما کدومش خوبه عمل باز یا فنر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کاملا به شرایط بیمار و نوع گرفتگی بستگی داره

      بتید بیمار و سی دی انژیو دیده شود

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر اول خیلی مچکرم از لطفتون وبعد اگر جوابctانژیو مثبت باشد باید انژیوپلاستی کرد ویا آنژیوگرافی .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      آنژیوگرافی

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام همسرم قراره چندروزآینده برای اولین بارعمل ابلیشن انجام بده آیا روزسوم عملش میتونه شیش هفت ساعت رانندگی کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر دچار عارضه ای نشوند بله

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    خانم50ساله به مدت 20روز درد قفسه سینه وکتف سمت چپ،دارم تنگی نفس موقع راه رفتن دارم،،رفتم دکتر نوار قلب مورد داشت اکوهم مشکوک به گرقتگی رگ بود،دکتر دارو وسی تی نوشت،نوبت سیتی 10 روز دیگس،دیروز دست وپاهام بی حس وسرد شد خیلی حالم بدشد بردن بیملرستان رجایی حصارک سرم وآمپول زدن کمی بهترشدم دکترش گفت چرادیر اومدی سی تی نمیخواد باید هرچه زودترآنژیو بشی، شوهرم نمیذاره میگه اول برو سی تی ببینیم چیه،بعد آنژیو،،،دکتر شما چه صلاح میدونین،،
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر برادر من ۴۰ سالشه ۲روز قبل ۳تا استند گزاشتن بر روی دو رگ الان با کمی تحرک مشکل تنفس دارد ب طوری ک نمیتواند پیاده راه برود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 48 سالم هست وقتی از پله بالا میروم خسته میشم میخوام بالای خو نمونو بسازم ایا میتونم یا برام ضرر داره میتونم برم مسافرت من 20 روز عمل کردم و کسل هستم خوب می شوم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید ابتدا معاینه و بررسی شوید تا مشخص شود مشکل قلبی دارید یا خیر تا بشه نظر دقیق داد

  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با سلام 30روز پیش عمل کوانتومی شدم و حالا بعلت گرفتگی 70رگ مغزم قرار آنرو پلاست شوم و استان بگذارند ایا خطری دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به هر حال هر اقدامی با ریسکهایی همراه هست

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام دکتر.پدر من 63ساله دیالیز هم میشه.ایا امکان استنت عروق پا هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلتم

      بله ولی سخت تره

  • تصویر کاربر کریمی شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    از حدود دو ماه پیش پدرم متوجه یک توده سفت روی شکمش شد که بعد از چندین بار سونوگرافی گفتند مشکل آئورت شکمی است و آئورت متورم ، نازک و هر آن ممکن است پارگی دهد و هرچه سریعتر باید برای فنر گذاری (استند) اقدام شود . برای پیگیری و نتیجه بهتر او را به مرکز قلب تهران منتقل کردیم ولی بدلیل داشتن فقط بیمه تامین اجتماعی قادر به پرداخت هزینه بسیار بالای این عمل نشدیم .
    فعلاً او بدون هیچ کاری در خانه مشغول استراحت است . آیا خطری او را تهدید می کند او در این مدت چه باید بکند ؟
    هزینه شما برای استند گذاری و زدن فنر چقدر است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      چون هزینه استنت بالاهست و نه دستمزد پزشک هزینه تفاوتی نداره

      به هر حال ریسک هست ولی ریسک متوسطه

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من مادرم ۶ سال پیش قلب باز عمل کرد و بعد اون ۲ فنر گذاشته و یکی از فنرها ۱ ماه پیش گذاشته شده ولی مادرم سوزش قلب سوزش سر احساس گز گز شدن و تیک تیک در سر دارد و وقتی پیش دکتر شاه میر رفتیم دیدن گفتن رگهای فرعی قلب گرفته ولی نمیشه کاریش کرد آیا این علائم مربوط به همین قلب میشود چون هرجا رفتیم متوجه نشدن دلیلش چی هست و مادرم واقعا زجر میکشد لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علایم احتمالا اصطرابیه

      به روانپزشک مراجعه کنید

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر