دکتر محمد حسین نجفی

اسکن قلب در دو مرحله استراحت و بعد از استرس (تست ورزش یا استرس دارویی) انجام می شود. ابتدا تست ورزش انجام و در انتهای مرحله ورزش، ماده رادیواکتیو تزریق می‌شود و یک دقیقه بعد، دستگاه تردمیل بطور تدریجی از حرکت باز می‌ایستد. در صورت عدم تحمل فعالیت ورزشی، اسکن با دی‌پیریدامول به صورت جایگزینی برای تست ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. دی‌ پیریدامول نیز تأثیری مانند فعالیت ورزشی بر روی قلب می‌گذارد و نقاط سرد اسکن را نمایان می‌سازند.

سی تی اسکن قلب، بلافاصله پس از تست ورزش ی تزریق داروی رادیواکتیو امکانپذیر نیست و وجود یک تأخیر زمانی مناسب ضروری است. در این زمان بیمار می تواند در اتاق انتظار با نوشیدن مایعاتی مانند چند لیوان آب یا شیر و قدم زدن، به خروج داروی رادیواکتیو اضافی از کبد و کیسه صفرا کمک کند. در مرحله تصویربرداری که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد ، بدن باید در حالت بی حرکت قرار گیرد.

جابجا شدن، تکان دادن دستها، سرفه کردن و حتی نفس عمیق کشیدن بخاطر جابجا کردن قلب در فضای سینه، تصویر نهایی قلب را مخدوش کرده و سبب بروز خطاهای تشخیصی می‌شوند.

اسکن قلب در حالت استراحت

در نوبت بعد برای انجام اسکن قلب در مرحله استراحت ، بیمار باید مجدداً در زمان تعیین شده مراجعه کند. بعد از مرحله اول اسکن (اسکن بعد از تست ورزش) می‌توان داروهای قلبی گذشته را تحت نظر پزشک معالج مجدداً از سر گرفت (برای اسکن قلب در مرحله استراحت نیاز به قطع دارو وجود ندارد).

-بیمار باید برای انجام مرحله استراحت حداقل از ۳ ساعت پیش از مراجعه ناشتا باشد یا حداقل از مصرف شیر، کره و مواد غذایی چرب و شکر پرهیز کند (در بیماران مبتلا به دیابت قندی، ۱ ساعت ناشتا بودن کافی است).

-مرحله استراحت آسانتر و کوتاهتر از مرحله اولیه بوده و در این مرحله دیگر تست ورزش انجام نمی‌شود. ابتدا تزریق وریدی داروی رادیواکتیو به عمل آمده و پس از یک تأخیر زمانی حدود ۱ تا ۲ ساعته، مجدداً تصویربرداری از قلب با همان شرایط قبلی تکرار خواهد شد.

تفسیر اسکن قلب

 در تصویر زیر اسکن قلب یکی از بیماران به همراه تفسیر آن و صحبت های دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق قرار داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید در جواب اسکن هسته ای قلب این بیمار، کم اکسیژنی شدید در دیواره تحتانی خارجی قلب یافت شد. همچنین اختلال حرکت و اختلال در ضخامت بطن مشاهده نشد. گشادی بطن چپ و برداشت ماده رادیواکتیو توسط ریه نیز منفی بود.

عوارض اسکن هسته ای برای اطرافیان

دارویی که در انتهای مرحله تست ورزش از طریق آنژیوکت به بیمار تزریق می شود، یک ماده رادیواکتیو بی‌خطر است. این ماده معمولا تکنسیم یا تالیوم می‌باشد. ماده رادیواکتیوی که در اینجا به مقدار ناچیز بکار می‌رود، تنها حاوی پرتو گاما است و نقش یک ماده شبرنگ را در محیط تاریک و غیر قابل دسترس داخل بدن بازی می‌کند.

به بیان دیگر، ماده تزریقی از نوعی انتخاب شده که هیچگونه تابش آلفا یا بتا ندارد (چون انرژی و عوارض احتمالی یک ماده رادیواکتیو، بیشتر بخاطر تابش ذرات آلفا و بتای آن می‌باشد). بنابراین داروی رادیواکتیوی که برای بیمار به مقدار بسیار اندک و با نیمه عمر بسیار کوتاه تجویز می‌شود، فقط به عنوان یک ردیاب یا نشانه‌گر بی‌خطر به مدت چند ساعت در بدن بیمار باقی می‌ماند و از نظر تابش پرتو یا ترکیب شیمیایی، ضرری برای بیمار نخواهد داشت.

سردرد بعد از اسکن قلب

 برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.3/5 - (96 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ستاره دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من 17م ازتون یه سوال باتوجه به اسکن قلب خواهرم پرسیدم ولی کد رهگیری رو یادداشت نکردم.و پیامک هم مبنی بر پاسخ سوالم برام نیومد تو قسمت پاسخ به پرسش هام هم سوالم ج داداه نشد.چجوری جواب سوالمو پیگیری کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مجدد سوالتون رو مطرح کنید

  • تصویر کاربر حسنا پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام .اقای دکتر پا متظور از تست استرس پا چیه ؟هر چی جستجو کردم چیزی پیدا نکردم .لطفا توضیح بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تست استرس پا نداریم

  • تصویر کاربر حسنا پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام .من زنی ۴۳ ساله ام ازمایشات قند و چربی و همچنین فشار خون در حد طبیعی است .سابقه بیماری قلبی هم در خانواده نداریم .منتها من یکساله که به علت تپش قلب و گاهی درد در قفسه سینه مدام در حال چکاپ هستم تا کنون به چندین متخصص و فوق تخصص قلب مراجعه کردم .در نوار قلب من اخیرا تغییراتی مشاهده شده ولی اکو و تست ورزش نرمال بوده .یکی از متخصصا با توجه به تغییرات نوار قلب برام اسکن تجویز کردن و قرص اسپرین و روبیکسون هم دادن .ولی وقتی به دو متخصص دیگه مراجعه کردم گفتن اصلا اسکن نیاز نیس و در ضمن گفتن قدرت تشخیص اسکن در حد تست ورزشه .اخرین بار در تیر ماه من تست ورزش و اکو دادم که نرمال بوده ولی چند بار بعد از اون به علت درد در قفسه سینه نوار قلب دادم .الان چند روزی هست که به خصوص موقع پیاده روی در قلبم احساس فشردگی میکنم که با استراحت برطرف میشه و دیروز هم نوار قلب دادم که عکسشو میفرسنم .ایا من نیاز به چکاپ بیشتری دارم .چکار باید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر سحر جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر شرمنده از مزاحمتم سوالى پرسيده بودم در مورد خطر اسكن هسته اى براى همراه كه باعث جهش ژنتيكى يا نازايى يا سرطان ممكنه بشه براى زير ١٨ سال. فرموديد براى احتياط گفته ميشه كه نرن به عنوان همراه
    يعنى كسى كه ١6 سالش هست و بين تزريق و اسكن ١5 دقيقه فاصله كمتر از ١متر با بيمار در محل بوده احتمال اين مشكلات براش هست؟ با عرض معذرت از حضورتون فرموديد خطر نداره و براى احتياط هست يعنى ممكنه كه اتفاقى هم افتاده باشه براى همراه ١6 ساله؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر به هیچ وجه مشکل نیست

  • تصویر کاربر Hosna92 یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام اگر تست ورزش و اکو نرمال باشند ولی گاهی علایم درد در قفسه سینه هنگام پیاده روی یا تپش قلب وجود داشته باشه و نوار قلب هم کمی تغییرات داشته باشه (در خانم ها ).اسکن هسته ای پیشنهاد میشود یا انژیوگرافی ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اسکن

  • تصویر کاربر ا.ح جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت جناب آقاي دكتر نجفي
    سپاس بي كران از محبت شما در پاسخ به سؤالات
    آقاي دكتر، بنده حدود ١ ماه پيش در سفر و بعد از حدود ٨ ساعت رانندگي و البته يك روز پس از رسيدن به مقصد، احساس گُر گرفتگي در گردن خود داشتم(البته دماي هوا هم حدود ٤٠ درجه بود)، كمي هم احساس گزگز در دست چپ و پاي چپ( هر دو بيشتر مچ به پايين)، كه با مراجعه به مراكز بسيج فشار خون( در دو روز اقامت) در دفعات مختلف فشارم تقريبا بالا بود، (14.5-9.5) ؛ (14-8) ؛ (14-9) ( البته شايد شرايط مناسب جهت گرفتن فشار را هم رعايت نكردم، مثل آرامش و نداشتن استرس و خنك شدن و ...)، همچنين در طي اين دو روز و در همين ارتباط با مراجعه به يك بيمارستان نوار قلب نيز گرفته شد كه پزشك عمومي مربوط گفتند كه نوار مشكلي ندارد.( نوار قلب به پيوست ارائه شده است)
    به هر حال پس از مراجعت به تهران و ادامه احساس كمي گزگز در دست و پا به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نموده و پس از معاينه، انجام آزمايش و ام آر آي مشخص شد كه در اين زمينه مشكلي وجود ندارد و پيشنهاد دادند كه به متخصص قلب مراجعه شود، لذا به متخصص قلب مراجعه نمودم و ايشان پس از شنيدن شرح حال و با مشاهده نوار قلب مذكور فرمودند كه نوار بيانگر خون رساني كم به عضله قلب است و تست ورزش و اسكن قلب نوشتند.
    بنده هر دو اين موارد را انجام دادم كه نتايج خدمتتان ارسال مي شود، ظاهرا اسكن قلب مشكل نداشته ولي در تست ورزش st depression مثبت بوده است، متخصص محترم قلب نظرشان گشادي عروق بود ابتدا فرمودند كه آنژيو انجام دهم ولي پس از اينكه متوجه شدند متأهل هستم و هنوز فرزند ندارم از آنژيو منصرف شده و فرمودند كه با دارو مشكل برطرف و يا كنترل مي شود( البته يك آزمايش كلي و يك فيبر اسكن از كبد برايم نوشتند که پس از انجام این موارد دارو تجویز کنند).
    خواهشمندم با بررسي مدارك إرسالي ارائه طريق بفرماييد که تشخیص جنابعالی چیست و آیا ضرورتی به انجام آنژیو هست یا خیر؟ ، ضمنا تأثير آنژيو در موضوع بچه دار شدن را متوجه نشدم.
    تندرست باشید و شادکام.
    (به علت عدم امکان بارگذاری بیش از 5 تصویر، نتایج را در چند بخش با نام ا.ح خدمتتان ارسال می کنم)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بر اساس اسکن نیاز به انژیو نیست

  • تصویر کاربر دریا یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    ضمن سلام به جناب دکتر و تشکر از وقتی که برای حل نگرانی مردم میذارید ممنونم
    جناب دکتر اگه امکانش باشه اسکن قلب مادرمو ملاحظه بفرمایید و راهنمایی بفرمایید .باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۰ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خونرسانی در بخش هایی از قلب مختل هست 

      احتمالا گرفتگی عروق دارند

  • تصویر کاربر سبلان جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام عصر بخیر دکتر
    من دوماهه باردارم بعداز یک ساعت از اسکن قلب فردی ، حدود یک ساعت تو یک ماشین نشستم ، آیا برای جنین ضرر داره ؟ بسیار متشکر وممنونم از لطفتان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۴ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر نگرانی نداره

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    جهت اریتمی ضربان قلب به دکتر قلب مراجعه کردم ابتدا گفتن که شما 7000 ضربان اضافه دارید و دارو دادند تست ورزش انجام دادم بابت درد پشت قلب و قفسه سینه گفتن تست ورزش جوابش مثبته شما اسکن هسته ای انجام بدید امروز انجام دادم و برای جوابش مزاحم شما شدم چطور میتونم جواب اسکنم رو از شما بپرسم که خوبه یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۶ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اسکن نرمال هست

  • تصویر کاربر فري یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    زنان باردار تا چه سن بارداري و چطور بايد از فردي كه اسكن هسته اي قلب شده پرهيز كنند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بهتره در کل بارداری تا ۴۸ ساعت به فرد با اسکن نزدیک نباشند

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر