دکتر محمد حسین نجفی

اسکن قلب در دو مرحله استراحت و بعد از استرس (تست ورزش یا استرس دارویی) انجام می شود. ابتدا تست ورزش انجام و در انتهای مرحله ورزش، ماده رادیواکتیو تزریق می‌شود و یک دقیقه بعد، دستگاه تردمیل بطور تدریجی از حرکت باز می‌ایستد. در صورت عدم تحمل فعالیت ورزشی، اسکن با دی‌پیریدامول به صورت جایگزینی برای تست ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. دی‌ پیریدامول نیز تأثیری مانند فعالیت ورزشی بر روی قلب می‌گذارد و نقاط سرد اسکن را نمایان می‌سازند.

سی تی اسکن قلب، بلافاصله پس از تست ورزش ی تزریق داروی رادیواکتیو امکانپذیر نیست و وجود یک تأخیر زمانی مناسب ضروری است. در این زمان بیمار می تواند در اتاق انتظار با نوشیدن مایعاتی مانند چند لیوان آب یا شیر و قدم زدن، به خروج داروی رادیواکتیو اضافی از کبد و کیسه صفرا کمک کند. در مرحله تصویربرداری که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد ، بدن باید در حالت بی حرکت قرار گیرد.

جابجا شدن، تکان دادن دستها، سرفه کردن و حتی نفس عمیق کشیدن بخاطر جابجا کردن قلب در فضای سینه، تصویر نهایی قلب را مخدوش کرده و سبب بروز خطاهای تشخیصی می‌شوند.

اسکن قلب در حالت استراحت

در نوبت بعد برای انجام اسکن قلب در مرحله استراحت ، بیمار باید مجدداً در زمان تعیین شده مراجعه کند. بعد از مرحله اول اسکن (اسکن بعد از تست ورزش) می‌توان داروهای قلبی گذشته را تحت نظر پزشک معالج مجدداً از سر گرفت (برای اسکن قلب در مرحله استراحت نیاز به قطع دارو وجود ندارد).

-بیمار باید برای انجام مرحله استراحت حداقل از ۳ ساعت پیش از مراجعه ناشتا باشد یا حداقل از مصرف شیر، کره و مواد غذایی چرب و شکر پرهیز کند (در بیماران مبتلا به دیابت قندی، ۱ ساعت ناشتا بودن کافی است).

-مرحله استراحت آسانتر و کوتاهتر از مرحله اولیه بوده و در این مرحله دیگر تست ورزش انجام نمی‌شود. ابتدا تزریق وریدی داروی رادیواکتیو به عمل آمده و پس از یک تأخیر زمانی حدود ۱ تا ۲ ساعته، مجدداً تصویربرداری از قلب با همان شرایط قبلی تکرار خواهد شد.

تفسیر اسکن قلب

 در تصویر زیر اسکن قلب یکی از بیماران به همراه تفسیر آن و صحبت های دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق قرار داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید در جواب اسکن هسته ای قلب این بیمار، کم اکسیژنی شدید در دیواره تحتانی خارجی قلب یافت شد. همچنین اختلال حرکت و اختلال در ضخامت بطن مشاهده نشد. گشادی بطن چپ و برداشت ماده رادیواکتیو توسط ریه نیز منفی بود.

عوارض اسکن هسته ای برای اطرافیان

دارویی که در انتهای مرحله تست ورزش از طریق آنژیوکت به بیمار تزریق می شود، یک ماده رادیواکتیو بی‌خطر است. این ماده معمولا تکنسیم یا تالیوم می‌باشد. ماده رادیواکتیوی که در اینجا به مقدار ناچیز بکار می‌رود، تنها حاوی پرتو گاما است و نقش یک ماده شبرنگ را در محیط تاریک و غیر قابل دسترس داخل بدن بازی می‌کند.

به بیان دیگر، ماده تزریقی از نوعی انتخاب شده که هیچگونه تابش آلفا یا بتا ندارد (چون انرژی و عوارض احتمالی یک ماده رادیواکتیو، بیشتر بخاطر تابش ذرات آلفا و بتای آن می‌باشد). بنابراین داروی رادیواکتیوی که برای بیمار به مقدار بسیار اندک و با نیمه عمر بسیار کوتاه تجویز می‌شود، فقط به عنوان یک ردیاب یا نشانه‌گر بی‌خطر به مدت چند ساعت در بدن بیمار باقی می‌ماند و از نظر تابش پرتو یا ترکیب شیمیایی، ضرری برای بیمار نخواهد داشت.

سردرد بعد از اسکن قلب

 برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.3/5 - (96 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سما چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام... خسته نباشید... من هفته 25 بارداری هستم پدرشوهرم اسکن قلب انجام دادن تا چ مدت نمی تونم بهشون نزدیک بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ۲۴ تا ۴۸ ساعت

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید جواب اسکن هسته ای مادرمه لطف بفرمایید تفسیرش کنید ممنون میشم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      نشانه گرفتگی عروق متعدد هیت

      باید انژیو شوند

  • تصویر کاربر مهدیس شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    من بیمار پیوند کلیه هستم حدود یک سالونیم است به علت تپش قلب البته با نوار قلب سالم به پزشک مراجعه کردم اسکن هسته ای انجام دادم به پزشک اسکن گفتم آیا این دارو ضرر دارد با توجه به شرایطم گفتن نه حالا بعد از دو مرحله حالت سرماخوردگی سر درد دارم لطفا راهنمایی کنید که این ماده برای کبدیا کلیه ضرر دارد البته برای مصرف داروی ضد ایمنی آنزیم کبدیم ی مقدار بالاست ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر صرر ندارد

      عوارص دارو گذرا هست و برطرف میشه

  • تصویر کاربر شقایق سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید حدود چهار سال پیش دکتر رفتم بعد از تست ورزش توصیه کردم اسکن قلب انجام بدم ولی به خاطر پسرم انجام ندادم پنج ساله س
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید مجدد مراجعه کنید و بررسی شوید

  • تصویر کاربر کریم دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام با تقدیر و تشکر از جنابعالی لطفا سوال مرا جواب بدید
    بنده گاهی اوقات فشار خون حدود 14 روی 9 دارم و گاهی هم 12 روی 8 یا کمی کمتر سنم 56 سال است نوار قلب گرفتم نرمال بود تست ورزش تا مرحله 4 رفتم و اکو قلب انجام شد نرمال بود پزشک سیتی آنژیو تجویز کرد در آنجا بعد از تزریق مواد حاجب گفتند بدلیل وجود رسوب کلسیم در رگها به میزان 966 امکان سیتی آنژیو نیست لذا پزشک اسکن هسته ای تجویز کرد و آن نیز نرمال و طبیعی بود میزان کلسترول 141 تری گلیسیرید104 اچ دی ال 42 و ال دی ال 79 می باشد اف بی اس ناشتا 88و سایر موارد آزمایش نیز نرمال است و دارو نیز مصرف نمی کنم هر روز 40 دقیقه ورزش هوازی انجام می دهم خوراکی ناسالم مصرف نمی کنم اهل دود و مسکرات نیستم نوشابه نیز بندرت می نوشم داروهای گیاهی مثل چای ترش و بعضی دم نوشهای گیاهی و لیمو ترش گری فروت و سیر و میوه و سبزیجات مصرف می کنم اضافه وزنم حدود 4 کیلو است علت فشار خون و درمان غیر دارویی آن چگونه است با سپاس از صبر و حوصله جنابعالی لطفا جواب دهید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.باید هولتر ببندید

      اگر فشار ثابت شود باید دارو مصرف کنید

      درمان غیر داروو فشار نداریم

  • تصویر کاربر شعبانی چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام ؛خسته نباشید ؛خواهر من در دوران بارداری33هفته به سر میبرد ؛ایشان بدون این که اطلاع داشته باشند تا پذیرش اسکن هسته رفته ومدت10دقیقه توقف داشته برای پذیرش کردن مادرم؛حالا ما نگران هستیم آیا امکان خطر برای جنین وجود داره ؛ایشون بعداز 9سال باردار شدن شما رو به خدا مارو از نگرانی روبیارین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر 

      جای نگرانی نیست

  • تصویر کاربر طاهره سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    می خواستم جواب اسکن قلبم رو ببینم چب
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اسکن نرمال گزارش شده است

  • تصویر کاربر کاظم سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما انسان شریف که وقت ذیقیمت خویش را صرف سایر انسانها می نمایید . بنده فردی 56 ساله و مذکر هستم و چند سالی است بعضی اوقات فشار خون حدود 14 روی 9 و گاهی کمی بیشتر و گاهی کمی کمتر دارم ولی همیشه فشار خون ندارم .حدود یکسال پیش هم مدت 2 ماه والسارتان مصرف کردم ولی بی تاثیر بود رها کردم . بارها نوار قلب اکو کاردیوگرافی تست ورزش تا مرحله 4 انجام دادم اخیرا به اصرار خودم و تجویز پزشک برای سیتی آنژیو رفتم ولی گفتند بدلیل وجود رسوبات کلسیم در رگها به میزا ن 966 امکان سیتی آنژیو نیست لذا به پزشکی هسته ای معرفی شدم و نتیجه آن نیز کاملا نرمال بود در ضمن میزان قند ناشتا 85 و کلسترول 141 و اچ دی ال 42 ال دی ال 79 تری گلیسرید 104 می باشد لطفا بفرمایید برای یافتن علت فشار خون چه کاری انجام دهم . با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا فشار خ ن دارید و باید براتون دارو شروع بشه و در ضمن از نظر تنگی شریان کلیه هم بررسی شوید

  • تصویر کاربر شعبانی دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    خواهرم باردار33هفته است امروز بدون اینکه اطلاع داشته باشه کنار فردی که اسکن قلب انجام داده بود ایستاده حالا خیلی نگران ممکن چه عوارضی براش داشته باشه لطفا سریع جوابمو میدید ،ممنون از لطف تون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام جای نگرانی نیست مشکلی پیش نمیاد

  • تصویر کاربر کاظم دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1092 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر با تشکر فراوان از زحمات جنابعالی در صورت امکان نتیجه اسکن هسته ای قلب : THE SCAN IS NEGATIVE FOR APPRECIABLE STRESS - INDUCED ISCHEMIA
    FIXED DEFECT IN THE INFERIOR WALL ON BOTH PHASES IS DUE TO DIAPHRAGMATIC.تفسیر آن چیست لطفا جواب بدید .بسیار سپاسگذارم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اسکن نرمال هست

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر