دکتر محمد حسین نجفی

اسکن قلب در دو مرحله استراحت و بعد از استرس (تست ورزش یا استرس دارویی) انجام می شود. ابتدا تست ورزش انجام و در انتهای مرحله ورزش، ماده رادیواکتیو تزریق می‌شود و یک دقیقه بعد، دستگاه تردمیل بطور تدریجی از حرکت باز می‌ایستد. در صورت عدم تحمل فعالیت ورزشی، اسکن با دی‌پیریدامول به صورت جایگزینی برای تست ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. دی‌ پیریدامول نیز تأثیری مانند فعالیت ورزشی بر روی قلب می‌گذارد و نقاط سرد اسکن را نمایان می‌سازند.

سی تی اسکن قلب، بلافاصله پس از تست ورزش ی تزریق داروی رادیواکتیو امکانپذیر نیست و وجود یک تأخیر زمانی مناسب ضروری است. در این زمان بیمار می تواند در اتاق انتظار با نوشیدن مایعاتی مانند چند لیوان آب یا شیر و قدم زدن، به خروج داروی رادیواکتیو اضافی از کبد و کیسه صفرا کمک کند. در مرحله تصویربرداری که حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد ، بدن باید در حالت بی حرکت قرار گیرد.

جابجا شدن، تکان دادن دستها، سرفه کردن و حتی نفس عمیق کشیدن بخاطر جابجا کردن قلب در فضای سینه، تصویر نهایی قلب را مخدوش کرده و سبب بروز خطاهای تشخیصی می‌شوند.

اسکن قلب در حالت استراحت

در نوبت بعد برای انجام اسکن قلب در مرحله استراحت ، بیمار باید مجدداً در زمان تعیین شده مراجعه کند. بعد از مرحله اول اسکن (اسکن بعد از تست ورزش) می‌توان داروهای قلبی گذشته را تحت نظر پزشک معالج مجدداً از سر گرفت (برای اسکن قلب در مرحله استراحت نیاز به قطع دارو وجود ندارد).

-بیمار باید برای انجام مرحله استراحت حداقل از ۳ ساعت پیش از مراجعه ناشتا باشد یا حداقل از مصرف شیر، کره و مواد غذایی چرب و شکر پرهیز کند (در بیماران مبتلا به دیابت قندی، ۱ ساعت ناشتا بودن کافی است).

-مرحله استراحت آسانتر و کوتاهتر از مرحله اولیه بوده و در این مرحله دیگر تست ورزش انجام نمی‌شود. ابتدا تزریق وریدی داروی رادیواکتیو به عمل آمده و پس از یک تأخیر زمانی حدود ۱ تا ۲ ساعته، مجدداً تصویربرداری از قلب با همان شرایط قبلی تکرار خواهد شد.

تفسیر اسکن قلب

 در تصویر زیر اسکن قلب یکی از بیماران به همراه تفسیر آن و صحبت های دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق قرار داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید در جواب اسکن هسته ای قلب این بیمار، کم اکسیژنی شدید در دیواره تحتانی خارجی قلب یافت شد. همچنین اختلال حرکت و اختلال در ضخامت بطن مشاهده نشد. گشادی بطن چپ و برداشت ماده رادیواکتیو توسط ریه نیز منفی بود.

عوارض اسکن هسته ای برای اطرافیان

دارویی که در انتهای مرحله تست ورزش از طریق آنژیوکت به بیمار تزریق می شود، یک ماده رادیواکتیو بی‌خطر است. این ماده معمولا تکنسیم یا تالیوم می‌باشد. ماده رادیواکتیوی که در اینجا به مقدار ناچیز بکار می‌رود، تنها حاوی پرتو گاما است و نقش یک ماده شبرنگ را در محیط تاریک و غیر قابل دسترس داخل بدن بازی می‌کند.

به بیان دیگر، ماده تزریقی از نوعی انتخاب شده که هیچگونه تابش آلفا یا بتا ندارد (چون انرژی و عوارض احتمالی یک ماده رادیواکتیو، بیشتر بخاطر تابش ذرات آلفا و بتای آن می‌باشد). بنابراین داروی رادیواکتیوی که برای بیمار به مقدار بسیار اندک و با نیمه عمر بسیار کوتاه تجویز می‌شود، فقط به عنوان یک ردیاب یا نشانه‌گر بی‌خطر به مدت چند ساعت در بدن بیمار باقی می‌ماند و از نظر تابش پرتو یا ترکیب شیمیایی، ضرری برای بیمار نخواهد داشت.

سردرد بعد از اسکن قلب

 برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

3.3/5 - (96 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    پدرم گاما اسکن هسته ای قلب انجام دادن. ب روش GATEDMIBI. تو یک روز انجام دادن. فرقش با کسی ک تو 2 روز انجام میده چیه؟من 5 ماهه باردارم و بعداز 12ساعت پدرم رو دیدم و باهاشون دست دادم. میخواستم بدونم واسه جنینم ضرر داشته؟ چون تو 1 روز انجام شده گاما اسکنشون احتمال داره دوز دارویی بیشتری دریافت کردن ک نیاز ب 48 ساعت دوری از ایشون بوده؟ خیلی نگرانم توروخدا کمکم کنید. ب پزشک زنان مراجعه کردم گفتن نمیدونم و باید تا زمان دنیا اومدن نوزاد صبر کنم. خواهش میکنم بهم بگید روی چ چیز جنین تاثیر میزاره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر ضرر نداره و جای نگرانی نداره

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. آقای دکتر پدرم گاما اسکن قلب ب روشGATED/MIBIانجام دادن در یک روز.میخواستم بدونم چون تو 1 روز بوده امکان داره دوز دارویی بیشتری نسبت ب کسی ک در 2 روز گاما انجام میده دریافت کرده باشه؟ و اینکه تا چند روز باید از زن باردار فاصله بگیره؟ این فاصله چقد باید باشه؟ نباید تو یک خونه باشن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله دوز دارو کمی بیشتره

      زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت کافیه

      فاصله دو متر کافیه

  • تصویر کاربر سعدلو دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام من ۳۳ سال دارم دچار تنگی نفس خیلی خفیف و تیر کشیدن خفیف قسمت چپ سینه هستم رفتم دکتر قلب درمانگاه محل زندگی گفتند احتمالا گرفتگی عروق هست برام عکس هسته ایی نوشتند بعد فهمیدم این نوع عکس اشعه داره وچون همسر باردار هستش و استراحت مطلق میباشد و کسی نیست کارهای جاریه خانه انجام بده نمی دونم روش جایگزین داره برای تشخیص یا خیر ؟
    وهمچنین نظر شما در مورد تنگی نفس بنده چیست؟
    باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۵ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      می تونید به عنوان قدم اول به جای اسکن،  اکو و تست ورزش انجام بدید برای تشخیص علت درد و تنگی نفس حتماً باید بیمار معاینه بشه و بدون معاینه نمیشه اظهار نظر کرد 


       

  • تصویر کاربر علی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    اسکن قلب اینجانب در مرحله استرس در اپکس با کاهش فعالیت ودر محله استراحت عادی است معنی آن چیست و آیا با دارو درمان می شود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام به معنی کاهش خونرسانی در این منطقه و احتمالاً گرفتگی عروق قلب است

  • تصویر کاربر Fteme84 جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر خسته نباشین .. ببخشید چرا در نوار قلب استراحت قلب و انقباض دهلیز هارو یک جور نمایش میدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سوالتون واضح و معنی دار نیست

  • تصویر کاربر سرشت شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام من پرسنل بیمارستان هستم ومتاسفانه در ماه حداقل سه بار اسکن هسته ای بیمار میفرستم در واقع اسکورت بیمار هستم میخام بدونم ایا بدنم تحت تاثیر این اشعه هستم یا نه باید جه مراقبتتهای انجام بدم وچه ازمایشی بدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۶ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.خیر عارضه ای نداره

      میتونید فاصله دو متری رو با بیمار حفظ کنید

  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام اسکن قلب انجام شده میخواستم نتیجرو لطف کنید بگید.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      جواب اسکن نرمال گزارش شده

  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام اسکن قلب انجام شده میخواستم نتیجرو لطف کنید بگید.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام


      عکس گزارش رو بفرستید

  • تصویر کاربر صفیه سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. درزمان پریودی میتوان اسکن قلب انجام داد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      بله میشه

  • تصویر کاربر Nazarzadeh جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من درد سینه داشتم از سمت چپ همه چی فرستادن خوب بود اما نوشتن بخش اسکن هسته ای قلب بردم دکتر گفت مثبت هست سه تا قرص داد گفت سه ماه دیگه باید بیاید معاینه بشید دوباره اسکن قلب را تکرار کنی خواستم بپرسم این قرص ها برای چه بیماری در قلب استفاده میشه ممنونم 1.کاردیوسپرین2.آتورواستاتین3.قرص پرپرنوال 10 ممنوم میشم بگید بیماری قلبم چیه خواهشاتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در گرفتگی عروق قلب و البته موارد دیگر متعدد استفاده میشه

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر